Paard vermagert weer door kou/paddock. Welke aanpassing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 17:47

lastig, eigenlijk is alles al genoemd...

Misschien toch zoeken naar rijker/voedzamer hooi of voordroog.
Ik heb goede ervaringen met subli SP in combinatie met de omegamix van Subli en lucerne om ze dikker te krijgen.

Verder inderdaad goed in de dekens houden, en misschien toch wat minder uren paddock en wat vroeger de warme stal in?

Cardy

Re: Paard vermagert weer door kou/paddock. Welke aanpassing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 17:52

Ja het is echt heel lastig.. we gaan nu dan ook over op lucerne hooi.

minder naar buiten wil ik niet, ondanks dat ze hele dag buiten komt staat ze toch heel wat uren binnen en dat vind ik niet paard waardig. Ook wordt ze er erg chagrijnig van en staat ook nog eens alleen op stal dan.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 18:05

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 18:10

Mijn paard doet het op de marstall corn muesli erg goed! Heb dit toen van een andere bokker aangeraden gekregen. Dit in combinatie met lucerne, (sport)brok en in de avond seniores priores en veel hooi natuurlijk :).

miroxmill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 18:13

Misschien meer hooi geven? En na het rijden misschien een warme slobber? Ik weet of je je paard geschoren hebt of gewoon op stal hebt staan. Maar anders misschien een speciale deken met ingebouwde zweetdeken kopen? Lekker warm en helpt tegen de regen, heel fijn! :j

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 18:17

Batlow schreef:
Ik weet dat een voerschep luzerne door het voer niks doet, wil je daarmee iets bereiken moet je minimaal 1,5 kilo geven.

http://www.voervergelijk.nl/fabels-en-f ... er-luzerne

Kijk, dat wist ik niet! Goeie en duidelijke informatie van voervergelijk. Ik zal eens kijken naar het lucerne. Zal dat nu nog even gelijk houden, omdat we dus overgaan op lucerne hooi.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 18:20

Wist ik dus ook niet... Geef mijn paarden nu volle bakken lucerne zijn ze ook nog is lekker lang mee bezig!! Leg een grote bak vol in de wei voor pony en paard, dus kunnen ze eten als ze willen, verder 24/7 hooi/voordroog gemixt in pallet boxen.. Mijn paard 3,5 is ook lang dun geweest, hij staat 24/7 buiten, krijgt 2 voerbeurten met kilo brok + lijnzaad olie en dan proberen onbeperkt hooi, in ieder geval zo veel mogelijk en volle bakken lucerne... Deken op gedaan en na een week al duidelijke verandering. Misschien heb je er iets aan?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 18:21

Ik gaf mijn merrie toen ze erg schraal was 3 voerscheppen SP op een dag (ongeweekt gemeten), 5 voerscheppen lucerne, een volle schep omegamix, een flinke bak compactgras (rijker dan hooi en makkelijk weg te eten) en verder heel veel goed hooi.

Het duurde even, maar daar is ze uiteindelijk goed van aangekomen.

Tatanka1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 18:23

Cardy schreef:
Annikab schreef:
Mijn merrie die ook snel dun wordt, heeft toch heel veel baat bij een warmere deken. Dan zie ik haar haast weer dikker worden. Ze is toch teveel energie kwijt met warm blijven blijkbaar.

Dat denk ik ook.. Ze heeft de Bucas Power op. Welke tot -10 aangenaam moet zijn. Ze krijgt vandaag de bijgeleverde onderdeken op waardoor de deken tot -25 aangenaam moet zijn. Hoop dat dit haar helpt! En ze heeft al langer dan een maand een halsdeken erbij.

mijn merrie staat nu ook onder 500 gram. Het warm houden kost haar te veel energie waardoor ze de winter ook niet trekt. Na een aantal winters aanmodderen met voer ed. waren dekens de oplossing voor ons. Nu al de 5e winter zonder problemen. gelukkig!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 18:24

Het is zeker een eye-opener. Zit dan alleen met het aantal kg wat ze per keer max. kunnen verdragen. Ik dacht gemiddeld 2 kg. Maar die maximum zal toch denk wel omhoog gaan als ze lucerne krijgen? Dit omdat ze er langer over doen?

Want als ik mijn voerbeurten samenstrel, hou ik vaak een max. van 2 kg per keer aan. Waardoor ik de lucerne een beetje verwaarloos vergeleken met de rest van het voer.

