Vlozaad, physilium en nu voor de duidelijkheid:

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DkimmelieD

Re: Vlozaad, physilium en nu voor de duidelijkheid:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 16:10

Neem aan dat je de lijnzaad wel kookt? of niet?

"Lijnzaad bevat cyanogene glycosiden (linamarine) die, wanneer ze in contact komen met bepaalde enzymen die eveneens in het zaadje zitten, blauwzuurgas vormen. Bij opname blokkeert blauwzuur de stofwisseling van het paard en het kan in kleine hoeveelheden al dodelijk zijn. Bij het gebruik van hele zaadjes wordt vaak aangeraden het lijnzaad minimaal een uur in ruim water (ca. 1 deel lijnzaad op 4 delen water) te koken, om het blauwzuur te laten vervliegen. Er zijn ook mensen die zeggen dat koken onnodig is (bij gebruik van kleine hoeveelheden), omdat de enzymen door de lage zuurgraad in de maag al worden afgebroken"
http://www.voervergelijk.nl/nieuws/160/ ... r-lijnzaad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 16:51

Ik kook het niet altijd, voer het geregeld droog, bij hoeveelheden van zo'n 100 gram is dat geen probleem. Als je even googled vind je daar ook weer tig berichten over

Ik kook in de winter meestal 1 x in de week door de slobber en dan hoogstens 5 minuten. Een uur koken is echt kul.

DkimmelieD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 17:15

Ik heb het een keer gekookt, geen uur, maar ik vond het zo'n gedoe! Uiteindelijk was het prutje op stal en at paard het niet.. sta je dan, haha. Maar goed om te weten dat de giftigheid dus wel meevalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 17:32

Lijnzaad is gezond, goede vetten, maar voor de werking om zand in de darmen te voorkomen moet je wel koken, dan wordt het pas slijmerig

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 17:32

Beetje zonde om er weer een topic over te openen, dus vandaar mijn reactie in dit topic. Ik was namelijk informatie aan het zoeken over vlozaad/ psyllium.
jeetje , iedereen zegt wat anders !

Hele zaadjes of alleen de vezels ? meningen zijn verdeeld.
met water of zonder water geven ? meningen zijn verdeeld.
hoeveelheid vezels of zaadjes per dag > meningen zijn verdeeld.

Hoe zit het nu echt ? Misschien dat de meningen verdeeld zijn omdat het ene gaat over de zaadjes zelf en het andere over de vezels ????

Makana geeft aan over de vezels : 25 - 50 gram per dag met ruim water + laten inweken voor 30 minuten en dan pas voeren. zie http://www.makana.de/pferd/futtermittel ... -kg-beutel

Waarschijnlijk moet je van zaad meer voeren ( 100-200 gram per dag ) en van de vezels ongeveer 50 gram per dag.
Zaad duurt langer voordat het gelei wordt. Is dat juist gunstig of niet voor de darmen ?

edit: na nog meer leeswerk > veel water voor te harde mest, weinig water toevoegen voor dunne mest.
en idd van het zaad 100 tot 200 gram per dag geven, van de vezels= husk ongeveer 30-50 gram per dag.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 09:33

Maris schreef:
Beetje zonde om er weer een topic over te openen, dus vandaar mijn reactie in dit topic. Ik was namelijk informatie aan het zoeken over vlozaad/ psyllium.
jeetje , iedereen zegt wat anders !

Hele zaadjes of alleen de vezels ? meningen zijn verdeeld.
met water of zonder water geven ? meningen zijn verdeeld.
hoeveelheid vezels of zaadjes per dag > meningen zijn verdeeld.

Hoe zit het nu echt ? Misschien dat de meningen verdeeld zijn omdat het ene gaat over de zaadjes zelf en het andere over de vezels ????

Makana geeft aan over de vezels : 25 - 50 gram per dag met ruim water + laten inweken voor 30 minuten en dan pas voeren. zie http://www.makana.de/pferd/futtermittel ... -kg-beutel

Waarschijnlijk moet je van zaad meer voeren ( 100-200 gram per dag ) en van de vezels ongeveer 50 gram per dag.
Zaad duurt langer voordat het gelei wordt. Is dat juist gunstig of niet voor de darmen ?

edit: na nog meer leeswerk > veel water voor te harde mest, weinig water toevoegen voor dunne mest.
en idd van het zaad 100 tot 200 gram per dag geven, van de vezels= husk ongeveer 30-50 gram per dag.

Je kan beter het hele kruid geven, omdat je dan de werking van het hele kruid hebt en die werkt beter dan van een los onderdeel ervan. Bij vlozaad/psyllium wil je de slijmstoffen hebben en die zitten in het hele kruid, niet alleen een onderdeel ervan. Als je alleen de vezels geeft, geef je eigenlijk alleen vezels die de darmperistaltiek verbeteren en anders heb je alles in 1x.

Je kunt het het beste een nacht laten weken. Dan is het effect het grootste.

Over de hoeveelheid.. durf ik zo eigenlijk niet te zeggen. Dan zou ik me daar nog in moeten verdiepen.

Mocht je mijn bron willen weten, pb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:22

Het zwelvermogen van husk tov hele zaadjes is 3 x zo groot, dus wat je zegt klopt niet

Ik voer beide. Net wat ik goedkoop vinden kan. En ik voer het gewoon droog. Een week lang in de winter. En verder iedere week een keer gekookte lijnzaad slobber

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:29

Nee, volgens mij klopt dat inderdaad niet. Het zijn voornamelijk de vezels/ de hsuk/ de schillen die snel opzwellen en voor slijm zorgen. De zaadjes vormen pas veel later slijm. Maar ik las dus ergens dat dat juist gunstig kan zijn omdat je het slijm in de darmen wilt hebben qua werking.
Alleen vraag ik me af of het slijm van de husk dan dus niet de darmen bereikt ??? Ik denk dat niemand dat weet.
Droog voeren lijkt me niet helemaal een strak plan. Ik las dat de vezels tot 20 keer hun gewicht aan water kunnen opnemen. Dus 50 gram husk heeft dan 1 liter water/vocht nodig.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 19:56

Die van mij eet de husk niet maar wel de hele zaadjes. Dus die voer ik dan maar. Misschien ook iets om mee rekening te houden.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 00:09

[***] schreef:
Het zwelvermogen van husk tov hele zaadjes is 3 x zo groot, dus wat je zegt klopt niet

Ik voer beide. Net wat ik goedkoop vinden kan. En ik voer het gewoon droog. Een week lang in de winter. En verder iedere week een keer gekookte lijnzaad slobber

Wij hebben het niet over hetzelfde. Jij hebt het over zwelvermogen. Ik heb het over slijmstoffen.