[FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:23

Dat is inderdaad duidelijk ja Focussed!!! Bedankt! Moet het wel nog eens rustig nalezen... Hoe weet ik dan hoe zwaar mijn paard zou moeten zijn?
Focussed schreef:
En zo werkt verbranding dus niet helaas haha. Je lichaam bepaalt waar het het vet verbrand en opslaat. Je kunt dit niet beinvloeden. Spieren trainen op een bepaalde plek werkt alleen voor de spieropbouw en niet voor de vetverbranding op die plaats.

Jammer! :+

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:26

Interessant topic, ik kan het filmpje nu niet zien dus dat ga ik thuis op mijn gemak eens doen. Ik weet zeker dat mijn beide heren té zwaar zijn :D. Het is alleen niet altijd even makkelijk om ze af te laten vallen.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:31

NatasjavE schreef:
Nou het echte probleem is dat ze eerder vet lijken.
Als je mijn paard in het echt zou zien dan kan je echt haar laatste ribben zien en op haar billen zit helemaal al geen vet. De eerste ribben kan je makkelijk voelen.
Ze heeft een erg gespierde schouder.

Tuigpaarden zijn eerder hoekiger. Gelderse eerder rond.9en ook nog eens rondgeribt)

Misschien zie je het hier iets beter

Afbeelding

Ik kan het nog steeds slecht zien, maar vind ik ook lastig vanaf een foto. Maar geloof graag dat je merrie geen vet op de billen heeft. Misschien spreek ik alleen voor tuigers, als ik zeg dat ik die snel wat hoekig vind bij een goed gewicht. ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:35

Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 22-02-12 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:36

Dit bericht is bedoeld als aanvulling. Zodat er veel verschillende voorbeelden zijn en iedereen zijn kijk op het (juiste) gewicht van een paard kan verbeteren. Liever dus geen pb'tjes met dat ik beter voor mijn dieren moet zorgen... Ik weet wat er aan de hand is op het moment waarop de foto's gemaakt zijn.

2,5 jaar oud
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben benieuwd welke lichaamsscore jullie vinden dat hier bij past.

Tanja_dB

Re: Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:38

@Malenka, ik zou zeggen 1,5. Maar dat is voor een paard van 2,5 echt geen drama. Het is veel erger als ze op deze leeftijd een 4 zijn!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:45

WesseLady schreef:
@Malenka, ik zou zeggen 1,5. Maar dat is voor een paard van 2,5 echt geen drama. Het is veel erger als ze op deze leeftijd een 4 zijn!

:j Blijft op een foto altijd lastig in te schatten, maar paardje ziet er gezond uit. Bij een 2 jarige hoor je juist de ribben te zien, een vette twee jarige is echt niet gezond!

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:46

lastig inschatten omdat ze in beweging is en dus de kont, rug en schouder slecht te beoordelen zijn, maar, zou zeggen, 1,5-2 (dat ze zo licht is maakt het ook lastig, je ziet de schaduwen op de en rug slecht)
Voor een 2,5 jarige vind ik het aan de schrale kant maar niet alarmerend iig.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:34

Erg interessante nieuwe informatie voorbij zien komen :)

Helaas heb ik nog geen filmpje kunnen maken, omdat vanmiddag is gebleken dat mijn paard luis heeft heb ik hem gewassen en daarna zag hij er een stuk slanker uit :P Dat leek me niet helemaal representatief :P

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:12

Iceprincess wat is jouw pony super mooi in gewicht nu!

Ik heb ook een haflinger, was echt veel te dik vorig jaar en nu goed opgewicht alleen arm in bespiering. Kan wel een foto plaatsen :

Op dit moment staat hij licht in het werk (3/4 x per week onder het zadel)
krijgt 3 keer per dag voordroog en per dag kwartje brok. Hij is 15 en 143M

http://i1102.photobucket.com/albums/g44 ... /Amor3.jpg

KWPN ruin van 7 jaar en 1.62M ongeveer. 5/6 keer trainen op L niveau.
Krijgt 3 keer per dag voordroog en een 2x per dag kwart muesli en na training gemiddeld halve sportbrok en kwart lucerne
Vind hem zelf nu perfect op gewicht :)
http://i1102.photobucket.com/albums/g44 ... AG0130.jpg

Nog een haflingermerrie van 14 jaar en 146M. Nu te dik, voorheen altijd goed op gewicht geweest.
Kan niet meer getraind worden maar door die formule ga ik straks even uitrekenen hoeveel ze mag.

