Algae vitalis

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

collendoorn

Re: Algae vitalis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:50

Ik voer het nu sinds vrijdag bij aan mijn paard. Samen met het voer van metazoa, en eigenlijk geef ik het zodat hij alle voedingsstoffen vanuit fe metazoa beter gaat opnemen en alle afvalstoffen goed afgevoerd worden.
Die van mij verkiest wel zijn kuil boven de algae vitalis !! Haha

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 18:57

Ja ik meng het door de bietenpulp

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:21

Ik meng het door de lucernebrok van metazoa. Maar dat is denk ik niet lekker genoeg! Zo maar kijken of z'n bak leeg is haha

Zundert_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 20:01

Ik doe het droog door de muesli. Zelfs mijn moeilijkste eter eet het gewoon op.

nynke_aafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 19:53

TinkerTreas schreef:
Ik ben benieuwd. Ik ga het testen. Hopelijk gaat het naar binnen bij mijn kieskeurige muts :D

Al onze paarden eten het zonder probleem!!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 07:25

Gister een emmer gehaald. Alle (8) aten het zo op.
De overige producten van Equi protecta doorgekeken en ik ben wel enthousiast!
Eens kijken hoe het gaat bevallen.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 10:52

ik heb vandaag mijn proefpakket binnengekregen. ga zo naar stal ben heel benieuwd!

Zundert_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 11:46

@timokyana en @chesss
Ik en zowel de andere zijn benieuwd naar jullie bevindingen :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 13:21

Ben ik nou zo'n oen dat ik op de site van Equi protecta het niet kan vinden?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 13:38

Nee hoor Jannepauli zie het er ook niet op staan :P

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:18

Ik las hierboven dat het product leem bevat - dat beïnvloedt de werking van medicijnen, wormkuren etc. - je zou dit dus alleen aan paarden die niet op de een of andere manier behandeld worden, kunnen geven?

Zundert_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:47

Klopt. De vitalis staat nog niet op de site van Equi-protecta. Moet er nog op gezet worden.

Info vind je ook op mijn site; zie mijn onderschrift

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 09:15

Jannepauli schreef:
Ik las hierboven dat het product leem bevat - dat beïnvloedt de werking van medicijnen, wormkuren etc. - je zou dit dus alleen aan paarden die niet op de een of andere manier behandeld worden, kunnen geven?

Dit product bevat GEEN leem,maar gecarboneerde humusklei...dat is iets heel anders...deze stof kun je gerust naast een ontwormismiddel gebruiken...ook naast medicijnen levert dit in de regel geen probleem op...bij twijfel altijd je da informeren.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 09:17

kiki1976 schreef:
Nee hoor Jannepauli zie het er ook niet op staan :P

De site wordt momenteel volledig vernieuwd

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 09:21

OK.. maar wat is 'gecarboneerde humusklei' dan..?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 09:31

Dat is een actievek koolstof die ontstaat bij het verkolen van een humusreike bodemlaag.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 09:35

Dus een soort norit?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 09:41

Notitie,is idd ook een actieve koolstof,maar dan gewonnen uit hout...of cellulose,en veel groffer...dat zou op termijn tekorten op leveren . De humusform bindt uitsluitend toxines en acethaten en geen mineralen sporen elementen etc.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 09:53

Zelfs diepgaande zoekslagen leveren geen informatie op wat 'gecarboniseerd humusklei' eigenlijk is. Kun je er meer informatie over geven?

Ik blijf overigens bij het punt dat leem, klei en ook bv Norit de werking van medicijnen vermindert omdat deze stoffen hoe dan ook lichaamsvreemde stoffen zullen binden en afvoeren.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 10:20

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 10:35

Dat is dus voor koeien ( meteen compleet ander verteringssysteem dan paarden)... op basis van de link even doorgezocht op de klei, en ja:

Voor doorlopend gebruik: De aanbevolen dagelijkse maximum dosering niet overschrijden. Raadpleeg een dierenarts in het geval u dit toevoegmiddel wilt combineren met een geneesmiddel.
Analytische bestanddelen: Vocht 86 g/kg; humuszuren 18 g/kg; calcium 6 g/kg; natrium 5 g/kg; lysine 0 g/kg; methionine 0 g/kg; magnesium 0 g/kg; fosfor 0 g/kg.

Vermeld je dit op de verpakkingen en in je aanbevelingen ( site, bokt etc.)?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 10:55

Er staat een completea analyse op de verpakking,plus de min/ Max dosering.
De analyse is natuurlijk wel anders al de gequote daar fir slecht één component van het product is....een extra aan vulling richting vee arts zou zinvol kunnen zijn....in de mondelinge cq schriftelijke communicatie wordt dit overigens vaak wel aanbevolen.
Gebruik van supplementen.in combinatie met zware medicatie.kun je overigens beter altijd beter met je da bespreken....
Ik dank je wel voor de tip.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 11:17

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik sowieso met supplementen zou stoppen als mijn paard medicijnen nodig had of Iig met de da zou overleggen....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:37

Ik denk dat het verstandig is om in ieder geval iets op de verpakking te vermelden. Veel mensen zullen niet weten dat een combinatie van een supplement dat klei/leem/diathomeeënaarde/koolstof bevat contraproductief kan zijn bij medicijngebruik. Denk bv aan paarden die dagelijks pergolide (Prascend) voor de ziekte van Cushing moeten gebruiken ( en dat levenslang) - dat is echt niet goed om dan tegelijkertijd dit supplement te geven.

Wat wel als 'goed' beschouwd kan worden is om dit supplement te geven na enige tijd na een antibioticumkuur en na een wormkuur. Er moet dan wel enige tijd tussen zitten. En paarden die geen gezondheidsklachten hebben, kunnen prima een onderhoudsdosis krijgen van dit spul.

Een gewaarschuwd mens... voorkomt dat je achteraf een hele hoop gedoe kan krijgen met klanten of de NVWA dus: vermeld iets op de verpakking én je site!

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:48

nou daar ben ik dan.
moet zeggen ik ben echt verbaasd, hoop dat het echt zo door gaat dus ik ben nog voorzichtig enthousiast.
Maar moet zeggen moest even de juiste dosis vinden, dat was ff kijken, heb alles afgemeten en afgewogen hoeveel schepjes die mag per dag, moet wel zeggen heb wel ruimer ingezet. Lans heeft echt fikse last gehad van water bij de mest en verstoorde darmen, dus dacht laat ik maar even wat meer inzetten en dan terug bouwen. Hij eet het prima door de bietenpulp heen. Na een dag of drie zag ik idd verandering in de mest in die zin, meer gebald en minder water en natte scheten. Vandaag heeft ie op de natte wei gestaan en het was best koud, dan is die normaliter echt niet op zijn best, maar droge billen, mooie balletjes en een knetter vrolijk paard zowel in de wei als aan de longe echt baldadig en vrolijk.
Ik heb echt al heel veel geprobeerd aan supplementen, dus schreeuw het nog niet van de daken, maar toch tot nu toe zeer tevreden!

Nou had ik nog 1 vraag, hoef ik als hij straks goed is ingesteld geen losse vitamines te geven? Mijn paard krijgt hoogwaardige met toegevoegde vitamines, maar voor een oaard van 1.85 misschien niet heel veel, max twee volle voerscheppen, en vanwege zijn maag en darmen opgevuld met alfalfa en bietenpulp. Nu geef ik hierbij nog losse vitamines, maar teveel vind ik ook niet nodig.