Energie boost: ervaring met red cell of iets anders

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Don_Zhivago

Re: Energie boost: ervaring met red cell of iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 17:09

Een supplement is voorlopig van de baan.
Ik begin nu met die voeding en kijken wat dat met hem doet.
Supplement kan ik altijd nog geven.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 09:20

Ik vraag me eerlijk gezegd een beetje af, of je het wel op lichamelijk gebeid moet zoeken.

Je geeft aan dat het karakter van je paard sowieso al rustig/traag is, en dat hij thuis wel redelijk goed doorloopt. Op wedstrijd is hij niet vooruit te branden.
Misschien zinvol om eens te kijken naar zijn gedrag en hoe hij zich voelt op wedstrijd. Het kan best dat hij wedstrijden helemaal niet leuk of zelfs eng vindt. Sommige paarden worden dan heel onrustig, maar er zijn er ook die dan als het ware in zichzelf keren en op de rem gaan. Ook kan het zijn dat jij zelf heel anders bent op wedstrijd dan thuis, meer gespannen of meer onder druk, zodat hij voelt dat er veel van hem verwacht wordt en hij daar door terughoudend te worden op reageert.

En dan heeft meer of anders voeren misschien helemaal geen zin, maar moet je het zoeken op het gebied van de (mentale) training en ontspanning van je paard (of jezelf ;) ). Traagheid is niet altijd lichamelijk (geen energie) of een teken van onwil of verzet!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 09:28

Ben ik ben je eens.

Tuurlijk is er een vorm van spanning bij.
Met losrijden gaat het vaak nog goed. In de ring als hij alleen is gaat het minder.
De ene x is hij goed voorwaarts, de andere x erg traag.

Er is niet echt een lijn in de trekken. Zowiezo mist hij op wedstrijd de pit om lekker te kunnen rijden. Hij is Zowiezo geen vlotte dus het voer kan geen kwaad.
Ik heb geen spanning, hij een klein beetje.
Ondanks de spanning is hij wel lekker ontspannen in z'n lijf. Hij kijkt wat om zich heen.
Bang is hij zeker niet.

Ik ga het voer gewoon proberen en kijken hoe het zondag gaat.

monieke83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:03

Don_Zhivago ik zie veel terug in je verhaal ben sinds gisteren sport+ aan het voeren ben benieuwd, heb ook een paard met een redelijk nuchter karakter maar sluit zich wel af bij spanning van ruiter en onzekerheid, hulpen komen dan niet meer door en word dan trager.
En natuurlijk vaker op wedstrijd als thuis dus zeker ook een stukje mentale training aan mijn kant haha.
Ben dus benieuwd of dit gaat werken heb werkelijk alle voersoorten al geprobeerd en hij doet het het beste op veel en goede kwaliteit ruwvoer met een vitaminekoek ongeloofelijk maar waar.
Ik voerde op den duur dus kilo's brok en haver en hij werd alleen maar trager dus veel krachtvoer is vaak ook een boosdoener als het niet in het karakter van je paard zit. Veel ruwvoer zodat die een constante stroom heeft van enrgie en voldoende vitamines doen wonderen.
Wilde sport+ dus geven voor meer energie op de wedstrijden houd je op de hoogte of het werkt.

su72

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 21:19

Hoe is het gegaan zondag?
Heb je verschil gemerkt?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 21:31

su72 schreef:
Hoe is het gegaan zondag?
Heb je verschil gemerkt?

Ja wel een beetje.
Had het 4 dagen voor de wedstrijd gegeven.
Merkte wel dat hij iets voorwaartser was.
Hij liep niet onder me vandaan maar dat hoeft ook niet.

Ik ga van de week 2 zakken halen en dan ga ik het een maand voeren. Kijken of ik dan meer verschil merk.
Zowiezo is het erg goed voer dus kan het geen kwaad.

Dus het is nog ff uitproberen en dan weet ik of het echt werkt ;)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 22:02

dat klinkt al hoopvol :D

Laat je het nog weten als je het langer gegeven hebt??

Ik ben reuze benieuwd :j

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 22:06

Tuurlijk.

