Zwaardere arbeid; geen granen willen voeren; wat wel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 21:56

Dragon16 schreef:
Ik zou ook graag wat informatie willen voor mijn merrie. Het is een kruising fjordxpaint en ik heb het gevoel dat zij ook te weinig krijgt. Ik train haar dan dressuurmatig maar ik heb het idee dat ze te weinig energie krijgt. Als ik bijv. les heb van een half uurtje dan is ze echt zeiknat van het werk. Ze is meestal al na 20 min moe. Van de stal mag ik geen haver voeren omdat ze dan de stalwanden kapot meppen van energie zeggen ze. ze krijgt nou maar 2 scheppen basisbrok en een schep muesli. Verder krijgt ze 3 keer per dag hooi. Dit is alleen jn de stalperiode. Heeft iemaand tips om mijn merrie meer uithoudingsvermogen te laten krijgen?

Zout.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 22:07

Mijn pony loopt momenteel klasse 2 endurance (tot 80 km dus) op voornamelijk lucerne ( 3 handjes p/d), kwikbeet (1 handje ongeweekt, week het uiteraard wel!!) en marstall force. In periodes van zwaarder trainen vul ik dit nog aan met ERS pellets van Dodson and horrel. Indien nodig kan ik ook nog aanvullen met olie. Daarnaast voldoende hooi van goede kwaliteit en weidegang (met graasmasker dan weer wel).

Heb ook de omega 369 geprobeerd, wilde mijn pony niet eten. Heb ook verschillende mueslies van marstall geprobeerd, maar de suikergehaltes van diverse voersoorten blijven parten spelen bij mijn pony (ex HB'er).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 13:25

Als aanvulling op het bestaande menu heb ik gekozen voor HH/ Voergezond...
Ze eten het goed en graag, en ik heb er goed gevoel over.
Eens kijken hoe dat gaat.....

Tinkels

Re: Zwaardere arbeid; geen granen willen voeren; wat wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 14:24

welke soort heb je gekozen Ninx? ben benieuwd hoe jou paard het erop doet!

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 15:55

Het is algemeen bekend dat paarden niet druk worden van de haver maar van de gerst.
Wanneer deze geplet is, komt er extreme energie vrij.!!

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 21:07

Ik heb zeer goede ervaringen met de cornmuesli van Marstall, paarden gaan mooi glanzen en krijgen genoeg energie, zonder heet te worden. Daarnaast zit er geen haver in en zijn de verhoudingen erg goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:05

Ninx, hoe gaat het nu??

Ik vind dit wel een interessant topic,aangezien ik ook liefste zonder graan voer en ook nog zonder melasse.(ivm gevoeligheid).
Maar pony bouwt moeilijk spieren op...

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:58

Afhankelijk van je ruwvoer en de intensiteit van het werk dat je paard vraagt, kan het soms toch fijn zijn om wat granen te voeren.
Het meeste zet dat voor de spieren zoden aan de dijk als je binnen één uur na de inspanning voert.
Dan kunnen de energiereserves in de spieren worden aangevuld.
Daarvoor heeft je paard wel suikerachtigen uit voer nodig.
Suikers zijn dus niet per definitie slecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 23:08

Op zich ben ik helemaal niet 'anti graan',
wel anti melasse voor mijn pony.
En als het allemaal te rijk wordt,teveel suikers,heb ik hem weer met dikke manenkam,koker en kapotte staart staan.
Sinds hij geen melasse meer krijgt gaat het goed.
Maar ik wil hem wel na de ritten iets geven,maar kan moeilijk bedenken wát dan...zonder melasse en zonder haver.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 23:24

Voor de opbouw van spieren heb je ook eiwitten nodig! Luzerne is in principe vrij eiwitrijk en je hebt soorten zonder melasse zoals bijvoorbeeld die van Subli.

Als je hem ook wat extra energie wilt geven kan je er een scheutje zonnebloem- of lijnzaadolie doorheen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 23:25

Luzerne is inderdaad een optie.
Maar heb nu net een zak wiesenfasern gehaald(soort gehakseld gras),en voer dieetmix.
Geeft op zich qua energie genoeg maar opbouw schiet niet hard op.

edit:van harte :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 23:32

Anoniem schreef:
edit:van harte :)

Bedankt :D

Wat je zou kunne proberen is de Marstall Amino-Muskel plus, dat is een supplement met aminozuren die je een uur na een zware training moet geven. Is voor het herstel en de spieropbouw na die training, en je hoeft het dus ook niet dagelijks te geven zoals bijvoorbeeld Myoplast. Ze hebben er ook en bijpassende muesli bij maar het is volgens mij geen noodzaak om die ook te voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 23:38

bedankt, ga ik morgen eens naar kijken.
de sportmusli van marstall vind ik allemaal erg mooi maar helaas,melasse.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 07:39

weet je wat het gewoon is, het gros van de dieren in nl werkt technisch gezien helemaal niet , of maar amper... vroegah( toen de aarde nog plat was ;) ) toen werkte een paard de hele dag op het land en mocht ie 's avonds nog mee naar de vereniging, carrousel rijden etc en op zondag voor de kar naar de kerk, dan kreeg het dier dagelijks een paar scheppen graan en een bult hooi of de weide in de nacht...soms nog wat mais , bieten of wat dan ook
maar dat was werken
nu staan ze het grootste gedeelte van de dag te scharrelen in een wei of paddock of staan ze op stal met ene uitje de paddock of de wei in (per stal verschillend en per seizoen verschillend)
en het werk bestaat uit ene uurtje lopen met ruiter en zijn mensen bang dat ze het niet redden op voldoende hooi met misschien ene knabbeltje krachtvoer...
waarom zijn er tegenwoordig zoveel insuline resistente dieren, dieren met eczeem en mok klachten etc etc etc?
tuurlijk zijn er paarden die het allemaal prima kunnen verstouwen, maar zeker soberdere dieren hebben dat graanvaak helemaal niet zo nodig :n

en ook ik ben wel nieuwsgierig hoe de dieren van Ninx het doen op haar gekozen rantsoen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:19

