Je bent wat je eet: foto- en discussietopic over voer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

OliLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 10:27

Interessant topic!

Ik voer havens cool mix muesli en havens draversbrok. In de verhouding 20 kg draversbrok en 30 kg muesli. 'S ochtends krijgt hij een halve kg en een half schepje fenegriek, en een theelepel magnesium, hetzelfde smiddags als die binnen komt. 'S ochtends krijgt hij hooi, smiddags als die binnen komt ook en hij staat de hele dag op de wei.

Mijn paardje is een 19 jarige ruin. Ik rijd/longeer hem 5/6 keer in de week. We springen, dressuuren en maken buitenritten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 13:44

O JewEmm, ontzettend bedankt! Van al mijn huidige grasjes heb ik ook individuele foto's gemaakt die ik nog niet gepost had omdat ik mezelf dan zo'n nerd vond. Ik zal er vanavond een paar uploaden. Er zit inderdaad ook bij met paarse streepjes.

Wat ik al wel online heb staan is zeg maar wat aanvullend aanvullend voer. Naast het "verplichte" aanvullende voer (vitalbix, kurkuma en momenteel extra vitamines en klei) krijgen mijn paardjes 's ochtends, als hun voerbakken leeg zijn, meestal wat spullen waarvan ze zelf maar moeten zien of ze het pakken of niet.

Vandaag in de groene bak wat oud bruin en in de lila bak IJslands zeewiergranulaat.

Afbeelding

Zeewier lust 'ie ook. Het stomme is dat hij het wel eet als het in deze bak zit en niet als het in een gewone, blauwe emmer zit. Zelfde als met het bier: over z'n voer moet hij het ábsoluut niet maar gewoon zo slurpt hij het wel lekker weg.

Afbeelding

Mijn merrie had er niet zo veel interesse in. Ze had vast liever Shetlands zeewier gehad :P

Afbeelding

Hier zit er nog een haverkorrel van het ontbijt op haar wang, ze komen meestal wel gauw kijken als er weer wat nieuws in de bakken zit.

Dit lustte ze wel. Zuipschuit :P

Afbeelding

De klei begint z'n werk te doen, de eerste bulten zijn er en bij merrie komt de troep er ook in de vorm van mok uit. Ze krijgen de klei nu sinds 5 dagen.

Jim wordt verwend zo te zien, lekker appel. Hier ook lijnzaad vandaag, krijgen ze vanavond.
Laatst bijgewerkt door Koper op 07-06-15 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 13:58

Ik stel ook mijn eigen voer samen...eigelijk noodgedwongen omdat ik hier in Frankrijk niet iets vind wat mij geschikt lijkt.

Het voer bestaat uit:Geweekte pulp,sojahullen,zemelen,kokosmeel van coolstance.
S'avonds hetzelfde alleen een schepje vitamine en mineralen supplement van Hoveler,gekookt lijnzaad en scheutje olie.

Mijn jonge paard van drie krijgt per voerbeurt een halve schep biks.Twee handjes pulp,twee handjes zemelen,twee handjes sojahullen,twee handjes coolstance.

Zelfs mijn oude paard van 28 zag er prima uit met deze manier van voeren...ondanks zijn cushing.
En mijn nieuwe paardje is in twee maanden ontzettend opgeknapt. ;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 22:19

Bij deze dan wat foto's van het krachtvoer, niet heel spannend misschien maar paard eet het met smaak :D

Kleine emmertje zijn de Marstall Force vitaminekorrels, in de grote ton Marstall Cornmuesli en e ziet nog net de zak luzerne en het zakje MSM.
Afbeelding

Zo ziet het dagmenu voor het door elkaar husselen eruit. Op de bodem luzerne, beetje muesli, vitaminekorrels en de donkere korreltjes is de "weerstandmix" op basis van Nigella Sativa en het witte poeder is MSM.
Afbeelding

Grasland is al redelijk afgegraasd dus maar geen foto gemaakt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Je bent wat je eet: foto- en discussietopic over voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 22:33

Geen foto's maar eigenlijk is het ook niet heel bijzonder wat ik voer. Beide paarden krijgen een handje vitaminekorrel met 30 ml lijnzaadolie.
De vitaminekorrel mocht het gras en hooi niet voldoende bevatten. De lijnzaadolie omdat met name in de winter ze soms niet genoeg vetten binnenkrijgen. Als ze op het gras staan doorgaans wel, maar ach, gewoonte.

