hooi bijvoeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 13:53

MightyMike schreef:
Ga straks lekker naar de andere stal, maar spreek daar ook van te voren duidelijk af hoe het zit. Ik denk dat je van te voren te weinig overleg hebt gehad over wat de stalling inhoud. Wanneer de staleigenaar vind dat je de stal met bijbehorende huurt, maar verder de rest zelf moet doen, vind ik het logisch dat ze niet voor jouw paard wil komen, ook dat de andere huurder dit niet voor je wil doen. Dan denk ik, rijd zelf dagelijks die kant op, totdat je gaat verhuizen, zou dat niet kunnen? Wanneer zoveel hooi niet bij de prijs inbegrepen zit, dan idd bij betalen, hooi is gewoon niet goedkoop. Wat de andere huurder denkt dat goed voor haar paard is, hoeft jouw mening natuurlijk niet te zijn voor jouw paard. Erg lastig, hopelijk kunnen jullie met zijn drieen toch om tafel om duidelijke afspraken te maken totdat je verhuisd. Gezondheid van je paard is niet onbelangrijk.

klopt ik had meer informatie moeten vragen inderdaad.
stalhouder heeft overigens wel aangegeven dat ze voert wat wij willen ,maar dat we dit zelf moeten regelen (het voer), nu blijkt dus dat ik wat anders wil dan stalgenoot en zitten we een beetje klem zeg maar :P

MightyMike

Re: hooi bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:57

Ach ja, al doende leert men! Stalhouder kan natuurlijk niet verwachten dat alle paarden hetzelfde dieet volgen.. Hopelijk kom je er nog samen uit!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:59

fjordowner18 schreef:
maar zouden jullie het nu gewoon opzeggen dan en met een gerust hart op vakantie gaan terwijl je weet dat je 2 weken afhankelijk ben van de mensen waar je na een week alweer weggaat?

Nee.

Ik zou niet op vakantie gaan. Maar zo ben ik.

Laat je op je nieuwe stal inderdaad goed informeren en doe geen aannames! Aan denken dat ze in de zomer dag en nacht op de wei staan heb je niks, je moet vragen hoe het zit, van tevoren, zodat je weet waar je aan toe bent.

En verder zou ik als ik jou was zorgen dat je om een uur of acht 's avonds zelf bij je paard bent om die emmer met dat spul te geven. Ik vind het logisch dat je stalhouder niet gaat staan wachten tot het op is. Het is jouw paard, en dus jouw verantwoordelijkheid.

Wat super dat je een stal met een beter ruwvoerbeleid hebt gevonden! Hopelijk staan je daar geen andere nare verrassingen te wachten. O enne, wij merken hier dat de paarden dikker worden als ze gras hebben. Krijgen ze een paar dagen alleen hooi dan worden de buiken weer normaal. Een paard wordt niet dik van hooi :)
Laatst bijgewerkt door Koper op 08-08-13 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:01

Ik zou ook op zoek gaan naar een andere stalling. Ik vind van 19.00 tot 10.00 in de paddock met 3 plakken hooi voor 3 paarden not done. Dat is vragen om problemen.
Ook snap ik hun wel, zijn zijn dit zo gewend dus waarom zou het voor jou ineens anders moeten.
Fibra is leuk om erbij te geven maar dit vervangt niet het ruwvoer wat ze mist.

24/7 op de wei vind ik daar niet ideaal omdat ze alleen staat. Ik heb een eczemer nu sinds kort 24/7 buiten lopen. Merk wel dat zijn jeuk wat erger aan het worden is maar loopt met een greenguard dus kwa gewicht is hij nog niet echt dikker geworden.

Ander plekje zoeken dus, jullie meningen verschillen te erg en denk dat de sfeer er niet gezelliger op gaat worden zo.

Succes met je beslissing!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:12

Die vakantie komt nu inderdaad slecht uit. Maar heb je er bewust voor gekozen om je paard zo vroeg voor een vakantie te verhuizen? En dan nog meteen 2 weken, pfoe. Vakantie kan zeker niet afgezegd worden?

Mukkie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:13

Wat een lastige situatie.
Wat maakt dat je graag wilt blijven ondanks de aanpassingen die met tegenzin worden doorgevoerd en de sfeer die daarbij ontstaat?

