Mais slecht?????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 16:49

mamendt schreef:
Van onbeperkt wordt ze echt veel te dik...ze krijgt nu drie maal per dag en is daar lange tijd mee bezig.
Maar force dat zijn toch korreltjes? Geef je die dan gewoon puur zeg maar zonder iets anders erbij?

Waar voer je krachtvoer voor? Wat wil je ermee bereiken? Wat is je doel?

ElCid

Re: Mais slecht?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 17:06

Misschien toch eens overwegen om Wiesencobs en/ of lucerne te geven i.p.v. krachtvoer, daar kan je prima de force door heen mengen.
Onze paarden krijgen veel hooi, niet onbeperkt maar toch wel zo'n 7 kilo per dag + ca. 2 kg lucerne en 1/2 schep ( geweekte) wiesencobs. Dan krijgen ze, over de dag verdeeld ( via voerautomaat) nog 400/500 gram granen .
Krachtvoer is dus minimaal. Het voordeel van de Wiesencobs bijv. is dat ze daar toch wel even mee bezig zijn en het erg lekker vinden.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 17:50

safina schreef:
ponyparadijs schreef:
Nou kan ik alleen over mijn eigen ervaringen vertellen
Maar mijn merrie reageert erg heftig op suiker door jeuk.
En bij de subli en de pavo stond op het etiket geen grote hoeveelheid suikers
Maar reageerde mijn merrie wel alsof er veel suiker in zat

Lijkt mij een redenatie van "Oom Herman krijgt allemaal bultjes als hij appels eet. Gisteren had oom Herman na het eten van een bord spaghetti opeens allemaal bultjes, dus ik weet zeker dat er appels in de spaghetti zaten ." :?

Wat bedoel je met verborgen suikers? Dat ze er meer in doen dan op het etiket staat? Dat er zetmeel in zit, maar uiteindelijk wordt omgezet in glucose? Leg even concreet uit wat je bedoelt. En hoe je dat allemaal zo zeker denkt te weten.

Beetje een raar voorbeeld wat je aanhaalt met Oom Herman.
Maar ik snap wel waar je heen wilt hoor.
Ik heb overigens niet aangehaald dat er verborgen suikers in zitten.
Maar geef alleen mijn redenatie aan.

@Tes22
Ik voer helemaal geen subli of pavo.
Ga het ook zeker niet proberen
Ik heb een fijn soort gevonden waar ze het goed op doet en geen jeuk krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 18:04

ponyparadijs schreef:
Beetje een raar voorbeeld wat je aanhaalt met Oom Herman.
Maar ik snap wel waar je heen wilt hoor.
.

Je hebt helemaal gelijk, dat schreef tylando. Misschien kan die me dan uitleggen wat "verborgen suikers" zijn?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 18:35

heb hier mijn mening gegeven aan degene die deze vraag stelde... heb geen zin in discussie verder omdat dit mijn mening is..
Iedereen moet voeren wat ie zelf wilt... geef alleen maar advies.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 18:42

Maar je kan toch wel uitleggen waarom je het verborgen suikers noemt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 18:47

tylando schreef:
heb hier mijn mening gegeven aan degene die deze vraag stelde... heb geen zin in discussie verder omdat dit mijn mening is..
Iedereen moet voeren wat ie zelf wilt... geef alleen maar advies.

Als je een advies of mening geeft, wat heeft iemand er dan aan als je vervolgens niet uitlegt hoe je daar bij komt?

Daarbij doe je een hele stellige uitspraak over bepaalde merken voer, maar nu wil je niet uitleggen waar je het vandaan haalt. Dat vind ik jammer en eigenlijk ook niet helemaal eerlijk richting de producenten van dat voer. En ook niet naar de lezers hier. Hoe moeten zij dan feiten van fictie onderscheiden, als iedereen zomaar iets roept en onderbouwing er blijkbaar niet toe doet?

Daarnaast: misschien weet jij wel iets wat anderen niet weten. Wat ik niet weet. En in dat geval steek ik graag wat van je op. :j

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 19:08

ponyparadijs schreef:
ponyparadijs schreef:
Nou kan ik alleen over mijn eigen ervaringen vertellen
Maar mijn merrie reageert erg heftig op suiker door jeuk.
En bij de subli en de pavo stond op het etiket geen grote hoeveelheid suikers
Maar reageerde mijn merrie wel alsof er veel suiker in zat

@Tes22
Ik voer helemaal geen subli of pavo.
Ga het ook zeker niet proberen
Ik heb een fijn soort gevonden waar ze het goed op doet en geen jeuk krijgt.

In bovenste post zeg je wel dat je pavo en subli gevoerd hebt, en dat je paard erop reageerde vanwege de suikers (verborgen of niet). Dat is waar ik mijn hele reactie op baseerde.

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 19:12

Tes22 schreef:
Het probleem gasvorming in de darmen n.a.v. het voeren van mais komt zoals ik je al uitgelegd heb door het hoge zetmeelgehalte in mais, en het onvermogen van een paard om grote hoeveelheden zetmeel te verteren vanwege een geringe hoeveelheid amylase die een paard kan aanmaken. Amylase is het enzym dat zetmeel kan ‘knippen’ en dus een cruciale rol speelt in de totale zetmeelvertering. Knipt amylase zetmeel niet, dan stroomt het onverteerd door naar de darm, waar darmbacteriën er mee aan de slag gaan en je gasvorming krijgt, deze gasvorming kan gaskoliek veroorzaken. Desbetreffende darmbacteriën produceren bij een hoog zetmeelgehalte in de darm daarnaast toxinen, deze toxinen zijn de veroorzakers van allerlei gezondheidsaandoeningen, waaronder ook jeuk maar ook hoefbevangenheid en zomereczeem.

