Welke supplementen of extra's voeren jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:50

Een ander risico van ongecontroleerd supplementen voeren is dat er heel veel overlap in zit als je gecombineerde middelen voert. Als je iets met mariadistel zoekt, dan zijn de eerste tig zoekresultaten bijvoorbeeld combi-supplementen waarvan mariadistel 1 van de ingredienten is. Maar je sleept dus onbedoeld ook nog veel meer zooi mee je paard binnen, van vitamines en mineralen tot suikers, kruiden en conserveermiddelen. De kans dat er iets bij zit waar je paard allergisch is wordt dan en veel groter, en veel lastiger te diagnosticeren (want is hij nou allergisch voor die distel of voor de monnikspeper die er ook bij zit?

Bovendien loop je als je combi-supplementen voert een veel grotere kans op overdoseren. Stel je moet van de je DA om welke reden dan ook biotine, magnesium en na een zware rit electrolyten voeren. Als dat allemaal combi-middelen zijn en er bijvoorbeeld overal ook een scheutje Selenium in zit want dat is goed voor de spieren, dan loop je het risico dat je je paard echt aan het vergiftigen bent.

Ik zou er dus altijd voor kiezen om zo veel mogelijk mono-supplementen te kiezen: magnesium = alleen magnesium, brandnetel = alleen brandnetel enz. Dan is het vaak ook makkelijker om te achterhalen of je de juiste variant voert (chelaat, sulfaat enz) en je voorkomt onbedoelde problemen/overdoses van stoffen waarvan je helemaal niet wist dat je ze uberhaupt meevoerde.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 17:10

Stond eerst ook op een stal waar een liksteen niet mocht, echt belachelijk! Had er één in de voerbak gelegd en die was de volgende dag gewoon weg. Snap eigenlijk niet meer waarom ik dat gepikt heb.

Liannetje86

Re: Welke supplementen of extra's voeren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 17:17

Het is niet alleen het overdoseren he? :) Je moet ook zorgen dat dingen in evenwicht blijven. Ga je x bijvoeren, moet je ook y bijvoeren omdat anders de verhouding naar de *** gaat ;)

In de voerbak leggen ben ik weer op tegen ;) vooral als er veel zout in zit, want dan krijgen ze dat standaard binnen als ze eten... Ik wil hem daarom ook per se ophangen zodat ik zelf kan zien wanneer en hoeveel gebruik hij er van maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 17:22

Dat noem ik ook overdoseren, als je 1 element uit een verhouding teveel voert waardoor de verhouding uit balans raakt. :)

Maar ook over kruidensupplementen wordt vaak heel luchtig gedaan, helemaal in mengsels (als het in een mengsel zit en er staat 'gezond' op de verpakking, dan moet elk kruid wel goed zijn voor elk paard). Bij de grasbrok kan ik bijvoorbeeld ook kiezen voor de Weidebrok Plus, waarbij plus betekent dat er extra kruiden in zitten omdat paarden in het wild ook kruiden grazen. Maar in het wild kunnen ze ook vermijden, en dat kan in grasbrokvorm niet, dus dan kies ik liever voor de normale weidebrok. Mocht er ooit een kruid echt nodig zijn, dan voer ik dat wel los erbij, dan weer je ook meteen hoeveel je er nou eigenlijk instopt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 17:32

Ik snap jullie punt maar ik vind het wat overtrokken.
Soms is het kiezen tussen een diagnose waar ze niks mee kunnen of zo'n kruidenmengsel.
Mijn pony was verkouden geweest en de dierenarts zei dikke kans dat hij een stofallergie ontwikkeld heeft, dus geen stro in stal en naar buiten die pony.
Ik heb hem een neusnetje om gedaan om het stof op buitenrit tegen te houden en een kruidenmix gegeven.
Weg klachten en hij is nu alweer een tijdje zonder de klachten. :)
Met de verkoudheid zelf kreeg hij equimucin met weerstandsverhogende druppels, enkelvoudige druppels dat dan weer wel.

