Pavo nieuw voer SpeediBeet

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Pavo nieuw voer SpeediBeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 13:34

Ik denk dat zij dit erneer zetten omdat het een veilig voer kan zijn voor hb/ir paarden.
Vanwege structuur, toch hoge energiewaarde maar weinig suiker.
En goed voor vocht en de darmen, volgens mij.

iig beter dan een schep haver...
zo zal je het 'moeten' intepreteren.

RianneH

Berichten: 28301
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Pavo nieuw voer SpeediBeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 14:40

Bovenstaande klopt niet helemaal. Bietenpulp (en ook dus dit, want het is gemaakt van) is een ruwvoer. Je kan het voeren als vervanging van hooi/voordroog/kuil/gras. Echter heeft ieder (ruw)voer een bepaalde verhouding van Calcium/Fosfor. Een paard heeft een verhouding 2:1 nodig voor een goede opbouw van het lichaam (denk aan spieren, pezen enz).

Bietenpulp heeft die verhouding Calcium:Fosfor vrij ver uit elkaar liggen. In dit geval is het 0,7%:0,1% -> 7:1. Granen hebben die verhouding weer in het voordeel van fosfor liggen. Om dus deze verhouding recht te trekken zou je juist granen moeten voeren. Dus beter dan een schep haver gaat hier niet op ;)

Anoniem

Re: Pavo nieuw voer SpeediBeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 14:57

Ik bedoelde qua suikers voor een HB paard.

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Re: Pavo nieuw voer SpeediBeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 08:33

Wij voeren hier ook al jaren gewone bietenpulp. En vorig jaar ook nog SP.

Gewoon extra in de winter als er weinig gras op de wei staat naast gewoon hooi
en brok dieetmix/care4life.

Ik zie geen meerwaarde in deze variant en zal waarschijnlijk wel een stuk duurder zijn.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 09:08

De meerwaarde zal per persoon verschillen lijkt me:
Kortere weektijd (tenzij je heet water tot je beschikking hebt)
Minder suiker ivm ongemelasseerd: 5% ipv de 7-9% in gewone bietenpulp

En de prijs is hoger dan van gewone bietenpulp, maar lager dan die van de KwikBeet van Dodson&Horrell..

Ik voer zelf ook al jaren gewone bietenpulp en de suikergehaltes interesseren mij niet zo. Maar ik zie toch meerwaarde, alleen al voor endurancewedstrijden ivm de korte weektijd.

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: Pavo nieuw voer SpeediBeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:17

Ik zie hier al een paar keer langs komen dat bietenpulp in heet water in no time geweekt is. Ik zou hier toch mee oppassen. Niet elk merk bietenpulp is op dezelfde manier geperst en de pulp die ik gebruik heeft echt langer nodig. Dus als je dit voor het eerst gaat proberen toch even testen of er geen harde stukken meer in zitten en of het water voldoende is afgekoeld om te eten.

AlexVB

Berichten: 915
Geregistreerd: 11-09-12
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Pavo nieuw voer SpeediBeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 16:23

Voor mensen die snel klaar willen zijn is het ideaal. Zeker bij Endurance of eventing wedstrijden.

Vergeet niet dat bitenpulp - ondanks de verkeerde verhoudingen - zorgt voor een betere opname van vitaminen en mineralen van andere voeders doordat het de darmflora gunstig beinvloed. Hiervoor alleen al is het een toegevoegde waarde aan het dieet van je paard/pony.

MisticRider

Berichten: 2756
Geregistreerd: 06-03-09

Re: Pavo nieuw voer SpeediBeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 18:02

Ik heb net een zak gehaald, ga het nu klaarmaken!

xAnnouk
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-02-09

Re: Pavo nieuw voer SpeediBeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 18:18

Ben benieuwd mistic rider! Laat je het ons weten wat je ervan vind?

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 18:42

MisticRider schreef:
Ik heb net een zak gehaald, ga het nu klaarmaken!