http://i1102.photobucket.com/albums/g44 ... AG0099.jpg

vosjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 00:50

Ik vind dit een heel verhelderend topic,
Heb ooit op een ponykamp gewerkt waar de paarden per week schraler werden omdat de omdat de hoeveelheid energie die er in ging (vanwege kostenbesparing) veel minder was dan wat de paarden nodig hadden voor het intensieve werk. Ik vond het een heel naar gezicht, ben ook voortijdig weggegaan omdat ik het niet eens was met de mentaliteit van de stal. (dit speelde in de eind jaren 80)Sindsdien heb ik een enorme afkeer van te schrale paarden.
Een paard moet toch voor je werken en moet in ieder geval niet te kort aan bouwstoffen hebben als je het aan het werk zet. Te dik is ook niet wenselijk, hierbij ben ik met name bang voor hoefbevangenheid.
Ik heb vanmiddag naar aanleiding van dit topic gelijk mijn eigen paardje maar even 'onderzocht'
en ze is toch een beetje aan de vette kant. De bovenkant van de hals (onder de manen)vind ik het moeilijkst om te voelen.
Het voelt wel alsof ik het kan bewegen, maar of dat nou flubberig vet is of spieren?
Hoort dat gedeelte niet uit vlees te bestaan(toch geen bot in ieder geval)?
aan de voorkant van de voorbenen zeker geen vet, net achter de voorbenen wel een ietsje flubberig weefsel.
wervel ben ik vergeten te voelen. Ribben niet te zien wel licht te voelen. en de billen zijn rond maar nog net geen appelvorm. Al ik een cijver moet geven 3+ Mag wel iets minder vet denk ik.
Ik merk dat bespiering snel afneemt zodra je minder intensief rijdt, en door de sneeuw en vorst afgelopen tijd longeren we meer dan we rijden. Ik zal dit 'onderzoekje' vanaf nu wat vaker doen. Zodat haar gewicht echt wat nauwkeuriger kan volgen ook bij overgangen van paddock naar het 24/7 buiten op het land, bij relatief rust, naar wat intensivere training. Zonodig toch basisbrok aanpassen. Ruwvoer krijgen ze in de kudde dus dat wordt lastig doseren.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 01:47

Wat een interessant topic! Ik heb het gelijk even op mijn lieverd uitgeprobeerd.

Tessa - 28 jarige Hanoveriaanse merrie (2x daags 3qt brok, 2x per dag 3 plakken hooi)
Afbeelding

Mijn beoordeling:
Voorkant mooi op gewicht (3); geen flubber aan de manenkam en duidelijke overgang naar de schouder.
Midden iets te dik (4); helling van de rug is goed en ribben zijn goed voelbaar, maar vetophoping voelbaar achter de schouder en buikje is iets te prominent.
Achterhand net iets te dik (3,5); geen appelvorming, maar billen zijn iets te vol van achteren gezien en een kleine vetophoping is voelbaar tussen de heupen en de staart, heupen zelf goed voelbaar.
Totaal: 3,5

Voor de liefhebbers nog een paar foto's in links vanuit een andere hoek:

-Voorkant
http://img46.imageshack.us/img46/2636/img4365b.jpg

- Achterkant (helaas niet recht vanachter waardoor het iets vertekent)
http://img403.imageshack.us/img403/8473/img6966b.jpg

- In beweging
http://img824.imageshack.us/img824/2857/img4435copy.jpg

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:13

ik doe dit zelf vrij regelmatig, hou sowieso hete gewicht van mijn dieren scherp in het oog. bij Faram en Flicka is het op zich vrij gemakkelijk, bij Zneddie vind ik het lastiger. toen ik hem aan de dikke kant vond (pockets achter schouderbladen en bij staartaanzet, laagje over de ribben aan de forse kant) vond mijn DA hem schraal. hij baseerde zijn oordeel op Zneddies rug, die inderdaad niet gemakkelijk gevuld te krijgen is, evenals zijn hals. ik twijfel zelf nog weleens waar ik nu op moet focussen, de aanwezige vethoopjes reduceren of de schralere stukken doen groeien...
ik zal 'm weer eens scoren en hem dan hier plaatsen, kijken wat jullie zeggen.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:32

het is best wel ingewikeld volgens mij en nie zo 1,2,3 te zeggen via de scores ben wel nieuwschirig wat jullie van deze dame vinden

3 jarige merrie staat alleen nog maar als versiering in de wei.
Afbeelding
in zomerteneu als 2 jarige
Afbeelding
scoort denk ik een 3.5

dan een 4 jarige merrie
Afbeelding
Mooie lijn denk 3tje

Guinever wat zit de oude dame en nog super uit :D

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:38

Mijn jonge paardje zit nu wel gek in verhouding, haar buik is steviger geworden, maar haar nek dunner:
Afbeelding

Hoe ze van de zomer was:
Afbeelding

Ze zit nogsteeds beetje tussen 2 en 3 in, ze is heel compact kwa rug, maar snel ribbig, en geen ronde billen zegmaar :P

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:17

Momolover, ik zou zeggen een 4 voor beide dames.
Diaz, 3-3,5 denk ik. de kont is heel netjes (ronde billen hoeft helemaal niet) maar de schouder lijkt toch wel wat vet, ribben is slecht te zien.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:57

@Diaz; ik zou die van jou ook niet tussen de 2 en 3 scoren maar net als Airborn meer richting 3-3,5

Maandag zijn er wat foto's gemaakt van mijn paarden. In de winter zijn ze snel wat dunner, maar ik ben een beetje geschrokken hoeveel ribben je ziet bij 1 van de twee. Terwijl ik die 'dikker' vind ogen dan de andere. Het kan dus wel een beetje momentopname zijn bij deze standfoto, volgens mij is het normaal minder (maar daar kan ik nu even goed op letten). De meeste foto's zijn van draf/galop gemaakt, en dan zie je het nog erger. Ik vind haar verder alleen niet echt 'veel te dun' ogen, hoe zien jullie dat?

