Ervaringen met cavalor fiberforce

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 09:18

Het is half lucerne half brokjes ongeveer denk ik.
Ipv compact gras kan je ook grasmix geven, dat is veel minder stoffig.
Of fibra misschien ?!

sanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 09:49

De pre alpin aspero van Agrobs is een heel mooi groenvoer, zonder toevoeging van melasse.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 17:18

Ja het is ongeveer half brokjes en half luzerne..Het is wel hoog in ruwe celstof dus een beetje vergelijkbaar met luzerne wat dat betreft..

Anoniem

Re: Ervaringen met cavalor fiberforce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 20:41

Dank jullie.
Agrobs enzo is inderdaad heel mooi voer (in theorie) maar is hier niet of heel moeilijk te verkrijgen. Ik zoek iets wat ik gewoon af en toe kan meenemen in de winkels waar ik standaard al kom. Dan zitten we op merken als Hartog, Pavo, Mijten en ik dacht ook Cavalor, vandaar ;)

Grasmix zal inderdaad minder stoffig zijn omdat er molashine (melasse & olie) in zit en dat wil ik toch vermijden. Een beetje melasse maakt het mij niet, maar ik dacht dat er in de grasmix toch vrij veel zat, vandaar dat ik die eigenlijk al heb uitgesloten.

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 22:15

Ik wil hier toch even mijn verhaal kwijt.
Vorige week kwam ik bij de voerman cavalor fiberforce tegen. Ideaal voor paarden met maagproblemen. Ik gaf voordien havens draversbrok en powerplusmix samen met spelt. Dat ging eigenlijk goed maar ik moest goed opletten dat ik niet teveel gaf want dan gaat de maag weer werken. Nu leek dat voer van cavalor HET voer voor mijn springpaard. Ik kocht dadelijk 2 zakken. Mijn paard is enorm kieskeurig en eet traag maar dit ging best goed naar binnen.
Na de 2e voerbeurt kreeg mijn paard een slokdarmobstructie door zo'n lang stuk luzerne uit de fiberforce. Het leek snel opgelost maar die avond zat er terug een obstructie nadat hij op wei was geweest. Dit ging deze keer gepaard met hoge koorts. De luzernestengel had dus de slokdarm beschadigd waardoor er een infectie was.
Mijn paard mocht anderhalve dag niks meer eten om terugkerende obstructie te voorkomen. Daarnaast kreeg hij penniciline om de infectie te bestrijden.
Alsof alles nog niet genoeg was was mijn paard allergisch van de penniciline waardoor hij een uur na inspuiting enorm begon te shaken. Daarnaast bleef hij hoge koorts maken. Pas na de 4 e inspuiting hadden we die reactie op zijn spuit gezien. Dat komt omdat dat shaken pas begon na een dik uur. Zijn spier waar de inspuiting gezet was werd dik en pijnlijk.
Penniciline werd onmiddelijk stopgezet en bloed werd getrokken. Na een goede bloeduitslag buiten verlaagde witte bloedcellen en verhoogde spierenzymen hebben we nieuwe antibiotica in het bloed gespoten (2 soorten door elkaar). Nu begint hij pas terug op de been te komen. Ik dacht dat ik hem kwijt was... Voor mij nooit meer dit voer, ik ben er mijn paard bijna door verloren en ik heb een hoop miserie en kosten gehad. Ik zou me niet kunnen voorstellen hoe het zonder hem zou zijn...
Voor mij blijft het mijn havens voer!

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 22:28

Jeetje wat heftig zeg! Kan me voorstellen dat je geschrokken bent.

Ik snap dat je dit voer gelijk niet meer geeft, maar denk persoonlijk dat je gewoon pech hebt gehad. Luzerne zit in veel voer, dus ik denk dat het met ander voer ook had gekund. Ik geef mijn pony dagelijks luzerne van hartog erbij, daar zou het ook mee kunnen gebeuren.

Veel sterkte met je paard, hoop dat hij goed opknapt. :)

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 22:29

Ik heb Hartog luzerne ook al vaak gegeven aan mijn paard. Die is fijner gesneden en zachter. Bij fiberforce zitten sprieten tot 8cm keiharde luzerne. ( het knakt als je het buigt)

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 22:36

liesdix schreef:
Ik heb Hartog luzerne ook al vaak gegeven aan mijn paard. Die is fijner gesneden en zachter. Bij fiberforce zitten sprieten tot 8cm keiharde luzerne. ( het knakt als je het buigt)

Echt waar? Bij mijn zak zit er helemaal niet van die grove stukken luzerne in, moet wel eerlijk zeggen dat ik nog steeds aan mijn eerste zak bezig ben.