Verder arm hooi en stro.

En in de zomer staan ze op de wei, met graasmasker, voor 10 uur ongeveer.

Mijn Welsh pony en boulonnais x warmbloed lopen beide over van de energie en glimmen als een spiegel. Vooral die laatste, is onstuitbaar. Na 20 km in 2 uur gelopen te hebben kan ze nog steeds in dat tempo door. Verzamelen in de bak is ook geen probleem.

Soms zou ik willen dat ze minder energie hadden. :=

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 22:48

Ik heb een shetlander van 5 ze staat voor de kar en word redelijk intensief getraind. ( 3 a 4 keer pw) Nu heeft ze redelijk veel energie en krijgt ze al minder biks (2 a 3 handjes) verder staat ze overdag op de weide en krijgt ze hooi gevoerd. 2 a 3 plakken savonds

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 13:02

Geen foto: mijne krijgt voordroog(zeer droog en stengelig), en ongeveer 500 gram healthy herbs basisbrok.
Dat is brok op basis van grassen,kruiden,mossen,bomen. Puur natuur dus.

en verder wat gras.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 13:22

Wat netjes gerangschikt in de voerbak fransje23, het lijkt wel een schijfdiagram :D Leuk hoe je je voer in beeld hebt gebracht.

Ik vroeg mij af in hoeverre mensen zich laten beïnvloeden door bij voorbeeld een veearts, instructeur, smid, paten/peuten of bij voorbeeld stalgenoten in de keuze van voer. In hoeverre hebben jullie vertrouwen in het voeradvies van zulke mensen? Of zoeken jullie het allemaal zelf uit?

Ik doe eigenlijk dat laatste, maar ik ben wel altijd blij als iemand die meer goede dingen heeft (zoals een holistische benadering, dat vind ik belangrijk) dingen ook zo blijkt te doen zoals ik doe, of als zo iemand het eens is met wat ik vertel over hoe ik voer. En er is ook iemand waar ik wel iets beter naar luister, aangezien ik merk dat hoe diegene het doet eigenlijk wel heel goed werkt. Maar het is nog steeds mijn eigen voerplan, waar ik dingen van anderen die ik goed vind in inpas.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 13:25

Afbeelding
Ik voer dit ook naast de e-lite. Wel met wat zonnebloemolie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 13:25

ik zoek het zelf wel uit.
Houd niet zo van granen voeren en veel andere mensen wel, dus dan loop je daar al gauw tegenaan.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 13:28

Ik geef de lijnzaadolie op advies van mijn dierenarts, die legde uit dat je die vetten in je hooi niet hebt en dat ze soms niet/onvoldoende in een vitaminekorrel zitten. Maar dat een vitaminekorrel voor de rest wel prima voldoet.

De vitaminekorrel had ik trouwens zelf opgesnord, eerst gaf ik enkel gras en ruwvoer, maar omdat ik zelf toch bang was voor tekorten ben ik dit bij gaan geven. DA gaf aan dat het verstandig is voor mijn beide paarden. De ene is nu nog altijd te dik ondanks graaskorf, echt een sober type. De ander is al eens HB geweest, en echt een type om IR te worden als we niet oppassen. Leek afgelopen winter ook wel cushing te hebben, maar gelukkig negatief getest. Mocht ze meer symptomen laten zien laten we haar weer testen.

Ik moet er dus bij beide echt niet meer in duwen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 14:07

Gypsy schreef:
De vitaminekorrel had ik trouwens zelf opgesnord, eerst gaf ik enkel gras en ruwvoer, maar omdat ik zelf toch bang was voor tekorten ben ik dit bij gaan geven.

Dit heb ik precies zo gehad. Ik heb een hele lange tijd gerommeld met aanvulling op het ruwvoer en nu dan iets gevonden wat goed lijkt te voldoen.

