Voer voor dik en koliek gevoelig paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ginger1991

Re: Voer voor dik en koliek gevoelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:45

Is het misschien een idee om haar een probiotica te geven? Aangezien ze zoveel scheten en geluiden maakt.

Klinkt wel erg bekend, mijn paard word ook dik van de lucht en heeft een enorme hangbuik terwijl de ribben met lichte druk te voelen zijn. Ook is ze erg obsesief met eten.

En eet ze toevallig geen vlas op? Mijn paard stond jaren op vlas/houtvezel en opeens kreeg ze steeds last van haar buik/koliekerig. Bleek dat ze gewoon happen vlas naar binnen werkte, t was dat de stalbaas hier op betrapte. De stal een beetje vies gehouden en t stopte. Later naar een andere stal waar ze ook op vlas kwam, en weer vrat ze het op. Toen het besluit gemaakt om over te stappen op stro. Eerste nacht halve stal leegggeten. Daarna nooit meer veel stro gegeten (ja snachts beetje knabbelen meer niet) voor mevrouw eten is mijn leven was dit heel wat. En nu heeft ze bijna nooit meer buikpijn/koliekerig (laatste keer was half jaar geleden en schommelde het weer erg en had ze het erg koud)
Wij hebben ook standaard colosan in de kast staan en dat werkt ideaal.

Ook kan je de brok vervangen door een muesli of vitaminekorrel. In brok zit veel zetmeel om de brok te binden en zetmeel is een dikmaker.
Ik zelf geef natures best van pavo en daar doet ze het al een paar jaar erg goed op.
En de overstap op hooi is ook erg goed, je kan af en toe voor de lekker wel eens een plukje voordroog geven.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:09

Het verschil tussen brok en muesli is eigenlijk 0 op het gebied van zetmeel, suiker en energiewaarde.

Pavo basic+ : 0.79EWPa, 22% Z, 7% S (dus 29Z+S)
Pavo Nature's best: 0.80EWPa, 24% Z, 2.4% S (26.4Z+S)
Pavo cerevit (basismuesli): 0.85EWPa, 32%Z, 4% S (36Z+S)

De veranderingen die je tot nu toe doorvoert zijn top. Maar ik raad je toch aan om van het krachtvoer af te stappen. Wat is de reden dat jouw stalhouder zo graag krachtvoer aan je paard voert? Is hij bang dat je paard de vitamines misloopt? Eigenlijk zou ik krachtvoer alleen inzetten bij een paard dat te mager wordt. Anders voer ik een vitaminekorrel of eventueel een dieetvoer (Marstall Faser Light of Pavo Care4Life).

Lenora_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 15:30

Ik denk dat het een kwestie is van gewoonte. Ze voeren paarden al heel lang op deze manier en hebben (bijna) nooit problemen.
De eigenaar vertelde dat de brok die gevoerd word gewoon goed is en er niet veel in zit. En vergeleken met sportbrok zal dit ook wel waar zijn. Hij vertelde ook dat ze echt weinig krijgt. Blijkbaar krijgt de rest gewoon een volle schep, nooit op gelet.
Als je al jaren (wedstrijd)paarden zo voert is het lastig om in te schatten wat een gevoelig recreatie paard moet hebben, denk ik. En hij bedoelt het echt goed, ik wil niet het idee geven dat ik ze niet vertrouw (ofzo, ik ben gewoon een onzekere miep :(:) )
Ik vraag zo nog even aan een colega met paard wat zij zou doen en een telefoontje naar mijn moeder werkt ook altijd verhelderend.

Als ik overstap naar bietenpulp (pavo Speedibeet) en een vitamine korrel kan dat dan in een keer, of rustig op en af bouwen? En wst raden jullie voor producten aan?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:34

Mizora schreef:
Het verschil tussen brok en muesli is eigenlijk 0 op het gebied van zetmeel, suiker en energiewaarde.

Sterker nog in veel muesli's zit meer suiekr&zetmeel dan in brok zoals ook blijkt uit jouw berekening.

Misschien ipv de brok een balancer/vitaminekorrel geven met wat bietenpulp, de speedibeet, aangezien dat laatste een positief effect heeft op de darmflora.

Vind het apart dat de staleigenaar bepaald dat je paard nog brok krijgt. Wel top dat ze vanaf nu in ieder geval hooi krijgt ipv voordroog!

Gezien de gevoeligheid zou ik de brok wel rustig afbouwen. Eerste week halveren en dan niet meer geven of alleen een handje.

