kurkuma poeder

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: kurkuma poeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:35

Ik heb alles een beetje doorgelezen en klinkt interessant.

Maar hoe smaakt het? En welke en waar kun je het beste kopen? Als ik een eetlepel per dag per paard voer, zou ik toch grotere verpakking moeten hebben.

En hoe gebruiken jullie het zelf? ( vandaar ook, hoe smaakt het? )

Op fb kom ik verschillende pagina's tegen, welke moet je hebben voor de beste info en recepten?

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:31

TrIjNiE__ schreef:
borderjay schreef:

Ik gebruik Curcumin van het merk SoriaNatural. Er zit kurkuma en gember inn en ze werken echt heel goed voor mijn nek en rug!

en daar zit ook pepperine in?

Dat staat niet bij de ingrediënten maar dat is misschien niet nodig omdat er heel veel kurkuma in zit?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:38

Janneke2 schreef:
rensju schreef:
Die laatste.link is wel interessant, ga ik even.lezen.
De anderen gaan nog steeds over ervaringen van.mensen. Zo ook die fb pagina en in de link van het amc staat letterlijk: resultaten zijn er nog niet.

Edit; ook daarin staat dat er meer onderzoek gedaan moet worden, dat het allemaal waarschijnlijk is en veelbelovend lijkt.

Hm.
Typ bij Google in: bonusan - van nature - monografie - curcuma.
Nou, je krijgt me een lijst aan recente onderzoeken....
En drieduizend (!) jaar terug werd het al gebruikt.
Conclusie: het amc niet altijd op zijn woord geloven.

de reguliere geneeskunde,zoals het AMC,zal nooit toegeven dat het werkt.Er is namelijk geen geld te verdienen met curcuma.Je kunt er geen patent op krijgen namelijk.En dan word het in ene een stuk minder interessant.Ook al werkt het wel degelijk tegen vanalles. ;)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:52

Voor een arts maakt het geen drol uit of er een patent op zit of niet. Een farmaceut zal er geen interesse in hebben tenzij er nog aanpassingen gedaan kunnen worden waardoor het patenteerbaar wordt (zoals salicylzuur uit de wilg, wat de basis is voor aspirine).

Overigens heeft kurkuma, net als ieder middel, ook bijwerkingen die niet zo prettig zijn.

"Curcumin inhibited CYP1A2 (IC(50), 40.0 microM), CYP3A4 (IC(50), 16.3 microM), CYP2D6 (IC(50), 50.3 microM), CYP2C9 (IC(50), 4.3 microM) and CYP2B6 (IC(50), 24.5 microM). Curcumin showed a competitive type of inhibition towards CYP1A2, CYP3A4 and CYP2B6, whereas a non-competitive type of inhibition was observed with respect to CYP2D6 and CYP2C9. "

Dus kijk uit met het geven van kurkuma als het paard (of jijzelf, als je het zelf gebruikt) bepaalde medicatie gebruikt. Bij mensen is dat bijvoorbeeld de anticonceptiepil, maar pijnstillers of NSAIDS of pergolide (bij Cushing) kan ook. Niet ieder middel wordt op dezelfde manier gemetaboliseerd, maar kurkuma heeft dus een negatief effect op de metabolisering en daardoor kunnen geneesmiddelen minder goed werken of meer bijwerkingen krijgen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 17:05

volgens mij eet heel Azie het dagelijks.Een pharmaceut kan het wel degelijk schelen of iets te patenderen is en of er veel geld mee te verdienen is.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 17:06

Dat zeg ik toch ook :? . Een arts zal het niet schelen maar een farmaceut wel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 17:09

Focussed schreef:
Dat zeg ik toch ook :? . Een arts zal het niet schelen maar een farmaceut wel.

verkeerd gelezen...maar hoe zit het dan met bijwerkingen?Heel Azie heeft daar dan last van?Die doen het echt iedere dag door hun eten?Komt daar o.a minder prostaatkanker voor.
Voor paarden schijnt het te werken tegen atrose-achtige gewrichtsproblemen.Het heeft namelijk een ontstekingsremmende werking,met veel minder bijwerkingen dan de ''echte''.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 17:15

Nou kurkuma heeft dus effect op de metabolisering in de lever. Afhankelijk van het geneesmiddel dat je erbij neemt kan daar dus het effect van af- of toenemen. Oplettendheid is dus geboden als je kurkuma i.c.m. andere medicatie neemt.
Geldt ook voor Sint Janskruid. Dat middel mag je nooit nemen i.c.m. de anticonceptiepil. Die werkt dan namelijk niet meer.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:15

Ik neem curcuma (plus gember, zwarte peper en rozemarijn) in plaats van acoxia.