Van die vetten is trouwens grappig dat je het zegt Gypsy, het is precies de reden dat ik dus lijnzaad voer alleen dan niet primair als olie. Ik vraag me wel af waar bij voorbeeld paarden in de Camargue, het New Forest, Mongolië enz dan vetten vandaan halen. Maar feit is natuurlijk dat zowel vetten als koolhydraten nodig zijn om te overleven. Ik vraag me af of de combinatie van die twee bij paarden er ook voor zorgt dat ze sneller dik worden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 16:46

Ik doe het ook zelf. Ik ben me er overigens paseen oaar jaar geleden in gaan verdiepen.
Ik wil zo min mogelijk graan en melasse. Paardlief is een lastige eter en wordt snel dik.
Dan kom je al snel uit op een vitaminebrok. Het lastige eten maakt het letterlijk lastig. Pavo vital complete at hij met smaak, maar ja, Pavo. Metazoa ging er ook goed in, reageerde hij met zijn allergie heel fijn op, maar werd een bommetje. Was dus voor mij geen optie. Nu Marstall Force. Hij doet het er prima op, maar eet het slecht. Waardoor ik weer muesli bij moet voeren. En aangezien hij daar ook veel niet van eet, zitten er weer granen in. Zucht....
Nu een zak Vitalbix besteld. Hopelijk eet hij dat wel zonder muesli en doet hij het er net zo goed op als de Metazoa, exlusief het ontploffingsgevaar :D

Vetten en eiwitten hebben ze zeker nodig voor een goede ondersteuning en opbouw van de spieren :j
Ik ben er alleen nog niet uit op welke manier ik dat kan voeren. Olie over zijn eet meneer namelijk weer niet :roll:
En dik ervan worden mag hij absoluut niet. Heeft iemand daar nog tips voor?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 16:49

Amanda ik neem aan dat als ze van lijnzaad olie kunnen maken in ongeperst lijnzaad ook wel vet zal zitten. En dat voer je al.

Die van mij krijgen vet binnen via lijnzaad, haver en de kurkumapasta.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 17:06

Koper schreef:
Wat netjes gerangschikt in de voerbak fransje23, het lijkt wel een schijfdiagram :D Leuk hoe je je voer in beeld hebt gebracht.

Was natuurlijk voor de foto :D Normaal gooi ik het er gewoon in en hussel het op weg van voerhok naar paard :j

Ik voer in de winter wel olie bij, afgelopen winter rijstkiemolie. Dat bevat overigens een stof die als doping gezien wordt dus niet voeren aan wedstrijdpaarden vlak voor een wedstrijd.

Een alternatief voor olie zou lijnzaadbrok (gemaakt van schroot na het persen) kunnen zijn. Is ook meteen een aanvulling qua eiwit.

Ik ben niet zo "bang voor graan" bij mijn paard. Het is een draver die er eigenlijk wel goed mee overweg kan. Ze kan wel dik worden maar niet zo gevaarlijk dik als sommige meer koudbloederige types en het is er ook snel weer af. Nu let ik er wel op niet meer dan nodig te geven vandaar aanvulling met de vitaminekorrel en luzerne.

Overigens zoek ik alles zelf uit, maar ik vind dat ook erg leuk. Al moet ik zeggen dat ik de afgelopen jaren niet veel veranderd heb. Ben even van muesli gewisseld vanwege een blessure en minder arbeid (en luiheid om ik die makkelijker op kon halen) maar nu weer terug bij dat wat ik de afgelopen 9 jaar geef. Op de MSM en Nigella sativa na die zijn van afgelopen jaar

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 17:08

Ik voer maar 1x per maand gekookte lijnzaad. Dat heeft weinig effect bij dagelijkse arbeid denk ik.
Lijnzaadbrok is wel een idee inderdaad :)*

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 17:43

Koper, je schreef dat je paarden last kregen van mok en bultjes door de klei. En dat dat goed is. Hoe beredeneer je dat ?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 17:47

Maris schreef:
Koper, je schreef dat je paarden last kregen van mok en bultjes door de klei. En dat dat goed is. Hoe beredeneer je dat ?

