Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Anoniem schreef:Maar wat is handig als 2 mensen op stal er beiden anders over denken?
Ik ben meer van 'standaard'ontwormen.
stalgenote van mestonderzoek..
Dobel schreef:Ik ontworm bijna nooit en pluis de mest ook wel eens uit en heb niks gevonden maarja niet alles zie je denk ik met het blote oog wellicht is daarom wel handig af en toe zon onderzoek te doen. Dus jullie doen dat dan voor 1 paard. en wat kost zoiets?
Focussed schreef:Met deze gegevens in overweging genomen ontworm ik mijn paard 4 keer per jaar met verschillende werkzame stoffen en overdoseer ik standaard. Zo zorg je voor een minimale kans op gewenning en door de verschillende stoffen voorkom je dat mutaties het overleven.
Anoniem schreef:Wij mesten elke dag de weide uit.
Vind het gewoon lastig zo.
Ik heb slechte ervaring met beiden,zowel standaard ontwormen(bleek alsnog bloedworm)als mestonderzoek(bleek alsnog bloedworm).
Stalgenote wil alleen mestonderzoek en ik vertrouw er niet genoeg op.
zwanepol schreef:Oké, maar de mest onderzoeken worden ook behoorlijk betwist.
En net als de TS en zoveel anderen heeft niemand nog echt het (worm) ei van Columbus ontdekt wat ontwormen betreft.
Ik heb dus de keus uit: 1. mestonderzoeken die als je het echt goed wil doen 5 dagen achter elkaar zo'n 4 tot 6 keer per jaar moet doen wat gewoon niet te doen is als je veel paarden hebt plus dat ik veelal hoor dat paarden "schoon" worden verklaart en men dan toch nog wormen in de mest vind of erger.
of 2. mijn paarden toch het hele jaar blijven ontwormen met "vergif" wat men liever niet wil om resistentie tegen te gaan.
Ik kies dus nu voor mezelf de meest toegankelijk oplossing waarbij ik Equiparex gebruik en maar 1x per jaar een echte goede wormspuit gebruik, verder hou ik mijn paarden altijd goed in de gaten, dus ook al zie ik niet alles met het blote oog, wanneer ik wel wat zie betekend dat nog niet dat mijn paard ten dode opgeschreven is omdat hij helemaal vol met wormen zou zitten, ook de wormen gaan een keertje dood en komen dan ook in de mest naar buiten. Volgens mij als het paard "te vol" is komen de wormen levend naar buiten en dan vind je ze kronkelend in de anus en als het zover is denk ik dat de conditie van het paard dit ook wel aantoont. In principe heeft elk paard wormen bij zich heb ik geleerd, dus echt wegkrijgen doe je ze nooit.
zwanepol schreef:Focussed schreef:Met deze gegevens in overweging genomen ontworm ik mijn paard 4 keer per jaar met verschillende werkzame stoffen en overdoseer ik standaard. Zo zorg je voor een minimale kans op gewenning en door de verschillende stoffen voorkom je dat mutaties het overleven.
Exact zo heb ik het ook altijd gedaan, 4 x per jaar met verschillende stoffen en ruim over doseren![]()
Maar afgelopen zomer heb ik voor het eerst de equiparex gebruikt. We zullen zien, wanneer ik het niet vertrouw ga ik weer terug naar mijn oude systeem maar tot op heden lijkt het prima.
superpony schreef:[
Hoe kom je aan je wormmiddel als je weer de ''normale'' gaat gebruiken? Ik wilde een equest hebben tijdje terug en kreeg hem mooi niet mee als ik geen mest wilde afgeven. Als er zoals nu geen eitjes in de mest zitten, krijg ik dus geen wormmiddel en kan ik niet mijn eigen schema aanhouden.
Er zijn nog wel veeartsen die niet zo moeilijk doen, maar als het hun moeilijk gemaakt wordt in het aantal middelen dat zij voorschrijven, zal het steeds moeilijker worden.
Ik baal er wel van, want wil eigenlijk voor mijn gevoel nog een equest pramox geven voor de winter zoals ik het al een tijd doe.
singasong schreef:superpony schreef:[
Hoe kom je aan je wormmiddel als je weer de ''normale'' gaat gebruiken? Ik wilde een equest hebben tijdje terug en kreeg hem mooi niet mee als ik geen mest wilde afgeven. Als er zoals nu geen eitjes in de mest zitten, krijg ik dus geen wormmiddel en kan ik niet mijn eigen schema aanhouden.
Er zijn nog wel veeartsen die niet zo moeilijk doen, maar als het hun moeilijk gemaakt wordt in het aantal middelen dat zij voorschrijven, zal het steeds moeilijker worden.
Ik baal er wel van, want wil eigenlijk voor mijn gevoel nog een equest pramox geven voor de winter zoals ik het al een tijd doe.
Een DA bellen die het wel zonder mestonderzoek meegeeft!
Focussed schreef:Met deze gegevens in overweging genomen ontworm ik mijn paard 4 keer per jaar met verschillende werkzame stoffen en overdoseer ik standaard. Zo zorg je voor een minimale kans op gewenning en door de verschillende stoffen voorkom je dat mutaties het overleven.