Merrie vaak en onwijs hengstig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:04

Stille meelezer.
Ik heb een 3 jarige merrie, die sinds dit voorjaar ook vaak en lang hengstig is. Ze heeft er ook last van (buikpijn, 1e x in mei ook koliekerig geweest (spierontspanners gehad). Deze merrie is in mei teruggekomen uit de opfok. Ze gaat gewoon ook voor mijn ruin staan, die dan niks anders kan doen als erop springen (deze ruin is 11 jaar, heeft vanaf 3 jaar altijd tussen de merries gelopen en is nog nooit erop gesprongen). Ik ben er niet blij mee.
Zou een supplement helpen voor mijn merrie? Iets wat de scherpe kantjes eraf haalt zodat ze zich niet meer zo opdringt? Verder lijkt ze met hengstigheid nog niet echt vervelend (ze is nog niet zadelmak, dus weet ook niet wat ze straks onder zadel gaat doen), maar heeft wel soms wat last van "buikpijn".

arabcarla

Re: Merrie vaak en onwijs hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 14:50

@fokkertje, tot nu toe heb ik goede resultaten, heb nu eerst alleen de lever maar begin vanaf maandag met de hormoonbalans. Ik merk nu al met deze kuur dat het al wat beter gaat, ben erg benieuwd naar het andere. Ik houd je op de hoogte.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 14:53

fokkertje schreef:
Stille meelezer.
Ik heb een 3 jarige merrie, die sinds dit voorjaar ook vaak en lang hengstig is. Ze heeft er ook last van (buikpijn, 1e x in mei ook koliekerig geweest (spierontspanners gehad). Deze merrie is in mei teruggekomen uit de opfok. Ze gaat gewoon ook voor mijn ruin staan, die dan niks anders kan doen als erop springen (deze ruin is 11 jaar, heeft vanaf 3 jaar altijd tussen de merries gelopen en is nog nooit erop gesprongen). Ik ben er niet blij mee.
Zou een supplement helpen voor mijn merrie? Iets wat de scherpe kantjes eraf haalt zodat ze zich niet meer zo opdringt? Verder lijkt ze met hengstigheid nog niet echt vervelend (ze is nog niet zadelmak, dus weet ook niet wat ze straks onder zadel gaat doen), maar heeft wel soms wat last van "buikpijn".

Zou je niet eerst medisch willen uit sluiten?
Je schrijft buikpijn... kan ook door strakke spieren komen.
Hadden wij ook.
Straks vier maanden verder na de behandeling fysio en nogsteeds een stabiele merrie die exact op kalendee hengstig is.
Het zwarr is nu geweest en merk écht dat de hengstigheid vlakker wordt.
Normaal mag de ruin één a twee dagen zijn ding doen.
Laatste x al niet meer.

Ze krijgt geen brok meer.
Enkel n handje lucerne omdat de rest ook brok krijgt. Anders is het niet eerlijk.

Als dit op is kijken we naar subli dieetmix.

Ik ga er van uit dat ze volgendr maand weer langs de fysio mag. Gezien ze vorige week een sliding plus koprol in het land heeft gemaakt...
Iets te blij na de regen.

nikita95

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:01

hoi hoi,

ik zou het met een knikker in de baarmoeder laten plaatsen proberen.

geen gedoe met voeding elke dag en ook zeker een goed resultaat.

er is ook een topic over geweest.

[MD] Ervaringen met merries met knikker in de baarmoeder?

ik heb dit zelf ook laten doen, super resultaat en na verwijderen na 3 jaar geen probleem met drachtig krijgen.

als je meer wilt weten doe me even een PB

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 07:35

Knikker laten plaatsen doen ze helaas niet veel meer

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 08:20

Ondanks geen reactie toch een goed gevoel over phytonics hormone en deze 21-7 opgehaald en meteen mee begonnen.

Normaal is het 2 x daags 15 tot 20 druppels per dag,maar lijkt mij niet logisch met een shet van 165 kg.
Op advies van veearts met 12 druppels begonnen en moest dit opvoeren naar 15 druppels per dag.

Inmiddels zijn we bijna twee weken verder en is ze eergister weer hengstig geworden,nog te vroeg maar in ieder geval heeft het nu tweeën halve week geduurd inplaats van 5 a 6 dagen.
Ook is ze al een stuk rustiger bij mijn ruin,dus ik heb hele goede hoop.

Nu las ik iets dat iemand het had over dis Balance in de voeding als je paard op kruiden reageert.
Nu kan een paard in de natuur zijn eigen kruiden bij elkaar zoeken en of dat dan met voeding te maken heeft weet ik niet.
Het is alleen maar fijn dat iemand die er verstand van heeft die kruiden die elkaar dan goed aanvullen voor ons in een flesje kan stoppen.

Ik heb een pony gehad met zomereczeem en die liep in het bos vaak naar brandnetels en begon dan te eten ik liet hem dan ook eten tot hij klaar was.
Later heb ik uitgezocht dat in brandnetel histamine zit.