Ik voer bijvoorbeeld een gelcapsule vitamine E, dit zit ook in zijn brok dus aangepaste dosis, en geen selenium erbij.
Maargoed jullie noemen het stukje dierenarts/natuurgeneeskundige, ik doe bijna niet onder voor menig natuurgeneeskundige.
Helaas mankeer ik zelf nogal wat, waar ze weinig mee kunnen regulier. :+

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 18:23

Hij krijgt er fiberforce bij dus het lijkt mij niet eigenlijk.
Maar dat qua maag is goed uit te zoeken d.m.v. evt maagbeschermer geven.
Hij krijgt ook maar een kwart kilo normaal, aangevuld tot de helft met fiberforce.
Daarbij schrokt hij helemaal niet en eet hij rustig, hij laat ook gerust wat van zijn brok staan om het later op te eten. Dan eet hij tussendoor hooi.

Hij heeft het dus tot een twee weken geleden super gedaan op dit rantsoen.
Echter is hij sinds twee weken o.i.d. een stuk harder aan het werk, met name dressuurmatig mennen en longeren.
Met name bij het mennen zweet hij flink, hij is zelfs nu al deels geschoren.
Om die reden krijgt hij nu elektrolyten om te proberen hoe dat gaat, ben ik wat weken verder ga ik het enkel geven op de dagen dat hij echt veel zweet. :)

Nu eerst kijken of ik met extra/ander voer weer krijg wat ik had, en anders ga ik eens bloed laten onderzoeken. :)
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 19-09-15 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 18:28

Je zou er idd eens een vraag bij de dierenarts over neer kunnen leggen. Voer in delen opeten, na eten likken, verminderd presteren zonder supplementen (is de opname wel optimaal?) en misschien zijn jou nog wel dingen opgevallen die hier niet vernoemd zijn.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 19:08

Nouja verminderd presteren is het ook niet.
Eerst werd hij max 5x per week gelongeerd max 25 minuutjes en niet intensief.
Daarna op bootcamp op de veluwe een maand, veel uren mennen dus.
Bij thuiskomst begint het harde werken, dressuren voor de wagen en fanatieker longeren.
Hij loopt in verhouding gewoon echt meer en veel zwaarder werk.
Verder is me niks opgevallen wat anders is, er mist wat fut, met name met schakelen wil ik verschil zien. Nu moet ik er teveel achteraan zitten naar mijn zin.
Maar ik zeg eerlijk: menigeen zou er niks aan zien.
Het in delen eten kan ook omdat de fiberforce niet echt lekker is, er zit weinig suiker en zetmeel in.
Hij krijgt het nu vooral om langzamer te eten, hij had toen medicijnen en dat at hij niet door een kwartje biks natuurlijk.
De eerste keren liet hij het ook staan, geen zoetekauw dus.
Sinds gisteren een muesli erbij en met dat erbij vreet hij zijn emmer zo leeg, maar dat is dus voer waar wel melasse ed in zit dus gek is dat niet. :+

Ik ga in elk geval kijken hoe hij het nu doet, ik ben er erg kritisch op.
hij is recent ook van stal veranderd en dus ook van ruwvoer, dus ik wil niet nu al van alles overhoop trekken.
Nu eerst meer energie erin en zijn good old vitamine E i.c.m. electrolyten.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 19:22

maralyn schreef:
Kijk.... mensen gooien er van alles in. Zonder überhaupt te weten of na te gaan of er ook negatieve effecten aanzitten.
Vitamine brok... a la.
Maar paardenbloem of kurkuma... heeft een schadelijk effect op de lever wanneer de lever iets van zijn normaal waarden afwijkt.
Dit kun je weer zien met een labratorisch onderzoek.

Maar veel mensen voeren het blindelings terwijl organen hier dus echt klappen van krijgen.

En dat vind ik écht link! En te veel vitamines kan óók schade aanbrengen aan de organen. En daarom moet je heel precies weten wat je doet...

Overal waar te voor staat is niet goed. Behalve tevreden.

Waar heb je deze informatie vandaan? Ben er wel benieuwd naar. Ik geef één van mijn pony's curcuma i.v.m. artrose, maar hij heeft ook afwijkende leverwaarden. Heb er nu op internet naar gezocht, maar ik kom deze bewering nergens anders tegen. Ik hoor het graag! :)

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 19:24

maralyn schreef:
Als je er een dierenarts bij haalt... helemaal top!!
(Uit t dak gand poppetje)
Dan steek je er tijd in en kennis in die vijf a zes jaar een studie heeft moeten volgen om zich dierenarts te mogen noemen.
Mocht het dan niet goed gaan. Vervelend maar jij hoeft jezelf dan niets te verwijten.

