Wat bijvoeren aan een nerveuzer paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 20:31

essy87 schreef:
Ze heeft een XX/OX percentage van 46,09% :)

Ik heb laatst ergens gelezen dat hoog in het bloed staande paarden het beste sober gevoerd konden worden ivm spierbevangenheid. Kan het artikel niet 123 terug vinden maar zal nog eens zoeken.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 23:41

Mijn rillerige merrie doet het super op 2x pd een halve schep basis muesli (gewoon met haver), 50 gram omega 369 mix van subli en 12kg (in de zomer 9kg want dan staat ze overdag op de wei) goed voordroog per dag (dit is voor haar onbeperkt, want ze heeft altijd iets over). Nu in de winter krijgt ze een kwart schep seniores priores per dag extra om haar op gewicht te houden.

Heet worden van haver is een fabel, het is het pieken van de suikerspiegel die de verandering in gedrag geeft. Door constante goede kwaliteit ruwvoer blijft dit suikerpeil op een gelijk niveau wat uiteindelijk voor de spieren ook weer beter is.

Olie geeft duurenergie en zet wat aan. Je kunt de goedkoopste zonnebloemolie uit de supermarkt halen, ik heb voor subli gekozen omdat het makkelijk klaarzetten is.

Lucerne is fijn om te geven, maar vergis je niet in de energiewaarde die lucerne heeft. Mijn paard werd er nog rilleriger en heter van.
Lucerne heeft scheve verhoudingen en een hoog gehalte aan calcium waardoor de opname van magnesium wordt beperkt.

Overdaad schaad dus alles wat te veel is in het rantsoen van je paard. En onderschat de waarde van ruwvoer niet.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 11:27

Waarom niet gewoon wat luzerne geven na het werk?

Of die grasbrokken van Marstall? (wiesencobs) Mijn merrie gaat van die dingen echt kwijlen :P

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:15

brighteyes85 schreef:
Heet worden van haver is een fabel, het is het pieken van de suikerspiegel die de verandering in gedrag geeft. Door constante goede kwaliteit ruwvoer blijft dit suikerpeil op een gelijk niveau wat uiteindelijk voor de spieren ook weer beter is.

Uit zich dat dan niet hetzelfde?
Ik heb een keer per ongeluk muesli mét haver gekocht en ik dacht ook van, hij krijgt maar 250gr, en hoeveel daarvan is nou precies haver. Na een week stoeien met mijn paard bedacht ik dat het daar toch wel eens aan kon liggen. Andere muesli erin en hij was weer normaal te rijden.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:41

Starbreeze schreef:
brighteyes85 schreef:

Uit zich dat dan niet hetzelfde?
Ik heb een keer per ongeluk muesli mét haver gekocht en ik dacht ook van, hij krijgt maar 250gr, en hoeveel daarvan is nou precies haver. Na een week stoeien met mijn paard bedacht ik dat het daar toch wel eens aan kon liggen. Andere muesli erin en hij was weer normaal te rijden.

Ja de piek uit zich precies hetzelfde, maar dat komt door elke soort krachtvoer die je aan je paard geeft.
Het is altijd een zoektocht naar welk voer past bij je paard. Door de uitschieter in suikers niet te hoog te laten worden (verdelen over meer porties of een voer waarvan de inhoud in het lichaam niet of in mindere mate wordt omgezet in glucose door het lichaam maar op een goede manier wordt gebruikt).

Pumpkins

Re: Wat bijvoeren aan een nerveuzer paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 15:33

Paarden reageren heel verschillend op haver. Het hoeft niet perse een piek in de energie af te geven. Sommige paarden worden er zelfs rustig van. Mijn paard kan er juist absoluut niet tegen, kan de energie niet kwijt en krijgt kast van spierstijfheid

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 18:56

Je zou verwachten dan dat de piek 3? uur na de voerbeurt komt toch? Ik voerde dit juist na de arbeid. Dan heb je de volgende dag toch geen piek meer?
Sorry offtopic, maar zo interessant allemaal, dat voer :)

Lunamoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:12

Ik maak bietenpulp gemengd met maïsvlokken en geplette gerst. Eten ze hier supergraag. Helpt ook om wat aan te dikken. Ik zie wel dat het witte pulp is, de zwarte eten ze ook niet zo graag. Denk dat de zwarte iets bitter smaakt.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:15

ik zou bellen naar liquihorse. Ze geven gratis voeradviezen. Ik geef mn pony's zelf de liquihorse relax. De scherpe kantjes gaan eraf en de werklust blijft!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:24

heb alleen de OP gelezen....

Mijn advies: onbeperkt ruwvoer, hele dag naar buiten (wei of paddock) en krachtvoer minderen of zelfs stoppen.
Mijn (rillerig) paardje, heeft ook de neiging wat in te vallen, houdt ik hiermee goed op gewicht en ze is relaxt (ohz). Ik geef trouwens wel 2 x per dag 0,5 kilo krachtvoer (was even uitproberen) maar hier doet ze het goed op, anders was ik nog meer gaan minderen met het krachtvoer.

Als je goed ruwvoer geeft hebben ze imo verder niet veel nodig.