Welk (kracht)voer voor te heet en snel mager paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pleiada

Re: Welk (kracht)voer voor te heet en snel mager paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 10:07

Hoeveel voordroog krijgt je paard?In principe zou ik daar eerst meer van geven en verder zou ik lucerne,wiesenfasern en marstall cornmuesli geven om aan te vullen..

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 10:25

Mijn super hete merrie krijgt Easy Mix van Horsefood aangevuld met Hartog luzerne en extra magnesium van het eigen merk van de Paardendrogist. Ze staat hier nu zo'n kleine 4 weken op en zit super in d'r vel. Ze veel rustiger in d'r koppie en blijft mooi op gewicht.

Hiervoor stond ze op Cavalor Pianissimo en Cavalor Fiberforce. Maar de Pianissimo wilde ze niet meer eten dus ik moest noodgedwongen op zoek naar ander voer.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 10:34

Stoppen met suikers (Pavo koeken, bepaalde muesli's) Je moet even goed op de verpakking kijken. Alles mijden waar melasse in zit. Alle muesli's die plakken aan je hand bevatten teveel suikers.
Als je het voeren zelf in de hand hebt zou ik een poosje merrie/veulenbrok voeren. Is vetter en eiwitrijker en lager in energie. Je kunt het ook best bijvoeren. Eventueel nog wat olie toevoegen (omega 369)
Als ze al onbeperkt hooi krijgen is lucerne niet nodig. Hooi en lucerne bevatten ook aardig wat suikers.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 10:44

Herkenbare uitdaging, is hier opgelost door paddy's choice (3 scheppen per dag, dat is veel maar het werkte goed) te voeren en esparcette.

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 12:06

Hilary schreef:
Weidebloem schreef:
Bij de C4l is 1kilo voldoende voor alle vitamine en mineralen voor een paard van rond de 600 kilo. Er zitten geen suikers in en is laag in zetmeel.

Ik zie 4,7% suiker en 4,7% zetmeel? Is wel lager dan een heleboel ander voer, overigens!

Care4Life is idd heel laag in zetmeel en suikers. Als je een paard hebt laag suiker wilt voeren moet je ook de zetmeel mee tellen, en onder de 10% blijven (bijvoorbeeld voor een paard met hoefbevangenheid, insuline resistantie, PSSM enz..). Net als Speedibeet ook zeer laag in suiker (5%) en zetmeel ()% zetmeel uit mijn hoofd?). Met gewone bietenpulp krijg je niet altijd de guarantie dat het zo laag in suiker is.

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 12:13

Heb je al gedacht om je ruwvoer te laten testen? Vooral om te kijken naar de % eiwit en suikers, samen met de verteerbaarheid? Dan kan je meer gericht gaan voeren. Spoerenelementen (zinc, koper, seleen) en vitamine E uit krachtvoer en/of een balancer zou je altijd moeten bijvoeren.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 12:21

ik zou niet voor "krachtvoer" gaan. hierin zit vaak veel suiker, graan, melasse. dit heft ene negatief effect op de darmflora van je paard waardoor ze het ruwvoer minder effcitient kan openemen en daardoor nog meer afvalt. daarnaast zorgt krachtvoer voor veel zenuwachtige snelle energie. kies voor een krachtvoer, wiezencobs of hayster healthy herbs. Onbeperkt ruwvoer is verde rook een must maar dat had je al las ik. en geef het dan tijd bijkomen lukt niet binnen een week. Succes ermee

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 12:21

s'zomers is ze wel mooi. niet zo gek. groeiend gras bevat veel eiwit.
nu groeit her gras niet mer en wordt ze dunner. eiwit aan gana vullen dus.
ga kijken naar welk voer (meusli, brok hoeft echt niet persé slobber te zijn) die hoor in het ruw eiwit en ruw vet ziten. hiermee bouwen ze vet en spieren op.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 12:26

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 12:34

Als een paard te heet wordt, wordt het ook vaak magerder. Dan hebben ze te weinig rust in hun lijf en worden daardoor onrustig op stal of paddock. Mijn paard is daar een goed voorbeeld van, als zij te fel staat dan is ze geen moment rustig op stal. Daardoor verbrandt ze veel en valt ze af.

Nu ik over ben op ander voer is ze over het algemeen veel rustiger, ook op stal. Niet meer neurotisch rondjes draaien of staan steigeren en springen. Ze is met rijden nog steeds heet, maar wel hanteerbaar en niet meer extreem explosief.

Het is vaak een kwestie van uitproberen. Wat bij mijn paard werkt, hoeft niet perse bij jouw paard ook te werken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 12:40

Kijk eens naar Agrobs Fetura. http://www.rwdh.nl/paard-agrobs-fetura-25kg.html
Eiwitrijk voer, maar geeft geen snelle energie.
Ook de cornmuesli van Marstall is erg fijn wat dat betreft.
Eventueel mengen met wiesencobs of luzerne.
Verder onbeperkt ruwvoer (maar dat doe je al) en ik zou eens magnesium bijgeven tegen het hete.

