Fjord en shetlander opgevangen, extreem overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Re: Fjord en shetlander opgevangen, extreem overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 15:44

Langzaam maar zeker begint ze wat af te vallen :j
Afbeelding

Afbeelding

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 16:13

Je ziet echt dat je er flink mee bezig bent! Er komen al echt spieren! :)
Super van je ;D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 18:22

gaat goed daar :) je ziet echt al wel een verschil :j

kwa rijden , niet te druk over maken en gaan :D mijn ervaring met fjorden is dat ze niet snel van de leg af zijn en als ik je omschrijvingen van haar karakter/gedrag zo lees, zal ze waarschijnlijk gewoon lekker aan de slag gaan voor je

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 13:59

cp112 schreef:
De fjord is betuigd, zelf kan ik niet goed mennen en heb er geen spullen voor. Dus dat gaat niet. Maar het is ook al zeker 3 jaar geleden dat er iemand op heeft gezeten, dus eerst even afwachten hoe het allemaal gaat :)

Even om iets uit de wereld te helpen. Zomereczeem is een allergie voor de colicoidemug. En niet gevoeligheid voor voer, dat zijn geen eczemers. (Even voor degene boven mij :) )

Edit nu 2 boven mij.

Xapple. Ben het met je eens hoor. Dit is zeker weten extreem overgewicht. Minimaal 100 kilo moet eraf. En dat voor een dier wat zon 400-450 wegen moet is heeeel erg veel. Ik schrik er ook van dat mensen dit 'mee vinden vallen'.
Dat geeft maar weer aan hoe erg het gesteld is met het overgewicht onder paarden.

Dat was ik. Slecht voerbeleid kan wel degelijk invloed hebben op de ernst van de exceem. Ik zeg niet dat ze van veel suikers/eiwitten exceem krijgen.
Juist voor dikke paarden met exceem is een stuk terug in eiwitten en suikers en plussen in het ruwvoer vaak van positieve invloed op zowel gewicht als jeuk. Dit in combi met goede beweging kan het leven van een paard een stuk aangenamer maken.

Fijn dat de fjord het zo goed en braaf op pakt. Heb je de shet ook in beweging?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 14:02

Nee de shet niet, kwam er steeds niet aan toe. En hij is alleen door het beperken in voedselinname al flink afgevallen. Ziet er nu goed uit, mag nog wel iets minder maar het is bij lange na niet zo erg als het was.
Hij verhuist zaterdag naar een nieuw huis.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 18:02

Het gaat de goede kant op.

Toen ze kwam:
Afbeelding

Vorige week:
Afbeelding

En vandaag:
Afbeelding

froukje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 23:24

Gaat erg snel de goede kant weer op Chantal :D
Ik zou ook wel een berichtje op fjordenwereld kunnen zetten voor je als je nog steeds niet kunt inloggen. Ik heb er ook een poosje op moeten wachten voordat ik daadwerkelijk een geactiveerde account had := als je trouwens een levensnummer hebt kun je op de site van het fjordenstamboek alles opzoeken van de afstamming nakomelingen en daar staan ook namen op van de fokker en kun je de broers en zussen van Saar ook opzoeken.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 12:08

Ja fokker en broers en zussen weet ik inmiddels allemaal :j
Ze heeft 2 volle, oudere zussen. Ze komt uit Breda oorspronkelijk :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 12:38

Tjee, echt een euh... zwaargewicht.
Ik heb recentelijk echter paarden gezien, en niet 1, maar echt een weiland vol, die hier ff dunnetjes (verkeerde woordkeuze) overheen gingen.
Monsterlijk dik...
Een dik paard = geen gelukkig paard.

Deze exemplaren gaan straks vast een goede kant op, vind het wel ene leuke merrie.

En de shet, krijgt die wel een fijn huis met vriendjes? Wel een beetje sneu dat ze uit elkaar moeten, Wat is de reden dat de shet weg moet?

Succes ermee!!!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 13:07

Ik wou de shetlander zelf al niet :o Heb al genoeg paarden staan waaronder 2 shetlanders. Nu kan je zeggen maar ach, 1 kan er nog wel bij. Maar het eet ook allemaal, de fjord kon er nog bij, nog een shet zat ik niet op te wachten.
Maargoed, om de shet nu alleen daar achter te laten kon ik ook weer niet over mn hart verkrijgen. Dus maar meegenomen en hij krijgt een goed huisje bij kennissen van mij, en heeft daar ook nog een shetvriendje :j

De shet is overigens al zo dik niet meer gelukkig :) Mag nog wel wat af maar opzich staat het niet gek zoals hij nu is :)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 18:38

Saar gaat echt super!
vandaag voor de 2e keer onder hetzadel geoefend. Ze is super braaf tot noch toe :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En ze kan nog best leuk sjouwen ook :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 18:45

