Nieuwe Havens producten: Mix en Brix. Lucerne zonder melasse

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 17:07

MarChak

Re: Nieuwe Havens producten: Mix en Brix. Lucerne zonder melasse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:32

Helaas geen Brix bij onze voerleverancier, alleen 15-kg baaltjes Mix. Beetje veel en duur om een keer uit te proberen. Proefzakjes deden ze niet aan.
Verder zoeken dus naar een leverancier die wel Brix heeft, dat lijkt me toch meer extra bezigheid te geven en minder kleine deeltjes.

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 19:51

Ik heb mijn voer leverancier nog niet gevraagd, maar ik neem aan dat havens van een nieuw product wel een proef zakje levert?

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 21:22

Zoals ik begreep was de promotie d.m.v. proefzakjes in de stand van Havens op Horse Event, en daar ben ik niet geweest dit jaar. Ik zag op de Havens-site ook niets over proefzakjes staan.

Edit: ze stonden kennelijk ook op Outdoor Brabant.
Jammer dat je kennelijk alleen proefverpakkingen kan halen op evenementen met parkeergeld/hoge toegangsprijzen??

foscy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 09:22

Waarvoor is die timothe dan goed die in de lucerne van havens zit?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:21

Bedankt voor de foto's! Moest wel even goed focussen, maar het geeft een beeld :D

Ik denk dat ik maar gewoon een verpakking ga proberen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 11:06

Grit schreef:
Bedankt voor de foto's! Moest wel even goed focussen, maar het geeft een beeld :D

Ik denk dat ik maar gewoon een verpakking ga proberen.

Ik heb echt geen idee wat er met de foto's is gebeurd. Op me telefoon waren ze echt heel scherp. |(

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 12:15

Nou mijn paard lust de brix dus niet :\ Als iemand in de buurt van Noordwijk de zak over wilt nemen.....

xxpetraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 12:29

__Nicky schreef:
Nou mijn paard lust de brix dus niet :\ Als iemand in de buurt van Noordwijk de zak over wilt nemen.....

welke noordwijk :o ??? die vlakbij Marum ;)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 12:43

Ik heb nu net een nieuwe zak... :+

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 13:05

Nee Zuid-Holland ;)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:21

Okee, inmiddels ben ik wel klaar met de mix. Vandaag had mijn oude merrie, die niet schrokt en nooit ergens last van heeft... Dus een echte verstopping. Gelukkig niet heftig, en ze staat nu weer rustig.
Maar ik heb de rest van de zak in de container gemikt.

Ik ben daar wel klaar mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 13:45

Veulen84 schreef:
Okee, inmiddels ben ik wel klaar met de mix. Vandaag had mijn oude merrie, die niet schrokt en nooit ergens last van heeft... Dus een echte verstopping. Gelukkig niet heftig, en ze staat nu weer rustig.
Maar ik heb de rest van de zak in de container gemikt.

Ik ben daar wel klaar mee.

Jeetje wat ellendig!

Bedankt voor je verslag. Ik ga er voor mijn merrie in ieder geval NIET aan beginnen. Die verslikt zich vrij snel. Ga het risico niet nemen.

Fijn dat je paardje weer rustig is.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 08:00

Heftig, Veulen84! :n

Deze week heb ik een baal Havens Mix gehaald om te proberen. Ik meng een hand door de vitaminebrok heen om ervoor te zorgen dat ze daar iets langer mee bezig zijn. Het lijnzaad, de luzerne en het timotheegras vind ik een goede aanvulling op mijn vitaminebrok (Balance van Pure Feed).

Mijn IJslanders vinden het allebei lekker, zelfs mijn kieskeurige ruin. Of hij echt langer over het eten doet weet ik niet, dat ga ik dit weekend eens timen. Mijn jonkie doet duidelijk een stuk langer over het eten van zijn vitaminekorrels, wat erg prettig is in verband met een gevoelige maag.

Van verslikken of verstoppen heb ik tot nu toe nog niks gemerkt. Er zit wel aardig wat gruis in, dat krijg je natuurlijk als luzerne verkruimelt. Ik zal dit weekend ook eens foto's maken, inclusief foto's van het 'gruis'.
Laatst bijgewerkt door Wijslander op 10-10-14 08:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 08:07

Wat vervelend Veulen84 :(:)

Ik twijfel wel, maar denk ook dat ik het eerst zelf moet gaan geven om een mening te hebben. Ik meng het door de muesli, zodat het wat meer structuur heeft en ze er langer over doen/ meer moeten kauwen.
Alleen was de mix bij de dichtstbijzijnde leverancier nog niet binnen.

