Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

garny95

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:17

ik voer spelt met een multivitamine erbij, ik koop het bij bio-ron, interessant om je hier eens in te verdiepen, ik ben spelt gaan voeren ivm IR op aanraden van de da

Equihappy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:38

Zilfstar schreef:
marleen_usar schreef:
Wiesencobs ben ik lang naar op zoek, en als ik dan ergens kom waar van op internet staat dat ze het verkopen dan hebben ze het niet grrrr.

Dat was voor mij 1 van de redenen om niet voor Wiesencobs te gaan. het is bijna niet te krijgen! Ik wil wel zeker weten als ik op iets overga dat ik het ook kan kopen...

Equifyt heeft ook een gras kruidenbrok de Equi herbs. Tevens zijn bij de Equifyt verkooppunten ook de Agrobs producten verkrijgbaar zoals Aspero bijvoorbeeld.

Mocht je het willen proberen je kunt bij mij een proefpakket bestellen [EA-CO] Voordelig Equifyt uitproberen?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:26

Hier nog een fan van de healthy herbs van voergezond!
Ik voer dit nu een jaar en ben er super blij mee! Paarden eten rustig, zien er prima uit (eindelijk niet te dik meer), hebben genoeg energie!
Voor mij geen ander voer meer iig!
Ik ben benieuwd wat jij van de brokken vindt!??

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 15:28

Heb inmiddels bericht van 2 stalgenootjes die ook brok van Voergezond voeren. Ook erg positief. :D

En ach... Jippe zal ze wel lusten. Dat is net een Labrador onder paarden. Die eten ook alles. }:0

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:36

Hahahahaah, labrador onder de paarden, die is leuk!
Ben erg blij dat ik daar op overgestapt ben!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 15:38

Caballos schreef:
Hahahahaah, labrador onder de paarden, die is leuk!
Ben erg blij dat ik daar op overgestapt ben!

:D

(Heb een zwarte Labrador EN een Fries.... Beide zijn ze dus zwart, lief, maar vreselijk lomp en vreten werkelijk alles.... En allebei snappen ze niet dat ze echt NIET door de deuropening van 10 cm passen.... Ja ik zie tussen mijn 2 zwarte kanjers echt heel veel gelijkenissen :+

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:42

Het is jammer dat er maar zo weinig mensen zijn die verstand hebben van paardenvoeding, het zou een hoop ellende schelen.

Ik zou je Pavo Podo Supply willen aanraden: http://www.pavo.nl/pavo-productpdf/27/P ... Supply.pdf
Is wel in brokvorm, maar bevat slechts 2% zetmeel en 5% suiker (staat niet op de site maar heb ik opgevraagd bij Pavo). Bovendien mag je er maar maximaal 300 gram per dag van voeren. Het mooie van dit supplement vind ik dat het goed in de verhoudingen zit; dit is bij bijna alle krachtvoersoorten helaas niet het geval.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 15:46

dorientjuh schreef:
Het is jammer dat er maar zo weinig mensen zijn die verstand hebben van paardenvoeding, het zou een hoop ellende schelen.

Ik zou je Pavo Podo Supply willen aanraden: http://www.pavo.nl/pavo-productpdf/27/P ... Supply.pdf
Is wel in brokvorm, maar bevat slechts 2% zetmeel en 5% suiker (staat niet op de site maar heb ik opgevraagd bij Pavo). Bovendien mag je er maar maximaal 300 gram per dag van voeren. Het mooie van dit supplement vind ik dat het goed in de verhoudingen zit; dit is bij bijna alle krachtvoersoorten helaas niet het geval.

Weet niet of ik dit zo geschikt vind:

Dit voedingssupplement met Podo®-mineralen is zeer geschikt voor opgroeiende veulens en 1- en 2-jarige paarden tijdens weidegang of bij een lage krachtvoergift. Het heeft een bijzonder gunstige uitwerking op het gehele beenderstelsel; het versterkt het weefsel en verbetert de doorbloeding. Pavo Podo®Supply kan ook worden gebruikt als supplement voor hoogdrachtige of lacterende merries

Toepassing
Zeer geschikt voor Merries en veulens die geen speciale fokkerijvoeders krijgen

Samenstelling
Luzerne
Sojaschillen
Rietmelasse
Plantaardige olie
Vitaminen - mineralen

