ervaringen met grasmaskers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

haukieboy

Re: ervaringen met grasmaskers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:34

Ik heb een ijslander en heb wel maat full nodig. Denk voor een haflinger dus ook wel.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:44

Mijn pony loopt al 2 jaar met zo'n graasmasker als ze de wei op gaat. Ik heb er zo eentje met een klein gaatje aan de onderkant. Ik heb er een bontje aan zitten tegen het schuren en voor de rest kan ze er alles mee!

Ze kan er goed mee eten, ze kan er mee drinken uit de sloot maar ook uit een automatische drinkbak kan ze drinken met deze muilkorf, het vergt wat handigheid maar ze ramt hem er gewoon in en kan er mee drinken. Kan me wel voorstellen dat niet elk paard uit een automatische drinkbak durft/kan drinken met zo'n muilkorf om....

Speeelsheid is ook geen probleem, waar ze normaal elkaar kriebelen schuurt mijn pony gewoon lekker met die muilkorf langs de schoft, zelfde idee :j

Als paarden lelijk tegen d'r doen in de vorm van bijten kunnen ze een gooi met die muilkorf krijgen van d'r en anders draait ze zich maar om. Kortom, ik ben zeeeeer tevreden over de muilkorf en pony-lief heeft er ook totaal geen problemen mee!

Ik heb trouwens voor mijn pony van 1,35 een XS van imperial riding, volgende x koop ik denk ik alleen wel een S, zit ie net ietsjes ruimer....

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:54

Ik weet niet of het hier al gezegd is maar als het gaat om hoefbevangenheid kan je je paard juist beter niet op kort gras zitten. Het korte gras is namelijk jong gras en daarin zitten de meeste eiwitten in waar je paard vervolgens hoefbevangen van kan raken. Je kan dan je paard nog het beste op heel lang gras zetten. Dan krijgt tie wel meer suikers binnen en zal misschien wat dikker worden maar de kans op hoefbevangenheid is kleiner. Verder heb ik geen ervaring met een grasmasker :P

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:13

SunnyJazz schreef:
Ik weet niet of het hier al gezegd is maar als het gaat om hoefbevangenheid kan je je paard juist beter niet op kort gras zitten. Het korte gras is namelijk jong gras en daarin zitten de meeste eiwitten in waar je paard vervolgens hoefbevangen van kan raken. Je kan dan je paard nog het beste op heel lang gras zetten. Dan krijgt tie wel meer suikers binnen en zal misschien wat dikker worden maar de kans op hoefbevangenheid is kleiner. Verder heb ik geen ervaring met een grasmasker :P

Nee hoor, paarden worden niet hoef eva gen van eiwitten maar juist van de suikers ;)
Maar alsnog kun je ze dan idd beter niet op te kort gras eggen. De suikers zitten namelijk onderin t gras. En bij heel kort gras raakt het gras in de stress, waarbij het nog meer suiker aanmaakt om te groeien..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:14

SunnyJazz schreef:

Nee hoor, paarden worden niet hoefbevangen van eiwitten maar juist van de suikers ;)
Maar alsnog kun je ze dan idd beter niet op te kort gras eggen. De suikers zitten namelijk onderin t gras. En bij heel kort gras raakt het gras in de stress, waarbij het nog meer suiker aanmaakt om te groeien..

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:40

Dan zal ik het wel verwisseld hebben en zitten dus in het jonge gras de suikers? :P

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:24

Bianc93 schreef:
Meestal kan een paard zelf wel goed inschatten -anders dan de mens- dat genoeg ook genoeg is!
Zou dat niet doen zo'n kapje, want dat zit echt onnatuurlijk.
Zo zijn er ook mensen die een bandje hebben voor honden, zodat die niet blaffen! Vind ik kruw!
Geloof me, er zijn zat pony's die dat níet inschatten..
Bij ons staan ze de nachten nog op de paddock met hooi. Alles op één na (die van mij...) gaat als we ze 's avonds van t gras halen uit staan buiken. Er is er maar 1 die altijd direct naar het hooi doorloopt en ook áltijd wanneer je maar kijkt staat te eten..
Nu ik er, vanwege een blessure, geen werk tegenover kan zetten moet ik toch iets anders verzinnen zodat ze zich niet dood(ziek) eet..

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:52

Nou hier idd al enkele rubbers gescheurd,gelukkig bij degene die het kunnen hebben, ik laat overigens bontjes maken voor de bakstukken, het schuurt nu.
helaas had mijn jonkie vandaag een wond aan haar kin en neus, daar moet ik dus iets op verzinnen.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:55

Kun je dan niet beter een greenguard nemen? Ze kosten wel wat meer, maar mijn paard gebruikt 'm nu voor het tweede seizoen.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 22:02

Mijn paardje (maat haf) heeft beide maskers. De nylon (met bijbehorend halster) krijgt ze snel af, en vind ik zelf te klef en te benauwd. Die gebruiken we dus niet.
De greenguard gaat prima. Met gewoon haar eigen halster. Ze houdt haar hoofdje klaar als hij weer om moet na het rijden, ze kan drinken uit een automatische drinkbak, ik zie haar vaak schurken en sociaal doen met de anderen, ze is blij etc. Ze heeft altijd een paar dagen wat zere plekjes, maar dat wordt snel genoeg eelt.
Liever zo dan haar in haar eentje op een hete paddock zetten, of zich dood laten eten.

