Ik wil duidelijkheid: ontwormen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Re: Ik wil duidelijkheid: ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:58

Slechts een paar soorten wormen kun je met het blote oog zien. Plus wanneer je ze in de mest ziet is het van binnen te vol...
Equiparex is een niet getest middel waarvan de werkzaamheid betwist wordt.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 16:06

Oké, maar de mest onderzoeken worden ook behoorlijk betwist.
En net als de TS en zoveel anderen heeft niemand nog echt het (worm) ei van Columbus ontdekt wat ontwormen betreft.

Ik heb dus de keus uit: 1. mestonderzoeken die als je het echt goed wil doen 5 dagen achter elkaar zo'n 4 tot 6 keer per jaar moet doen wat gewoon niet te doen is als je veel paarden hebt plus dat ik veelal hoor dat paarden "schoon" worden verklaart en men dan toch nog wormen in de mest vind of erger.
of 2. mijn paarden toch het hele jaar blijven ontwormen met "vergif" wat men liever niet wil om resistentie tegen te gaan.

Ik kies dus nu voor mezelf de meest toegankelijk oplossing waarbij ik Equiparex gebruik en maar 1x per jaar een echte goede wormspuit gebruik, verder hou ik mijn paarden altijd goed in de gaten, dus ook al zie ik niet alles met het blote oog, wanneer ik wel wat zie betekend dat nog niet dat mijn paard ten dode opgeschreven is omdat hij helemaal vol met wormen zou zitten, ook de wormen gaan een keertje dood en komen dan ook in de mest naar buiten. Volgens mij als het paard "te vol" is komen de wormen levend naar buiten en dan vind je ze kronkelend in de anus en als het zover is denk ik dat de conditie van het paard dit ook wel aantoont. In principe heeft elk paard wormen bij zich heb ik geleerd, dus echt wegkrijgen doe je ze nooit.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 16:18

Ontwormingsmiddelen zijn voor paarden geen vergif, enkel voor de wormen (gelukkig ;) ). Zelfs voor de bacteriecultuur in de darmen zijn zij onschadelijk.

Resistentie is niet een kwestie van vaak het middel geven. Zo werkt resistentie niet.
Resistentie kan door (grofweg ) 2 manieren ontstaan:
-Habituation oftewel gewenning
Dit gebeurt wanneer je onderdoseert en dus te weinig werkzame stof toedient. Hierdoor gaan de sterksten van de wormen niet dood en bouwen zij een "gewenning" op tegen de werkzame stof. Doe je dit vaak genoeg dan gaan ze uiteindelijk van de goede dosis ook niet meer dood.
-Toevallige mutatie
Bij een toevallige mutatie wordt de worm vanuit zijn genotype resistent (dit gebeurt bijv. ook bij een aantal mensen al, die zijn door een toevallige mutatie immuun tegen HIV). Hier heeft (de frequentie van) het ontwormen dus geen invloed op. Vaak ontwormen met dezelfde werkzame stof heeft hier wel invloed op hoe snel de hele populatie deze afwijking heeft. Wanneer je nooit ontwormt zal deze "speciale" worm even snel als de rest van de populatie voortplanten en zal wss na verloop van tijd de afwijking vanzelf weer verdwijnen. Ontworm je telkens met dezelfde stof waar deze worm ongevoelig voor is dan doodt je dus alle wormen behalve de "speciale". Deze plant zicht voort waardoor de populatie bijna helemaal bestaat uit "speciale" wormen. En zo kweek je een steeds grotere groep wormen die resistent is.

Toevallige mutaties zijn dingen die bijzonder weinig voorkomen, het lichaam van de worm zal mutaties altijd proberen te voorkomen, omdat een mutaties ook dodelijk kan zijn voor de worm.

Met deze gegevens in overweging genomen ontworm ik mijn paard 4 keer per jaar met verschillende werkzame stoffen en overdoseer ik standaard. Zo zorg je voor een minimale kans op gewenning en door de verschillende stoffen voorkom je dat mutaties het overleven.