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 15:08

die vakantie staat al bijna een jaar geplant en aangezien ik met mijn man, kinderen vader en zus met dochter ga, kan ik niet nu ineens zeggen, ik ga niet.

wat betreft de keuze om haar eerst te verhuizen, dit is in overleg met vorige eigenaar en stalhouder gegaan.

ik denk inderdaad dat ik voor een andere stal ga kijken, maar ja deze liggen niet voor het oprapen en degene die ik gevonden had, heeft nog niet gereageerd dus even afwachten maar

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 15:10

die andere stalling gaat niet door, maar weer verder zoeken dus...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 22:07

Dan lijkt het me zinvol om het nu echt eerst even goed te regelen op je huidige stal.

Ik zou dan denk ik balen dat ik vantevoren geen goede afspraken heb gemaakt, denken: tja ik begrijp dat ze zelf tevreden zijn en voor mij niet alles om willen gooien... en het dan op een akkoordje gooien:

Paarden 's nachts op de paddock.
Dan wel minimaal die 3 plakken hooi voeren 's nachts.
Kan dit is een net met zeer kleine mazen van bvb. 30 mm zodat ze er langer over doen?
Willen ze anders eventueel stro bijvoeren zodat ze iets te knabbelen hebben en niet dik worden?
En dan zelf voor het voeren van je Fibra zorgen als je er bent, zodat zij daar geen gedoe van hebben.

Op die manier moet het toch best te regelen zijn en kun je wellicht gewoon blijven?

Ik neem aan dat de andere 2 dames na het bezoek van de DA en het advies om ze niet zo lang zonder eten te laten staan, wellicht ook een beetje na zijn gaan denken?

Stro is goedkoper dan hooi en minder lekker, dus als ze hooi voeren echt een probleem vinden, overleg dan of een deel stro ook een optie is.

Maar toon zelf ook je goede wil, dat is het belangrijkste om de sfeer goed te houden, tonen dat je er samen uit wilt komen :)

Tancreda4
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 09:50

Jammer dat het zo moet gaan, en dat je eigenlijk moet kiezen uiteindelijk uit 2 'kwaden'; uren lang zonder voer op de paddock, of op een volle weide dat eigenlijk ook niet gezond is voor je paard. Ik vind dat zo jammer van pensionstallen vaak, dat je uiteindelijk toch niet zelf bepaald wat je paard krijgt, maar dat zij altijd een aandeel erin zullen hebben en het op een of andere manier toch ook vaak ook gewoon kunnen bepalen. Nu ook bij jou, een stalgenoot en staleigenaar vinden een plakje (of ietsjes meer) voldoende; jij als eigenaar niet, maar daar wordt niets mee gedaan. Dat is jammer (en helaas gaat dit wel vaker zo). Het is lastig, maar ze moeten begrijpn dat paarden verschillende behoeften nodig hebben soms, maar dat onbeperkt ruwvoer ALTIJD een must is en dat meer dan 4 uren zonder ruwvoer staan voor problemen kan zorgen bij paarden (maagzweren bijvoorbeeld). Jammer dat paardenmensen die het uiteindelijk voor andere paardenmensen bepalen er dan naast zitten.
24/7 op de weide voor een paard dat zo gevoelig is en vet is ook niet echt ideaal, amar dan heeft ze wel wat te knabbelen gewoon 24/7. Erg lastige situatie, omdat beide opties niet echt ideaal zijn,. Ik zou idd de stalling opzeggen en een andere zoeken. Echter snap ik je huiverigheid ook wel omdat je nog op vakantie moet. Heb je niet iemand die voor je paard kan zorgen - en die je vertrouwd - in de tussentijd? En als ze gewoon redelijk zijn verzorgen ze je paard gewoon goed. Ik ben ook nog 2.5 week op vakantie geweest nadat ik de stal had opgezegd. Moet wel zeggen dat ik het ook wat eng vond en bang voor rare dingen, je hoort immers zoveel verhalen, maar ze stonden er nog prima bij toen ik weer thuis komst.
Er voor kiezen na je vakantie op te zeggen kan uiteraard ook, mogelijk heb je dan wel eventjes dubbele stalkosten (ivm opzegtermijn) maar dat valt te overleven. Maar bedenk wel dat je deze gedachten al wel op openbaar internet hebt gezet, en het dan in mijn ogen beter is het persoonlijk te vertellen voor je vakantie, dan dat het toevallig via via door internet bij hen komt als jij op vakantie bent.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 15:08

