Spoed! Paarden hebben ongeweekte bietenpulp gekregen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:36

Fijn dat het iig zonder kleerscheuren de maag voorbij is, hopen dat ze morgen mooie bergen voor je neerleggen zonder problemen!

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 21:38

Vala schreef:
Jolliegirl schreef:
Zwelt niet veel op?????

Een hakve kilo ONGEWEEKTE PULP
Word bij mij met water een VOLLE emmer zooi!!

Ik snap dit niet hoor...
Meerdere mensen geveb de gevaren aan....

Jij zit lekker thuis??
En je weet noet wat er in de maag/buik van je paard gebeurt..
Serieus... Laat een DA komen om gewoon aks voorzorg alleen al te pompen!!!

Ze heeft 2 dierenartsen gebeld, hoeveel moet ze er nog bellen?? Darmen kun je niet leeg pompen en een maag kan 9 liter hebben. En de maag is het allang voorbij ondertussen.
Lekker hoor deze reactie, Ts geeft al aan stijf van de stress te staan en dan krijgt ze een reactie dat ze lekker thuis zit? 8)7

Danku!

Ik heb echt alles voor mijn paarden over hoor, maar ik moet toch echt op dierenartsen kunnen vertrouwen. Ondertussen wandel ik braaf heen en weer en zie ik nog steeds 4 beesten rechtop me telkens weer enthousiast begroeten GELUKKIG! En ja morgen hoop ik op hopen!

Dinopino

Re: Spoed! Paarden hebben ongeweekte bietenpulp gekregen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:39

Hier was het advies olie geven en geen hooi en water laten drinken.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:51

Poeh, arme TS. Eerst zoiets meemaken en dan krijg je ook nog mensen over je heen die kennelijk geen letter kunnen lezen of vooral op bokt zitten om naar anderen te snauwen. Heb stiekem wel gelachen om de opmerking dat je darmen niet leeg kunt pompen. Veel sterkte!

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:52

Jolliegirl schreef:
Zwelt niet veel op?????

Een hakve kilo ONGEWEEKTE PULP
Word bij mij met water een VOLLE emmer zooi!!

Ik snap dit niet hoor...
Meerdere mensen geveb de gevaren aan....

Jij zit lekker thuis??
En je weet noet wat er in de maag/buik van je paard gebeurt..
Serieus... Laat een DA komen om gewoon aks voorzorg alleen al te pompen!!!

Pff, gelukkig zit ze lekker thuis ja, zal wat zijn als ze nu ergens anders heen ging! :oo

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:56

nou ts ik heb ook eens per ongeluk een halve kilo bietenpulp gegeven aan mijn paard. door alle reacties hier op bokt te vinden waren was ik in blinde paniek maar omdat paard geen reactie gaf heb ik geen dierenarts gebeld. Paard heeft helemaal niet gereageerd verder.

Uiteraard is niet elk paard hetzelfde maar je bent al meer dan 4 uur verder ik zou me er verder niet te druk over maken als paard verder geen reactie geeft.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:57

Meerdere mensen, waaronder twee afgestudeerde artsen, geven ook aan dat er geen reden is tot overmatige paniek, Jolliegirl, dat zeggen ze echt niet zomaar :n

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 22:17

Tsja ik heb helaas anders meegemaakt...paard waren we bijna kwijt!

Sorry.voor.mn overtrokken reacties.

Fijn dat ze momenteel in orde lijken te zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 22:20

Jolliegirl schreef:

Ben benieuwd: Hoezo was je je paard bijna kwijt? Wat gebeurde er precies? Hoeveel had hij gegeten?

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 22:21

Jolliegirl schreef:

Gevalletje plaatsvervangende stress zullen we maar zeggen :+ Kan gebeuren toch.

TS goed dat je ze zo super in de gaten houd, zo alles gelezen te hebben denk ik dat je niet al te veel zorgen moet maken. Succes de komende nacht!

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 22:32

Zo wat een schrik.

Hier geen ervaring, maar wil je wel een fijne nacht toe wensen en hopelijk kan je wat slapen. Ik hoop voor je dat ze morgen lekker mesten en dat de dierenarts niet hoeft te komen.

Dikke digitale knufff van mij.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 22:33

Jeetje Ts dat is schrikken! Gelukkig lijkt het goed te gaan met de paardjes hopelijk blijft dat zo

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 22:34

Jolliegirl schreef:

Maakt niet uit. Ik ben pas blij als morgen er vier paardjes zonder al teveel buikpijn vanaf komen. Ik neem altijd het zekere voor het onzekere. En een slokdarmverstopping is geen pretje, ook financieel niet. Ik heb de duurste shet uit oud gastel inmiddels aan kosten. Maar wat nodig is zal zeker gebeuren. Ik laat morgen weten hoe het gaat, dankjewel allemaal voor jullie berichten.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 22:34

Je kunt nu niet meer doen dan afwachten. Ik denk dat het wel mee valt omdat het al zolang geleden is. Ik zou nog wel vannacht er paar keer uit gaan om even te kijken hoe het gaat. Evt ze nog even los gooien in de bak zodat de darmen goed op gang komen en ze gaan mesten. Maar neem aan dat ze nu sinds 19:00 toch wel allemaal gemest hebben?

