zomaar geen krachtvoer Andalusiër?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:19

Nee, ik koop ook geen 'dure' brokjes :)
En ja, ik heb ook wel eens een bloedje laten trekken, laat mijn hooi analyseren en op basis daarvan wordt er een mix gemaakt die ik door een beetje bietenpulp meng samen met lijnzaadolie :)
Zo weet ik zeker dat mijn paard geen tekort krijgt.

Iedereen moet zelf weten wat hij doet maar ik vind het een beetje kortzichtig om het af te schuiven op een 'dure brokjes campagne'.

callum

Re: zomaar geen krachtvoer Andalusiër?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:29

zo was het van mij iig niet bedoeld. super dat je het zo kan doen. niet iedereen heeft die luxe. of de behoefte om het zo te doen.

maar iedereen doet het op zijn eigen manier

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:33

Callum, dat was een antwoord op Gypsy :D
Die had het over de ' dure brokjes', vandaar mijn reactie ;)

Lhundol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:37

onze 4,5 jarige PRE ruin krijgt nu 2x een schep basisbrok (merk ken ik niet wordt door pension bedrijf gevoerd maar schijnt heel compleet te zijn). Daarnaast krijgt hij veel kuil (ook gevoerd door stal). In de winter staat hij minstens een uur dan wel alleen dan wel met speelse ruinen in de paddock, vaak 2 x een uur. Hij speelt zich dan rot. En dan wordt hij 4 keer per week gereden en 1-2 keer longeerwerk dan wel grondwerk en los werk.
Ik vind hem nu een btje een buikje krijgen, hij was altijd erg ielerig en we hebben goed geprobeerd hem vetjes en spiertjes te laten ontwikkelen.
In zn energie vind ik hem niet te, het spelen doet hem goed en hij is mega braaf maar voorwaarts onder het zadel. Als hij een dag wat minder eruit komt merk ik dat wel, bijten, boos doen, zeuren, drammen etc...
Zal ik het hooi verminderen of de brok om zn buikje een btje tegen te gaan?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:38

Tja sorry maar als je ziet hoeveel kilo je van sommige dingen moet geven. :=
Verder leer ik ook nog elke dag bij hoor, ik probeer gewoon zo goed mogelijk in werkelijk ALLE behoeftes van mijn paard te voorzien. Maar da's nog knap lastig.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:43

Laat je adviseren door een onafhankelijk voedingsadviseur, dan weet je zeker dat er je niks wordt aangesmeerd en krijgt je paard geen tekort :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:06

Dat lijkt me nou ook direct niet nodig hoor, nogmaals paard loopt er prima bij.

essie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:08

Marstall heeft een speciale voer voor de andalusier

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:13

Behoeften paard/100 kg
licht werk (L niveau of vergelijkbaar)

calcium/ g/ 5,45
fosfor / g/ 3,75
magnesium/ g/ 2,05
natrium/ g/ 5,95
kalium/ g/ 8,45

ijzer/ mg/ 104
koper/ mg/ 23
zink/ mg/ 104
mangaan/ mg/ 104
selenium/ mg/ 0,3
jodium/ mg/ 0,5
(CVB 2012: "mineralen- en sporenelementen- vitaminenbehoeften van paarden")

Als een paard onbeperkt gemiddelde kwaliteit hooi eet, krijgt hij gemiddeld theoretisch dit binnen per 100 kg

calcium/ g/ 8.2
fosfor / g/ 5
magnesium/ g/ 3.4
natrium/ g/ 2.2
kalium/ g/ 37

ijzer/ mg/ 574
koper/ mg/ 10
zink/ mg/ 60
mangaan/ mg/ 236
selenium/ mg/ 0.086
jodium/ mg/ 0.6
(CVB 2012: "mineralen- en sporenelementen- vitaminenbehoeften van paarden")

Natrium, koper, zink, selenium zijn allemaal tekort.

Zodra je je paard beperkt gaat voeren, worden de tekorten groter en komen er verschillende tekorten bij. De grootste en meeste tekorten zijn te zien bij het voeren van beperkt grofstengelig hooi.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:22

Gypsy schreef:
Tja sorry maar als je ziet hoeveel kilo je van sommige dingen moet geven. :=
Verder leer ik ook nog elke dag bij hoor, ik probeer gewoon zo goed mogelijk in werkelijk ALLE behoeftes van mijn paard te voorzien. Maar da's nog knap lastig.

Daarom moet je er ook zelf induiken en niet zomaar het advies op de zak overnemen. Bereken wat de behoefte is van jouw paard, weeg hoeveel kg ruwvoer je voert, laat je ruwvoer analyseren of neem het Nederlandse gemiddelde voor het type ruwvoer wat je voert, bereken dan het verschil tussen de behoefte en wat je voert aan ruwvoer. Dan ga je opzoek naar een product wat jij geschikt acht voor jouw paard, bekijk de gehalten en voer zoveel van het product als nodig om de verschillen aan te vullen.

Als je wil kan ik je daar mee helpen, ik heb het boek van het CBV 2012 hier liggen waar in de behoeften staan en de gemiddelden van Nederlandse ruwvoeders voor paarden waarbij onderscheid gemaakt wordt tussen gras, hooi fijn, hooi gemiddeld, hooi grof, voordroog fijn, voordroog gemiddeld, voordroog grof.