Het gaat bij mij om een 8 jarig, dus volwassen paard (ruin) van 700 kilo die zelfs wat te zwaar is, dus geen puppypaard van 1 of 2 jaar.
Het betreft een supplement dus geen volledig voer.
En rietmelasse is toch echt melasse wat ik mijn paard niet wil geven.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:59

Ik zou persoonlijk ook nooit meer iets van pavo voeren.............. (persoonlijk slechte ervaringen mee)

Daarbij om het hele jaar door een vitamine supplement bij te voeren lijkt me ook niet heel verstandig, bepaalde vitamine worden door het lichaam opgeslagen en kunnen zelfs kankerverwekkend zijn. Daarnaast word het lichaam lui van altijd maar alles voorradig te hebben.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:25

Geloof mij, ook ik heb me verdiept in paardenvoeding en ik heb alles nagerekend en je kunt het gewoon aan ieder paard voeren. De rietmelasse heb ik dus nagevraagd bij Pavo, maar als er in totaal maar 7% zetmeel/ suiker in zit, vind ik dat geen probleem. Indien je niet over de 300 gram per dag gaat, is er niets aan de hand. Wat mij betreft moet krachtvoer nooit als een volledig voer worden gezien.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:27

dorientjuh schreef:

Jammer dat jij hierin voorop loopt....
Als ik jou was (heb ik al eerder gezegd), zou ik je maar beter gaan verdiepen in dierenvoeding, en niet afhankelijk zijn van 1 afspraakje die je had met een nutritionist van PAVO. Blijkbaar heeft die meneer erg veel indruk op je gemaakt want je neemt alles klakkeloos van hem over....
En, btw, die cijfertjes waar je steeds mee komt, zeggen totaal niets... Praat wat meer met mensen die al jarenlang paarden houden, leer je meer van (zou PAVO ook moeten doen).

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:29

Mijn paard vind de Healthy Herbs niet zo lekker als zetmeel bommen ( zetmeel = nou eenmaal smakelijk)maar ze eet het wel op, nu niet meer schrokkend, dus dat is een bijkomend voordeel :j

Ook maakt ze goed speeksel aan, heb jij dat ook cabbalos? Een mooi schuimmondje?

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:30

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:38

madamX schreef:
dorientjuh schreef:

Jammer dat jij hierin voorop loopt....
Als ik jou was (heb ik al eerder gezegd), zou ik je maar beter gaan verdiepen in dierenvoeding, en niet afhankelijk zijn van 1 afspraakje die je had met een nutritionist van PAVO. Blijkbaar heeft die meneer erg veel indruk op je gemaakt want je neemt alles klakkeloos van hem over....
En, btw, die cijfertjes waar je steeds mee komt, zeggen totaal niets... Praat wat meer met mensen die al jarenlang paarden houden, leer je meer van (zou PAVO ook moeten doen).

Haha waar heb jij het over? :) Ik weet dat je niet zo op me gesteld bent maar dat hoef je heus niet iedere keer te laten merken. Grow up. :(:)

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:42

Splinter schreef:
Mijn paard vind de Healthy Herbs niet zo lekker als zetmeel bommen ( zetmeel = nou eenmaal smakelijk)maar ze eet het wel op, nu niet meer schrokkend, dus dat is een bijkomend voordeel :j

Ook maakt ze goed speeksel aan, heb jij dat ook cabbalos? Een mooi schuimmondje?

Ja, net lippenstift :j
Ze doen het er echt zo goed op!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:43

ik heb niet alles gelezen, maar waarom wil je perse iets van brok voeren?? is er buiten dat de rest brok krijgt en hij het ook wil, nog een rede om het te voeren?? anders zou ik gewoon geen brok erbij geven.

mijn fries krijgt op dit moment een handje kruidenmuesli van havens. niet omdat hij het nodig heeft maar omdat de rest het ook krijgt.
hij heeft ook een tijd alleen een pavo summerfit koek gehad. 's ochtends en 's avonds een halve. dan heeft hij toch wat te eten als de rest krijgt en meteen z'n vitaminen.

in pavo nature's best zit bijv. helemala geen melasse. waarom mag hij eigenljk geen melasse/suiker?? want in vers gras zitten bijv. weer meer suikers dan in hooi. in kuil zit nog het minste suikers. deze zijn al voor een groot deel verbruikt tijdens het gistingsproces. maar dan nog is dit heel moeilijk te controleren. het ligt er ook totaal aan wat voor gras er gebruikt is tijdens het kuilen. of daar op dat moment veel of weinig suikers in zaten.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:44

dorientjuh schreef:
Geloof mij, ook ik heb me verdiept in paardenvoeding en ik heb alles nagerekend en je kunt het gewoon aan ieder paard voeren. De rietmelasse heb ik dus nagevraagd bij Pavo, maar als er in totaal maar 7% zetmeel/ suiker in zit, vind ik dat geen probleem. Indien je niet over de 300 gram per dag gaat, is er niets aan de hand. Wat mij betreft moet krachtvoer nooit als een volledig voer worden gezien.