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 16:23

Ik had ook aan mijn DA gevraagd of ik niet beter mestonderzoek deed ipv meteen ontwormen om de 3/4 maand. Hij wist mij te zeggen dat je niet alle soorten wormen kan ontdekken door mestonderzoek waardoor het dus beter is om toch gewoon te ontwormen maar elke keer een andere werkzame stof te gebruiken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 16:24

Maar wat is handig als 2 mensen op stal er beiden anders over denken?

Ik ben meer van 'standaard'ontwormen.
stalgenote van mestonderzoek..

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 16:28

Omdat je niet een goed resultaat krijgt van een mestonderzoek zou ik zeggen standaard ontwormen.
maar dat wel volgens een goed opgezet schema en niet teveel gaan ontwormen. Om de 6 weken bijv. is onzin. Of je moet een wormbesmetting hebben en daarom de kuur moet herhalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 16:30

Tsja, ik wil niet 'mee'in mestonderzoek, en stalgenote wil liefste niet mee in 'standaard'ontwormen...

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 16:32

Even de voor en tegens tegen elkaar afwegen.
Ik kom dan uit op standaard ontwormen door mijn ervaring met het mestonderzoek.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 16:32

Anoniem schreef:
Maar wat is handig als 2 mensen op stal er beiden anders over denken?

Ik ben meer van 'standaard'ontwormen.
stalgenote van mestonderzoek..

Ik ben er vrij simpel in, een paard wat volgens mest onderzoek ontwormt wordt is in mijn ogen besmet tot hij ontwormt is. Ik laat mijn paard dus ook niet op dezelfde wei met paarden die niet "normaal" ontwormt worden. Ik neem het zekere voor het onzekere, anders kan ik mijn eigen ontwormingen ook gewoon in de kliko gooien.
Mijn paard mag wel met niet ontwormde paarden in de bak spelen, als ze mesten ruim ik het meteen op.

Als ze beiden op hetzelfde land of paddock moeten staan zou ik die iedere dag uitmesten (als je dat echt niet redt minimaal 2x per week, dit is een advies van Faculteit Diergeneeskunde van Utrecht, rekening houdende met de verschillende voortplant/ontwikkelings cycli van wormen).

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 16:34

Dobel schreef:
Ik ontworm bijna nooit en pluis de mest ook wel eens uit en heb niks gevonden maarja niet alles zie je denk ik met het blote oog wellicht is daarom wel handig af en toe zon onderzoek te doen. Dus jullie doen dat dan voor 1 paard. en wat kost zoiets?

Je doet voor ieder paard dat op stal staat in principe.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 16:40

nu ik dit lees vraag ik me nog iest af ik heb nog nooit een mest onderzoek gedaan dit om dat mijn haflinger zins 1 ,5 pas met een shet op een eigen wei staat daar voor stond hij in de opfok hier werd altijd om de 8 weeken ondwormt
moet ik dit nu ook echt om de 8 welen doen of wie kan me hier wat meer uitleg over geven hun mest is nu super goed

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 16:52

Het wordt steeds moeilijker om een anti worm pasta te kopen. Veel klinieken willen het pas verkopen na mestonderzoek.

Wij hebben 2 pony's bij elkaar staan op grotere stal. Ze hadden hun eigen schema van ong april eraquell, ong juli Equest en okt equest pramox.

Nu waren ze 3 weken terug op stal een mestonderzoek gaan doen. Niet alle paarden hadden ''teveel'' eitjes. Zelfs niet alle paarden uit een zelfde wei hadden ''teveel'' eitjes. Ik geloof 8 van de 24 paarden hadden teveel eitjes.

Van onze pony's had de shet teveel eitjes. Die van ons staan altijd samen op stal en in een paddock. Ze likken van zelfde zoutblok, maar toch was de d-pony schoon.
Ondanks ons schema toch de shet equimax gegeven. Vandaag weer van beide mest gebracht en ze waren nu beide schoon.
Ik had ze wel een 3 dagen nadat we de shet equimax hadden gegeven een vitaminespuit gegeven.

Als het niet had geholpen, hadden we 5 dagen moeten ontwormen wegens resistentie. We zijn dus blij dat ie nu schoon is, maar apart vind ik het wel als je 2 pony's al jaren hetzelfde verzorgd, ze altijd samen staan dat de ene het wel had en de ander niet.
De d-pony is dus nu ook 2x getest in 3 weken en beide keren schoon gebleken.