De meeste ruwvoeders komen aardig overeen met op welke punten ze tekort komen. Natuurlijk ga je hier wel uit van een gemiddelde en kun je niet garanderen dat je paard niets tekort zal komen. Maar naar mijn idee probeer je dat wel zo dicht mogelijk te benaderen en doe je op die manier je best om tekorten te voorkomen wat je paard ten goede komt wat betreft zijn gezondheid.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:38

Ik doe ook zeker mijn best om tekorten te voorkomen, maar naar mijn idee is krachtvoer daar geen geschikte oplossing voor. :n

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:39

Een aangepast supplement wel :j

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:45

En daar had ik er tot nu toe nog geen van gezien die aan mijn eisen voldeed, maar het product op de website van paardnatuurlijk zou in de maanden dat mijn paarden niet op het gras staan wel interessant zijn.

Ik had al wel het een en ander aan supplementen geprobeerd, maar helaas zijn veel van die dingen bedoelt om over je brokjes te strooien, leuk is dat als je enkel hooi, kuil, gras en af en toe wat takken e.d. voert, en een zeer wantrouwig paard hebt. (Lees: deze haalt zelfs voor slobber haar neus op, sta je dan met je goede bedoelingen.)

Ik denk dat heel veel paarden in nederland het heel goed zouden doen op een beetje minder, mits je ze maar goed in de gaten houd.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:59

Je kunt een supplement door bietenpulp gooien, als je Kwikbeet neemt van Dodson & Horrel dan heb de ontsuikerde versie. Met een zak doe je eeuwen (en het is heel lang houdbaar) want een klein beetje pulp wordt door toevoeging van water een halve emmer.
Probleem opgelost :D

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:18

Maar ik ga geen bietenpulp in huis halen (en dan afwachten of het gegeten word) voor iets wat een simpele koek ook prima heeft opgelost. ;)

Ik vind het leuk dat er zo meegedacht word hoor, maar als ik denk dat mijn paard iets tekort komt word er hier gewoon ingegrepen.

Nogmaals het producht wat ik net tegenkwam, dat vind ik nou wel interessant. Puur en alleen datgene geven wat je wilt geven.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:29

Natuurlijk ben je helemaal vrij in je keuzes! Wij proberen je te adviseren of ervaringen te delen. Zoals ik al eerder zei, een paard met tekorten hoeft ook niet ziek te zijn, wel is het risico veel groter op ziekten en problemen.

Maar ik vind het wel grappig dat 9 van de 10 mensen zeggen hier dat een paard hoogst waarschijnlijk tekorten heeft wanneer je heb alleen ruwvoer voert en een liksteen, daarnaast is er gewoon onderbouwd bewijst dat die kans ook zeer groot is en toch "denk" je dat jouw paard niet tekort komt. Daarnaast zeg je tegen TS dat een paard enkel op ruwvoer kan leven......

Het product waar ik via jouw linkje is vitamine E en selenium? Klopt dat? Waarom denk je dat jouw paard juist dat tekort komt?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:48

De benaming die je geeft aan de koek is geheel juist; simpel :D
Dat is niet een product voor een evenwichtig dieet maar een feel-good-voer. Jij denkt dat je daar alles mee oplost en dat is precies wat Pavo wil ;)
Daarmee los je de tekorten echt niet op.

Ik geef alleen maar aan hoe je, zonder een brok te kopen, toch je paard een supplement kunt geven. En ja, je moet een zak kopen maar volgens mij moet de de Summerfit ook kopen :?
Als je twijfelt aan of je paard het lust dan vraag je Rene Wielens of je wat kunt proberen, desnoods stuur ik je een zakje op. Ben de beroerdste niet ;)
Maar goed, je moet alles wel willen. Als je je paard evenwichtig wilt voeren dan moet je er wat voor doen.
Boeit het je niet, ook goed maar roep dan niet maar wat zonder dat je er in verdiept hebt....... :=

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:54

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 22:13

Ik ben niet lui, geheel onwetend, of krenterig, maar wel kritisch over wat mijn paard eet. :)
Een paard kan prima op alleen ruwvoer leven, alleen heb je niet altijd de mogelijkheid tot het juiste ruwvoer. (Dus ook gras.) Dan kan een supplement handig zijn.

Het is alleen zacht gezegd niet mijn ding om er voor een paar milligram supplement ook nog allerlei andere dingen in te proppen. En daar heb ik mijn redenen voor.

Mocht ik nou echt geld overhebben had ik graag eens bloed laten trekken gewoon omdat het interessant is maar dat heb ik dus niet.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 22:38

Je hebt nooit toereikend ruwvoer zoals wij paarden houden, dat bestaat gewoon niet. Je paard kan er prima op leven maar zoals al eerder gezegd is, je kun op latere leeftijd uiteindelijk last krijgen van deze opgebouwde tekorten.
Maar als je kritisch bent over wat je paard eet dan weet je dat al.
En zak ontsuikerde bietenpulp kost 19,90 en daar doe je ongeveer 3 à 4 maanden mee.
Dan is het afhankelijk van het supplement wat je kosten zijn.
Summerfitkoeken kosten 12,45 voor 1 maand (3 maanden is dan 37,35) waarmee je weet dat je veel suikers voert (kan ik ook niet rijmen met kritisch voeren).
Je zult uiteindelijk iets duurder uit zijn maar wel zeker weten dat je je paard gezond gevoerd wordt...

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 09:21

Maar waar heb ik dan toch pulp voor nodig? Nergens voor toch?

Bovendien zijn er nog altijd plekken waar paarden gewoon op een goede wei kunnen in de winter.