Klei gebruik ik als detox, dus om mijn paardjes te ontgiften. Één van de manieren waarop paarden ontgiften is via de huid.

De plekken waar ze dat doen zette me trouwens aan het denken: merrie die bevangen is geweest staat nu met wat mok en mijn ruin, die wat gedoe heeft in de spieren achter z'n schouders, heeft wat bultjes op die plek en bij z'n schoft. Net of de rommel daar al eerder een uitweg had gezocht en dus makkelijker weet te vinden.
Laatst bijgewerkt door Koper op 08-06-15 17:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 17:48

Klinkt wel logisch, maar is dat dan niet te sterk ontgiften omdat ze er huidproblemen van krijgen ?

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 17:49

Interessant topic, ik lees mee!

Koper, wat voor klei gebruik je en waar haal je dat vandaan als ik vragen mag?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 17:54

Wieke schreef:
Interessant topic, ik lees mee!

Koper, wat voor klei gebruik je en waar haal je dat vandaan als ik vragen mag?

De klei die ik nu gebruik is Moeder aarde uit de webshop van Bio-Ron. Dat is een bentonietklei. Vertargil heeft groene klei voor inwendig gebruik, die kun je bij voorbeeld bij de Paardendrogist kopen.

Maris ze hebben geen huidprobleem. Ze hebben een probleem in het hele systeem dat via de huid dat systeem aan het verlaten is. En uiteraard ook via de ontlasting. De fabrikant geeft aan dat je er 10 tot 30 gram van per dag moet geven. Ze krijgen 2 keer per dag een afgestreken theelepel (nu in de eerste week), dat lijkt me niet te veel.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 18:06

Bultjes en mok zijn toch huidproblemen ? Of heb ik je verkeerd begrepen dat ze dat kregen/krijgen na gebruik van de klei ?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 18:28

Ja, ze krijgen inderdaad symptomen in de vorm van bultjes en mok.

Een huidprobleem noem ik bij voorbeeld luis of een schaafwond. Dus iets wat zijn oorzaak heeft in de huid. Maar als jij het symptoom als probleem wil zien staat je dat natuurlijk helemaal vrij :)

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 18:31

Koper schreef:
Ik vroeg mij af in hoeverre mensen zich laten beïnvloeden door bij voorbeeld een veearts, instructeur, smid, paten/peuten of bij voorbeeld stalgenoten in de keuze van voer. In hoeverre hebben jullie vertrouwen in het voeradvies van zulke mensen? Of zoeken jullie het allemaal zelf uit?

Ik zoek het eigenlijk allemaal zelf uit, ook omdat ik het erg leuk vind! (eeuwige student). Lees veel op het internet en spit ook veel topics door hier op bokt. Alleen voor 'tijdelijke' supplementen volg ik vaak het advies van iemand van de diervoeders hier in de buurt. Die meet de paarden ook door en geeft aan de hand van die metingen advies. Soms heb ik het zelf al uitgezocht en raad zij iets aan wat ik al via de paardendrogist heb besteld ;).

Een vriendinnetje van me volgt wel blindelings het advies van andere en dat gaat niet altijd even goed... Het is voornamelijk het advies van de diervoederzaak en die zijn toch krachtvoer gericht en dan natuurlijk de merken die zij zelf verkopen. Op zich niks mis mee, maar dat paardje krijgt nauwelijks hooi en 5 kg krachtvoer op een dag - iets wat in mijn ogen gewoon echt niet goed is. Maar goed, dat is verder niet ter discussie hier :).

Ik mijn paarden in het voorjaar een drainage kuur gegeven en toen kwamen er ook dingen via de huid er uit. Heb geen idee of het verder nog effect heeft gehad, omdat dit mijn eerste jaar met deze paardjes is.

Lijnzaadolie gebruik ik ook standaard, deels voor de kurkuma en deels voor de vetten. Gebruikte eerst omega gold, maar toen ik me begon te verdiepen in het verschil in omega 3 en 6 ben ik daarmee gestopt en lijnzaad gaan gebruiken.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 18:38

Mijn osteopaat en mijn instructrice zijn wel echt mijn bronnen van inspiratie :j