De veearts zei dat we nu verder niks hoeven te doen en het beste weer in Maart mestonderzoek.

Ik vind het ook moeilijk. Vroeger ontwormde we elke 6 tot 8 weken met een ander middel tot ze van de wei af kwamen en dan eerste weer voor ze de wei op gingen.
Ook weleens iemand een paard zien verliezen door verwaarloosde wormen, maar of het nu minder is vraag ik me af?? Volgens mij willen we het goed doen, maar hebben we nog steeds dezelfde problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 18:02

Wij mesten elke dag de weide uit.
Vind het gewoon lastig zo.
Ik heb slechte ervaring met beiden,zowel standaard ontwormen(bleek alsnog bloedworm)als mestonderzoek(bleek alsnog bloedworm).
Stalgenote wil alleen mestonderzoek en ik vertrouw er niet genoeg op.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 18:04

wij doen 1 keer per jaar mest onderzoek en hebben nu al 4 jaar niet meer ontwormd omdat het niet nodig was.
zo'n onderzoek kost niet veel, maar iets van 10 euro geloof ik.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 22:12

Focussed schreef:
Met deze gegevens in overweging genomen ontworm ik mijn paard 4 keer per jaar met verschillende werkzame stoffen en overdoseer ik standaard. Zo zorg je voor een minimale kans op gewenning en door de verschillende stoffen voorkom je dat mutaties het overleven.

Exact zo heb ik het ook altijd gedaan, 4 x per jaar met verschillende stoffen en ruim over doseren :j
Maar afgelopen zomer heb ik voor het eerst de equiparex gebruikt. We zullen zien, wanneer ik het niet vertrouw ga ik weer terug naar mijn oude systeem maar tot op heden lijkt het prima. :)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 07:59

Anoniem schreef:
Wij mesten elke dag de weide uit.
Vind het gewoon lastig zo.
Ik heb slechte ervaring met beiden,zowel standaard ontwormen(bleek alsnog bloedworm)als mestonderzoek(bleek alsnog bloedworm).
Stalgenote wil alleen mestonderzoek en ik vertrouw er niet genoeg op.

Kan het niet zo zijn dat er op een verkeerde manier is ontwormd? Dus op het verkeerde moment met het niet juiste middel.

Bloedwormen kun je alleen maar goed bestrijden wanneer je in dec./jan. met moxidectine ontwormt zodat je de ingekapselde bloedwormlarven dan al doodt. De kans dat zich bloedwormen gaan ontwikkelen is dan zeer klein.

Ietjelover, erg riskant om maar 1x per jaar mestonderzoek te doen. Wormen scheiden niet altijd eieren uit dus wanneer jij maar 1x per jaar onderzoek laat doen is de kans groot dat jouw paard een besmetting heeft!
Eigenlijk zou je in een maand tijd een paar keer de mest moeten laten onderzoeken om een zo goed mogelijk beeld te krijgen.

NoaChanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 08:14

zwanepol schreef:
Oké, maar de mest onderzoeken worden ook behoorlijk betwist.
En net als de TS en zoveel anderen heeft niemand nog echt het (worm) ei van Columbus ontdekt wat ontwormen betreft.

Ik heb dus de keus uit: 1. mestonderzoeken die als je het echt goed wil doen 5 dagen achter elkaar zo'n 4 tot 6 keer per jaar moet doen wat gewoon niet te doen is als je veel paarden hebt plus dat ik veelal hoor dat paarden "schoon" worden verklaart en men dan toch nog wormen in de mest vind of erger.
of 2. mijn paarden toch het hele jaar blijven ontwormen met "vergif" wat men liever niet wil om resistentie tegen te gaan.

Ik kies dus nu voor mezelf de meest toegankelijk oplossing waarbij ik Equiparex gebruik en maar 1x per jaar een echte goede wormspuit gebruik, verder hou ik mijn paarden altijd goed in de gaten, dus ook al zie ik niet alles met het blote oog, wanneer ik wel wat zie betekend dat nog niet dat mijn paard ten dode opgeschreven is omdat hij helemaal vol met wormen zou zitten, ook de wormen gaan een keertje dood en komen dan ook in de mest naar buiten. Volgens mij als het paard "te vol" is komen de wormen levend naar buiten en dan vind je ze kronkelend in de anus en als het zover is denk ik dat de conditie van het paard dit ook wel aantoont. In principe heeft elk paard wormen bij zich heb ik geleerd, dus echt wegkrijgen doe je ze nooit.