Weet je zeker dat die bulten vetbulten zijn?? Het lijken wel oedeembulten.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 18:52

Phoe die rij-foto's... Dan is ze toch nog wel extreem dik zeg ;(
Arm paard. (niet tegen ts ofzo maar ik vind het gewoon erg dat andere mensen dit zo ver hebben laten komen)

Wat is er trouwens met de manen gebeurd?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 18:58

Van weinig eten kunnen ze ook dikker worden, wat ik doe is voldoende ruwvoer om van de leven en eventueel nog geweekt hooi en stro bij voor knabbelen of boomtakken. Te weinig eten gaan de dieren van in winterstand en dan verbranden ze helemaal elk celletje die ze binnen krijgen.
En de darmflora kan makkelijker verstoort worden als ze te weinig ruwe celstof binnen krijgen, zo ook maag of darmproblemen.
Ze hebben voldoende mineralen, sporenelementen en vitamines nodig, probeer deze dus zo goed mogelijk aan te vullen (lees goed en niet overdoseren).
Verder lekker bewegen, liefst nog plukje hooi, 5 min lopen voor volgende plukje hooi, etc.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 19:03

@Lailapri. Lees even het topic door ;)

Ze krijgt lekker ruwvoer. Is ook niet helemaal van het gras af. Valt nu langzaam maar zeker lekker af :)
Daarnaast at ze eerst ook zand, nu heeft ze een liksteen en doet dit niet meer.

Ze is een stuk opgewekter en vind het maar wat leuk om aan het werk te gaan :) Ze valt af, maar niet heel snel, wat ook niet moet. We gaan lekker zo verder, ik denk dat we op de goede weg zijn.

@Joolien, ja dat zijn zekerweten vetbulten := Ze zijn al wat minder gelukkig. Ze zorgen er wel voor dat de singel en dus het zadel naar voren schuiven... Maar het is nog te doen en het wordt gelukkig dus ook al minder :j

@xApple. Ik heb de schaar in de manen gezet. En omdat ze eerst hingen sprieten ze nu alle kanten op. Moet er nog steeds met het scheerapparaat overheen maar vergeet dat steeds :') :+

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:09

cp112 schreef:
@Lailapri. Lees even het topic door ;)

Ze krijgt lekker ruwvoer. Is ook niet helemaal van het gras af. Valt nu langzaam maar zeker lekker af :)
Daarnaast at ze eerst ook zand, nu heeft ze een liksteen en doet dit niet meer.

Ze is een stuk opgewekter en vind het maar wat leuk om aan het werk te gaan :) Ze valt af, maar niet heel snel, wat ook niet moet. We gaan lekker zo verder, ik denk dat we op de goede weg zijn.

@Joolien, ja dat zijn zekerweten vetbulten := Ze zijn al wat minder gelukkig. Ze zorgen er wel voor dat de singel en dus het zadel naar voren schuiven... Maar het is nog te doen en het wordt gelukkig dus ook al minder :j

@xApple. Ik heb de schaar in de manen gezet. En omdat ze eerst hingen sprieten ze nu alle kanten op. Moet er nog steeds met het scheerapparaat overheen maar vergeet dat steeds :') :+

Ohh ik gokt al zoiets :D waarom probeer je geen mooie boog te knippen?
Scheerapparaat is niet zo aantrekkelijk :oo
Ze heeft echt een leuk koppie trouwens <3

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 19:10

Boog wil ik ook. Maar omdat ze lange manen had gaat dat niet, doordat ze omgeallen zijn. Het moet er dus eerst allemaal af. Dat het van begin af aan mooi netjes weer recht omhoog groeit :j Dan is het een kwestie van bijhouden :j

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:11

Oh vandaar, ja logisch ook.
Nou keep up the good work ! +:)+

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:14

Ik heb het gelezen en vind de foto's ook super, maar zie helaas in het echt wel andere dingen gebeuren, ook op aanraden van dierenarts helaas, ook met slechte afloop.
Zie ze er ofwel lichamelijk klachten van krijgen ofwel zijn ze niet te genieten en zouden ze dus ook afgezondert van de andere moeten staan omdat ze een ander anders bllessures bezorgen.
Vandaar nog even extra mijn mening.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 19:18

Helemaal van gras afhalen etc vind ik ook geen oplossing. Wat dan ook kan gebeuren is dat ze er vervolgens nooit meer op kan. Ik dacht ik probeer het gewoon te doseren. Goed ruwvoer en elkker beweging. En dat lijkt zijn vruchten al af te werpen en ik heb weer een happy paardje in de wei staan.

Ze heeft nog een lange weg te gaan maar het begin is er :j