Dat sint Janskruid de pil uitschakelt schijnt al weer achterhaald te zijn, maar ten principale: kruiden werken.
En ze werken soms goed samen met voorgeschreven medicatie, en soms niet.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:19

Superpony: hoewel het niet echt een uitgesproken smaak heeft, is curcuma puur niet echt te pruimen :D (vind ik) en de pasta ook niet :P . Door een gerecht heen is het juist heerlijk. De honden vinden het heerlijk en de paarden ook :? .

Ik koop het bij pit-pit.com . Daar kun je idd grotere hoeveelheden tegelijk kopen.

Zelf meng ik het door het eten of doe het op een theelepel en klok er dan wat water achteraan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:21

Ik mengde een theelepeltje met water of vruchtensap en krijg het zo echt net naar binnen. Ga dus ook eens naar die capsules kijken voor mijn eigen comfort :') .

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:25

Wat in de capsules zit schijnt meestal dan weer wel bewerkt te zijn en een grotere concentratie curcumin te bevatten, wat toch weer een andere werking heeft. Hoe dat precies zit zou ik eens terug moeten lezen ... Doug English (de dierenarts van de curcumasite) raadt de capsules voor dieren af.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:29

Janneke2 schreef:
Ik neem curcuma (plus gember, zwarte peper en rozemarijn) in plaats van acoxia.

Dat sint Janskruid de pil uitschakelt schijnt al weer achterhaald te zijn, maar ten principale: kruiden werken.
En ze werken soms goed samen met voorgeschreven medicatie, en soms niet.

Dat is absoluut niet achterhaald. Wanneer je hier in de apotheek/drogisterij St. Janskruid koopt krijg je zelfs een waarschuwing op papier mee.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:41

Focussed schreef:
Nou kurkuma heeft dus effect op de metabolisering in de lever. Afhankelijk van het geneesmiddel dat je erbij neemt kan daar dus het effect van af- of toenemen. Oplettendheid is dus geboden als je kurkuma i.c.m. andere medicatie neemt.
Geldt ook voor Sint Janskruid. Dat middel mag je nooit nemen i.c.m. de anticonceptiepil. Die werkt dan namelijk niet meer.

Kan je wat meer info geven over de combi met anticonceptiepil? Ik heb namelijk zelf wat proberen te zoeken op internet, en veel verder dan dat het negatief werkt op de vruchtbaarheid kwam ik niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:54

borderjay schreef:
Ik ben dan meer het luie type, en vraag me af wat dan de best werkende capsules zijn van curcuma....
mijn dochter heeft PDS en misschien kan zij er wel baat bij hebben, ik zelf heb vaak ontstoken pezen en aanhechtingen van mijn gewrichten.
Zijn er goede capsules met al toegevoegde pepperine? Weet iemand welke ik het beste kan kopen?

Capsule apparaat, capsules en de kruiden kopen. Zelf maken, dan weet je wat er in zit en 10-20% van de prijs van een commercieel product.
bv : https://www.pit-pit.com/capsule-machine-1.html

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 00:21

Even een stipje.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 00:24

Mac schreef:
Superpony: hoewel het niet echt een uitgesproken smaak heeft, is curcuma puur niet echt te pruimen :D (vind ik) en de pasta ook niet :P . Door een gerecht heen is het juist heerlijk. De honden vinden het heerlijk en de paarden ook :? .

Ik koop het bij pit-pit.com . Daar kun je idd grotere hoeveelheden tegelijk kopen.

Zelf meng ik het door het eten of doe het op een theelepel en klok er dan wat water achteraan

Oke, dank je wel. Veel kruiden zijn zo echt niet lekker. Maar moet je het een beetje bij een chinees/indisch gerecht doen? Of kan het ook bij een tomaten saus bijv?

Voor mn hond; heeft het werking op de darmen?

Onze hengst staat op chinese kruiden en kruiden werken wel degelijk. Onze eerste ervaring met deze manier van ''genezen'', maar zeker een reactie te zien. Het is wel moeilijker om achter de bijwerkingen of nadelen te komen vind ik.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 10:23

Ik mik het vrijwel overal door. Soepen, stoofpotten, gehakt, roerbak ...
Curcuma heeft een gunstig effect op het hele spijsverteringskanaal. Het helpt bij maag- en darmzweren maar ook de onstekingsremmende werking kan een positief effect hebben op de ingewanden. Overigens ben ik mijn hond de curcuma gaan geven vanwege haar knie. Ze is nu 9 jaar oud en is al die 9 jaren een ontzettend slechte eter geweest. Dacht dat dat gewoon bij haar hoorde; het is sowieso een heel gevoelige hond. Maar: sinds ik haar curcuma geef, eet ze alles wat je haar voorzet! Altijd in voor iets te eten - het lijkt wel een gewone hond :D . Bijzonder, vond ik, vooral omdat dat dus niet was waar ik de curcuma voor had gekozen ...