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:49

Mijn merrie zette echt hard uit voordroog en kuil . Leek wel drachtig. 24u na verhuis naar beter voordroog was ze gewoon normaal terug . Opgeblazen buik was weg. Weer verhuist wegens omstandigheden naar echt hooi en ze zet nog een beetje uit met momenten maar zeker niet in die mate dat ze deed bij de vorige stallingen . Verder krijgt ze dagelijks 1x 500 gram balancer pro en 200 gram versgemalen lijnzaad.

Volgens mij zit er enorm veel suiker in de basis brok of vergis ik me ?

Er bestaat goed voordroog maar heb al onaangename dingen gezien wat slechte voordroog betreft.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 17:39

Lenora_C schreef:
Ik denk dat het een kwestie is van gewoonte. Ze voeren paarden al heel lang op deze manier en hebben (bijna) nooit problemen.
De eigenaar vertelde dat de brok die gevoerd word gewoon goed is en er niet veel in zit. En vergeleken met sportbrok zal dit ook wel waar zijn. Hij vertelde ook dat ze echt weinig krijgt. Blijkbaar krijgt de rest gewoon een volle schep, nooit op gelet.
Als je al jaren (wedstrijd)paarden zo voert is het lastig om in te schatten wat een gevoelig recreatie paard moet hebben, denk ik. En hij bedoelt het echt goed, ik wil niet het idee geven dat ik ze niet vertrouw (ofzo, ik ben gewoon een onzekere miep :(:) )
Ik vraag zo nog even aan een colega met paard wat zij zou doen en een telefoontje naar mijn moeder werkt ook altijd verhelderend.

Als ik overstap naar bietenpulp (pavo Speedibeet) en een vitamine korrel kan dat dan in een keer, of rustig op en af bouwen? En wst raden jullie voor producten aan?

Waarom wil je in hemelsnaam bietenpulp. Daar wordt een paard pas dik van.

Doe nu gewoon eens normaal en geef je paard hooi en een schepje basisbrok. Dat is meer dan genoeg.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 17:43

janderegelaa schreef:

Bietenpulp bevat pectine wat een gunstig eeffect heeft op de darmflora. Brok heeft geen gunstig effect op de darmflora dus om de brok te vervangen door bietenpulp is geen gek idee.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 19:02

Bietenpulp (droog gewogen) bevat evenveel kcal als basisbrok. 1 volle Pavo voerschep Basic Plus bevat circa 1,2 KG, 1 volle (nog droge) Pavo voerschep Speedibeet bevat circa 0,7 KG. Dus met een halve schep speedibeet (met 1.5 schep water), voer je slechts een 25% van de energie die je nu voert qua krachtvoer.

Bietenpulp vermindert de kans op koliek aanzienlijk door meerdere factoren, waaronder een betere darmwerking, betere darmflora, maagzuurbindend waardoor minder kans op maagzweren, etc.

Ik gebruik zelf qua vitaminekorrel graag Marstall Force. In jouw geval zou ik even met de dierenarts overleggen wat hij denkt. Maar in principe zou ik 3 dagen het krachtvoer halveren en tegelijkertijd beginnen met een kwart schep speedibeet (droog gemeten) per dag, samen met een halve dosering vitaminekorrel. En na 3 dagen het krachtvoer volledig weglaten en het speedibeet opvoeren naar een halve schep per dag (2x een kwart schep) en een hele dosering vitaminekorrel (=100g).

Ik raad je aan om een halve literbakje te regelen/kopen, in plaats van met een kwart schep te gaan werken (scheppen zijn 2L over het algemeen). Dit is veel preciezer en dan wordt het niet per ongeluk toch steeds een beetje meer.

Lenora_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 19:42

janderegelaa schreef:
Lenora_C schreef:

Doe nu gewoon eens normaal en geef je paard hooi en een schepje basisbrok. Dat is meer dan genoeg.

Ondanks dat dit niet zo aardig geformuleerd staat is het wel het advies dat ik nu ga opvolgen.
Dat is namelijk ook wat mensen adviseren die mijn paard kennen. Ten eerste om niet meteen alles te veranderen, zo kom je er nooit achter waar het aan ligt. En omdat mijn paard zonder extra energie waarschijnlijk echt heel sloom wordt.

Heel erg bedankt voor het uitgebreide antwoord mizora! Mocht het toch nodig zijn dan ga ik zeker je voer advies opvolgen!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:10

Die sloomheid komt voort uit het opgeblazen zijn en dus niet optimaal werkende darmen.
Ik zou wel degelijk de brok vervangen, maar hoop dat je al een flinke vooruitgang bemerkt door het hooi.
Succes!