Veulens natuurlijk bijvoeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ine23

Re: Veulens natuurlijk bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 12:58

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 23:10

Kimley schreef:
Dus pavo is helemaal niet goed? Lekker dan, dat voer ik nu :')

Ik lees even mee!

Niet goed is ook weer niet helemaal waar. Een voer is goed als je paard het er goed op doet en er zijn er heel veel die groot worden met Pavo Podo Grow.

Maar het bevat wel 9% suiker en 24% zetmeel wat sommige mensen te hoog vinden en waar sommige paarden het niet goed op doen. Dus is het fijn om te kijken naar alternatieven met minder suiker & zetmeel, maar wat wel alle goede mineralen, vitamine en eiwitten bevat om een veulen alles te geven wat het nodig heeft om gezond op te groeien.

Mijn Lusitano jaarling krijgt het ook, al vanuit zijn fokker en doet het heel goed op 1 voerschep per dag. Ik was er ook een beetje huiverig voor omdat een van mijn andere paarden jeuk kreeg van Pavo. Deze doet het er echter heel goed op net als de andere Lusitano's uit de fokkerij waar hij vandaan komt. Als tweede optie had ik nog wel het Pavo Podo® Care supplement achter de hand. Daar hoef je maar 200gram van te geven, bevat 5% suiker en 20% zetmeel, maar dus wel het Podo® concept. Maar dat heb ik dus nooit uitgeprobeerd omdat hij het dus wel goed doet op de Podo Grow, dus laat ik hem daarop staan.

De meeste andere merken bevatten volgens mij nog meer suiker en zetmeel, dus daarin heb ik nog geen alternatief kunnen ontdekken en de meeste vit./min. korrels of supplementen zijn niet speciaal afgestemd op veulens waardoor ik toch bang ben dat ik voor een niet goede dosering.

Lastig... Ben benieuwd of er hier nog iets naar voren komt op dat gebied en wat de voedingsdeskundige hierin adviseren. :)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 21:37

Veearts is geweest. Het was hij die pavo aangeraden heeft voor het merrieveulen en toen ik vertelde dat ze dikke beentjes had zei hij dat er idd teveel eiwitten in zitten.
Ik laat geen hooi analyse doen. Is dikke kwatch. Ene paard is andere niet, ene partij hooi is ook andere partij niet. Ik ga elke week om 2 balen. Onmogelijk om steeds zelfde kwaliteit te hebben. Vermoed soms eerste snee en soms tweede snee.
Volgens veearts absoluut kwaliteit hooi. Komt van Loire streek.
Heb beslist om voergezond korrels bij te geven naast super kwaliteit hooi en stro en gras. Dat ga ik mengen in wat agrobs pro aspero hooi. zoveel mogelijk natuurlijk. Geef nu al bijna 2 maanden niets meer van vitaminen of korrels en ze staan veel beter dan toen ik cavalor of pavo gaf. Deze troep komt hier niet meer in huis.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 21:42

@Jessix: het zit denk ik vooral tussen de oren van de fokker. Ik merk dat een normaal veulen die normaal melk kan drinken bij de moeder en normaal ruwvoer naast normale weide gang met vers gras in feite niets nodig heeft. Zeker de sobere rassen zoals Lusitano niet en al zeker geen pavo!

Toch ik wil ook het risico niet nemen op tekorten en zou mama's en veulens op voergezond zetten naast basis ruwvoer misschien met een geutje juiste soort olie erover.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:57

Cambiar schreef:
@Jessix: het zit denk ik vooral tussen de oren van de fokker. Ik merk dat een normaal veulen die normaal melk kan drinken bij de moeder en normaal ruwvoer krijgt in feite niets nodig heeft. Toch ik wil ook het risico niet nemen op tekorten en zou mama's en veulens op voergezond zetten naast basis ruwvoer.

klopt, inderdaad. Mijn andere Lusitano is in Portugal geboren en opgegroeid op 300ha grond en heeft waarschijnlijk nooit krachtvoer gehad daar. En die ziet er toch echt niet uit alsof hij iets te kort is gekomen! <3

Toch wil ik zelf het risico niet lopen dat ze toch iets te kort komen. Je wil gewoon dat dier gezond opgroeit en alle kansen krijgt die je het kan geven. Al mijn paarden hebben een goede start gehad door lekker lang bij hun moeder te blijven en hebben altijd onbeperkt ruwvoer tot hun beschikking.