Maar het krachtvoer geven wij ter aanvulling op het ruwvoer.
Dus in mijn ogen is veel ruwvoer en een aanvulling van de healthy herbs een compleet verhaal voor mijn paarden.
Ik ga liever voor dit natuurlijke product dan voor Pavo en alles wat daar in zit...........

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:45

heel weinig suikers bevatten:
Marstall Vito
en Dodson & Horrell Safe & Sound

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:54

Wat zo jammer is bij D&H is dat er weinig gehaltes bekend zijn, zo staat nergens de hoeveelheid suiker/zetmeel..............

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:57

voervergelijk geeft aan: 5% suikers 5% zetmeel

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:31

Caballos schreef:
Wat zo jammer is bij D&H is dat er weinig gehaltes bekend zijn, zo staat nergens de hoeveelheid suiker/zetmeel..............

Low calorie, low starch, high fibre
Low in sugar
With added biotin & antioxidants
With added yeast, MSM & herbs
Enriched with vitamins and minerals
Contains a blend of short chop fibre and a unique 'Nutri-Nut'
Feeding guidelines: The quantity of Safe & Sound needed to meet your horse or pony's optimum vitamin and mineral requirements is 300g/100kg bodyweight (e.g. 500kg horse = 2 1/2 Stubbs scoops (1.5kg) per day). If feeding less than the recommended daily amount, add Daily Vits & Mins or Ultimate Balancer
Analytical Constituents:

Est. Digestible Energy 8.5 MJ/kg
Crude Protein 8.0%
Crude Oils and Fats 4.0%
Crude Fibre 23.0%
Crude Ash 10.0%
Copper 55 mg/kg
Sodium 0.5%
Lysine 3 g/kg
Starch 5.0%
Sugar 5.0%
Biotin 10 mg/kg
Vitamin A 14,000 iu/kg
Vitamin D 2,000 iu/kg
Vitamin E 200 mg/kg
Vitamin C 160 mg/kg
Mixed tocopherols/E306 60mg/kg
Rosemary extract 110mg/kg

Ik ben zeer tevreden over Safe and Sound. Mijn paard krijgt nu (naast ruwvoer) ruim een jaar alleen dit (wel de aanbevolen hoeveelheid verspreid over verschillende voerbeurten) en ziet er beter uit dan ooit. Wat ik prettig vind is dat het lekker volumineus is. Je paard krijgt er lekker veel van in zijn bak en is er een tijdje zoet mee. Mooie vacht betere hoeven en adhd vrij. (ook nu zij ivm flinke wond boxrust heeft)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:45

offtopic maar: waarom moet een paard wat op boxrust staat, krachtvoer?? paarden hebben het bij recreatief gebruik al niet nodig, laat staan als ze helemaal niets doen. ze redden het prima op alleen voldoende ruwvoer.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 17:56

Ik ga dus niet in op al dat gemauw heen en weer. Achter de schermen heb ik inmiddels veel en betrouwbare info gehad (ook via de email van diverse kennissen van mij waaronder mijn eigen DA). Ik ga dus echt geen supplement geven dat ontwikkeld is voor jonge paardjes! Dat is nhet zoiets als puppenbrok aan een volwassen hond.