Ook kan ik geen lucerne geven in de ochtend, daar doet ze een eeuwigheid over haha. Dan kan ze nooit naar buiten.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 19:30

2 kg ( krachtvoer) per keer is te veel, dat neemt een paard niet op! 1 kilo is het absolute maximum, de maag van een paard is heel klein en dat is dus de reden dat wij hele kleine porties voeren. De opname van het voer is dan veel beter en dat betekent dat minder echt meer is, omdat ze het dus veel beter opnemen.
Lucerne mag je best meer van voeren maar je moet dan wel de calcium/ fosfor in de gaten houden, die is nl. erg scheef. Dat is dus meteen ook de reden dat wij lucerne voeren i.c.m. granen, dat trekt het weer recht.
Wat is wel interessant vind is het lucerne hooi waar je het over hebt, is dat langstengelige lucerne? waar halen jullie dat? Ik heb een aantal jaar geleden een partij te pakken kunnen krijgen, maar het daarna nooit meer gevonden.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 19:46

Het is eigen hooi, wat incl. Lucerne is. Je ziet de stengels met blaadjes er mooi tussen zitten. Normaal voeren ze dit gemengd met het normale hooi als ik het goed begrepen hebben. Maae voor de paarden die meer nodig hebben, geven ze dus dat lucerne hooi. Erg mooi spul.

Over het max. Aantal kg voer heb ik ergens teruggelezen. Zal eens kijken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 19:51

200 gram sojahullen door het voer heendoen,daar houd ik mijn oude sok ook mee op gewicht.
Is ze ontwormd of is de mest onderzocht?

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 20:21

Ik heb een quarter die ook altijd enorm afvalt in de winter, de paarden krijgen bij mij onbeperkt ruwvoer en daarnaast grasbrok met mineralenmengsel en 80 gram lijnzaad, en elke dag een voederbiet. Hij kreeg daarnaast nog lucerne, Subli omega, muesli speciaal voor quarters, en soms bietenpulp. Hij werd toch mager en ook wat lusteloos in de winter. Sinds deze winter staat hij op onbeperkt hooi, grasbrok en de purefeed-conditioner en hij doet het super. Ik denk toch dat veel en te veel verschillende dingen, waaronder zetmeel en suikers, de spijsvetering geen goed doen. Pure-feed zit geen graan in, hij vindt het heerlijk en zit prima in zijn vel. Ik voer twee scheppen per dag, dat is misschien een kilo, ik moet het eens wegen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 22:45

Kan je niet gewoon heel de voerbak vol smijten met lucerne voor als ze naar binnen gaat? Ik blijf er ook niet bij als ik het geef, heb wel wat beters te doen haha of een extra bak in de stal waar ze het uit kan eten naast de voerbak met krachtvoer?

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 22:52

Hier is een dikke deken ook de oplossing!
Mijn paard krijgt altijd al onbeperkt hooi maar is zonder deken niet tegen op te voeren.
Met goede warme deken is onbeperkt hooi en en een mix van bietenpulp, zemelen, granenmix, merriebrok , lucerne en lijnzaadolie voldoende.
Dit krijgt hij maar 1x per dag als hij 's avonds op stal komt en de granenmix en merriebrok zijn bij elkaar ongeveer 1 kg schep vol maar dit is voor hem voldoende om op gewicht te blijven.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 22:57

Senioren periodes van Subli, daar heb ik iedere gratenbaal al vet op zien worden!
Laatst bijgewerkt door Vala op 04-12-14 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 23:01

Mijn arabier wordt in de winter altijd een stuk dunner dan in de lente/zomer! Dat vind ik heel vervelend, omdat ze van mij altijd veel en goed voer krijgt.
Ze komt het beste aan met senioren slobber, evt. in combinatie met mais.

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 23:05

Wij voeren hier de oudjes kuilmais uit gesealde balen.
Dit is niet het meest ideale voer voor paarden, maar naar lang
(Lees jaren) geprobeer met verschillende voeders is het ons hiermee
gelukt om ze op gewicht te krijgen.
Sommige oudjes konden geen hooi meer eten en anderen vertikte het gewoon.