Chinese kruiden heb ik ook goede ervaringe mee :j . Zit soms ook curcuma in trouwens :P .

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 10:50

Mac, dankje voor de site.
Heb je zelf de links bekeken? Alleen wikipedia opent, en 1 onderzoek waarin het significant levensverlengend is bij melanomen. En hun conclusie is: het zou wellicht een rol kunnen spelen in behandeling van.kanker.

Ben nog steeds geen goed onderzoek tegen gekomen.

Artsen waarschuwen ook voor curcuma icm. bloedverdunners!! Is erg gevaarlijk (bloedingen)

Ik ben geneigd het mn paard te gaan voeren, die is ziek. Maar het is dus niet baad het niet, schaad het niet.
Daarom snap ik niet dat mensen het gezonde dieren voeren.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:28

http://www.horseflex.nl/curcuma-paard/

Hier word t ook verkocht.
Zelf heb ik een tijdje de kruitvat pillen ervan gegeven aan mijn paard. Hij had een plek op zijn huid die heel slecht genas, zelfs met zalfjes was er amper vooruit gang en zat ook op vervelend plekje. Precies op zijn heup.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 12:15

Niet recent dus Rensju, dat blijkt!
Maar doe me een lol en bekijk de FB pagina; daar staat echt enorm veel informatie op.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 12:23

Lindsey_99 schreef:
Vermengd met rauwe honing werkt het ook goed op de huid als ontstekingsremmer. Kaneel trouwens ook. Er zijn meer van die kruiden die een prima werking hebben. En waarom niet? Heel veel medicijnen hebben een natuurlijke oorsprong en zijn synthetisch 'nagemaakt' en verbeterd door de industrie voor productie op grote schaal.

http://www.demaesberg.nl/index.php?opti ... &Itemid=70

Zo, hier gaat mee even een lichtje aan door deze post bij mij :') DANK!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 12:59

Weet iemand hoe snel je resultaat ziet na het starten van het eten van de poeder?

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 13:08

Door een angstreactie van mijn paard, glipte het touw tussen mijn vingers door en probeerde ik hem uit alle macht tegen te houden, waarbij 3 vingers bij de bovenste kootjes even ontwricht zijn geweest, hier heb ik al 2 maanden last van pijn en verdikking op deze plekken, ik heb het verder met mijn huisarts besproken, zij wist me te vertellen dat het ong een zes-tal maanden zou duren, eer het genezen zou zijn.

Mijn vingers zijn opgezet op deze plaatsen en voelen pijnlijk aan, sinds zaterdag ben ik Curcu flan forte aan het innemen en tot nu zijn de zwellingen iets afgenomen en zijn ze niet meer pijnlijk bij aanraking. Ik ben benieuwd hoe het verder verloopt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:43

Mac schreef:
Ik mik het vrijwel overal door. Soepen, stoofpotten, gehakt, roerbak ...
Curcuma heeft een gunstig effect op het hele spijsverteringskanaal. Het helpt bij maag- en darmzweren maar ook de onstekingsremmende werking kan een positief effect hebben op de ingewanden. Overigens ben ik mijn hond de curcuma gaan geven vanwege haar knie. Ze is nu 9 jaar oud en is al die 9 jaren een ontzettend slechte eter geweest. Dacht dat dat gewoon bij haar hoorde; het is sowieso een heel gevoelige hond. Maar: sinds ik haar curcuma geef, eet ze alles wat je haar voorzet! Altijd in voor iets te eten - het lijkt wel een gewone hond :D . Bijzonder, vond ik, vooral omdat dat dus niet was waar ik de curcuma voor had gekozen ...

Chinese kruiden heb ik ook goede ervaringe mee :j . Zit soms ook curcuma in trouwens :P .

Ik heb even zitten lezen. Had al vaker bij pit-pit gekeken, maar als je het zo leest, kom je zoveel gezonde dingen tegen. Kun je alles wel eten en gaan voeren :)
Ik zag dat Kurkuma ook in masala zit en dat gebruik ik wel heel veel.

De chinese kruiden hebben heel veel effect. Bij onze jonge hengst is 1 kuur klaar, amar ging meteen mis. 2 van die kleine schepjes per dag hebben zoveel invloed.......

Voor mn hond even kijken. Zij staat op speciale droge brok en nu halve prednison om de dag en glucosamine met msm en chrondoitine. Gaat op zich goed voor een 15jarige, maar wat kan helpen, kan helpen. Ze heeft wel artrose.