Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Veulen84 schreef:Okee, inmiddels ben ik wel klaar met de mix. Vandaag had mijn oude merrie, die niet schrokt en nooit ergens last van heeft... Dus een echte verstopping. Gelukkig niet heftig, en ze staat nu weer rustig.
Maar ik heb de rest van de zak in de container gemikt.
Ik ben daar wel klaar mee.

. Sonja89 schreef:Hmm, in Hartog Lucerne zit melasse, terwijl Havens Mix melassevrij is en weer timotheegras bevat. Dus ik denk niet dat je het zo kunt vergelijken, in ieder geval niet qua samenstelling.
IngridM schreef:Calcium Fosfor waardes in mix wel beter als in de luzerne
Citaat:De calcium/fosforverhouding van luzerne is erg scheef, ca. 4:1. De gewenste calcium/fosforverhouding in het rantsoen voor een volwassen paard is 2:1. Indien een paard grotere hoeveelheden luzerne (meer dan 3 kg per dag) krijgt. Dan dient de calcium/fosforverhouding gecompenseerd te worden met fosforrijke producten. Bijvoorbeeld granen of zemelen. Voornamelijk bij jonge paarden is dit van belang, omdat een scheve calcium/fosforverhouding schadelijk kan zijn voor de botontwikkeling.
Tevens is het belangrijk om de verhouding calcium/fosfor/magnesium in de gaten te houden. Een overschot aan calcium in het rantsoen kan namelijk de absorptie van magnesium in de weg staan. Magnesium is belangrijk voor soepele spieren.
.
), dit is luzerne zonder toevoegingen. Dit heeft altijd ook erg veel gruis, ik doe er standaard zelf een scheutje olie over zodat het niet zo droog/stoffig is (en bij grotere hoeveelheden komen daar nog natte tarwezemelen bij, dan is er helemaal geen gruisprobleem
). Ik kan me voorstellen dat als er in de Mix geen olie zit het nogal een fijne, droge hap is wat kans op verstopping levert.