Zooooveel dikke (en veel te dikke) paarden......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:21

Vind hem (of haar?) iets te dik, VT. Met name bij de schouder.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:22

_/-\o_

Precies! zoals het is.

petitparis

ik vind het beoordelen op foto wel vrij moeilijk want paarden die op gewicht zijn of net iets te zwaar kan je niet/moeilijk onderscheiden, alles hangt af van de lichtinval en stand van paard/ponylief.

kimmie261

@ VisibreTeam :mooi hoor ,zo houden :j

en tja die merrie was zo dik dat de mijne ineens allemaal spontaan slank leken :')

mijn buuf heeft schwarzwalder fuchsen ,die zien er ook zo uit als die merrie,ik zei eens tegen haar dat mijn paarden wel dik genoeg waren,maar ze vond ze slank...kijk zo kan het ook :D :D
oow pletje,mijn paarden zijn echt niet zo als die merrie hoor,zit wel iets verschil in...

en nogmaals,gezondheidsproblemen,ta,meerdendeel is hier bejaard ( > 20) ,dus zal best meevallen :)
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 01-02-12 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:23

Mijn paard kwam uit training van de drafsport en zij was ook wat mager. Ze komt nu beter bij, maar je ziet nog een beetje de aflijning van haar ribben onder haar wintervacht (meer dat je het door de stand van de haren ziet, dan de ribben zelf). Ik wil er nog een kilo of 20 eraan (ben slecht in schatten, dus houd het in de gaten) zodat je de ribben minder, tot niet ziet , maar wel kan voelen.

Ik heb mijn paard liever mooi in conditie, dan moddervet, want daar krijg je veel meer negatieve gevolgen van. De eerste paar paarden in het profiel van Kimmie vind ik gewoon moddervet (sorry Kimmie :P eigen keuze hoor).

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:23

petitparis schreef:
ik vind het beoordelen op foto wel vrij moeilijk want paarden die op gewicht zijn of net iets te zwaar kan je niet/moeilijk onderscheiden, alles hangt af van de lichtinval en stand van paard/ponylief.

Mee eens. :j

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:24

@Kimmie: laat maar, als jij wilt geloven dat je paarden in goede conditie verkeren, dan zal ik je niet uit je droom helpen :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:24

_Noor schreef:
Vind hem (of haar?) iets te dik, VT. Met name bij de schouder.

Dat heet dan weer bespiering :=
Zie? :))
Afbeelding

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:25

grappig ook dat jullie gambit dus dik vinden ( paard nr 1 in mijn profiel) want....

Afbeelding

dit is van de paarden hier waarbij je dus wel ribben kan zien in beweging... ( wat ik dus echt vreselijk vind,maar daar is niets aan te doen,altijd al zo geweest :) )
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 01-02-12 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:25

@ VT Ja op deze foto is dat duidelijk te zien :j

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:26

Pletje123 schreef:
@Kimmie: laat maar, als jij wilt geloven dat je paarden in goede conditie verkeren, dan zal ik je niet uit je droom helpen :)

+:)+

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:26

Ik vind Silke ook wel een beetje spekkig op haar kont hoor.. Maar dat zal jij ook wel bespiering noemen dan :+

NikkivanOlst

Re: Zooooveel dikke (en veel te dikke) paarden......

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:28

Dat heet ook bespiering ja:
Afbeelding

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:28

kimmie261 schreef:
grappig ook dat jullie gambit dus dik vinden ( paard nr 1 in mijn profiel) want....

Afbeelding

dit is van de paarden hier waarbij je dus wel ribben kan zien in beweging... ( wat ik dus echt vreselijk vind,maar daar is niets aan te doen,altijd al zo geweest :) )

Ik heb geen namen genoemd van je paarden, zei dat het merendeel van je paarden veel te dik is :) En verder heb ik er niemand op zien reageren.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:29

Kiichi schreef:
De eerste paar paarden in het profiel van Kimmie vind ik gewoon moddervet (sorry Kimmie :P eigen keuze hoor).

ik las het wel :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:30

@visibre team: Als je paard al een specifieke oefening moet doen om een spiergroep te kunnen onderscheiden, dan is het paard/pony in kwestie iets te zwaar. Bij een goed bespierd paard dat afgetraind is zie e de spiergroepen ook in rust/stand liggen.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:30

Van Kimmie vind ik alleen Friesje wat aan de zware kant en de grote schimmel, verder vind ik ze gewoon lekker doorvoed er uit zien :j

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:31

petitparis schreef:
@visibre team: Als je paard al een specifieke oefening moet doen om een spiergroep te kunnen onderscheiden, dan is het paard/pony in kwestie iets te zwaar. Bij een goed bespierd paard dat afgetraind is zie e de spiergroepen ook in rust/stand liggen.

Bij ons zijn spieren in rust stand ook niet te zien lijkt me?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:32

gosh, mensen.
ga nu niet gelijk met een vingertje wijzen.

mijn pony is momenteel wat dikker (zeg maar goed gevuld) omdat ze altijd buiten staat.
zomers probeer ik haar wel zo schraal mogelijk te houden, ook omdat ze ZE heeft :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:35

VisibreTeam schreef:
petitparis schreef:
@visibre team: Als je paard al een specifieke oefening moet doen om een spiergroep te kunnen onderscheiden, dan is het paard/pony in kwestie iets te zwaar. Bij een goed bespierd paard dat afgetraind is zie je de spiergroepen ook in rust/stand liggen.