Dus niet.... Bij mij merrie komen de aarswormen dus letterlijk uit dr hol gekropen maar is een mooi getraind en zeeeeer gezond ogend paard!! Ze glanst als een spiegel en is in een goede conditie. Eet goed en ik kan niets aan "ziekte"aan haar ontdekken..........Dus wel of geen wormen gezond zien ze er toch wel uit als ze maar goed verzorg worden......

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 09:07

zwanepol schreef:
Focussed schreef:

Exact zo heb ik het ook altijd gedaan, 4 x per jaar met verschillende stoffen en ruim over doseren :j
Maar afgelopen zomer heb ik voor het eerst de equiparex gebruikt. We zullen zien, wanneer ik het niet vertrouw ga ik weer terug naar mijn oude systeem maar tot op heden lijkt het prima. :)

Hoe kom je aan je wormmiddel als je weer de ''normale'' gaat gebruiken? Ik wilde een equest hebben tijdje terug en kreeg hem mooi niet mee als ik geen mest wilde afgeven. Als er zoals nu geen eitjes in de mest zitten, krijg ik dus geen wormmiddel en kan ik niet mijn eigen schema aanhouden.
Er zijn nog wel veeartsen die niet zo moeilijk doen, maar als het hun moeilijk gemaakt wordt in het aantal middelen dat zij voorschrijven, zal het steeds moeilijker worden.
Ik baal er wel van, want wil eigenlijk voor mijn gevoel nog een equest pramox geven voor de winter zoals ik het al een tijd doe.

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 09:28

Men wil dat je minder gaat ontwormen en je dus volgens sommigen zeggen 4x per jaar minstens een mestonderzoek moet laten doen?
Dan zijn er ook nog die zeggen dit 5 dagen achter elkaar een mestonderzoek moet afnemen...
Bedoelen jullie daarmee om de mest van 5 dagen per paard te verzamelen in 1 monster?
Of dus 5 verschillende monsters, dus echt per dag?

Want anders wordt het toch een prijzige aangelegenheid...
Ervan uitgaande dat het mestonderzoek € 14,- / monster kost
5 dagen monster is 5x14 is al €70, en dat nog 4x per jaar is totaal €280,- / jaar!

Volgens mij zijn er maar enkele goed mee met het aangepaste wormbeleid. De DA en de lab's.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 09:35

5 dagen achtereen mest rapen en opsturen.

Tja en wie heeft ooit gezegd dat goed voor je paard én milieu zorgen goedkoop zou zijn ;) ?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:04

superpony schreef:
[
Hoe kom je aan je wormmiddel als je weer de ''normale'' gaat gebruiken? Ik wilde een equest hebben tijdje terug en kreeg hem mooi niet mee als ik geen mest wilde afgeven. Als er zoals nu geen eitjes in de mest zitten, krijg ik dus geen wormmiddel en kan ik niet mijn eigen schema aanhouden.
Er zijn nog wel veeartsen die niet zo moeilijk doen, maar als het hun moeilijk gemaakt wordt in het aantal middelen dat zij voorschrijven, zal het steeds moeilijker worden.
Ik baal er wel van, want wil eigenlijk voor mijn gevoel nog een equest pramox geven voor de winter zoals ik het al een tijd doe.

Een DA bellen die het wel zonder mestonderzoek meegeeft!

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:53

Of in het buitenland bestellen :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:37

singasong schreef:
superpony schreef:
[

Een DA bellen die het wel zonder mestonderzoek meegeeft!

Ja, snap ik. Maar zoals ik al zei, die gaan het ook moeilijk krijgen en straks minder makkelijk ene wormmiddel voorschrijven.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:54

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 14:02

Focussed schreef:

jep, zo doe ik het ook. Mestonderzoek had volgens mijn DA geen nut omdat je bepaalde wormen gewoon niet eens ziet.