@Ponyparadijs;
Vervelend dat je pony op zowel Subli als Pavo reageert, ik ben zelf ook niet pro-Subli of pro-Pavo. Er zijn inderdaad heel veel Pavo en Subli producten met een hoog suiker en zetmeel gehalte, maar niet allemaal. Heb je ook de Subli Dieetmix geprobeerd, de Subli Ponybrok en de Pavo Care4life? Dit zijn producten met een laag suiker en zetmeelgehalte zoals in ieder geval op de verpakking vermeld staat. Jeuk komt (zoals ik hier boven uitgelegd heb) vaak eerder door een hoog zetmeelgehalte, zetmeel loopt onverteerd door naar de darm, bacteriën produceren gassen en toxinen, wat resulteert in jeuk. Ik vind het dus wel erg kort door de bocht om te zeggen dat alle Pavo en Subli producten verborgen suikers bevatten.

Met de 'verborgen' suikers doelde ik niet specifiek op jouw reactie maar met het overige wel.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 19:26

Nou reageert mijn merrie (overigens een paard) op veel soorten krachtvoer.
Brok is ook een boosdoener.
Voer soorten als de dieetmix, ponybrok en care4 life zijn geen voer soorten die ik op het moment van de problemen wilde voeren.
Dit omdat er weinig voedings stoffen en energie in zit.
Maar volgens de dierenarts reageerde mijn merrie op de suikers in het krachtvoer.
Daarop heb ik heel erg gezocht naar een krachtvoer waarbij ze die reactie niet had.
Vandaar dat ik het als suiker betitel.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 19:28

Ik dacht echt iets goeds gevonden te hebben in Subli dieet mix...ondanks dat ik veel negatieve dingen hoor over subli snap ik niet waarom.
De dieet muesli lijkt aardig in de richting te komen aan mijn eisen. Laag in suiker en zetmeel en geen graan producten...waar zit hem dan die suiker in??

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 19:29

puur omdat de IR waardes bij mijn pony pas gingen dalen nadat ik was gestopt met het voeren van pavo ..heb zelfs de care4life geprobeerd..
vandaar mijn conclusie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 19:30

tylando schreef:
puur omdat de IR waardes bij mijn pony pas gingen dalen nadat ik was gestopt met het voeren van pavo ..heb zelfs de care4life geprobeerd..
vandaar mijn conclusie

Wat bedoel je met IR waardes?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 19:31

mijn pony heeft insuline resistentie en cushing

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 19:33

maar verder ga ik niet iemand vertellen wat diegene wel of niet moet voeren.... ieder paard is anders..
geef alleen mijn ervaring hiermee.

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 19:35

Niet in alle 3 deze producten zitten weinig voedingsstoffen. Care4life is een verkapte vitamine brok, dus wel hoger in voedingstoffen, althans vitaminen en mineralen. Het zijn natuurlijk allemaal geen 'puur natuur' producten.

Zetmeel is eigenlijk een complexe suiker, misschien dat je dierenarts het daarom een suiker noemt.

Tylano, dat is wel interessant! Care4life is natuurlijk niet helemaal suiker en zetmeel vrij, en bevat volgens mij ook melasse. IR paarden zijn daar natuurlijk extreem gevoelig voor. Wat voer je nu?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 19:35

balancer brok

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 19:41

Balancer heb ik naar gekeken maar daar voer je ook maar zo weinig van...komt bij mijn paard neer op een handje ongeveer.
Twijffel toch nu tussen de Subli dieetmix en de Havens Naturel Balance

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 19:41

mamendt schreef:
Ik dacht echt iets goeds gevonden te hebben in Subli dieet mix...ondanks dat ik veel negatieve dingen hoor over subli snap ik niet waarom.
De dieet muesli lijkt aardig in de richting te komen aan mijn eisen. Laag in suiker en zetmeel en geen graan producten...waar zit hem dan die suiker in??

Nogmaals, het gaat niet om de suikers maar om het zetmeel.

Overal zitten natuurlijke suikers in, ook in gras en hooi, wortels, groente, etc. Helemaal 0.0 suikers voeren is ook niet mogelijk.

Subli Dieetmix bevat 12% zetmeel, suikergehalte kan ik je zo niet zeggen maar er zit in ieder geval geen melasse in. Melasse is erg rijk aan suiker.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 19:43

mamendt schreef:
Balancer heb ik naar gekeken maar daar voer je ook maar zo weinig van...komt bij mijn paard neer op een handje ongeveer.

is dat een probleem dan dat je er minder van hoeft te geven?

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 19:44

mamendt schreef:

Havens natural balance bestaat voor bijna 40% uit zetmeel, geen goede keuze dus.

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 19:44

Je zou de Balancer kunnen mixen met de Havens Mix ruwvoer (van mix en brix ).

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 19:45

ik heb de balancer van je paard gezond en fit

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 19:47

Ik zag het nu ook havens valt dus af.......
Moeilijk ik vind een handje zo weinig...een hapje en het is op...terwijl de andere paarden nog lekker aan het eten zijn........

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 19:49

tja daar moet je niet naar kijken vind ik..