Paard kan niet goed over kuil

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:38

Dan wordt het hier ook weken...en ik vul mijn hooi aan met balancer brokjes als enige om het meest gemiste in hooi aan te vullen. Geen paard aan de dunne hier meer al lange tijd nu ik dit gebruik erbij! HEeft wel wat tijd gekost.

Maar ik heb thuis invloed op wat ik koop inderdaad. En als ik grotere partijen ga inkopen straks! Reken maar dat ik die dan laat testen. Dan is het mijn geld waard. Deze partij is maar 3 grote balen om te voeren en dus kostentechnisch gezien niet haalbaar om te testen. Ook komt deze partij van verschillende velden..dus kan ik er niets mee. In samenspraak met de boer kan ik dit aankomend maaiseizoen wel meer invloed krijgen en laat ik het wel testen omdat het rendabler wordt op een grotere partij.

Op een stal is dat veel lastiger. Daar moet je afentoe genoegen nemen met wat ze je aanbieden. Maar..dan zou toch als ik een keuze heb mijn paard zijn gezondheid wel op 1 staan! Wnat wat heb ik aan een ziek, zwak misselijk paard waar ik weer heel veel compensatie middelen in moet gaan doen omdat zijn basis voer niet in orde is voor dit paard? Niet elk paard is hetzelfde maar zo worden ze nog wel gevoerd op de grote stallen. En dan denk ik..dat is toch waar ik voor betaal? Waar ik een keuze in heb waar ik sta?> En ja ik weet dat het soms lastig is een geschikte stal te vinden in de buurt.

En ja ken ook de andere kant dat het voor een stalhouder met meerdere paarden afentoe niet haalbaar is om iedereen in zijn specefieke wensen te gemoed te komen! Dat is niet gemakkelijk te doen. Ze worden niet zo rijk van het hebben van een pensionstal en het is hard werken. Dus snap dat ze niet bij iedereen kunnen aanpassen. Dan zou je afentoe met je klanten rond de tafel moeten gaan wat er op heel de stal het meeste leeft. Zo houdt je ook een stabiele groep. En als stalhouder dien je duidelijk aan te geven wat je wel en niet kan bieden zodat daar ook geen problemen om ontstaan. HEt is voor een stalhouder ook niet altijd makkelijk om met de verschillende type mensen om te gaan. Dus een duidelijk concept naar buiten wat je verkoopt is handig. En als mensen dan kiezen is het duidelijk genoeg dat je dit aanbied en niet anders. En tuurlijk uitzondering met ziek paard medicijnen daar gelaten. En als je al iets moet veranderen door kosten of wat ook overleg met de mensen op stal. Werkt 2 kanten op. En is een vak apart. Respect voor een pensionhouder zeker in deze tijd met mondige mensen die alles opzoeken op internet enz.

Overleg goed met je stalhouder! het kost je met een ziek paard een bak geld meer aan dierenarts kosten en extra spullen die je ook moet voeren. Dan gewoon in samenspraak hooi vinden? Praat er over zou ik zeggen?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:55

Dus omdat ik mijn superdroge prachtige hooi in plastic doe is het ineens geen hooi meer.... Wie is hier nou gek... %)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:59

mrie schreef:
Dus omdat ik mijn superdroge prachtige hooi in plastic doe is het ineens geen hooi meer.... Wie is hier nou gek... %)

Ik bedoel het niet verkeerd, maar jouw superdroge prachtige hooi doorstaat een ander fermentatie proces omdat er geen zuurstof meer bijkomt na het inpakken en is dus anders als hooi dat niet in plastic wordt verpakt.

Nogmaals, ik ben er heilig van overtuigd dat je supermooi ruwvoer hebt, maar ik durf met 100% zekerheid te zeggen dat mijn merrie er koliek van krijgt. Terwijl ze dat niet zou krijgen als je jouw hooi in gewone baaltjes zou verpakken en dus niet in plastic.

mrie

Re: Paard kan niet goed over kuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 18:03

Er is geen fermentatieproces als je het hooi goed genoeg laat drogen

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 18:04

Het hele verschil Tussen voordroog en hooi is niet alleen de verpakking hoor, voordroog droogt langer dan kuil maar korter dan hooi, ik ken meer mensen die hun hooi in plastic pakken omdat dat een schuur bouwen scheelt.. Er is groot verschil tussen ingepakt voordroog en ingepakt hooi.
Als gras lang genoeg gedroogd is fermenteerd het niet meer en kan het ingepakt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 18:06

Oke, wat jullie willen. Als er dus geen verschil in zit, dan vraag ik mij af waarom mijn paard en een aantal andere paarden in dit topic, last krijgen van hun spijsvertering als het hooi in plastic zit?

Misschien is fermentatie niet het juiste woord, mijn excuus daarvoor.
Er zit overigens altijd nog vocht in hooi, dus je krijgt een reactie als je het in plastic verpakt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-02-15 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 18:07

Hooi doet er 6 weken over om 'te besterven' dus het omwikkelen heeft wel degelijk effect op dit proces.
Anders zou je zo elk hooi direct van het land kunnen voeren.

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 21:13

[***] schreef:
Dat is toch echt van wezenlijk belang. Ook al lijkt het net hooi, als het uit plastic komt heeft het een ander proces doorstaan dan gewoon hooi.