?
Welke bietenpulp heb je gehaald? De SpeediBeet komt nl vanaf de laatste week oktober in de winkel.

MisticRider

Berichten: 2756
Geregistreerd: 06-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 18:55

Djilna schreef:
MisticRider schreef:
Ik heb net een zak gehaald, ga het nu klaarmaken!


?
Welke bietenpulp heb je gehaald? De SpeediBeet komt nl vanaf de laatste week oktober in de winkel.


De speedibeet!
Hij was inderdaad eigenlijk nog niet leverbaar (wist ik niet) en had gewoon gevraagd of ze die hadden.
Hadden ze nog niet, maar hij heeft pavo gebeld en ik mocht vast een zak hebben, vandaar!
Laatst bijgewerkt door MisticRider op 17-10-13 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37456
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 18:57

Ik ga zeker eens neuzen bij welkoop. Een proefemmer met "twee" voerbeurten kan nooit kwaad. Alleen voor onze tinker gaat het in een veel lagere hoeveelheid. Ik heb nu oa equifyt slobber voor twee a drie keer in de week in de winter. Maar ter afwisseling kan het geen kwaad. Mits het echt graanvrij is en er niet stiekum vervuiling van graankorrels inzit waar ik bij een grote zak bietenpulpkorrel vaak tegenaan loop.

MisticRider

Berichten: 2756
Geregistreerd: 06-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 19:05

Djilna schreef:
MisticRider schreef:
Ik heb net een zak gehaald, ga het nu klaarmaken!


?
Welke bietenpulp heb je gehaald? De SpeediBeet komt nl vanaf de laatste week oktober in de winkel.


Zoo ik heb getest!

Eerste blik mooi voer, zijn vlokken! zien er goed uit en ruikt vrij neutraal.

Toen de max. hoeveelheid voor mijn shetje gedaan, dit kwam neer op ong. 500 gram.
Dit aangelengd met 2,5 liter warm water. (kan ook met koud water!)

Volgens de verpakking zou het met 5 min helemaal goed moeten zijn. Zelf vond ik het na 5 min toch nog niet helemaal lekker gedroogd/opgenomen, dus nog 5 min laten staan. Na 10 min had ik prachtige droge pulp, fijne structuur. Voelt goed aan en is lekker stevig.

Toen gaan voeren aan mijn pony (18 jarige Shet van 1.11, aan de magere kant en zeer gevoelige darmen) in eerst in stantie vloog hij er al niet direct op (meestal enorme aanvaller) en na een paar happen hoefde hij het niet -O- . Ik nog wat muslie van havens er door gedaan (waar hij meestal zot van is) en nog hoeft meneer het niet.... domper!

Als er iemand nog vragen heeft, ik kan zo even kijken, heb tenslotte wel een grote zak en natuurlijk weer niet zoon klein test verpakkinkje :+

Ginootje

Berichten: 2751
Geregistreerd: 10-07-06
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 19:08

Djilna schreef:
MisticRider schreef:
Ik heb net een zak gehaald, ga het nu klaarmaken!


?
Welke bietenpulp heb je gehaald? De SpeediBeet komt nl vanaf de laatste week oktober in de winkel.


Bij de hyporama in Rotterdam ligt het al in de winkel hoor :)

Wendy_Komen

Berichten: 6340
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Pavo nieuw voer SpeediBeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 19:23

1. Gewone bietenpulp weekt binnen een paar minuten met heet water, en heeft je paard tenminste een lekkere hap warm eten in de winter ;)
2. Meeste paarden vinden "pure" bietenpulp niet lekker (zie hierboven).
3. Als je ruwvoer wilt "bijvoeren" MET bietenpulp en warm water/ stroom tot je beschikking hebt, neem dan senior priores van Subli. Zit ook bietenpulp in, en daarnaast nog meer voedzame zaken. Waterkoker, water erin, water koken, over het voer heen, en binnen no-time heb je een heerlijke maaltijd voor je paard.
4. Ik snap deze zet van Pavo dan ook totaal niet.......