Als mijn jaarling niet tegen Podo Grow had gekund had zou ik hem denk ik Vital Bix gegeven met extra luzerne voor eiwitten. Hij krijgt nu trouwens Havens Mix naast zijn brokjes. Maar jij geeft aan dat jouw veulen wellicht wat gevoelig is voor eiwit en dan zou ik ook geen luzerne bij voeren. Gewoon hooi, gras en een balancer. Kijken hoe dat gaat.

Ben benieuwd. Succes!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 22:15

Ik begrijp je maar al te goed Jessix, ik ben ook altijd bang voor tekorten ;-).
Toch, merk dat eiwitten en suikers extra toevoegen zeer slecht is voor sobere rassen.
Vooral magnesium, koper en zink kunnen wel eens probleem zijn, alsook E En selenium bij eenzijdig hooi rantsoen. Ik denk vooral hieraan.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 22:26

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:41

Het is een beetje lastig om dit soort voervragen op een forum waarvan je de mensen niet kent te stellen. Om een goed rantsoen te vinden voor een ras dat overgevoelig kan reageren op rijk voer kun je het best mensen aanspreken die ervaring hebben met hetzelfde ras.
Op dit forum zie je niet wat voor paarden en ervaringen iemand heeft en kan iemand met een shetlander die als grasmaaier dient iemand die een zeer zwaar in training staand renpaard heeft adviseren te stoppen met wat ze voert, omdat die shet het er slecht op doet. Meestal zonder erbij te zeggen met wat voor paard ze zelf ervaring hebben. Met vreemde discussies als gevolg.
Ik zou fokkers van berbers contacteren, kijken hoe de veulens erbij staan en wat ze krijgen. Om te voorkomen dat je appels met peren gaat vergelijken.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 22:59

Een paard is een paard hoor ;-). Heb erbij vermeld dat het Lusitano/berbers zijn :-). Dus zeg niet dat het appels met peren vergelijken is. Trouwens, mijn vorige veulen was een 1m75 grote warmbloed , ook ziek geworden van pavo. Dit soort vragen werd duidelijk gesteld: natuurlijk voer, alternatieven gevraagd, ras: berber/Lusitano. Andere berber fokkers heb ik al om raad gevraagd! Geen enkele die zo zot is om de dure equilife f4f te geven. Zij geven luzerne, haverkiemen (wat ook niet altijd zo ideaal is als paarde voer) en ggerst. Ze groeien allemaal wel op hoor. Ik maakte me alleen wat zorgen omdat melkgift minder is, maar ze blijkt het op hooi gras en weinig melk prima te doen voor ogenblik.
Neem van mij aan: Elk paard heeft baat bij natuurlijk voer!!! Je past gewoon het basis ruwvoer erop aan, bouwstenen zijn voor elk paard gelijk.
Er is teveel troep op de markt, ik wou alternatieven voor equilife weten

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 23:22

Mijn ervaring met commerciële voeders voor veulens is compleet anders. Geen jeuk, ziektes of dikke benen, maar veulens die uitgroeiden tot goede prestatiepaarden. Maar dat waren geen rassen die generaties lang op soberheid geselecteerd zijn.
Wat ik ook gebruikt heb en in deze situatie misschien wel iets zou kunnen zijn is een mengsel dat je over het hooi kan sprayen: http://www.liquihorse.nl/hst/l10i02q/li ... F100266A74

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 23:37

Bedankt;-). Dit trok ook al mijn aandacht. Vooral omdat misschien vloeibaar beter onneembaar is en er ook Mg in zit.
Ik begrijp het hoor. Heb ook grote Lusitano die hoog in bloed staat die geen probleem had met de pavo lac, echter nu ze het niet krijgt, maar wel nog steeds goed ruwvoer, staat ze nog steeds hetzelfde. Is gewoon stukken goedkoper goedkope commerciële merken en als paard toch geen last van heeft begrijp ik zeer goed dat iemand overgaat op zo'n merken.
Echter, niet alle paarden gaan op zelfde manier uiten als ze problemen hebben met krachtvoer.

Wist je dat artrose ook grotendeels een voeding probleem is naast slijtage? Dat ocd veroorzaakt wordt door metabole problemen voornamelijk veroorzaakt door teveel suikers in de voeding?
Maag- en darmzweren, kolieken door te zuur milieu, ontregelde darmflora. Niet elk paard gaat schuren en niet elk paard gaat onmiddellijk tekenen vertonen , maar mijn idee is dat geen enkel paard gebaat is met suikers, zouten en sterk geconcentreerde vit/mineralen. Zeer kortstondig aan sterk verzwakte paarden ja, maar niet constant.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 23:43