Ik ga het hopelijk volgende week halen. En dan begin ik er weer mee.
Ik zal regelmatig updates plaatsen of jullie op de hoogte te houden.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 22:07

+:)+ top, ik blijf je volgen!!

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:47

Suplementen zijn goed voor even, niet voor langere tijd.
Mijn merrie werd ook traag van brok, teveel ballaststoffen, en weinig nuttig bruikbare voedingsstoffen voor het paard waardoor het echt als ballast was voor der. Ik heb haar compleet van de brok afgehaald, voer nu subli zonder (ook ivm insuline resistentie van mijn andere paard) met de combi van pavo sportfit en tijdens wedstrijd prestatiemix (poeder) van subli.Door de slobber (alleen na het werk) doe ik de omega369 van subli zodat ze langdurige energie krijgt.
Paard is binnen een maand compleet verandert.

Ik hoop voor je dat de equifyt werkt, die van mij reageerde er erg slecht op helaas (Kwam gigantisch aan, werd traag en kreeg uitslag op haar huid).
Ik hoor trouwens meerdere mensen dat paarden slecht reageren op brokken (ongeacht merk) met allemaal dezelfde klachten.. Voor mij geen brok meer iig.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 22:05

Ik wil op den duur ook van de brok af. Door de verhalen die ik hier lees wil ik helemaal stoppen en hem alleen op muesli zetten.

Hij mag absoluut niet aankomen. Heb hem eindelijk mooi slank en strak!!
Dus het aankomen zie ik snel genoeg.

Juli en augustus gaat hij lekker 2 maandjes 24/7 de wei op. Dan hou ik hem schraal op het voer maar wel iets want blijf hem wel door trainen.

Ik ben benieuwd of ik op langer termijn verschillen zal gaan merken.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:54

Wij gaan ook iets uit proberen. Aangezien er bij ons op stal cavalor muesli word gevoerd gaat Alcazar op 4 scheppen Pianissimo en krijgt hij er Pavo MultiVit 15 bij. Hij gaat dus helemaal van de brok af, ben benieuwt hoe hij het er op gaat doen.

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:57

pizza64 schreef:
Wij gaan ook iets uit proberen. Aangezien er bij ons op stal cavalor muesli word gevoerd gaat Alcazar op 4 scheppen Pianissimo en krijgt hij er Pavo MultiVit 15 bij. Hij gaat dus helemaal van de brok af, ben benieuwt hoe hij het er op gaat doen.

pianissimo is rust gevend.. daar zal hij niet meer energie van krijgen

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 18:27

denk ook niet dat ze daar veel meer ernergie van zullen krijgen ;)

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:57

Rustgevend in de zin van rust in z'n hoofd minder spanning in zijn lichaam zodat ie zich kan concentreren op doorlopen. In principe heeft ie energie genoeg. En dan dus de PAVO voor meer energie. En zoals ik zeg uit proberen.......

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:02

pizza64 schreef:
Rustgevend in de zin van rust in z'n hoofd minder spanning in zijn lichaam zodat ie zich kan concentreren op doorlopen. In principe heeft ie energie genoeg. En dan dus de PAVO voor meer energie. En zoals ik zeg uit proberen.......

sorry dat ik het zei, mijn excuses.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 19:03

pizza64 schreef:

Dat klinkt al wat logischer ;)

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:06

PintoNatal schreef:
pizza64 schreef:

sorry dat ik het zei, mijn excuses.

Tjong sorry dat ik het probeer uit te leggen ....

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 19:54

Volgens mij was het niet de bedoeling dat het zo op jou over kwam pizza ;)
Ben juist blij met je uitleg anders had ik het niet begrepen ;)

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:24

Tja het is ook wel tegenstrijdig een rustig paard iets voeren wat kalmerend werkt. Maar goed zoals jij ook al eens opmerkte ondanks dat het van die coole kikkers zijn zijn ze toch op een bepaalde manier gespannen.
Spring jij wel eens met je paard Don_Zhivago? Iris wel en dan reageert Alcazar weer heel anders als in de dressuur ring. Hij vind sommige hindernissen heel spannend en weigert ook wel met name als er iets aparts onder de hindernis staat. Maar hij raakt lang niet zo in zichzelf gekeerd, de hulpen blijven veel beter doorkomen. En dat is iets wat in de dressuur ring soms totaal niet meer lukt.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 20:32