Afbeelding

Ik zal snel ook nog even goede standfoto's maken. Ik vind het trouwens helemaal niet erg als ze in de winter wat dunner zijn, maar het moet natuurlijk niet uit de hand lopen.

Edit; hmm, als ik zo naar de foto kijk vind ik het toch wel weer meevallen.

In beweging:

Afbeelding

Edit 2; nu een foto van het goede paard in beweging, haha
Laatst bijgewerkt door Tivara op 23-02-12 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:00

Ik ben ook wel benieuwd wat jullie van die van mij vinden. :o

Afbeelding
Afbeelding

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:08

_Kiki_ , ik vind het bruine paard wel te schraal, zie hem liever wat voller. Het zwarte paard kan ik niet zo heel goed beoordelen maar die lijkt wel beter/goed.

Somebitch, jouw paard vind ik zo mooi op gewicht, De voorhand lijkt wel wat voller bij de schouderbladen.

Ik ben wel benieuwd wat jullie van mijn haflingermerrie vinden. Heb vandaag standfoto's gemaakt. Ik wil ze straks wel plaatsen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:10

Moet er wel bij zeggen dat die van mij inderdaad net weer in training stond na een blessure. :o
Daarna heeft hij weer oprust gestaan en nu ga ik hem weer oppakken. :)

Ik vind die bruine van _Kiki_ er ook wat schraal uit zien. :j

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:11

Hmm, kiki, die vind ik lastig, billen zijn rond zat, nek is goed vol en achter de schouder lijkt toch een vetkussentje te zitten, dus die delen gaan richting 3,5 imo, ribben en rug lijken wat minder, 2-2,5, maar ik vind de bespiering op de rug vooral wat miniem, vooral achter de schoft. Al met al denk ik dat ze rond de 3 uit komt, maar zou wel ff naar de rug bespiering kijken.

Meiden hier boven me, let goed op dat je bij het bruine paard van Kiki niet alleen naar de ribben kijkt maar ook naar de rest van het paard. De rest van het paard is namelijk vol genoeg, als ze het zelfde middenstuk zou hebben als die van somebitch zou niemand zeggen dat ze schraal is vermoed ik, eerder tegenovergestelde.

Somebitch, zo te zien vet voor de schouder en achter de schouder. Billen niet helemaal goed te zien maar volgens mij ook daar wat vet ophoping (kussentjes naast de staart). Op de bewegingsfoto had ik graag de ontrek van de ribben willen zien, maar kan slecht inschatten of dat door de vacht komt of doordat ook daar wat teveel vet op zit. Al met al denk ik dat hij op een 3,5-4 uitkomt.
Schitterende pony/paard trouwens!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:15

Airborn schreef:
Diaz, 3-3,5 denk ik. de kont is heel netjes (ronde billen hoeft helemaal niet) maar de schouder lijkt toch wel wat vet, ribben is slecht te zien.

Ze is inderdaad netjes verder eigenlijk! :j
Ik zit af en toe nog met dit beeld in mijn hoofd:

Afbeelding
Afbeelding

net een groeispurtje gehad denk ik :')

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:20

Diaz, ik denk dat als ze tussen de laatste fotos en de fotos die je eerder plaatste in zit, ze perfect in conditie is. Bij de deze zit ze zo te zien op 2,5-3 (billen zijn zo te zien wel gewoon plat zegmaar, niet daadwerkelijk ingevallen, dus niet onder de 2,5 imo). En die andere 3-3,5, dus daar tussen zou dan perfect moeten zijn :D

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:23

Airborn schreef:
Meiden hier boven me, let goed op dat je bij het bruine paard van Kiki niet alleen naar de ribben kijkt maar ook naar de rest van het paard. De rest van het paard is namelijk vol genoeg, als ze het zelfde middenstuk zou hebben als die van somebitch zou niemand zeggen dat ze schraal is vermoed ik, eerder tegenovergestelde.

Dat viel mij inderdaad ook een beetje op. Ik heb net zelf ook nog even zitten kijken, en heb niet het idee dat ik echt met voer al in moet gaan grijpen. De hele erge kou is weer weg, en nog even dan mogen ze de wei weer op. Zeker haar billen zijn een beetje spekkig.
Rugspieren vertekenen denk ik ook een beetje door de foto, ik heb het idee dat ze normaal wat 'hoger' liggen. Morgen even goede foto's maken.
Hier vind ik het al beter lijken (foto is ook maandag gemaakt)

Afbeelding

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:26

Denk dat het ook komt omdat hij geschoren is dan zie je natuurlijk meer als met vacht. :j
Op die laatste foto ziet het er dan wel goed uit. :)