Is voordroog wel geschikt als paardenvoer? (artikel)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Re: Is voordroog wel geschikt als paardenvoer? (artikel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 12:35

Ben ook meer voor gewoon hooi, enigste nadeel eraan is stof.

Nooit problemen mee gehad behalve het stof en dat is nadelig voor paarden met hooiallergie.
Dat is te verhelpen door het onder te dompelen in water.

Voor mij ook geen kuil en of voordroog, er zitten te veel nadelen aan vast.

Of je moet bij goede voordroog de mindere stukken kunnen weghalen en het opvoeren aan de koeien/ en of naar de mesthoop en de beste stukken aan paard geven, in dat geval is het een uitstekend ruwvoer voor paarden met hooiallergie, mijn paard was ermee heel erg geholpen op de vorige stal van waar ik stond met hem in Kwadijk, nooit problemen mee gehad. De stalhoudster van vroeger gaf het aan de koeien en of hup naar de mesthoop en gaf alleen de beste stukken aan de paarden.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 11:10

Levita30 schreef:
Ik ben ook VOOR hooi! Niet enkel vanwege de zuurtegraad. Voordelen naar mijn idee op een rijtje:

1. zuurtegraad, zie verhaal hierboven
2. kwaliteit van voordroog is lastiger te beoordelen, schimmel/ slechte plekken vallen minder op dan in hooi
3. gemiddeld is het suiker percentage in voordroog hoger dan in hooi
4. hooi bevat meer ruwe celsof wat een belangrijke bron is voor de gezonde bacteriën in de dikke darm
5. hooi bevat meer structuur wat zorgt voor meer kauwen dan op voordroog, meer kauwen is goed voor het gebit
6. op hooi wordt gemiddeld meer gekauwd waardoor er ook een hogere speekselproductie is, speeksel zorgt voor een betere start van de vertering en neutraliseert maagzuur waardoor de kans op verzuring van de maag en daardoor maagzweren kleiner is
7. de hogere structuur
en ruwe celstof in hooi zorgt ook voor activatie van de darmen waardoor deze hun werk beter doen

nadelen hooi:

1. stof is voor sommige paarden een probleem
(2. prijs wordt vaak genoemd als nadeel maar in vele gevallen is dat niet juist omdat je van voordroog meer moet voeren dan van hooi omdat het meer vocht bevat. Om aan de minimale drogestof behoefte te komen moet je van voordroog dus meer voeren. Om prijzen te vergelijken moet je dus de prijs per kg droge stof berekenen)

Ik heb even een aantal stukjes dik gedrukt, dit geen aanval op jouw reactie, maar uitwisseling van ervaring ;)

Als ik kijk naar het voordroog wat ik voer...
-> gaat tegelijkertijd van het land af als hooi (dus qua groeistadium/maand/periode), dus zelfde structuur/grofheid. Paarden zijn er even lang mee bezig.
-> Ik hoef van voordroog minder te voeren om paarden op hetzelfde gewicht te houden (in de praktijk gezien)
-> Ik ben prijstechnisch veel goedkoper uit omdat de voordroog goedkoper is dan hooi en ik er minder van hoef te voeren, zeer fijne bijkomstigheid… ik heb het vanwege het gebrek aan overdekte opslagruimte
-> het voordroog ruikt kruidiger/frisser dan hooi.

Ik heb van dezelfde boer het voordroog en als het op is ga ik over op hooi (bij dezelfde boer dus). Het komt allemaal van “hetzelfde” land af, zelfde type gras/bemesting ed, en ik geloof dat het hooi net een dagje langer ligt voordat het ingebonden wordt.

De exacte inhoud/analyse kan ik niks zinnigs op zeggen… is me niet bekend. Al vind ik het wel grappig dat jij zegt dat voordroog meer suiker heeft, waarbij [***] dmv analyses aangeeft dat haar voordroog minder suiker heeft dan haar hooi.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 11:15

Mijn merrie heeft last van diastase (zie ik trouwens hier nog niet genoemd) en moet dus persee onverpakt hebben, doet ze het prima op, maar voorheen op verpakt ging ook goed. Ze staat nu apart vanwege herstellend zijnde van eea, en de rest voer ik verpakt spul nu, doen ze het alledrie super op, merk niks van de bovengenoemde "bijwerkingen".

Merrie heeft overigens een weekendje op de kliniek in Emmeloord gestaan, daar hadden ze ook alleen verpakt, neem aan dat ze daar weten wat ze voeren, al was het voor mijn paardje natuurlijk niet handig, gelukkig moest ze vooral vasten toen ze daar stond, toen ze weer weer mocht eten, mocht ze ook naar huis :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 11:16

@Riddershow, waarom ga je dan over op hooi?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 11:39

Caily schreef:
@Riddershow, waarom ga je dan over op hooi?