pizza64 schreef:
Tja het is ook wel tegenstrijdig een rustig paard iets voeren wat kalmerend werkt. Maar goed zoals jij ook al eens opmerkte ondanks dat het van die coole kikkers zijn zijn ze toch op een bepaalde manier gespannen.
Spring jij wel eens met je paard Don_Zhivago? Iris wel en dan reageert Alcazar weer heel anders als in de dressuur ring. Hij vind sommige hindernissen heel spannend en weigert ook wel met name als er iets aparts onder de hindernis staat. Maar hij raakt lang niet zo in zichzelf gekeerd, de hulpen blijven veel beter doorkomen. En dat is iets wat in de dressuur ring soms totaal niet meer lukt.

Springen mag hij helaas niet (HKO)
we hebben dit 2 jaar geleden wel gedaan maar dat was meer af en toe een sprongetje.
hij was dan wel wat fanatieker..

Wil je mij op de hoogte houden wat je merkt in het gedrag en looplust van het paard?
ben wel heel benieuwd ;)

eind deze week ga ik 2 zakken equifyt halen, hij gaat dan een maand op dit voer en pas na die maand kan ik bepalen of het werkt..

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:59

Ja is goed, ik ben ook heel benieuwt hoe jou paard het op de equifyt gaat doen.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 21:21

pizza64 schreef:
Ja is goed, ik ben ook heel benieuwt hoe jou paard het op de equifyt gaat doen.

Dan houden we elkaar op de hoogte over een paar weken ;)

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 09:02

pizza64 schreef:

Ik vraag me af waarom jullie allemaal van de brok af willen maar wel muesli gaan voeren? Hier zitten (vaak) ook zeker ballaststoffen in en zeker de Cavalor bevat nog E324 ook.

Dit stukje heb ik even van een ander topic geplakt waar pas een discussie was over e-nummers.

Let vooral op deze e-nummers. Deze worden gebruikt om voer langer houdbaar te maken:

E 320: Butylhydroxyanisol (BHA)
E 321: Butylhydroxytolueen (BHT)
E 324: Ethoxiquine

Ethoxyquine (Code E 324) is een rubberstabilisator, landbouwbestrijdings middel dat gebruikt wordt voor de bestrijding van ongedierte en onkruid (dus een bestrijdingsmiddel en geen antioxidant), dat bij de productie van vee-, honden- en kattenvoer gebruikt kan worden. Na onderzoekingen is vastgesteld, dat Ethoxyquine giftige bijwerkingen heeft, die de lever- en nierfuncties verstoren.
Ethoxyquine is voor menselijk gebruik dan ook absoluut verboden en u zult E324 inde menselijke E-lijsten ook niet aantreffen.
Er wordt ook aangegeven, dat de darmbacteriën door Ethoxyquine ernstig beschadigd en sterk verminderd worden. Hierdoor wordt de balans in de darmflora verstoord, wat als gevolg kan hebben, dat de vacht droog en broos wordt, en er daardoor dus droog uitziet, zijn glans verliest en/of uitvalt. De huid wordt schilferig en ziet eruit als bij schurft. Het haar blijft weg en de huid kan zich ontwikkelen als een zgn. olifantshuid.
De dieren hebben veel jeuk en krabben zich, waardoor de mogelijkheid van ernstige infecties ontstaat.
Aan al deze problemen moet iets gedaan worden, om ernstige veranderingen van de huid en de vacht te voorkomen.
Medisch is daar weinig tegen te doen. Wisselen naar een voer dat vrij is van Ethoxyquine is het enige alternatief.
Het kan 3 – 4 maanden duren voor de giftige stoffen uit het lichaam verdwenen zijn.
Er zijn berichten over leverkanker, schildklierkanker en nierfunctiestoringen in samenhang met Ethoxyquine.

Er zijn maar weinig muesli's die geschikt zijn als je ballastvrij wilt voeren.
Laatst bijgewerkt door touchofpink op 21-06-11 09:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 09:06

Equifyt zitten geen ballast stoffen in ;)

Tegen mij is verteld dat in brok meer spul zit wat ze niet nodig hebben. Moet gezien worden als fastfood.