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 22:38

even een virtueel schouderklopje want ik begrijp je stress heel goed maar ja ik kan de paniek van anderen ook wel inzien die zeggen ook allemaal maar wat hun weten toch ?

dus allemaal adem diep in via de neus en via de neus ook weer diep uit :)

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 22:41

Die van mij liep inderdaad wel buiten om de darmen in beweging te houden. Idd een goede opmerking sjanien

Wat verschrikkelijk voor je jolliegirl bah.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 22:49

Sja, ik zal wel gek zijn hoor.. Maar als je zo in paniek bent bel je toch gewoon een andere dierenarts als je eigen zegt af te wachten en je het niet vertrouwd? :? Daar hoeft bokt je toch niet voor te overtuigen? Ik snap best dat mensen die dit meegemaakt hebben zo aandringen op een dierenarts ja, helemaal als er al 1 met koliek verschijnselen staat..

How ever, ik hoop dat de schade meevalt en ze er morgenochtend weer fris en fruitig bijstaan.

love_yeah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 22:51

Ik denken dat luisteren naar de DA het best is...

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 22:55

Er lag wel mest maar of dat voor of achter de pulp zat weet ik niet. Of zeg ik nu iets doms?

Ik vertrouw mijn eigen dierenarts prima, en op advies van hier ook een tweede gebeld.

Eentje had toch echt wat buikkramp.. Maar lijkt me nu wel weer oke.

Morgen ben ik pas echt gerust

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 22:57

Mij ook een keer gebeurd, paard was losgebroken en bij de pulp gekomen, had maar weinig binnengehad. Advies was niet laten drinken en idd afwachten. Zo gezegd zo gedaan, niks gebeurd... Zo'n halve emmer geweekte pulp eten ze toch normaal ook wel op?

Maar kan me voorstellen als je er een paard aan verloren bent dat je dan in de stress bent van zo'n bericht!

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 23:01

WowAmigo schreef:
Mij ook een keer gebeurd, paard was losgebroken en bij de pulp gekomen, had maar weinig binnengehad. Advies was niet laten drinken en idd afwachten. Zo gezegd zo gedaan, niks gebeurd... Zo'n halve emmer geweekte pulp eten ze toch normaal ook wel op?

Maar kan me voorstellen als je er een paard aan verloren bent dat je dan in de stress bent van zo'n bericht!

Ja, als het al geweekt is kunnen ze er wel 2 emmers van eten, want dan zet het niet meer uit als er vocht bij komt. Dat is nu juist het hele probleem met dat bietenpulp.
Geweldige dikmaker, maar niet goed geweekt kan het levensgevaarlijk zijn.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 23:01

Wat een hoop paniek. in de slokdarm kan het indd voor verstopping zorgen. als het eenmaal zeker weten in de maag zit moet je eigenlijk wel geleidelijk kleine beetjes water geven want het neemt het vocht op, krijgt het dat niet van buiten, dan neemt het het vocht van binnen, en de maag zonder maagzuur is geen goed idee. bovendien kan bij te grote hoeveelheden er niet voldoende vocht uit de maag worden gehaald waardoor droge of niet volledig geweekte brokken in de darmen verder kunnen zwellen wat koliek/verstopping en zelfs darmscheuring (bij hele grote hoeveelheden) kunnen veroorzaken en uiteraard komt er dan ook nog het dumpingsyndroom bij kijken waarbij hartkloppingen, sufheid en transpiratie te zien kunnen zijn.

dus eigenlijk; niets doen, even afwachten tot het zeker weten in de maag zit, dan kleine beetjes water geleidelijk toevoegen, de maag kan het hebben, de onderdelen met darm erin niet.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 23:03

Maag kan wel meer dan 9 liter hebben. Wij hebben volwassenen kwpn er gehad met een slag in zijn darmen die had 30 liter in zijn maag (heeft het niet gered maar niet door de maag) mesten duurt wel vrij lang dus is er nu echt nog niet uit.

Kleine beetjes lauwe thee geven ipv water wil helpen. Goed in de gaten houden, lekker olie bijvoeren.

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 23:10

Mijn paard heeft wel eens perongeluk een hele kilo van die zooi gehad en er echt geen last van gehad :=

We hebben er wel gelijk een flinke zooi olie achteraan gegeven en heb wel wat zenuwachtige dag gehad maar hij kreeg niks!

Sterkte TS ik hoop dat jou paarden er ook zo afkomen, je zorgt goed voor ze en hebt ze goed in de gaten!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 23:10

MarryAnneR schreef:
Er lag wel mest maar of dat voor of achter de pulp zat weet ik niet. Of zeg ik nu iets doms?

Ik vertrouw mijn eigen dierenarts prima, en op advies van hier ook een tweede gebeld.

Eentje had toch echt wat buikkramp.. Maar lijkt me nu wel weer oke.

Morgen ben ik pas echt gerust

De weg van voor naar achter duurt 24-36 uur, pas morgenavond zijn ze out of the woods.