Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Maris schreef:Beetje zonde om er weer een topic over te openen, dus vandaar mijn reactie in dit topic. Ik was namelijk informatie aan het zoeken over vlozaad/ psyllium.
jeetje , iedereen zegt wat anders !
Hele zaadjes of alleen de vezels ? meningen zijn verdeeld.
met water of zonder water geven ? meningen zijn verdeeld.
hoeveelheid vezels of zaadjes per dag > meningen zijn verdeeld.
Hoe zit het nu echt ? Misschien dat de meningen verdeeld zijn omdat het ene gaat over de zaadjes zelf en het andere over de vezels ????
Makana geeft aan over de vezels : 25 - 50 gram per dag met ruim water + laten inweken voor 30 minuten en dan pas voeren. zie http://www.makana.de/pferd/futtermittel ... -kg-beutel
Waarschijnlijk moet je van zaad meer voeren ( 100-200 gram per dag ) en van de vezels ongeveer 50 gram per dag.
Zaad duurt langer voordat het gelei wordt. Is dat juist gunstig of niet voor de darmen ?
edit: na nog meer leeswerk > veel water voor te harde mest, weinig water toevoegen voor dunne mest.
en idd van het zaad 100 tot 200 gram per dag geven, van de vezels= husk ongeveer 30-50 gram per dag.
[***] schreef:Het zwelvermogen van husk tov hele zaadjes is 3 x zo groot, dus wat je zegt klopt niet
Ik voer beide. Net wat ik goedkoop vinden kan. En ik voer het gewoon droog. Een week lang in de winter. En verder iedere week een keer gekookte lijnzaad slobber