overgestapt op onbeperkt hooi maar schrik me rot.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

henny_w

Re: overgestapt op onbeperkt hooi maar schrik me rot.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 12:23

Voer met je oog.

Hier 4 sobere paarden. Kruising Fjord/Fries.
Dit jaar hebben ze voor het eerst een Paddock Paradise en onbeperkt hooi.
Met 3 paarden gaat het leuk. Die staan geregeld te slapen maar de 4e eet zich werkelijk tonnetje rond en blijft maar doorgaan. Het onbeperkte aanbod van ruwvoer is voor hem helaas niet geschikt.
Sinds een paar weken ben ik van het onbeperkte hooi afgestapt en geeft weer 5x op een dag hooi.

Per week gaat er hier een groot pak hooi van 350 á 400 kg. door.
Dat is tussen de 15 en 18 kg. hooi per paard per dag. Ze worden recreatief bereden.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 12:34

Jullie weten dat je op een topic uit 2011 reageert he ;)

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 12:42

Ik zit momenteel in Center Parcs en hier staat bij de paarden dat eikels verboden zijn,omdat ze giftig zijn voor paarden?

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 12:43

rina schreef:
Jullie weten dat je op een topic uit 2011 reageert he ;)

Nee, als iets bovenaan in de lijst staat, kijk ik niet naar data, sorry.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 13:05

Wat maakt het uit dan is nu weer een 2016 topic.een paard heeft 1 tot 2% droge stof nodig van zijn lichaams gewicht dus bij paard van 500kg is dat licht er natuurlijk ook aan hoe droog het is maar van bv gewoon hooi
6/7kg-12/14kg per dag. Dus aan 6kg hooi per dag en ook nog stro er bij met een juiste liksteen hebben veel paarden al genoeg,maar dit moet je per paard bekijken.er zijn er ook die 10kg nodig hebben.en dit is dan om ze in goede conditie te houden,als je meer gaat voeren of het onbeperkt dan poepen ze het gewoon uit.ik vind dat zonde van mijn geld ik heb van alles geprobeerd ook onbeperkt en dat gaat prima maar dan kost het ook wat.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 13:09

Ik heb een paar weken geleden precies hetzelfde gedaan en ook ik schrok me een ongeluk toen het tonnetje op vier pootjes naar me toe kwam lopen... Ging zowat een baal per dag door heen ineens! :roll:
Dus ben toch maar weer overgestapt op meerdere malen per dag een beetje voeren. Want dit kon echt niet, Haflinger stond er ineens heel vet bij!!! Ik gaf hem ook te veel brokken achteraf... Daar ben ik nu ook mee gestopt.
Weet nog niet hoe het nu gaat, ben sinds afgelopen weekend pas overgestapt naar 'niet meer onbeperkt vreten!'

edit. Ohh nee, ik had inderdaad ook helemaal niet naar de data gekeken!! Sorry! :+

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 13:16

als je paard veel te dik wordt van een baaltje hooi per dag, kan je beter zoeken naar wat minder rijk hooi.ik heb 2 soorten liggen, ze krijgen de helft van beide, de ene soort is altijd op de andere blijft meestal nog wat over, maar als ze echt honger hebben kunnen ze het pakken

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 13:18

Ik ben voor onbeperkt ruwvoer, heb ze echt niet langer dan 3 uur zonder eten staan daar voel ik me gewoon niet fijn bij.
Zorg dus altijd op zijn minst voor stro, hooi wil nog wel eens op zijn maar vind een baaltje per dag niet belachelijk veel eigenlijk. In het begin aten die van mij meer hooi dan nu, is fijn gestabiliseerd toen ze door kregen dat ze geen honger hoefde te lijden maar wel doormiddel een slowfeeder.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 17:44

Wat je zegt ze moeten wel altijd iets kunnen knabbelen en dat kan ook mooi stro zijn.
Azmay schreef:
Ik ben voor onbeperkt ruwvoer, heb ze echt niet langer dan 3 uur zonder eten staan daar voel ik me gewoon niet fijn bij.
Zorg dus altijd op zijn minst voor stro, hooi wil nog wel eens op zijn maar vind een baaltje per dag niet belachelijk veel eigenlijk. In het begin aten die van mij meer hooi dan nu, is fijn gestabiliseerd toen ze door kregen dat ze geen honger hoefde te lijden maar wel doormiddel een slowfeeder.