Dat kan wel als het mis gaat zonder oog en onderzoek van één of misschien wel meerdere da en zélf aan het dokteren bent gegaan.
Want weet je de samenstelling nauwkeurigplus de negatieve effecten?

Alle lof voor mensen die dierenartsen en natuurgeneeskundigen er aan trekken. (Natuurgeneeskunde gediplomeerd uiteraard)

Zelf dokteren, tja dat vind ik gewoon onverstandig. Ik heb enige basiskennis van vitamines/ mineralen, te korten en overdosering maar ik heb er niet voor geleerd. Overleg is voor mij dus een must en daarnaast vind ik het belangrijk dat er bekend is bij een DA wat mijn paard binnenkrijgt, mocht er ooit, misschien in nood, een medicijn nodig zijn wat niet bij een bepaald supplement gegeven mag worden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 20:10

Oke soms klinkt iets op internet ernstiger als het is. Wel interessant, laatst een lezing bijgewoond van een sporttrainer en kwam er in het kort op neer. Eerste jaar rechtuit buiten en langzaam opbouwen voor uitharden weefsels. Je maakt dan 1000 basis kilometers en daarbij licht gericht trainen dus dressuur oid maar pas na die 1000 kun je training gaan uitbouwen.
Minimaal 1x per 3 weken 72 uur vrij. Minimaal 1 keer per jaar minimaal drie weken aan een gesloten vakantie, op de wei. Dit hebben ze volgens haar nodig voor herstel. Misschien heb je daar nog wat aan?

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 20:43

Na een ruwvoer en bloedonderzoek ben ik in overleg gegaan met de mensen van liquihorse wat ik mijn pony's die minstens 70 km per week in het enkelspan lopen moet voeren. Ik voer nu alleen hooi en de liquihorse relax en ze zitten nu beter in hun vel. De voedingsadviezen bij liquihorse zijn trouwens gratis! Voor meer info www.liquihorse.nl

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 20:55

Ik ben niet zo van de poedertjes en druppeltjes. Vind het meestal maar onzin en geldverspilling.
Toch krijgt die van mij ook iets naast z'n biksies en ruwvoer, vitamine E paar dagen voor wedstrijd tot paar dagen erna tegen de verzuring.
Het is alleen jammer dat mijn paard niet doorheeft dat het helpt want hij moet het niet :')

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 21:22

moonfish13 schreef:
kvulden schreef:

Mijn pony krijgt 1 capsule viramine E van het kruidvat, omdat hij gauw verzuurd raakt en lang spierpijn houdt. Met vitamine E gaat dat super.

Bedoel je met capsule tablet? Ik kon geen capsules vinden bij de kruidvat.

https://www.kruidvat.nl/kruidvat-vitami ... es/p/57571

Zie net dat ik vit b heb gehaald ipv vit e 8)7

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 21:32

:') :D :+
Ja das lastig, als je de bon hebt kan je misschien nog ruilen?

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 08:56

Polly schreef:
Mijn mond valt echt open in dit topic :wow:

Vroeger hadden wij iemand op stal en als je dat paard moest voeren dan bestond de helft van de inhoud van de voerschep uit een of ander magische mengeling van brok en weet ik het niet wat en de andere helft waren poedertjes, supplementjes en troepjes. Voor een paard wat heel licht recreatief gereden werd :x
Toen was dat nog 'raar' en 'overdreven' maar als ik dit topic lees lijkt het allemaal doodnormaal tegenwoordig.

Is het echt nodig wat jullie allemaal toevoegen? Voeren jullie zulke goedkope rotbrok dat daar niks in zit? Of vragen jullie echt het uiterste van het paard? Of misschien is het aangetoond in het bloed dat het nodig is? Of is het eigen gemoedsrust/geld teveel?
Deze vragen stel ik oprecht, ik zit, nogmaals, echt met verbazing te lezen.

Natuurlijk heb ik zelf ook weleens wat gegeven, vit E met selenium op doktersadvies na een epilepsieaanval. Maar dat was alleen toen het nodig was en inmiddels doen ze het al jaren prima op hooi, gras en een handje ponybrokjes.
Ook mijn rijpaard kwam niet verder dan basisbrok, hooi en gras en daar deed hij het prima op.

