Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
haukieboy schreef:Wij krijgen vandaag voor het eerst voordroog omdat het gewone hooi op is. Hoeveel voordroog voeren jullie je paard/pony nou? Ik heb een ijslander van zo'n 380-400 kg. Kan ik gewoonaanhouden dat hij 1,5 kg per 100 kg nodig heeft?
Citaat:Omdat ingepakt hooi een fermentatie proces heeft doorstaan. En ook dat het te zuur is voor paarden!
Ken een hoop paarden die niet tegen voordroog kunnen, ken niet 1 paard die niet tegen hooi kan.
Ze krijgen buikpijn, andere ontlastig en ga zo maar door.
Hooi is perfect geschikt voor paarden, voordroog/kuil/in plastic gezeten hooi niet. Bovendien zit er vaak genoeg schimmel in ook die je niet ziet.
Dit is mijn mening.
Caballos schreef:Als je "goed" voordroog wil maken moet je het hooi eigenlijk ook langer laten drogen dan 2 dagen. Maar ja de boeren vinden het wel lekker makkelijk, te nat of niet te nat we pakken het in.............
Ook voordroog heeft last van stof. Dat het stofvrij zou zijn is niet waar.
Maris schreef:paul11, dank je wel voor je uitleg !
Dus in voordroog zitten minder suikers ( omdat die worden omgezet in zuren ter conservering ) dan in hooi ( als hooi en voordroog tegelijk worden gemaaid ). Maar dan zitten er in voordroog dus wel veel meer zuren dan in hooi ? ---> dus meer kans op verzuring van de darmen ??
Citaat:Dat er meer eiwit in zit als in gewoon hooi is niet zo. Het hangt van de bemesting af, hoeveel eiwit er in hooi en voordroog balen zit.
Caballos schreef:Waarom niet gewoon goed hooi voeren?
Ik zelf heb alleen maar ellende gezien met hooi wat in plastic heeft gezeten. Wat is er mis met gewoon goede kwaliteit hooi.
Caballos schreef:Het hele verhaal met die zuren, dan hoeft het al niet meer.
Waarom niet gewoon goed hooi voeren?
Ik zelf heb alleen maar ellende gezien met hooi wat in plastic heeft gezeten. Wat is er mis met gewoon goede kwaliteit hooi.
Het is zuur, te zuur voor paarden, je hebt kans op botulisme (zijn al behoorlijk wat paarden aan overleden), vaak genoeg zit er schimmel op de pakken als je ze open maakt. Dat halen ze er dan vanaf, maar de "onzichtbare" schimmel zit er nog gewoon in, en een paard is nu eenmaal erg gevoelig voor schimmels en niet gebouwd om een beetje zuur of heel zuur voedsel te verteren.
Citaat:beetje zuur of heel zuur voedsel te verteren.
papagroom schreef:Ik krijg hier sterk de indruk dat menig een kuilgras geeft ,terwijl men denkt hooi te geven....geeft niets hoor..er is niets mis met goed kuilgras.....
Citaat:Je bedoelt dan zeker voordroog, echt kuilgras verwar je niet snel met hooi
anneliesdj schreef:Als je het hebt over kuilgras wordt normaal toch 'koeienvoer' bedoeld wat na het maaien hooguit een halve dag droogt en dan direkt in de kuil gebracht wordt en afgedekt met plastic en grond.
Het voordroog wat voor paarden gebruikt wordt is vele malen droger en voor een leek te verwarren met hooi.
anneliesdj schreef:Ik zie in mijn omgeving geen boer die het langer laat liggen dan een halve dag en die halve dag is dan puur omdat het materieel niet sneller ter plaatse kan zijn en werkvolk ook pauze moet houden![]()
Als je het bekijkt zoals jij nu doet bestaat er eigenlijk helemaal geen voordroog maar heb je alleen kuil en hooi.
anneliesdj schreef:Schudden doen ze niet en ze wachten ook geen gunstige omstandigheden af.
Ik geloof dat de voorkeur wel gaat naar droog weer maar of er wel of geen zon is zal ze worst zijn, ze maaien en daarna gaat het linea recta op de bult zonder te schudden of te drogen.
Johanna59 schreef:Dat kan alleen bij niet al te lang gras. Maar als je het gaat wikkelen kan dit echt niet. Alleen als het voor koeien in bult wordt gezet, hoeft het niet zo lang te drogen.
anneliesdj schreef:Schudden doen ze niet en ze wachten ook geen gunstige omstandigheden af.
Ik geloof dat de voorkeur wel gaat naar droog weer maar of er wel of geen zon is zal ze worst zijn, ze maaien en daarna gaat het linea recta op de bult zonder te schudden of te drogen.