De mais vullen wij aan met bietenpulp en zelmelen. Hierbij een vitamine korrel
lijnzaadolie en lucernebrokken.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 23:08

even 3x per week 2xdaags een half flesje donker bier door de slobber doen tot ze weer op gewicht is. dagelijks is niet goed maar zon 3-4x per week kan geen kwaad wanneer je dit tijdelijk doet (seizoensgebonden). Arabieren die in training staan voor show krijgen dit ook na de training door de slobber heen zodat ze snel en mooi aankomen voor de show en paarden vinden het ook nog eens erg lekker. zoals idd al gezegd een dikke deken maar deze was al onderweg begreep ik? persoonlijk ben ik niet zon supplementen type. zelf voer ik het hoog nodige en extra's alleen op verzoek van een DA en zijn tenslotte genoeg brokken en muesli's waar alles in zit. maar goed dit is per persoon heel erg verschillend natuurlijk. let wel goed op de suikerwaardes in het voer. tenslotte wil je later geen probleem met de suikerspiegel van je paard. mais zit het bijvoorbeeld al veel in.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 00:14

Ken je metazoa hp23? Is een luzerne brok met 23% eiwit. Verder zit er eigenlijk niks in en wordt aangeraden bij paarden met spierafbraak. Zit bijna dubbel zo veel eiwit in als gewoon luzerne. Kan denk ik ook goed helpen (en hoef je dus ook minder van te voeren).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 07:32

Vala schreef:
Senioren periodes van Subli, daar heb ik iedere gratenbaal al vet op zien worden!

De mijne niet hoor!
Dat biertje ga ik ook eens proberen, eten ze dat makkelijk weg?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 08:27

@ Wwijk23: Ik heb mijn paard nog niet eerder bier gegeven, wat is de meerwaarde hiervan en welk bier geef je dan vaak?
@ Em_: Ik zat eerder in dit topic al te denken aan een luzerne brok, maar ik ga denk toch liever voor eentje in niet brok-vorm.

na een nachtje geslapen te hebben hierover, begint het allemaal een stuk duidelijker te worden:

- Luzerne moet omhoog! Nu is ze als het goed is overgegaan naar 100% luzerne hooi (i.p.v. 50%) en wil ik het luzerne tijdens de voerbeurten verhogen. Zo krijgt ze een grote hoeveelheid luzerne binnen, het is alleen de vraag hoeveel dat is vanuit het hooi.
- Dit betekent dat ik nu wel moet gaan kijken voor een tegenhanger van de luzerne: granen. Welke granen zijn het best opneembaar en dikmakend/veel energie? Voorheen gaf ik spelt, zou dit interessant zijn voor mijn paard?
- Een keuze maken: Welk krachtvoer (de muesli en de mais/lijnzaad brok) laat ik weg en vervang ik. Ik wil naast de luzerne en de bietenpulp max. 2 soorten voer erbij geven. Dus: de granen en een muesli of brok.

Wie denkt er verder met mij mee?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 08:52

Het enige dat misschien idd nog wat effect kan hebben is rijker hooi gaan voeren dan meer voedingsstoffen bevat. Dat lucerne hooi (is dat ook gewoon gras dat erdoor zit voor de vitamines?) en extra vet toevoegen. Bietenpulp brok geweekt (de versie zonder toegevoegde melasse) is normaal een dikmaker al hielp het onze tinker niet zo heelveel.

Eventueel zou je kunnen bijgrazen in een berm voor wat gras in de winter? Onze tinker is er ook een die zonder gras gigantisch afvalt en graatmager wordt ongeacht hoeveel voer er ook ingaat. Zijn maximum zat op 35 kilo rijk hooi op een dag en nog dun worden. Sinds hij in de winter gras kan eten (hetzij aan de hand en nu op de wei) blijft hij goed op gewicht de winter doorkomen en afgelopen winter zelfs te dik erdoor.

Normaal moet je 1 tot 2% van het gewicht aan droge stof in ruwvoer geven. Droog hooi bevat ongeveer 85 % droge stof. Misschien kun je aan de hand daarvan uitrekenen hoeveel je zou moeten voeren. Tevee, lucerne en eiwit is ook niet goed omdat je dan een mineralen onbalans kunt krijgen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 08:57

Het luzernehooi is wel nog incl. gewoon hooi, maar hoofdbestandsteel is volgens mij luzerne.
Bijgrazen in de berm vind ik zelf geen goed idee, omdat het gras langs de berm vaak niet geschikt is voor een paard (uitlaatgassen, afval, etc.). Ze mochten eerst op de wei toen het droog was, maar volgens de staleigenaar zitten er nu veel minder voedingsstoffen in het gras.

Ik kwam overigens dit artikel tegen, erg interessant:
http://www.pardoes-aurora.nl/pardoesbes ... agerII.pdf