Wat ik wil zeggen is dat paarden vaak heel goed weten wat goed voor ze is maar wij dat niet kunnen aanbieden omdat we alleen weidegras hebben,dus dan maar in zo'n situatie uit een flesje!

arabcarla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 19:16

Hai Billy Bo, lekker dat het zo goed gaat. Hopen dat het inderdaad zo blijft.

Ik ben op zoek naar een maatschepje grrr wil ik beginnen zit t maatschepje er niet bij :-( geen idee hoeveel 4,5 gram is heb ook geen weegschaal dat ik t kan afmeten.... ff zoeken nog dus!
Wel merk ik nu al met die lever kuur dat ze allang niet meer zo vaak hengstig is geweest misschien toch wel beetje vies van binnen?? We gaan het merken.

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 08:52

Goed graven, bij mij zat hij onderop :P

arabcarla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 20:49

Ja gevonden :lol:

Hmmmzzz maar nu wil madam t niet eten grrrrr, al door de slobber gedaan maar dat at ze ook niet, nu maar ff bedenken hoe we t dan gaan geven :P

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 23:15

Door de appelmoes mengen?
Beetje siroop door dr slobber?

Oke niet gezond haha

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 08:01

Ik doe het ook in slobber, flink roeren en dan even laten staan. Niet teveel slobber.

arabcarla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 19:57

Langzaam aan maar zeker begint ze het toch te eten mutsie.... Kreeg trouwens wel te horen van een stalgenootje dat sinds die leverkuur het al beter is, ben wel erg blij om te horen dat andere het ook merken. Nu hopen dat dit nog meer werkt en ze lekker in der velletje gaat zitten :D

arabcarla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 20:29

En hoe gaat t met de merries??? Bij die van mij gaat t eigenlijk wel goed, lekker aan t rijden eet t nu ook redelijk tot goed! Is rustiger geworden tijdens de hengstigheid!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 09:19

Hier na de fysio behandeling in april nog geen spier last van der gehad. Niks meer nerveus of andere paarden meppen en mooi regelmatig.
Vanaf april géén medicatie meer en dat gaat super.

Wel vind ik het jammer dat er nooit op mijnpost gereageerd wordt. Want ik heb dit al een aantal x geplaatst.

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 13:39

Wat wil je dat we er op reageren dan?

Arabcarla: mijne was een tijdje relaxed, maar sinds vorige week weer hengstig en erg pisserig... :')

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 14:21

Mandarijn12 schreef:
Wat wil je dat we er op reageren dan?

Arabcarla: mijne was een tijdje relaxed, maar sinds vorige week weer hengstig en erg pisserig... :')

Nou... volgens mij is het toch wel erg fijn, dat ik gewoon een relaxed paard terug heb.

En ik vind het ook nogsteeds erg jammer, dat mensen er van alles ingooien, zonder verder door het lichaam heen te zoeken....!

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 15:02

Fijn dat jij nergens meer last van hebt :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 15:21

Maar dat is nog steeds geen antwoord op de vraag die ik hier al zo vaak heb gesteld!

Waarom zoeken jullie niet eerst in het lichaam? Voordat je er van alles in gooit?

Want de meeste zooi onderdrukt het hormoonstelsel gewoon, en betekend niet dat je het oplost vanuit de oorzaak.

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 18:02

Hoezo ga je ervan uit dat mensen dat niet doen? Fysiotherapeut, osteopaat en dierenarts zijn bij mij al langs geweest hoor.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 20:27

Wat is er bij jou allemaal onderzocht qua dierenarts?

arabcarla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 20:13

Ik heb hier een topic geplaatst om te kijken hoe de reacties waren op een PUUR hormonenkuur.
Verdere tips qua osteopaat/ dierenarts heb ik niet nodig. Sommige mensen doen eerst al die dingen voordat ze weer verder kijken :P

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 09:08

Bloedwaardes, noem maar op.

Arabcarla: hoe is het nu met jouwe? Mijn dotje is al een week flink kreupel dus heb d'r maar ff pauze gegeven.

arabcarla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 13:21

Met die van mij gaat t eigenlijk heel goed!!!! Na de leverkuur was er al verbetering te merken. Nu 'gilt' ze nog weleens maar t is niet meer het hele erge wat ze voorheen deed, ik vind ook dat ze wat rustiger in der koppie is geworden tijdens de hengstigheid dus ben eigenlijk wel heel blij :D

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 13:25

Mijne nu 3 weken stil gehad vanwege te kort bekappen. Gister voor het eerst rondgestapt en ze voelde heel goed. Zelfs toen de enige ruin op het erf in de wei naar d'r toe rende (buitenbak ligt naast de wei) reageerde ze daar nauwelijks op. Jippie :#

arabcarla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 21:46

Ik ben fan! Ze is zo veranderd heb geen gillende keukenmeid meer. Heerlijk!!!
Heb nu de 2e bus besteld dus doe er ook onwijs lang mee.