Ben benieuwd hoe dit bij de andere bokkers is?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 08:31

Tja ik heb er 4 zakken van gehad tot nu toe en ook al ben ik overgestapt naar ander voer vind ik het erg fijn voer en krijgen ze omdat ze omdat ze het lekker vinden af een toe een handje als beloning :j Mijn oudste merrie kan niet 100% meer goed kauwen maar die krijgt dit zonder problemen weg..Ik vind de lucerne stengels ook niet te hard of te lang..Ik snap dat het vervelend is als je paard zoiets krijgt,maar kan me niet voorstellen dat dit erg vaak voor zal komen..Ik heb ook care4life gegeven en dat kon mijn oudste merrie haast niet wegkrijgen en dat is ook echt een voer waar super goed op gekauwd moet worden..

Misschien moet je even contact opnemen met cavalor om je probleem voor te leggen?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 14:18

Jeetje wat een verhaal zeg...

Ik heb laatst een zakje van de DA gekregen, maar ik vraag me af waarom er dan toch persé mais en granen in moeten. "Natuurlijk" mijn reet, paarden horen helemaal geen granen te eten, en mais zeker niet.
Als dat er nu niet ingezeten had, was ik het van de winter wel gaan voeren misschien.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 14:32

Maar er zitten geen mais of andere granen in ....... ;) enkel de vliesjes ervan ( het kaf dus ).

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 23:47

Hmm klinkt als interessant voer :j
Ik voerde altijd de Agrobs Aspero, maar sinds die in de nieuwe zakken zit, vind paardlief er weinig aan :n Ik zat voor van de winter aan Care4life te denken, had hier een proefzakje van, maar werd ook niet erg enthousiast gegeten...

@Chantal, waar heb jij dit besteld? De molen verkoop toch Cavalor?

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 00:38

Wij verkopen het sinds kort ook nu in de Dierenspeciaalzaak zaak. Heb me vandaag maar eens een proefzakje mee naar huis genomen om te proberen :) ze komen ja waarschijnlijk ook met de kleine zakken. Als dat doorzet en ze zijn niet al te duur pak ik me een kleintje. Vind die grote net wat te veel. :')
Maar zou ik dat gewoon samen met de zemelen kunnen voeren? Of maakt dat niet veel uit dat dat nat wordt enzo denken jullie

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 09:19

Maris schreef:
Maar er zitten geen mais of andere granen in ....... ;) enkel de vliesjes ervan ( het kaf dus ).

Ik heb het nog na zitten rekenen en percentage per kilo is idd zeer laag. Ik denk er dus nog even over na. :j

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 12:11

Ik geef het sinds kort ook bij aan de hengst die licht hoefbevangen is, aan de merrie die af moet vallen en op zandpaddock staat en aan de jaarlinghengst die overdag al heel de dag op de weide staat en pavo grow krijgt. Bij die laatste wou ik dus geen krachtvoer meer bijgeven dat hoog is in suikers aangezien hij al veel op gras staat en die grow erbij krijgt.
De jaarling heeft een dipje gehad en moet bijkomen, genoeg eten en aangezien het een showpaard is, moet hij zeker ook voldoende krachten opdoen. Bovendien vind ik het fijn als er wat structuur door de korrel zit zodat ze niet schrokken.

Het wordt hier door die 3 smakelijk ontvangen, naast voldoende rusvoer (hooi voor die met hoefbevangenheid en paard op dieet, gras voor de jaarling). Ze hebben energie, stralen,...
Die met hoefbevangenheid is nu natuurlijk niet op 1. 2. 3 genezen, maar ik hoop dat dat voer er dus inderdaad goed voor is.

Eerst gaf ik de C4L, maar die zijn al wel 3 euro per zak duurder, 1% hoger is suikers en zetmeel, niet vervangend als voer, eerder als bijvoer (lastig voor degenen op dieet of hoefbevangenheid) en werd niet door iedereen even graag gegeten.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:11

Letizia schreef:
Hmm klinkt als interessant voer :j
Ik voerde altijd de Agrobs Aspero, maar sinds die in de nieuwe zakken zit, vind paardlief er weinig aan :n Ik zat voor van de winter aan Care4life te denken, had hier een proefzakje van, maar werd ook niet erg enthousiast gegeten...

@Chantal, waar heb jij dit besteld? De molen verkoop toch Cavalor?