Bij ons zijn spieren in rust stand ook niet te zien lijkt me?

al eens gekeken naar lange afstandlopers? Zelfs in rust zijn hun spieren licht afgetekend gewoon omdat ze "droog zijn" en geen overtollig vetweefsel bevatten, is bij paarden net zo.

Maar goed niet iedereen heeft z'n paard om fanatiek mee te "sporten" EN ik heb misschien ook een vertekend beeld doordat ik zelf alleen maar EV's rij
Laatst bijgewerkt door petitparis op 01-02-12 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:36

oww voor mijn profiel spiekers,friesje was daar 10 maanden drachtig op die foto's...dus ja,die zal er wellicht te dik uitzien :+

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:37

Aaahh en ik val nog wel op rond gevormde paarden :+ houw wel van volslank hoor maar dan bij de barokke rassen en koudbloeden... Mijn haffie vind ik op dit moment wel echt te dik ze mag zeker heeeeeel wat afvallen... Maar een iel ding zal het ook nooit worden daar is het ras ook niet naar ze is gewoon wat steviger gebouwd wat ik juist wel mooi vind :)... Ben het er dan ook zeker mee eens dat er teveel dikke paarden hier zijn in NL, vind ook dat er verschil zit in stevig/breder gebouwd dan dik/vet.

Heb me weleens laten vertellen dat het niet goed is paarden langer dan 4 uur zonder voer te zetten i.v.m. maagzweren. In het stukje van TS staat als het om 1 uur op is kun je gerust om 6 uur pas voeren (oke scheelt maar een uurtje :+ ) ... Maar ben wel benieuwd hoe dat allemaal zit want vooral met de koude temperatuur is voer toch wel belangrijk om het kacheltje warm te houden?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:40

Sjolvir schreef:
Kimmie, oef! Dat is wel goed voorbeeld van te dik ja.

Tja, als sommige stamboeken dat nou ook nog eens in zouden zien...
Heb mijn paard dit jaar schaamteloos vet gemest en daarmee werd ze eindelijk ster.

Alle andere jaren kreeg ik als commentaar, niet voldoende bespiering..
(liep toen Z en endurance was dus afgetraind zeg maar, voor sportpaard nog vet, maar voor stamboek onbespierd, zucht.)
2009, dag voor de keuring, dus niet voldoende bespierd.

Dit jaar had ze voldoende bespiering (lees: VET, want ze had wegens blessures en dracht al heel lang niets gedaan)
2011, foto van de dag van de keuring, toen we weer thuis waren.

Ik beken dat ik haar dit jaar krachvoer bij gaf vanwege de keuring, aangezien ze er nu ook een veulen bij had lopen,
was dit naar mijn idee de enigste kans en manier om haar ooit ster te krijgen, want zo dik gaat ze nooit meer zijn.

Is dus wel heel lastig als je stamboek zijn leden toch ietwat verwrongen beeld van hoe een fjord eruit hoort te zien meegeeeft.
En te dik heeft niets met ouderwets of modern type van doen, dat is bouw, niet speklaag!

Dit vind ik een heel goed voorbeeld van hoe mensen bijna gedwongen worden een verkeert beeld aan te nemen van wat een goede conditie is. Mijn complimenten over hoe je fjord er in die eerste foto uit ziet, zeker als ik dat vergelijk met het merendeel van de andere fjorden dan is dit echt een voorbeeld van hoe het wel moet. (ondanks dat dit idd voor een sportpaard nog aan de vette kant is :P )

Kimmie, ik vind "ja maar wat als ze ziek worden" geen goed argument om dieren overgewicht te laten hebben. Sowieso is "ja maar" en "wat als" een zwak argument, maar een ongezonde conditie in stand houden voor de kans dat ze ziek worden en daardoor af gaan vallen vind ik toch wel wat scheef. Dat is net als een weiland in het voorjaar maar vast onder water zetten voor als het in de zomer heel droog word, want anders droogt het gras uit in de zomer... (sorry, ben niet zo goed met vergelijkingen vandaag geloof ik)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:41

Nee dan is het logisch idd Kimmie :))

Ik heb mn paard wel om fanatiek mee te sporten, maar in de vorm van vrijheidsdressuur :Y) traint ook áárdig wat spieren :)

Ik denk ook wel dat het per ras verschillend is. Bij de sportpaarden van tegenwoordig zie je praktisch altijd ribbetjes, maar ik zie ze liever zonder. Daarnaast ken ik vrij weinig welshjes die spieren tonen in rust stand :) AV en EV hebben van zichzelf meer droge spieren.

Ik denk dat het ECHT enorm ras afhankelijk is ;)

petitparis

Re: Zooooveel dikke (en veel te dikke) paarden......

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:43

bij vrijheiddressuur train je idd veel spieren, maar je traint ze nooit "droog" Maar idd het is voor een stuk rasgebonden...