Cambiar schreef:
Veearts is geweest. Het was hij die pavo aangeraden heeft voor het merrieveulen en toen ik vertelde dat ze dikke beentjes had zei hij dat er idd teveel eiwitten in zitten.
Ik laat geen hooi analyse doen. Is dikke kwatch.
Citaat:
Ene paard is andere niet, ene partij hooi is ook andere partij niet.
Ik ga elke week om 2 balen. Onmogelijk om steeds zelfde kwaliteit te hebben. Vermoed soms eerste snee en soms tweede snee.
Volgens veearts absoluut kwaliteit hooi. Komt van Loire streek.
Heb beslist om voergezond korrels bij te geven naast super kwaliteit hooi en stro en gras. Dat ga ik mengen in wat agrobs pro aspero hooi. zoveel mogelijk natuurlijk. Geef nu al bijna 2 maanden niets meer van vitaminen of korrels en ze staan veel beter dan toen ik cavalor of pavo gaf. Deze troep komt hier niet meer in huis.

een heleboel veevoer is troep. sorry zelf geen ervaring met F4f hier
als je voor je voer terug gaat naar hooi, beetje lucerne en een aantal suplementen. heb je denk ik een heel nette basis.

Je schrijft zelf ene paard is het andere niet.
Het ene veulen krijgt eiwit en vet via de melk, en de andere dus niet (ma geeft bijna geen melk).

Nu heb je het voor een veulen opgelost maar de andere kan wat meer eiwitten gebruiken.

De merries hebben verhoogd eiwitrijk en vetrijk voer nodig want die voeden de 2 veulens.

Wij voeren merries en veulens buiten de nette basis ;) (wiesencobs) toch een beetje merrie brok bij
in de winter op koude dagen gaat er door het ruwvoer wat melasse en een scheut olie.
in de tijden van velwisseling gekookt lijnzaad vaak ook handje haver erdoor omdat we verder geen krachtvoer gebruiken. maar altijd bij de wiesencobs en onbeperkt hooi en de mineralen

Om terug te komen op jouw suikers. in jouw basis zit nu weinig slechts, als een merrie brok iets meer bevat dan is dat toch geen probleem op het totaal?

Wat ik mij verder afvraag waarom heeft de ene merrie problemen met haar melkgift, heeft zij eiwit tekorten?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 23:58

Neen :-). Totaal niet. Die stond trouwens tot voor kort ook op pavo lac. Zal eens een foto opdissen. Eiwit tekort zorgt voor spier afbraak. Dat zou je zo zien!
Grappig hoe snel mensen aan tekorten denken op eiwit vlak.
Ze staan 24 u per dag op gras, geen mager gras maar gewoon vet weide gras op vette leem grond met hooi a volonté.
Trouwens, wist u niet dat melkgift ook bij vrouwen sterk verschilt? Mijn veearts zei dat dit net zo is voor paarden. Deze merrie geeft gewoon niet zoveel melk. Dat zag hij ook aan feit dat ze zo 'vet' bleef. je ziet dat aan de merrie als ze goed melk geeft zei hij. Deze merrie 'houdt alles voor zichzelf'.
Dit veulen:
http://myalbum.com/album/RjZ6dcowZrN9
Lijkt me nu net eerder te lijden aan eiwit teveel door de pavo brok. Ze is plots vrij zwaar geworden.
Ik wil gewoon dat ze de essentiële voedingsstoffen binnen krijgt zonder dikke benen te krijgen

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 00:18

BMHP schreef:
Om terug te komen op jouw suikers. in jouw basis zit nu weinig slechts, als een merrie brok iets meer bevat dan is dat toch geen probleem op het totaal?

In mijn basis zit denk ik net vrij veel suikers. Gezien ze op weide staan met in feite meest raaigras, koeie gras en a volonté hooi, terwijl in hooi ruwvoer meeste suikers zitten, juist daarom geen suiker wil in de bijvoeding.
Ik heb hier pre merrie staan zonder veulen die op randje af veel te zwaar geworden is door enkel ruwvoer en gras.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 00:20

Heb je de melkpoeder eigenlijk nog? Het veulen kan dat op deze leeftijd ook gewoon uit een emmer drinken als de fles niet lukt. Is ook veel makkelijker.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 00:49

Ja, maar ze wil daar absoluut niet van drinken. Hebben we ook geprobeerd. Veearts zegt eens ze al zo oud zijn dan willen ze dat niet meer aanvaarden omdat ze smaak van mama kennen.
Ik speelde met idee om poeder door de bijvoeding te mengen...