Hiervoor hadden we een pallet/baal lucerne op stal staan, daar zat ook erg veel fijnstof in. Dat zeefde ik eruit, maar als ik dat bij de mix ook moet gaan doen, dan vind ik de prijs te hoog.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 10:04

Maar wat is het verschil in kunnen verslikken in dit spul (mix) in vergelijking met bv. luzerne van Hartog ?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 10:18

Ik voer al een hele tijd Hartog Lucerne en de Havens Mix leek mij misschien wel een betere qua lucerne voeren. En dan vooral vanwege het zuiker/zetmeel gehalte.
Ik heb beide vergeleken op voervergelijk en wat schept mijn verbazing? Er zit bijna geen verschil in qua zuiker/zetmeel gehalte:

Hartog:
Suiker: 7,0%
Zetmeel: 3%
(totaal: 10%)

Havens Mix:
Suiker: 7,0%
Zetmeel: 2,4%
(totaal: 9,4%)

En daarbij komt ook nog eens het enorme prijsverschil. Een leuk initiatief van Havens, maar niet interessant genoeg om over te stappen :) .

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 10:22

Hmm, in Hartog Lucerne zit melasse, terwijl Havens Mix melassevrij is en weer timotheegras bevat. Dus ik denk niet dat je het zo kunt vergelijken, in ieder geval niet qua samenstelling.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 10:28

Sonja89 schreef:
Hmm, in Hartog Lucerne zit melasse, terwijl Havens Mix melassevrij is en weer timotheegras bevat. Dus ik denk niet dat je het zo kunt vergelijken, in ieder geval niet qua samenstelling.

Dat snap ik hoor, alleen vind het dan vreemd dat het suiker/zetmeelgehalte bijna gelijk is. Dan zou zonder de melasse het gehalte toch een stuk lager moeten zitten? Of denk ik te gemakkelijk? hihi

De Timotheegras is voor mij niet perse een must, en daarom qua prijs ook niet interessant.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 10:41

Goede vraag Cardy, ben benieuwd of iemand dit verder kan uitleggen?

Samenstelling Hartog:
De Hartog Lucerne-mix wordt gevormd door vers gehakselde luzerne, vermengd met groen geoogste snijhaver.

Samenstelling Havens Mix:
Is een universeel toepasbare ruwvoermix uit timotheegras (phleum pratense), luzerne (medicago sativa) en lijnzaadproducten (linum usitatissimum).

Wel totaal verschillende ingrediënten dus. Maar de waardes...

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 10:42

Calcium Fosfor waardes in mix wel beter als in de luzerne

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 10:44

IngridM schreef:
Calcium Fosfor waardes in mix wel beter als in de luzerne

Dat klopt, alleen is het afhankelijk hoe belangrijk dat voor je is aan de hand van de hoeveelheden die je voert. En daarnaast wat voor voer je verder voert. Die van mij krijgen bijv. niet veel (ene een handje, de andere max. een halve voerschep per voerbeurt).

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 10:47

Bij hoeveel gram/kilo luzerne per dag gaat dat eigenlijk spelen?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 10:51

Ik vond dit:

Citaat:
De calcium/fosforverhouding van luzerne is erg scheef, ca. 4:1. De gewenste calcium/fosforverhouding in het rantsoen voor een volwassen paard is 2:1. Indien een paard grotere hoeveelheden luzerne (meer dan 3 kg per dag) krijgt. Dan dient de calcium/fosforverhouding gecompenseerd te worden met fosforrijke producten. Bijvoorbeeld granen of zemelen. Voornamelijk bij jonge paarden is dit van belang, omdat een scheve calcium/fosforverhouding schadelijk kan zijn voor de botontwikkeling.

Tevens is het belangrijk om de verhouding calcium/fosfor/magnesium in de gaten te houden. Een overschot aan calcium in het rantsoen kan namelijk de absorptie van magnesium in de weg staan. Magnesium is belangrijk voor soepele spieren.

Bron: http://www.voervergelijk.nl/fabels-en-f ... er-luzerne

Er gaat ongeveer 0,3 kg Lucerne in mijn voerschep (gewogen), dus ik kom er bij lange na niet aan de 3 kg of meer haha :D .

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 11:12

Zit er door de Havens mix ook nog iets van toegevoegde olie? Dat is bij Hartog wel het geval dacht ik. Misschien dat dat iets heeft te maken met het verstoppen?
Ik voer nu luzerne van hartog in de baaltjes bestemd voor kippen ( :+ ), dit is luzerne zonder toevoegingen. Dit heeft altijd ook erg veel gruis, ik doe er standaard zelf een scheutje olie over zodat het niet zo droog/stoffig is (en bij grotere hoeveelheden komen daar nog natte tarwezemelen bij, dan is er helemaal geen gruisprobleem :D ). Ik kan me voorstellen dat als er in de Mix geen olie zit het nogal een fijne, droge hap is wat kans op verstopping levert.