Anoniem

Re: Pavo nieuw voer SpeediBeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 19:44

Nou, die seniores is éct niet binnen no time klaar.
De mijne althans niet, als ik zie hoe giga die een tijd blijft uitzetten en voordat de pulp zacht is...

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 19:55

Ik denk dat Pavo wil meeliften op het succes van de senioren priores van Subi.

Subli kan ik na een half uurtje wel voeren als ik heet water gebruik en ander zet ik het alvast klaar voor de volgende dag.

Wendy_Komen

Berichten: 6340
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 19:58

Anoniem schreef:
Nou, die seniores is éct niet binnen no time klaar.
De mijne althans niet, als ik zie hoe giga die een tijd blijft uitzetten en voordat de pulp zacht is...

Met water uit de waterkoker? Ik zet de waterkoker aan, en zodra het kookt, gooi ik het over het voer, en je ziet het voor je ogen uitzetten.

Lauura

Berichten: 3855
Geregistreerd: 03-05-09
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 20:01

Cowgirl schreef:
Ik denk dat Pavo wil meeliften op het succes van de senioren priores van Subi.


Dat denk ik ook. Tijd terug was ik bij Pavo, toen vroeg ik ook waarom alleen subli een senioren voer heeft. Mijn oudje leeft erop dus het is wel echt goed spul. Waarop hij antwoordde dat er iets in de maak is.
Al noem ik dit niet geheel vergelijkbaar. Snap dat hun een bredere doelgroep willen.

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: Pavo nieuw voer SpeediBeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 20:06

Alleen maar goed dat ze met voer steeds meer deze richting op gaan. Je ziet steeds dat alle fabrikanten trends overnemen van elkaar en deze trend is wel een hele goeie. Dan krijg je in korte tijd meerdere vergelijkbare producten op de markt in verschillende prijsklassen en eventuele extraatjes erdoorheen.

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Re: Pavo nieuw voer SpeediBeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 20:28

Wij zetten de pulp ook gewoon klaar voor de volgende dag. Hier vinden ze het ook niet super.
Brokken die ze krijgen gaan er over heen en de volgende ochtend zijn de bakken gewoon leeg hoor.

Denk dat 500 gram ook wel een beetje veel is voor 1 shet? Denk dat wij ongeveer 1kg
gebruiken voor 1 paard en 3 pony's.

Billy

Berichten: 20726
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Pavo nieuw voer SpeediBeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 21:05

Ik heb er bij Hyporama naar gekeken, maar niet gezien. Eigenlijk wil ik eerst een proefemmer, mijn peerd is nogal kieskeurig :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 22:04

Wendy_Komen schreef:
Anoniem schreef:
Nou, die seniores is éct niet binnen no time klaar.
De mijne althans niet, als ik zie hoe giga die een tijd blijft uitzetten en voordat de pulp zacht is...

Met water uit de waterkoker? Ik zet de waterkoker aan, en zodra het kookt, gooi ik het over het voer, en je ziet het voor je ogen uitzetten.



ja,uit de waterkoker.
je ziet het inderdaad uitzetten maar dat houdt echt een tijd aan.

misschien ben ik te voorzichtig?
maar ik durf het dan niet eerder te voeren dan pak m beet 2 uur weektijd.
en daar heb ik op de weide geen zin in, 2 uur wachten.
dus maakte ik het vaak thuis en nam het mee.

iets dat sneller klaar is zou fijn zijn.

Ginootje

Berichten: 2751
Geregistreerd: 10-07-06
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 22:17

Billy schreef:
Ik heb er bij Hyporama naar gekeken, maar niet gezien. Eigenlijk wil ik eerst een proefemmer, mijn peerd is nogal kieskeurig :D



Gister stond het tegenover de plek waar ze borduren!

Billy

Berichten: 20726
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Pavo nieuw voer SpeediBeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 22:22

Zakken of ook emmers?