Tancreda4 schreef:
Jammer dat het zo moet gaan, en dat je eigenlijk moet kiezen uiteindelijk uit 2 'kwaden'; uren lang zonder voer op de paddock, of op een volle weide dat eigenlijk ook niet gezond is voor je paard. Ik vind dat zo jammer van pensionstallen vaak, dat je uiteindelijk toch niet zelf bepaald wat je paard krijgt, maar dat zij altijd een aandeel erin zullen hebben en het op een of andere manier toch ook vaak ook gewoon kunnen bepalen. Nu ook bij jou, een stalgenoot en staleigenaar vinden een plakje (of ietsjes meer) voldoende; jij als eigenaar niet, maar daar wordt niets mee gedaan. Dat is jammer (en helaas gaat dit wel vaker zo). Het is lastig, maar ze moeten begrijpn dat paarden verschillende behoeften nodig hebben soms, maar dat onbeperkt ruwvoer ALTIJD een must is en dat meer dan 4 uren zonder ruwvoer staan voor problemen kan zorgen bij paarden (maagzweren bijvoorbeeld). Jammer dat paardenmensen die het uiteindelijk voor andere paardenmensen bepalen er dan naast zitten.
24/7 op de weide voor een paard dat zo gevoelig is en vet is ook niet echt ideaal, amar dan heeft ze wel wat te knabbelen gewoon 24/7. Erg lastige situatie, omdat beide opties niet echt ideaal zijn,. Ik zou idd de stalling opzeggen en een andere zoeken. Echter snap ik je huiverigheid ook wel omdat je nog op vakantie moet. Heb je niet iemand die voor je paard kan zorgen - en die je vertrouwd - in de tussentijd? En als ze gewoon redelijk zijn verzorgen ze je paard gewoon goed. Ik ben ook nog 2.5 week op vakantie geweest nadat ik de stal had opgezegd. Moet wel zeggen dat ik het ook wat eng vond en bang voor rare dingen, je hoort immers zoveel verhalen, maar ze stonden er nog prima bij toen ik weer thuis komst.
Er voor kiezen na je vakantie op te zeggen kan uiteraard ook, mogelijk heb je dan wel eventjes dubbele stalkosten (ivm opzegtermijn) maar dat valt te overleven. Maar bedenk wel dat je deze gedachten al wel op openbaar internet hebt gezet, en het dan in mijn ogen beter is het persoonlijk te vertellen voor je vakantie, dan dat het toevallig via via door internet bij hen komt als jij op vakantie bent.

ja dat is inderdaad waar ja, maar moet wel een andere stal hebben eer ik iets opzeg en dat valt nog niet mee haha

gelukkig staat er niet al te veel gras dus voor even kan het denk ik niet zoveel kwaad.
wel was ik 3 dagen niet geweest en toen ik kwam liep ze ineens kreupel -O-
staleigenaar had dit nog niet gezien, maar meende zich wel te herinneren dat ze van het afstapje gestruikeld was, gelukkig ging het vandaag al weer wat beter en was ze inderdaad gewoon wat stijf en/of gevoelig op haar hoeven, want echt goed bekapt is ze niet, maar dat word woensdag geregeld, want dan houd stalgenoot haar vast, zodat ze niet zolang met die akelige hoeven hoeft te lopen dus dat is dan wel weer erg vriendelijk.
moet ook zeggen dat het me meeviel dat ze meteen kwam helpen toen ik zei dat ze kreupel was en de hoeven enzo na ging kijken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 13:09

Dan maar de weide op met een graasmasker?

Of trek even iets extra's uit (qua budget) en zet je paard in een 'vakantiestalling' waar JIJ exact kunt aangeven en bepalen wat ze ermee doen en wat erin gestopt wordt.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 13:20

MightyMike schreef:
Ga straks lekker naar de andere stal, maar spreek daar ook van te voren duidelijk af hoe het zit. Ik denk dat je van te voren te weinig overleg hebt gehad over wat de stalling inhoud.

Dat denk ik ook. Volgende keer dus echt heel goed doorspreken wat ze te eten krijgen, waar, hoeveel, of dat per paard aangepast kan worden of niet, of verandering daarvan op een later punt nog mogelijk is, of je ook anders zelf dingen mag regelen (slowfeeder of fijmazig hooinet in stal/paddock/wei/whatever) etc. Bij de meeste pensionstallen (hier in de buurt althans) is het gewoon 'eten wat de pot schaft' en is geen individuele behandeling (qua voertijden en keuze uit hooi of kuil bijvoorbeeld) mogelijk, wat vanuit de pensionhouder gezien heel logisch is, maar dat moet dan voor jouw paard maar net gunstig zijn, natuurlijk.
Succes met het vinden van een fijne stal!