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 14:51

SaraB schreef:
Heb je al gedacht om je ruwvoer te laten testen? Vooral om te kijken naar de % eiwit en suikers, samen met de verteerbaarheid? Dan kan je meer gericht gaan voeren. Spoerenelementen (zinc, koper, seleen) en vitamine E uit krachtvoer en/of een balancer zou je altijd moeten bijvoeren.

Waar kan me dat laten doen en wat kost dit?

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:59

Je schrijft dat je paard van 08.00-20.00 buiten staat, heeft hij op de weide of paddock ook onbeperkt voordroog tot zijn beschikking? Klinkt misschien als een domme vraag, maar er bestaan nog steeds stallen waar de paarden de hele dag zonder ruwvoer in de paddock staan.

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 13:56

GMekkes schreef:
Je schrijft dat je paard van 08.00-20.00 buiten staat, heeft hij op de weide of paddock ook onbeperkt voordroog tot zijn beschikking? Klinkt misschien als een domme vraag, maar er bestaan nog steeds stallen waar de paarden de hele dag zonder ruwvoer in de paddock staan.

Nee in de paddock krijgt ze ook gewoon 3/4x per dag extra ruwvoer eigenlijk gewoon onbeperkt omdat het nooit voor komt dat het echt op is

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 11:23

ik denk dat ik haar zeker wel zo'n 15 tot 20 kg voordroog per dag aanbied, soms is het op soms niet..

Nu is er een magnetiseur bij geweest en die concludeerde dat mijn paard last heeft van een verstoorde darmflora. Ze heeft vaak dunne mest en dan lijkt het een beetje onverteerd zeg maar. Dus nu gaat ze aan de probiotica kuur van Puur.

Nu las ik iets over bietenpulp, speedibeet van pavo of senior priores van Subli.
Maar in de senior priores zitten volgens mij granen, en granen zijn weer niet fijn voor een verstoorde darmflora toch??

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:20

De darmflora van een paard is niet aangepast op granen en kan je in dit geval beter niet voeren. Alleen spelt, wat veel ouder is dan de moderne soorten zoals haver, tarwe en gerst kan de paardendarm waarschijnlijk wel goed verteren.

Als je paard bietenpulp lust, zou ik deze gaan voeren.
Met een kleine hoeveelheid beginnen wat je langzaam kan opvoeren naar 1 kilo. Geweekt heb je dan ong. 5liter. Pas wel op met grote hoeveelheden bietenpulp, het trekt de fosfor- calcium verhouding scheef.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 18:21

Voor de fosfor calcium verhouding kun je zemelen toevoegen. Deze trekken de verhouding weer recht

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 15:23

Dus dan en bietenpulp en zemelen?
Ik heb wel eens ergens gelezen dat in bietenpulp de zelfde energie waarde zit als in haver, is dit zo? want dan durf ik dat niet te geven ivm te veel energie.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 15:29

Ik voer al een aantal maanden naar tevredenheid bietenpulp (speedibeet), maar geen drukke paarden hier hor. Je paard kan ook druk zijn doordat het last van de darmen heeft.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 15:48

Danique1990 schreef:
Dus dan en bietenpulp en zemelen?
Ik heb wel eens ergens gelezen dat in bietenpulp de zelfde energie waarde zit als in haver, is dit zo? want dan durf ik dat niet te geven ivm te veel energie.

Juist het tegenovergestelde, bietenpulp bevat ong. 9% (suikers) energie, heel weinig dus (ong. evenveel als hooi). De energie wordt verspreid afgegeven, dus geen piekenergie :)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 15:51

o ja, let er wel op als je bietenpulp aanschaft bij de welkoop dat ze twee soorten bietenpulp aanbieden; bietenpulp met 9% suikers en bietenpulp met een veel hoger suikerpercentage, dacht iets van 16%. Het verschil is alleen te zien in de verpakkingscode. Die kan ik voor je opzoeken mocht je geïnteresseerd zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 19:07

DarkoFoitzik schreef:
ik zou niet voor "krachtvoer" gaan. hierin zit vaak veel suiker, graan, melasse. dit heft ene negatief effect op de darmflora van je paard waardoor ze het ruwvoer minder effcitient kan openemen en daardoor nog meer afvalt. daarnaast zorgt krachtvoer voor veel zenuwachtige snelle energie. kies voor een krachtvoer, wiezencobs of hayster healthy herbs. Onbeperkt ruwvoer is verde rook een must maar dat had je al las ik. en geef het dan tijd bijkomen lukt niet binnen een week. Succes ermee

Dat is zeker niet voor alle soorten krachtvoer het geval. Inmiddels zijn er veel complete krachtvoeders die laag in suikers zijn. Merriebrok is laag in suikers en rijker in eiwit en vet. Ook goed voor de spieropbouw van jonge paarden.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 19:12

Ik heb ook een hete en mager paard.
Ze krijgt nu cavalor pianissimo en senioren korrel van cavalor. Helpt goed!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 19:12

Paardenmeel van de den Dungense molen

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 19:15

ik heb niet het hele topic gelezen, maar is het niet handig om een bloedonderzoekje te laten doen?