Magnesium

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: Magnesium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 10:01

De magnesium die ik heb wordt in paarden en koeienvoer verwerkt dus is niks mis mee :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 10:56

Het is gewoon geregistreerd voor diergebruik. Bedoelde ermee dat het geen middel is waar je administratie voor moet regelen. Er zijn stoffen te koop bij de welkoop waar je voor geregistreerd moet staan als bedrijf. Magnesiumoxide valt daar niet onder.

Het is bij mij door mijn veearts aangeraden en het werkt prima. Is voor koeien bedoeld, zal weinig schadelijks inzitten ivm de melk ed.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:52

Beste allemaal,

Bij magnesium is het van belang dat je de citraatversie voert deze wordt beter opgenomen dan de fosfaatversie ( kijk goed naar kleine lettertjes op de verpakking )!!De fosfaatversie is vaak vele male goedkoper maar wordt veel minder goed opgenomen! Biomag van bijvoorbeeld de paardendrogist bevat fosfaat deze is aanzienlijk goedkoper maar bevat dus veel minder opneembare stof. Groene os, Puur natuur, Synovium bevatten allen citraat en is dus beter opneembaar. Ik weet niet welke versie de welkoop verkoopt maar gezien de prijs neem ik aan dat dit fosfaat is en dus veel minder werkzaam!! Goedkoop is in deze dus duurkoop. Ik heb contact gehad met de dierenarts en met de paardendrogist die dit beide beaamden. Magnesium doet ook niet zo heel veel voor spieren maar werkt vooral op de psyche van het paard, het paard wordt er rustiger van werkt trouwens niet bij alle paarden.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:58

@biscaya: als je goed gelzen had, zou je weten dat het over de oxide vorm gaat en dat de meesten hier weten dat het in mindere mate wordt opgenomen. Echter geven bloedonderzoeken aan dat het voldoende opgenomen wordt om tekorten weg te werken...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 17:08

De welkoop verkoopt, zoals meermaals in het topic gemeld is, de oxide vorm. Deze werd/wordt aangeraden door de VA en bloedonderzoek toont aan dat het prima werkt. Ook de ponys knappen er goed van op in hun koppie maar ook qua spieren en gewicht.
De dosering is aangepast op de opneembaarheid en hoeveelheid magnesium :)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 17:35

petitparis schreef:
@biscaya: als je goed gelzen had, zou je weten dat het over de oxide vorm gaat en dat de meesten hier weten dat het in mindere mate wordt opgenomen. Echter geven bloedonderzoeken aan dat het voldoende opgenomen wordt om tekorten weg te werken...

Ik heb het goed gelezen dank je! Ik vraag me af wat oxide doet? Weet iemand dat?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 17:36

Evelli schreef:
De welkoop verkoopt, zoals meermaals in het topic gemeld is, de oxide vorm. Deze werd/wordt aangeraden door de VA en bloedonderzoek toont aan dat het prima werkt. Ook de ponys knappen er goed van op in hun koppie maar ook qua spieren en gewicht.

Dat zou mooi zijn! Mijn da adviseert echter anders... maar blijft natuurlijk wat gissen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 17:40

ik heb met mijn DA overlegt en ik kan die van de Welkoop gebruiken.

als het maar oxide is.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 17:40

magnesiumhydroxide wordt in de maag omgezet in magnesiumhydroxide dit neutraliseert voor een deel het maagzuur en vanaf dat moment het je de opneembare vorm van Magnesium, de ionvorm.

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 19:41

Waratje schreef:
Wat van belang is bij je maatschepjes is weten hoe de opneembaarheid is van de magnesium uit de verbinding. Daar zit veel verschil tussen en maakt dus ook een hoop verschil bij je dosering. Zoals ik het heb begrepen zijn met name de magnesiumchelaat en de magnesiumcitraat heel goed opneembaar en is de oxide veel minder goed opneembaar, dus daar zul je dan meer poeder voor moeten geven voor hetzelfde resultaat.

Daar zijn de gemoederen het niet over eens!
Mijn prof Dr Kellon meent dat mg oxide net zoniet zelfs beter werkt bij paarden (en dus niet bij mensen, wij verteren anders!).
Met mg oxide heb je wel een aantal nadelen, die het niet voor ieder dier geschikt maken.
Mg oxide's kwaliteit wordt bepaald door de hoeveelheid ijzer erin (hoe hoger dit is, hoe minder goed het is) en de hoeveelheid elementair mg dat erin zit. Dat kan enorm wisselen.

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 19:42

biscaya schreef:
Evelli schreef:

Dat zou mooi zijn! Mijn da adviseert echter anders... maar blijft natuurlijk wat gissen.

Wat adviseert die van jou?
Chelaat of citraat?