Is het echt nodig?
Waarschijnlijk niet...
Maar ik geef liever iets extra ter preventie dan te wachten tot hij tekorten zou krijgen of spierbevangen wordt of last krijgt van zijn gevoelige huid...
Verder kunnen dingen als een scheutje olie of appelazijn volgens mij weinig kwaad.
Mijn paard heeft (bijna) nooit iets voor, is super in conditie en ziet er goed uit. dus ik denk dat ik met wat bijvoeren niks verkeerd doe.
Ik laat trouwens ook jaarlijks een bloedonderzoek doen.

Ik durf eerlijk toegeven dat mijn paard een box-paard is, en enkel in de zomermaanden (bijna) dagelijks een paar uur op de wei komt. (ja nu veroorzaak ik waarschijnlijk een rel in dit topic, maar hier in de omgeving zijn weinig andere mogelijkheden en mijn paard wil altijd na een paar uur al binnen, dus ik heb niet het idee dat ik verkeerd doe.)
Hij moet zijn voedingsstoffen dus hoofdzakelijk uit zijn kracht- en ruwvoer halen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 09:24

Ingrid... een gediplomeerde natuurgeneeskundige die zelf aparte supplementen voorschrijft op onderzoek van bloed.. ontlasting en epitheelcellen.

Lijkt mij niet dat hij niet weet waar hij over heeft met vijf jaar studie in utrecht

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 09:31

Maar ikkebenhier

Als het waarschijnlijk geen kwaad kan... waarom wél voeren als je het net niet zeker weet?
Weet jij de opbouw van de bestanddelen van de appel azijn?
Hoe weet je zeker dat je paard voldoende binnen krijgt of juist te veel?

Het zou toch rot zijn dat het lichaam naar jaren overvoeren zichzelf vergiftigd? Doordat er één bestanddeel is die er te veel in zit?

Wat van voren in komt plassen ze niet altijd uit.
En denk je om de lever? Alles wat te veel is wordt op dsn duur een toxine die door de lever er uit gehaald móet worden.

Je lever krijgt daar n klap van.

Dat is op te lossen met medicatie voor de lever... maar voorkomen is beter dan genezen.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 09:53

maralyn schreef:
Maar ikkebenhier

Als het waarschijnlijk geen kwaad kan... waarom wél voeren als je het net niet zeker weet?
Weet jij de opbouw van de bestanddelen van de appel azijn?
Hoe weet je zeker dat je paard voldoende binnen krijgt of juist te veel?

Het zou toch rot zijn dat het lichaam naar jaren overvoeren zichzelf vergiftigd? Doordat er één bestanddeel is die er te veel in zit?

Wat van voren in komt plassen ze niet altijd uit.
En denk je om de lever? Alles wat te veel is wordt op dsn duur een toxine die door de lever er uit gehaald móet worden.

Je lever krijgt daar n klap van.

Dat is op te lossen met medicatie voor de lever... maar voorkomen is beter dan genezen.

Waarom? omdat ik het wil :p
Omdat ik denk dat appelazijn bv goed is voor de spijsvertering...
Net als olie kan helpen voor een goede darmwerking, een glanzende vacht, ...

Ik kijk naar mijn paard: hoe hij eruit ziet, hoe hij in zijn vacht staat, hoe hij zich gedraagt, hoe zijn conditie is, ...
Dat zijn voor mij factoren om te zien of mijn paard goed in zijn vel zit of niet.
Elk jaar laat ik zijn bloed controleren en daaruit blijkt of hij al dan niet met een probleem zit (meestal niet).

En ik denk niet dat een scheutje appelazijn af en toe echt geen toxines zullen veroorzaken. Zeker niet bij een paard van 600kg.
Jij laat toch ook niet elke week je bloed controleren om te kijken of je met een tekort/te veel zit?
Je merkt vanzelf als je te weinig vitamines opneemt, te veel vetten eet, ...

Ik geef hem ook geen dagen of weken aan een stuk een bepaald supplement (behalve cortaflex). Ik geef enkel 2 keer per jaar een kuur voor de lever (op eerder aanraden van de DA). En ik weet dat hij gevoelig is voor spierverzuring bij de overgang naar de winter, dus geef ik hem ter preventie vit e bij, in plaats van te wachten tot hij stijf gaat lopen en het risico loopt om verzuurd te geraken.
Ik geef mijn paard niet elke dag een fles olie en azijn.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 10:51

Wat ieder wil moet ieder zelf weten natuurlijk.
Dat organen niet voor honderd procent werken zie je niet aan de buitenkant.