Tieme schreef:
ik heb niet alles gelezen, maar waarom wil je perse iets van brok voeren?? is er buiten dat de rest brok krijgt en hij het ook wil, nog een rede om het te voeren?? anders zou ik gewoon geen brok erbij geven.

mijn fries krijgt op dit moment een handje kruidenmuesli van havens. niet omdat hij het nodig heeft maar omdat de rest het ook krijgt.
hij heeft ook een tijd alleen een pavo summerfit koek gehad. 's ochtends en 's avonds een halve. dan heeft hij toch wat te eten als de rest krijgt en meteen z'n vitaminen.

in pavo nature's best zit bijv. helemala geen melasse. waarom mag hij eigenljk geen melasse/suiker?? want in vers gras zitten bijv. weer meer suikers dan in hooi. in kuil zit nog het minste suikers. deze zijn al voor een groot deel verbruikt tijdens het gistingsproces. maar dan nog is dit heel moeilijk te controleren. het ligt er ook totaal aan wat voor gras er gebruikt is tijdens het kuilen. of daar op dat moment veel of weinig suikers in zaten.

Goed, jij geeft dus een kruidenmeusli omdat de anderen iets krijgen. Ik wil dus idd iets geven wanneer de anderen iets krijgen. Iets wat makkelijk neer te zetten is voor de stalhouder om te voeren en iets dat natuurlijk is. Ik had al duidelijk aangegeven dat ik geen brok wilde maar een muesli, omdat ik dus geen biks wil wat aan elkaar geplakt zit met melasse (want dat is het enige waar dat spul goed voor is). Latere lering geeft aan dat in meusli's dus heel veel granen zitten/ gebruikt worden wat ik dus ook niet wil vanwege de aanezige zetmeel wat een paard eigenlijk gewoon slecht kan verteren. Omdat dat geen natuurlijke voeding is voor paarden. Lees het stuk van paardnatuurlijk maar nog een keer. Een paardendarmstelsel is ingericht op: gras en plantjes. Niet op zetmeelbommen.

Uiteindelijke conclusie van mijzelf is kortgezegd: ik wil (in de winter dus) iets voeren als de anderen ook iets krijgen:
A. waar geen melasse in zit
B. waar geen toegevoegde suikers inzitten
C. wat eigenlijk alleen maar bestaat uit: gras en kruiden.
D. waar geen granen in zitten
E. Voor de stalhouder wel zo fijn als dit in een vorm is wat ik afgepast in bakjes neer kan zetten

Dan kom je al snel op Wiesencobs of de geperste biks van Voergezond waar geen melasse aan toegevoegd is als plakmiddel.

En dan op jouw bewering dat er geen melasse in Pavo zit. Hier nogmaals de lijst van ingredienten, van Pavo site geplukt:

Pavo Nature's Best
De dagelijkse gezondheidsmuesli
Samenstelling
Spelt Luzerne Tarwegries Sojaschillen Gepofte Mais Tarwe Sojaolie Wortelvlokken Rietmelasse Vitaminen - mineralen

Dan kun je hoog en laag springen: Rietmelasse is (ondanks het woordje riet waardoor men denkt dat het wat anders is) toch echt gewoon melasse! Alleen dan uit rietsuikerplanten gewonnen en dus hetzelfde plakspul.

Het gaat dus ook niet erom dat hij geen suikers mag. Dat mag hij wel, maar dan datgene wat van nature in gras zit en dus geen toegevoegde (industrie) suikers. Dus zo natuurlijk mogelijk.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 17:59

Tieme schreef:
offtopic maar: waarom moet een paard wat op boxrust staat, krachtvoer?? paarden hebben het bij recreatief gebruik al niet nodig, laat staan als ze helemaal niets doen. ze redden het prima op alleen voldoende ruwvoer.

Als je het over de mijne hebt: hij staat niet op boxrust :?
Paard staat van de winter op stal en op de paddock en dus niet meer 24/7 op gras.
Paard komt elke dag aan het werk, aan de longe, onder het zadel, bak slepen, grondwerk, Lange lijnen. En... Voergezond is geen krachtvoer. Het is eigenlijk ruwvoer geperst in biksvorm met een hoog cellulose gehalte. Krachtvoer zijn in mijn ogen die biksen met enorme energiewaarden (door suikers en zetmeel) waar paarden een kortdurende energie van kunnen halen. Uit cellulose (dus gras) halen ze langere energie.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:00

Ik heb hetzelfde probleem, mijn hoefbevangen merrie mag ook geen krachtvoer, maar wil ik wel iets geven als de rest hun brokken krijgt.
Ik had eerst Marstall Vito, maar omdat ik twijfelfde of ze daarvan ging schuren heb ik nu een zak D&H S&S gehaald, dat is vooral heel sprietig spul met weinig inhoud, dus daar kun je zo een hele schep van geven zodat ze even lekker bezig zijn.