Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Levita30 schreef:Maar jouw berekening klopt dus niet.
In de situatie die jij schetste 12,8 kg hooi, met 1,5 gr mg per kg in in totaal 12,8 x 1,5 is 19,2 mg magnesium. Volgens Frape wordt daarvan tussen de 8,6 en 11,52 gr opgenomen. Is dat nog steeds voldoende??? Een paard van 600 kg die niet werkt heeft 11,7 gr per dag nodig. Een paard die middelmatig werk levert, heeft 13.2 gr nodig. Dan heb je dus vrijwel zeker een tekort!
BigBen schreef:Juist.
En dat verklaart metéén waarom magnesiumtekort zo goed als nooit voorkomt.
Met het ruwvoer alleen krijgt een paard al meer dan twee keer de onderhoudsdosis binnen.
Zoals ik eerder al zei, magnesiumtekort is een hype.
In werkelijkheid is het extreem zeldzaam.
En nogmaals, extra magnesium voeren is niet zonder risico's.
]waarom mijn paard dan magnesium moet hebben om geen tekort te krijgen
Jotoma schreef:Nou het wordt mij nog niet duidelijk. Ik begrijp het verhaal van Bigben, maar heb ook geen antwoord op de vragen van Pol013.
Ik heb een paard die in de knoop zat en die ik nu begin te trainen vanaf stap 1. Ik wil dus alleen voorwaarts. Hij kwam gisteravond erg stijf uit de stal (achterbenen). Sinds de nieuwe training ben ik al aan het overwegen om te gaan voeren, maar door dit topic word ik in twijfel gebracht.
En daarnaast, wat moet een mens met 1 paard met 20kg magnesium van de Welkoop
wij voeren er 3 paarden mee elke dag een halve eetlepelpol013 schreef:En die waardes die jij aanhaalt bigben. Worden die bepaald op een ondergrens ( geen duidelijke gebreken) of op een optimale behoefte? En hoe zit dat dan met wel of geen arbeid. Zware of matige arbeid.
En hoe komt de rest van ons vee dan aan een magnesium tekort ( kopziekte en aan de nageboorte blijven staan).
En hoe kan het dan dat het zo vaak een positief effect heeft? Want als er geen tekort is zou dat niet kunnen. Het is oer slot van rekening geen doping oid.
petitparis schreef:Jotoma schreef:En daarnaast, wat moet een mens met 1 paard met 20kg magnesium van de Welkoop
ik zou anders wel willen dat ze het bij ons in België ook verkochten, heb nu op 2 jaar tijd toch ook zo'n 5-6kg opgevoerd met 1 pony/paard...
Dus als iemand wil door verkopen ik ben kandidaat
S_en_Z schreef:Teveel mineralen
Een overmaat aan calcium, eveneens een mineraal, blijkt de magnesiumopname te verstoren. Calcium komt in voldoende mate voor in een natuurlijke voeding, bestaande uit gras en hooi. Calcium en Magnesium lijken in chemisch opzicht sterk op elkaar, en worden dan ook door het lichaam op dezelfde manier opgenomen en getransporteerd. Ga je nu de hoeveelheid mineralen (waaronder calcium en magnesium) kunstmatig verhogen, dan gebeuren er een paar dingen:
Het calcium komt nu meer voor in het voedsel, en wordt als eerste opgenomen.
Wanneer er genoeg calcium is opgenomen wordt de opname van calcium én magnesium (als neveneffect) geblokkeerd. Er zijn maar liefst vier hormonen (PTH, ADH, calcitonin, glucagon) die reageren op het calciumgehalte van het bloed. Wanneer het calciumgehalte stijgt krijgen de nieren de opdracht om meer calcium uit te scheiden, maar omdat de nieren geen onderscheid kunnen maken tussen calcium en magnesium wordt hiermee het, vaak toch al schaarse, magnesium weggespoeld.
Doordat paarden meer calcium krijgen dan vroeger treedt een magnesium-tekort dus eerder op, zelfs wanneer er voldoende magnesium in de voeding voorkomt en de calcium-magnesium-verhouding theoretisch in orde is.
! Magnesium-tekort betekent dus niet dat er te weinig magnesium in de voeding van het paard zou zitten, maar dat hij gewoon een overschot aan mineralen krijgt. Ook wanneer de calcium/magnesium-verhouding in orde is kan bij een teveel aan mineralen toch een tekort aan magnesium ontstaan! De oplossing is dan niet méér magnesium voeren, maar juist de totale hoeveelheid mineralen reduceren. In principe heeft een paard naast gras,hooi en een goede liksteen geen extra mineralen nodig
Die van mij krijgt iedere dag een schepje magnesium, voor ik ermee begon had ze na het rijden (en luxe uitstappen) last van spiertrillingen die vooral zichtbaar was in de voorbenen (wat wij een knie zouden noemen). Haar spieren bleven "werken".
Na een tijdje voeren was dit al snel weg. Ze doet het er goed op en ze is er veel "relaxter" bij. Heb het gemengd met Vit E en selenium.
Doet ze het fijn op. Of het tussen mijn oren zit of niet.. ik zie veel paarden zichtbaar veranderen op magnesium. Een "teveel" word afgescheiden door het lichaam.. enne.. het is niet ZO duur dat je er na een paar maanden een nieuw paard van kunt kopen.. dusse... prima toch? Zolang IK maar vind dat het werkt en ik mijn paard er geen kwaad mee kan doen.. who cares...?