Ja bestel het bij de molen in Souburg :j is binnen een paar dagen binnen. Vind het fijn voer en Tarja vind het super lekker! Heb het idee dat dit voer smakelijker is dan C4L.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:29

De paarden vinden het idd erg lekker. Maar ik vond de lucerne ook hard en veel ervan inzitten ( mijn paard krijgt dikke benen van lucerne )

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:32

Is die Agrobs dan enkel en alleen puur gras? Of wat zit erin?

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:33

Ik heb een proefverpakking meegenomen en mijn pony's vinden het erg lekker. Dat is al een begin, want dat care 4 life vonden ze niet te eten, terwijl ze zo'n beetje alles lusten.

Dus misschien koop ik wel een zak als mijn ton weer leeg is :)

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 07:06

Zondag een proefverpakking gekregen tijdens een wedstrijd, fijn voer met voldoende structuur.
Gisteren wilde ik een zak gaan halen bij de Boerenbond, maar ze hadden het niet op voorraad (wel de overige producten van Cavalor), dus hebben ze het voor me besteld.
Hoeveel voeren jullie per dag?

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:14

Wij voeren sinds het begin dat fiber-force er is onze paarden dit. Wij voerden al de strucomix sinds dag 1 en we weten dus wat Cavalor kwalitatief bied. De fiber-force wordt door beiden (3 jarige Arabier ruin en 5 jarige EV merrie) met veel plezier gegeten. Ze hebben beide genoeg energie en zitten beiden goed in hun vacht. Ook is mij opgevallen dat ze minder last hebben van winderigheid wat ze eerst wel hadden toen ze alleen maar op hooi en strucomix zaten.

Mbt de hoeveelheid Luzerne is mij dat al in die tijd niet opgevallen dat er grote stukken bij zaten. Wel weet ik dat beiden goed kauwen en geen last hebben van grote stukken.

Mbt de hoeveelheden voeren wij 's morgens en 's avonds een halve schep Struco en een halve schep Fiber-Force. Hooi krijgen ze beiden onbeperkt.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 15:53

Ik heb vandaag 2 proefzakjes gekregen van Fiber force maar ik voer het niet! :n
Ik zag ook dat er de stoffen E310 en E320 in zitten dat wil ik niet in mn (eczeem)pony stoppen hoor.
Ik blijf bij Marstall Vito,mn zware eczemer is tot nu toe zéééér rustig geweest met schuren,staart en manen zijn in takt,idem dr gezicht. *\o/*

Ik had een tijdje voer van Aveve (Balance) gegeven maar dat was een regelrechte RAMP |( |( .Mede door de E stoffen.
Voor mijn eczeem pony geen granen,suikers en E-stoffen. :n

E310 Propylgallaat

Herkomst:
Gesynthetiseerd uit propanol en galzuur, verkegen uit plantaardige tannines (uit gallen).

Functie en eigenschappen
Gallaten worden toegepast als anti-oxidant in vetrijke producten, met name om ranzigheid tegen te gaan.

Producten:
Toepasbaar in veel producten, echter toepassingen worden sterk beperkt in levensmiddelen. Wel veel gebruikt in cosmetica.

Acceptabele dagelijkse inname (ADI) :
tot max. 1.4 mg/kg lichaamsgewicht.

Bijwerkingen :
Het wordt in de darm afgebroken tot propanol en galzuur. Galzuur kan eczeem, maagklachten en hyperactiviteit veroorzaken.

Dieetbeperkingen :
Gallaten kunnen gebruikt worden door alle religies, vegetariers en veganisten

E320 Butylhydroxyanisol

BHA
Herkomst:
Synthetische antioxidant

Functie en eigenschappen
Toegepast als antioxidant in oliën en vetten om ranzigheid tegen te gaan

Producten:
zeer veel producten die vet bevatten.

Acceptabele dagelijkse inname (ADI) :
tot max. 0.5 mg/kg lichaamsgewicht.

Bijwerkingen :
Geen bekend bij de gebruikte concentraties, alhoewel er wel overgevoeligheden (pseudo-allergie) gerapporteerd zijn. In combinatie met vitamine C kan BHA vrije radicalen vormen, die schade in de cel kunnen aanrichten, oa aan het erfelijk materiaal. Hierdoor heeft de EU het gebruik van BHA beperkt, waardoor de toepassingen in de komende jaren steeds minder zullen worden.

Dieetbeperkingen :
E320 kan gebruikt worden door alle religies, vegetariers en veganisten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:51

Ik heb vandaag een proefzakje gekregen en daar stond op dat het goed was voor paarden met maagzweren of over gevoeligheid :?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:52

Komt door de kruiden die erin zitten, kurkuma geloof ik.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:59

Zou dat los te verkrijgen zijn?