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 07:47

Misschien kun je het door een slobbertje mengen? Of het veulen lekker maken door een ander veulen eerst wat slokjes uit de emmer te laten drinken. Dan willen ze vaak ook ineens.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 08:11

ik heb niet het idee dat een iets hogere eiwitverhouding spierafbouw zal geven bij veulens.
Maar ik ben geen voedingsdeskundige.
Van de melk weet ik, hier ook een merrie die veel en makkelijk gaf en een die daar meer moeite mee had. Normaal als wij niet ingrijpen kan een veulen bij ma drinken zolang zij dat toelaat.
poeder had je kunnen proberen, is denk ik nu niet meer nodig.

ik reageeer op wat ik lees, daaruit kwam mijn vraag, ik heb niet het zicht op jouw paarden.
als er een te dik wordt is het misschien een mogelijkheid die licht aan het werk te zetten?
in de tijd dat ze beweegt eet ze niet en beetje oefening is goed voor spieren

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 08:32

BMHP schreef:
ik heb niet het idee dat een iets hogere eiwitverhouding spierafbouw zal geven bij veulens

Dat heb ik ook nergens beweerd :-) ;-)!
Integendeel :-).
Ik schreef...net het omgekeerde....

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 08:43

NatasjavE schreef:
Cambiar schreef:
Ik geloof niet zo in voeding die zo geconcentreerd al die componenten bevatten. Ik zal eens nagaan, maar zat de koper ook niet voldoende in equilife? Vetten en eiwitten geef ik niet via brok. Dat is nefast gebleken. Misschien zoals Xyzutu schrijft, gewoon loskoppelen!

Het probleem is dat voeding voor volwassen paarden andere verhoudingen hebben.

Ik zou als je haar zo natuurlijk mogelijk wil voeren haar alleen ruwvoer geven + een supplement voor veulens.

Cambiar schreef:
Berbers zijn niet zo gevoelig aan ocd. Een veulen die ik als tiener gefokt heb, kreeg net ocd toen ik pavo voederde.
Een paard te geconcentreerd min/ vit toevoegen verstoort net het systeem. Ik wil op meer natuurlijke manier alles toevoegen. Van pavo werd ze namelijk ziek en sloom.

Ik zeg ook niet dat je PAVO moet voeren. Ik zeg alleen dat je een vitamine/minerale preparaat voor veulens zou kunnen geven.

Deze bijvoorbeeld
http://www.subli.nl/Supplementen/nl/105 ... k-Mix.html
En dan geen krachtvoer verder.

Dat is overigens nog steeds geen garantie op het niet krijgen van OCD.

Niet zo gevoelig voor OCD is niet het niet voorkomen van OCD. En het was een kruising.

Sublieme lijkt me ook super interessant. Bedankt!
Als ik analyses vergelijk:
http://www.equilife.co.uk/analysis.html
http://www.subli.nl/Supplementen/nl/105 ... k-Mix.html
Is equilife vollediger voor een veulen. Er zit een vrij volledige samenstelling van eiwitten in en subli niet. Alleen wat extra magnesium bijgeven van PN.

In het wild krijgen paarden ook geen brokje, ocd komt daar naar mijn idee net niet voor.
Idd een kruising in praktijk :-). Als je geschiedenis kent weet je dat Lusitano ' s afkomstig zijn van berber.
Ook de Lusi is niet gevoelig aan ocd, althans het oude type niet die ik heb. Dat zijn ook eerder wildere, kort gestuikte types met zeer stevige compacte gewrichten. http://myalbum.com/album/xYGIhK468e8z
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 08-12-15 08:58, in het totaal 2 keer bewerkt

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 08:51

eiwit tekort schreef je, ik weet niet waarom ik tekort heb gemist {:)-:(

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 08:52

BMHP schreef:
eiwit tekort schreef je, ik weet niet waarom ik tekort heb gemist {:)-:(
Nevermind
;-)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 09:14

Als ik dit lees volledig overtuigd dat er geen alternatief op de markt is voor equilife
Nu ik hoor dat healthy herbs moeilijk te voeren zijn, ga ik ondanks financiële kant , toch equilife geven. Door dit topic snap ik dat er geen beter alternatief is voor dit product
http://www.equilife.co.uk/faqs.html

sufficient in Formula4 Feet for

Answer: 

The problems which youngsters develop, distorted limbs either by contracture or latero-medial deviations, are usually associated with overfeeding energy in the absence of an adequate specific micronutrient supply. Formula4Feet provides an ample supply of calcium, phosphorus, copper, chromium, cobalt, vanadium, iodine, zinc, Vitamins A, C and E, riboflavin and of course the non-GM sources of phospholipids.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 09:56

Rechtstreeks via Engeland bestellen in grote hoeveelheid is goedkoper.
Mochten er mensen interesse hebben om mee te bestellen, aub mail me. Misschien word het dan echt voordeliger.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 18:02