Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Frozen schreef:Wij hebben nog een plek voor je in wormer...is denk 15 min van amsterdam af:)
ze krijgen bij ons onbeperkt hooi de hele dag...en ze staan de hele dag buiten..
kosten zijn 160 euro per maand incl hooi en stro..en ex eige voer..wat gegeven word als je het voor je stal neerzet:)
1 pony van mij was ook weer graad mager...ik geef hem ook dat voer..en veel hooi..en hij ziet er weer perfect uit:)
Sheran schreef:Toevallig ben ik TSen ik vind het ook een mooi aanbod! Echt! maar een half uurtje met de auto volgens google maps is natuurlijk niet helemaal een half uurtje met de auto in real life door amsterdam. En waar hij nu staat is het ook fijn, ik moet alleen even een oplossing vinden voor het voeren
. Hij staat nu bij mijn ouders in de buurt dus hoef ik in het weekend maar 1x op en neer en kan ik daar meteen op bezoek gaan. Dus al met al kost het minder tijd nu, denk ik. Plus de benzine.
Citaat:Kuilgras is natter dan hooi, waardoor je meer water voert. Een paard heeft ca. 2 – 2,5 kg kuilgras per 100 kg lichaamsgewicht nodig. Voor een paard van 600 kg komt dit neer op 12 – 15 kg, afhankelijk van vochtgehalte van het kuilgras.
Hooi is over het algemeen constanter van kwaliteit en vochtpercentage. Een paard heeft per dag ca. 1,5 kg hooi per 100 kg lichaamsgewicht nodig. Voor een paard van 600 kg komt dit neer op 9 kg per dag(5-6 plakken).
Citaat:Hoe weet ik hoeveel ruwvoer ik geef? Vaak wordt kuilgras gegeven in plukken en hooi in plakken. Dit geeft echter nog geen indicatie van de hoeveelheid. Om precies te weten wat je voert is het goed om je ruwvoer te wegen. Dit kan door een hooinet aan een speciale weger te hangen, maar indien deze niet aanwezig is, dan kun je ook een weegschaal meenemen naar stal. Ga eerst zelf op de weegschaal staan en pak daarna de hoeveelheid ruwvoer in je armen. Op deze manier krijg je een goed idee van het hoeveelheid die je voert. Probeer de porties elke dag gelijk te houden door bijvoorbeeld met een mand te werken.
Sheran schreef:Natuurlijk week ik het eerst. 's nachts weekt het voor 's ochtends en 's ochtends voor 's avonds.
Paard krijgt verder een kilo merriebrokken verdeeld over 2x. Ze krijgt ook hooi maar dat is verwaarloosbaar. Ik zou liever zien dat ze meer hooi kreeg, maar daar kan ik helaas niets aan veranderen. Vandaar de SP.
Jet schreef:Cardy, het paard staat ook nog 5 uur buiten, dus die tijd kan je aftrekken van de hooi-eet-tijd. Daarom ging ik in eerste instantie uit van 1 kg. per 100 kg. lichaamsgewicht voor droog hooi. Als na een paar weken blijkt dat het paard nog niet aankomt, kan je het alsnog verhogen. Maar van niets naar vol rantsoen of nog meer lijkt me een te grote overgang.
Dat van die weegschaal is ook nog een idee.