Mijn paard doet wel meer dan een uurtje lopen overigens.
Maar geloof absoluut niet dat ie daar zoveel suikers,granen voor nodig heeft...
(rijden langere ritjes,2 tot 3x per week gemiddeld 3 uur en daarnaast longeerwerk en wat dressuur in de bak).
Ik voer eigenlijk alleen ruwvoer en vitamine maar wil wel wat voor na inspanning..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 13:54

Sonja_vR schreef:
weet je wat het gewoon is, het gros van de dieren in nl werkt technisch gezien helemaal niet , of maar amper... vroegah( toen de aarde nog plat was ;) ) toen werkte een paard de hele dag op het land en mocht ie 's avonds nog mee naar de vereniging, carrousel rijden etc en op zondag voor de kar naar de kerk, dan kreeg het dier dagelijks een paar scheppen graan en een bult hooi of de weide in de nacht...soms nog wat mais , bieten of wat dan ook
maar dat was werken
nu staan ze het grootste gedeelte van de dag te scharrelen in een wei of paddock of staan ze op stal met ene uitje de paddock of de wei in (per stal verschillend en per seizoen verschillend)
en het werk bestaat uit ene uurtje lopen met ruiter en zijn mensen bang dat ze het niet redden op voldoende hooi met misschien ene knabbeltje krachtvoer...
waarom zijn er tegenwoordig zoveel insuline resistente dieren, dieren met eczeem en mok klachten etc etc etc?
tuurlijk zijn er paarden die het allemaal prima kunnen verstouwen, maar zeker soberdere dieren hebben dat graanvaak helemaal niet zo nodig :n

en ook ik ben wel nieuwsgierig hoe de dieren van Ninx het doen op haar gekozen rantsoen :)

Haai!
Volstrekt mee eens! Op alle fronten...

Daarom geen granen hier, geen krachtvoer.

Gewoon gras en goed hooi, en daarnaast geef ik nu gehakkeld gras (soort grasslobber), en bietenpulp voor energie, olie voor duurenergie, een multivitamine, that's it!
Voor het toegenomen dressuurwerk straks nog wat lucerne, beetje extra eiwitten voor spieropbouw...

Ze doen het hier goed op. Ondanks vele raadgevingen en de nodige twijfels, geef ik ze dus toch geen granen.... Ik heb het idee dat ik met bovenstaande ingrediënten meer dan voldoende in hun behoeften kan voorzien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:56

Toch maar geen HH brok gekozen dus??

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 14:10

Anoniem schreef:
Toch maar geen HH brok gekozen dus??

Ja hoor, en de zak ook opgevoerd. Ze aten het prima... is ook prima voer volgens mij.
Het is alleen lastig te verkrijgen, en de combinatie van zaken die ik nu geef bevalt me ook erg goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:11

ja lastig om te krijgen he...dat is wel een minmpuntje ja.
Fijn dat dit je bevalt.
Mij bevalt granenvrij op zich ook goed maar voor opbouw spieren ben ik wel zoekende.
Misschien fetura van agrobs,ken je dat?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 14:14

Anoniem schreef:
ja lastig om te krijgen he...dat is wel een minmpuntje ja.
Fijn dat dit je bevalt.
Mij bevalt granenvrij op zich ook goed maar voor opbouw spieren ben ik wel zoekende.
Misschien fetura van agrobs,ken je dat?

Ja, ik zit te denken aan de combinatie van een supplement en wat lucerne.... De Fetura heb ik wel een opgezocht, nog eens kijken... om een of andere reden heb ik daar toen toch niet voor gekozen. Ff kijken waarom ook alweer niet....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:15

ben ik wel benieuwd naar,het leek mij fijn als extra na arbeid.
Aspero die ik voer zit nét wat weinig in...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 14:15

Heb hem weer gevonden... ja, is ook wel iets idd... moeite vh proberen waard en veel makkelijker te verkrijgen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:24

Vind luzerne ook fijn,alleen is dat zo scheef in verhouding...
Fetura zit meer verschillend in naar mijn idee..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 18:14

Anoniem schreef:
Vind luzerne ook fijn,alleen is dat zo scheef in verhouding...
Fetura zit meer verschillend in naar mijn idee..

Hoe erg die scheve verhouding is, is afhankelijk van hoeveel je gaat voeren. Een of twee voerscheppen per dag zijn echt geen probleem.

Al die grasmixen, wiessencobs etc vind ik persoonlijk een beetje onzin voor een paard die gewoon goed kan kauwen. Wat is het aanvullende en/of verschil met goed hooi of voordroog?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 18:47

Ik voerde eerst de cobs,puur om dingen door te mengen.
Maar elke dag zo weken vind ik niet prettig,wil hem juist extra kauwen geven.
Nu dus wiesenfasern,die ik een stuk minder goed vind dan aspero overigens.
En die voerde ik,omdat ik het juist fijn vindt dat hij een wat breder aanbod krijgt,van verschillende grassen en kruiden ipv standaard hooi en gras hier uit nederland.