Ik bedoel als voordroog op is bij mij en op is bij de boer. Hij heeft eigenlijk altijd wel hooi op voorraad. Het voordroog is al eerst weg :Y)

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 14:07

Riddershow schreef:
Levita30 schreef:
Ik ben ook VOOR hooi! Niet enkel vanwege de zuurtegraad. Voordelen naar mijn idee op een rijtje:

1. zuurtegraad, zie verhaal hierboven
2. kwaliteit van voordroog is lastiger te beoordelen, schimmel/ slechte plekken vallen minder op dan in hooi
3. gemiddeld is het suiker percentage in voordroog hoger dan in hooi
4. hooi bevat meer ruwe celsof wat een belangrijke bron is voor de gezonde bacteriën in de dikke darm
5. hooi bevat meer structuur wat zorgt voor meer kauwen dan op voordroog, meer kauwen is goed voor het gebit
6. op hooi wordt gemiddeld meer gekauwd waardoor er ook een hogere speekselproductie is, speeksel zorgt voor een betere start van de vertering en neutraliseert maagzuur waardoor de kans op verzuring van de maag en daardoor maagzweren kleiner is
7. de hogere structuur
en ruwe celstof in hooi zorgt ook voor activatie van de darmen waardoor deze hun werk beter doen

nadelen hooi:

1. stof is voor sommige paarden een probleem
(2. prijs wordt vaak genoemd als nadeel maar in vele gevallen is dat niet juist omdat je van voordroog meer moet voeren dan van hooi omdat het meer vocht bevat. Om aan de minimale drogestof behoefte te komen moet je van voordroog dus meer voeren. Om prijzen te vergelijken moet je dus de prijs per kg droge stof berekenen)

Ik heb even een aantal stukjes dik gedrukt, dit geen aanval op jouw reactie, maar uitwisseling van ervaring ;)

Als ik kijk naar het voordroog wat ik voer...
-> gaat tegelijkertijd van het land af als hooi (dus qua groeistadium/maand/periode), dus zelfde structuur/grofheid. Paarden zijn er even lang mee bezig.
-> Ik hoef van voordroog minder te voeren om paarden op hetzelfde gewicht te houden (in de praktijk gezien)
-> Ik ben prijstechnisch veel goedkoper uit omdat de voordroog goedkoper is dan hooi en ik er minder van hoef te voeren, zeer fijne bijkomstigheid… ik heb het vanwege het gebrek aan overdekte opslagruimte
-> het voordroog ruikt kruidiger/frisser dan hooi.

Ik heb van dezelfde boer het voordroog en als het op is ga ik over op hooi (bij dezelfde boer dus). Het komt allemaal van “hetzelfde” land af, zelfde type gras/bemesting ed, en ik geloof dat het hooi net een dagje langer ligt voordat het ingebonden wordt.

De exacte inhoud/analyse kan ik niks zinnigs op zeggen… is me niet bekend. Al vind ik het wel grappig dat jij zegt dat voordroog meer suiker heeft, waarbij [***] dmv analyses aangeeft dat haar voordroog minder suiker heeft dan haar hooi.

Ik mijn lijstje ga ik uit van gemiddelden. Uiteraard bestaat er hooi met een hoger suikerpercentage dan voordroog. Deze gehalten zijn allen terug te vinden in het CVB-documentatie rapport "mineralen-, spoorelementen-, en vitaminenbehoefte van paarden" uitgegeven door het PDV (productschap diervoeder). Super interessant boekje trouwens! Voor velen is het helaas niet rendabel om hun ruwvoer te laten analyseren......

Gemiddeld bevat hooi meer "prik", misschien is dat een betere term om te gebruiken dan struktuur. Wanneer je in een pluk hooi knijpt, prikkelt het meer dan wanneer je in een pluk voordroog knijpt. Meer "prik" zorgt over het algemeen voor meer kauwen meer speeksel, betere activatie van de darmen.....

Dat je van voordroog minder hoeft te voeren om je paard in een juiste conditie te houden bewijst dat voordroog rijker is, dan wel in eiwit, dan wel in suiker! Ik kan me voorstellen dat dat voordeliger is maar wanneer je uit gaat van de minimale behoefte aan droge stof heb je echt meer nodig van voordroog dan van hooi. Maar wanneer je daar boven zit, zou je in der daad je voordroog kunnen verlagen, zolang je dus maar niet onder de 1,5% lichaamsgewicht uit komt aan droge stof. Ik voer liever iets meer van het gezonde dan minder van het ongezonde. Uiteraard is dat een beslissing die ieder voor zich maakt. Ik zou graag alleen maar biologisch eten maar dat is voor mij momenteel niet haalbaar.

Het buiten kunnen opslaan is in der daad een voordeel van voordroog.