Laten we het wel op het dieren gebied houden en niet vermenselijken.

Een paard heeft hele andere behoeften danmensen nnatuurlijk.

Voer wat je wil. Mijn probleem niet.
Ik probeer enkel ogen te openen op het gebied van overdosering.

Worden lever en nierwaarden ook direct getest?
Ook even na denkend dat appelazijn zuur is? Wat voor effecten heeft dit op de maag?
Dat het bij paard één goed gaat zegt niet dat t bij het andere paard óók goed gaat en dat door voedings inname of vertering problemen de maagwand kan worden aangetast.

Even terugkomend op paardenbloem en kurkuma.
Beide schonen ze de lever op. Ze maken schoon. Kurkuma heeft nog meer neven effecten dan alleen dat. Maar daar hebben we het nu niet over.

Doordat ze opschonen lijkt dat goed voor het lichaam. In werkelijkheid is dit proces erg zwaar voor de lever en kan hij dit alleen aan wanneer hij onverstoord werkt en voorhonderd pprocent. Doet hij dat niet. Brengt dit schade tot wel onherstellende schade met zich mee.

Helemaal als je dit dagelijks geeft!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 11:47

Kurkuma verandert tevens het metabolisme van de lever, waardoor andere stoffen (zoals medicatie) vertraagd of versneld worden afgebroken wat zeer gevaarlijk kan zijn! Bijvoorbeeld bij paarden die medicijnen krijgen tegen Cushing, of dieren die tijdelijk antibiotica of Metacam krijgen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 12:40

Focussed schreef:
Kurkuma verandert tevens het metabolisme van de lever, waardoor andere stoffen (zoals medicatie) vertraagd of versneld worden afgebroken wat zeer gevaarlijk kan zijn! Bijvoorbeeld bij paarden die medicijnen krijgen tegen Cushing, of dieren die tijdelijk antibiotica of Metacam krijgen.

*\o/* Nog iemand die gewoon de zooi uitzoekt... in plaats van de meute volgt. :D

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 13:47

Mijn pony krijgt standaard 4-5x per dag kuil. en heeft zo'n groot, wit, vierkant blok als liksteen. De rode wilt ze niet, en zo'n himalaya liksteen al helemaal niet.

Daarnaast krijgt ze een handje bix en een handje muesli voor het 'lekker'. En ze krijgt 250 gram omega 3-6-9 'brok' voor d'r hoest. :) (waar ik nog resultaat van krijg ook!)

Verder eigenlijk geen bijzondere dingen behalve af en toe een snoepje of een stukje fruit. maar dat heeft allemaal geen functie behalve vriendjes blijven.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 09:22

Intresant topic :)

Ik ben zelf ook "schuldig" :=

Ik kom van een stal waar paard in mijn ogen te weinig ruwvoer kreeg. En stal vond weer dat ie te weinig krachtvoer kreeg omdat ie schraal (lees mooi slank) was.

Toen verhuisd naar stal waar ik al het voer zelf kon en mocht bepalen. Heerlijk maar vond het toch wel lastig. En af en toe denk ik nog, ik wil me nog verder inlezen over het voeren zonder extra "balast".
Maar inmiddels krijgt paard;
Onbeperkt hooi
Marstall Force
Lucerne (weinig, minder dan 1kg)
1/4 Havens green vet (p/d)
Pavo speedibeet
Lijnzaadolie
Magnesium
Fenegriek
Anijszaad
Brandnetel

Of ie alles echt nodig heeft, misschien niet maar hij doet het er super op. Magnesium voer ik op advies kliniek en overige kruiden in overleg met natuurgeneeskundige.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 10:48

Sanniejtjuh schreef:
Intresant topic :)

Of ie alles echt nodig heeft, misschien niet maar hij doet het er super op. Magnesium voer ik op advies kliniek en overige kruiden in overleg met natuurgeneeskundige.

Kort om, jij overlegd eerst, voor dat je iets geeft, met mensen, die de consequenties vanuit hun opleiding kunnen overzien.

Dus... *\o/* Jij doet je huiswerk, en kunt terug vallen op gediplomeerde mensen? JA! *\o/*