Ik heb het toen aangegeven en ze zeiden dat ze hooi voerden dus dan ga ik er van uit dat het goed zit. Had toen ook wel andere dingen ommij druk over te maken.

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 21:15

Vanmiddag het euvel besproken met de staleigenaar en hij is bereid om en iets van de prijs af te doen en hij wil wel de hooi netten voor mij ophangen dus nu maar op zoek naar hooi. Heb wel al iemand gevonden maar nu alles even berekenen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:19

15 balen hooi per maand ;) a ... per baal. Dus reken maar uit wat je minder aan stalgeld zou moeten gaan betalen :D

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 21:22

Hij wil het niet helemaal betalen maar waarschijnlijk wel de helft maar dat gaan we nog bespreken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:31

Zeker 10kg hooi/dag = 300kg/maand en dat is 2/3 tot 1 grote baal voordroog. Denk dat je dat er wel af krijgt, maar dat dekt de kosten van je kleine baaltjes zeker niet.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:32

Ik weet niet uit welke omgeving je komt en hoeveel opslag je hebt maar in Riel, in de buurt van Tilburg haalden wij altijd hooi. Hij had ook van die hele grote balen.. (Maatje strobaal) volgensmij was hij ook niet zo duur.. Ik ga even voor je google-en voor een evt site oid.

http://www.qlik.nl/place-Riel/branche-g ... voeder.htm

Deze dus.. Helaas geen site

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 23:20

Ik heb het uitgerekend en kom op ongeveer 16 baaltjes in de maand zit ik op een 45 euro dus dat is te doen

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 23:21

kiwiwitje schreef:
Ik weet niet uit welke omgeving je komt en hoeveel opslag je hebt maar in Riel, in de buurt van Tilburg haalden wij altijd hooi. Hij had ook van die hele grote balen.. (Maatje strobaal) volgensmij was hij ook niet zo duur.. Ik ga even voor je google-en voor een evt site oid.

Ik woon in friesland dus beetje te ver weg hahaha

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 23:46

thillie schreef:
kiwiwitje schreef:

Ik woon in friesland dus beetje te ver weg hahaha

Quote ging mis...

Maar dat is indd wel een heeeeel klein beetje uit de richting....! Oops!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:37

thillie schreef:
Ik heb het uitgerekend en kom op ongeveer 16 baaltjes in de maand zit ik op een 45 euro dus dat is te doen

Wow, ik wilde dat ik het daarvoor kon doen :D ik zit dan haast op het dubbele (80 euro).

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 14:42

Waren 3 euro per pakje en ze kon er zelf ook 2 dagen 1 paard van voeren

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 14:49

Hoeveel kilo zijn die balen ongeveer?

Ik red geen 2 dagen met 1 baal hooi bij mijn paard. Gebruik gemiddeld 1 baal per 1.5 dag. :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 14:51

Ik betaal momenteel 5 euro. Kan wel goedkoper vinden, maar niet beter.
Ik kan alleen maar hooi van de 2e snee voeren want dat is heel fijn van structuur. Kalfjeshooi noemt de boer het altijd :)
Het meeste daarvan gaat in plastic helaas omdat het weer natuurlijk wat minder betrouwbaar is rond die tijd.

Kleine baaltjes hooi variëren heel erg in gewicht; ik heb ze van 15 kilo gehad, maar nu heb ik 25 kilo (zeul me een breuk aan die dingen).

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 17:17

Bij mij wisseld ook het gewicht van de baal;) Dus eigenlijk zou je als je voert moeten wegen hoeveel je geeft per keer of per dag om te weten of je paard voldoende ruwvoer binnen krijgt zoals de norm voorschrijft.

DOe ik ook niet want geef ze gewoon elke dag zn grote hooibak vol met een rooster erop met grove maas omdat ze het dan niet eruit gooien en kapot lopen. Niet om echt te vertragen met eten want daar zijn de raasters te groot voor. Die hooibak stop ik elke keer vol als hij al wat leger is. Dus is zelden echt leeg gegeten. In het begin wel maar nu ze weten dat er altijd hooi is eten ze veel minder op. 2 mini's (die krijgen hooinetje) en paard 168 en pony 147.

Ik betaalde dit jaar standaard 2 euro bij de boer. Gewicht pak wisselde nog wel maar gemiddeld is het 17 tm 25 kilo. Die laatste vind ik zelf erg zwaar om te tillen:) Kwaliteit was wat je kan zien alleen maar wel redelijk goed. Volgend jaar zou het iets om hoog gaan nou ja laat het naar 3 euro gaan is nog niet veel. Voor mij werkt het!

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 00:45

Geen idee hoe zwaar ze zijn. Ik heb haar laten zien in wat voor netten ik het doe en ze zei dat ik het dan wel met 1 pak in de 2 dagen red maar goed het is even bekijken hoeveel ik ga verbruiken natuurlijk. Stal eigenaar wil wel 1,50 per baal aan mij terug betalen dus dat is fijn geregeld.

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 00:48

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 12:58

Nou ze staat op hooi en het is gelijk weer goed. Nog wel beetje water maar de drollen zijn weer mooi stevig

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:01

Dat is mooi. Hoe duidelijk kun je het hebben :D