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 22:06

Ik heb verschillende maskers, ook de greenquard, geprobeerd, maar mijn shetlander krijgt het steeds weer voor elkaar om ze af te werken, al dan niet met hulp van zijn vriendjes... :(
Ik heb ook het idee dat mijn pony het erg benauwd vindt.

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 13:56

Voor mijn shetje heb ik ook net een grasmasker gekocht (die van 22 euro) op aanraden van de Paardendrogist, omdat hij net licht hoefbevangen is geweest. Het is maatje XS en hij past precies om zijn neus, je kan aan 1 kant net een vinger erbij in steken. Zit dit dan precies goed pas of te strak?

Zijn neusvleugels komen nl. tegen de rand aan, maar hij kan er wel mee eten (wat grasjes door het gat gestoken om dat uit te proberen). Maat S is nl. een stuk groter of zal dat toch beter zijn?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 15:21

@Mirjam: Maar 1 vinger er tussen vind ik echt te strak. Bij één van mijn paarden zat er een masker eerst ook te strak en bij haar lag toen haar hele kin open. Bij mijn beide paarden zitten de maskers vrij ruim om de neus. Sen heeft gister alleen haar masker gesloopt (niet de korf, maar het halster) en ik heb de korf nu vast gemaakt aan een gewoon halster. Ik vind het masker zo wel een stuk beter zitten.

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 10:53

Bedankt voor je reactie!
Ik twijfelde al, gelukkig mag ik het ruilen.

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:51

GG vandaag om gedaan en hij snapte gelukkig hoe hij moet eten.
Vanavond ga ik nog even kijken of het nog steeds allemaal goed gaat.

Enya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:55

Ponylief hier heeft er ook een om :j
Wel een nylon, maar ben er zeer tevreden over! We hebben wel een iets grotere gekocht dan dat ie nodig heeft, hij past wel gewoon, maar de korf is wijder, dus meneer kan gewoon gapen enz. :)
Ook drinken gaat goed! Alleen heeft meneer hem niet echt graag om :o
Maar kan nou niet zeggen dat ie er last van heeft!
En ideaal, hij wordt niet meer snel te dik, vorige jaren zat hij steeds tegen hoefbevangenheid aan namelijk .. Maar als het gras korter en minder rijk wordt, mag ie hem af :)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 19:39

Ik hed de greenguard gehad, opzich prima systeem ,maar niet als paard tussen maat full en pony inhangt, ze zijn ermaar in 2 maten.

Ook heb ik die andere graakorf gehad, dat vond ik 3x niks, paard kan helamaal niks.

Ik heb nu een muilkorf, zo'n ijzeren, die je tege bijten op doet, omgedoopt tot graasmasker. Werkt goed, al heeft ze hem nog niet consequent op gehad, maar hij doet wat ie moet doen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 21:00

karev schreef:
Ik heb nu een muilkorf, zo'n ijzeren, die je tege bijten op doet, omgedoopt tot graasmasker. Werkt goed, al heeft ze hem nog niet consequent op gehad, maar hij doet wat ie moet doen.

Maar die is toch helemaal open? Dan hoeven ze toch amper iets te doen om toch veel gras binnen te krijgen? :o
Maar het kijkt wel vriendelijker naar mijn idee en van al die schuurverhalen hier in dit topic krijg ik een beetje de kriebels :(:)
Ik ben ook zoekende naar de juiste oplossing, maar ik heb em nog niet gevonden :(:)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 21:02

Afbeelding
Hier tevreden grazende paardjes :(:) :(:) voor de schruuplekken wil ik bontjes laten maken.En volgende keer ga ik voor een betere kwaliteit graasmasker.Echter is het hier een succes :j

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 21:03

Welke graasmaskers heb jij timokyana?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 21:06

Ik had er 6 uit duitsland besteld (zelfde als de BB ) Echter 1 was de 1e dag al stuk dus 1 bij de BB gekocht (die helemaal gedraaid is,fabrieksfout denk ik )

Bij een vriendin heb ik die van imperial riding gezien,die zien er steviger uit qua rubber.Bij mij zijn het merendeel van de rubbers al deels kapot.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 21:07

Jeetje, dat is snel zeg! Mijn greenguard gebruik ik (of nou ja, mijn paard eigenlijk meer :+ ) voor het tweede seizoen. Ik verwacht dat 'ie het dit jaar nog wel gaat redden. Ze zijn alleen een stukje prijziger.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 21:08

zit ik over te denken,echter het kostenplaaje he als ik er zoveel moet hebben.
Echter als ze 2 jaar mee gaan is het de moeite waard :-)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 21:10

Kun je niet proberen om staffelkorting te krijgen? :+

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 21:13

timokyana schreef:
Ik had er 6 uit duitsland besteld (zelfde als de BB ) Echter 1 was de 1e dag al stuk dus 1 bij de BB gekocht (die helemaal gedraaid is,fabrieksfout denk ik )

Bij een vriendin heb ik die van imperial riding gezien,die zien er steviger uit qua rubber.Bij mij zijn het merendeel van de rubbers al deels kapot.

Dan waren die niet echt stevig :(:) Die van IR heb ik wel 1 gezien, maar was me toen nog niet echt aan het orienteren en vond em toen hetzelfde als die van de BB :o