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 19:43

Evelli schreef:

Niet iedere Welkoop dat ik weet.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 19:44

Assiepassie: dat weet ik, is ook al meerdere malen in het topic besproken.

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 19:45

biscaya schreef:
Magnesium doet ook niet zo heel veel voor spieren maar werkt vooral op de psyche van het paard, het paard wordt er rustiger van werkt trouwens niet bij alle paarden.

Magn speelt een rol bij meer dan 300 enzymatische processen in het lichaam.
Het is dus echt niet vooral van invloed op de psyche: het is het ontspanningsmineraal voor de geest én het lichaam, dus ook voor de spieren.

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 19:47

Blabla1980 schreef:
Toen ik er hier bij de boerenbond naar vroeg keken ze me aan alsof ik gek was...en al helemaal toen ik vertelde waar ik het voor nodig had want die jongen zei dat hij het volgens hem helemaal nie mocht verkopen omdat je er verboden dingen van kon maken :')

maar na wat zoekwerk in hun productlijsten hebben ze het over laten komen uit een filliaal in friesland :D

Dit geldt overigens wel voor bijv. selenium en andere mineralen.
Niet los te verkrijgen: lang leve het PVVE...

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 19:47

Evelli schreef:
Assiepassie: dat weet ik, is ook al meerdere malen in het topic besproken.

Net terug van vacantie.
:+

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 21:58

assiepassie,

Mijn da adviseert citraat.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 21:59

Ik heb em besteld van synovium is citraat... ben benieuwd.

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 06:21

Biscaya: welke heb jij dan van synovium? Op de pot die ik heb staat toch echt oxide :=

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 06:56

nacho_lein schreef:
Biscaya: welke heb jij dan van synovium? Op de pot die ik heb staat toch echt oxide :=

Das raar op aanraden van de dierenarts heb ik die van synovium hij had het over citraat? Zou oxide zelfde werking hebben dan? Ga het nakijken op pot zodra die binnen is. Wat zijn jou ervaringen met dit spul, merk je verschil in gedrag?

Heb pot inmiddels binnen is de mgnium van synovium en tot grote verbazing staat daar helemaal niet op of dit oxide is of citraat of wat dan ook. Dit merk wel echt op aanraden van dierenarts ik ga contacten met leverancier nu wil ik het weten ook. Zou de oxide net zo goed werken dan zijn we allen stuk goedkoper bij welkoop uit! Ga proberen contact te krijgen met leverancier synovium toevallig kent een stalgenoot van mij deze leverancier dus zou moeten lukken. Als je op magnesium oxide zoekt op internet zie wikkipedia dan zou je zeggen dat dit zwaar gif is wordt vooral in industrieele toepassingen gebruikt! Ga kijken of ik meer info kan krijgen. Welke heb jij dan van synovium of hebben we dezelfde...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 08:58

Haha moet wel een beetje lachen om alle verwarring :)

Gisteren heeft de buurvrouw waar ik mn paard heb staan een potje poeder gekocht voor 100 euro! Dat werkte goed voor zn spieren zei ze. Ik ben benieuwd of het beter werkt dan mijn goedkope poedertje :)

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 09:03

100 euro :')

Ik vraag me wel af of als ik nu helemaal zou stoppen of het gedrag dan net zo hard weer terugggaat naar het oude (enorm schrikkerig, vooral als ik ernaast sta)

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 09:49

Hoi

een klant van mij voert magensium tauraat.
Heb heel lang gezocht hoe of wat, maar ook deze word goed opgenomen.
voor 120 pillen betaald je 18.95 en hij krijgt 2 stuks per dag.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 09:55

Blabla1980 schreef:
100 euro :')

Ik vraag me wel af of als ik nu helemaal zou stoppen of het gedrag dan net zo hard weer terugggaat naar het oude (enorm schrikkerig, vooral als ik ernaast sta)

Gewoon uitproberen, zodra het oude gedrag weer begint meteen weer magnesium.
Eerst gebruikte ik biomag van de paardendrogist, als ik daarmee stopte was ze na een week weer stresserig, als ze het dan weer krijgt is het na een paar dagen over. Nu geeft ik goedkoop magnesium oxide/oxilaat van de voerhandel en heb gemerkt dat als ik dit af en toe geef het beter werkt dan de dure.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 09:59

Ik heb gisteren trouwens voor het eerst een heel fijn ontspannen buitenritje gemaakt. Dat was eerder wel anders. Of het nu door de magnesuim komt of omdat ik mn training heb aangepast weet ik niet maar toevallig is t wel :) Ik ben van plan om het nu een week of 2 elke dag te voeren en dan langzaam wat afbouwen om te kijken of er verandering te merken is.