voordroof of hooi ?à

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 15:43

Wij krijgen vandaag voor het eerst voordroog omdat het gewone hooi op is. Hoeveel voordroog voeren jullie je paard/pony nou? Ik heb een ijslander van zo'n 380-400 kg. Kan ik gewoonaanhouden dat hij 1,5 kg per 100 kg nodig heeft?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 15:47

haukieboy schreef:
Wij krijgen vandaag voor het eerst voordroog omdat het gewone hooi op is. Hoeveel voordroog voeren jullie je paard/pony nou? Ik heb een ijslander van zo'n 380-400 kg. Kan ik gewoonaanhouden dat hij 1,5 kg per 100 kg nodig heeft?

Hangt af van de kwaliteit en de hoeveelheid werk dat je paardje verzet.

haukieboy

Re: voordroof of hooi ?à

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 15:48

Nou, op dit moment doet ie dus helemaal niks. En de komende maanden blijft dat wel zo, van niks tot heel licht recreatief werk.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 15:53

Dan mag je best wat minder voeren als je met hooi gewend bent.
maar verdeel t wel goed over de dag want hij vind dit waarscheinlijk lekkerder als hooi en zal alles dan in een keer opeten terwijl hij wel de hele dag met eten bezig moet zijn.
als ie een keer gewend is aan t kuil geeft ie zelf wel aan hoeveel nodig is....dan eet ie niet meer alles in een keer op als t teveel is

Femke___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 16:04

Caballos schreef:
Daarom ga ik ook voor gewoon goed hooi!

ben het metje eens :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 16:14

Citaat:
Omdat ingepakt hooi een fermentatie proces heeft doorstaan. En ook dat het te zuur is voor paarden!
Ken een hoop paarden die niet tegen voordroog kunnen, ken niet 1 paard die niet tegen hooi kan.
Ze krijgen buikpijn, andere ontlastig en ga zo maar door.
Hooi is perfect geschikt voor paarden, voordroog/kuil/in plastic gezeten hooi niet. Bovendien zit er vaak genoeg schimmel in ook die je niet ziet.

Dit is mijn mening.

Ik voer al jaren voordroog en er is geen paard hier op stal wat er problemen mee heeft.
ER staan hier 30 paarden en pony's, van KWPN, Arabier, Fjord, Tinker, minishet enz.
Voordroog is trouwens goedkoper in aanschaf dan kleine baaltjes hooi.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 16:16

paul11, dank je wel voor je uitleg !
Dus in voordroog zitten minder suikers ( omdat die worden omgezet in zuren ter conservering ) dan in hooi ( als hooi en voordroog tegelijk worden gemaaid ). Maar dan zitten er in voordroog dus wel veel meer zuren dan in hooi ? ---> dus meer kans op verzuring van de darmen ??

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 17:02

Het hele verhaal met die zuren, dan hoeft het al niet meer.
Waarom niet gewoon goed hooi voeren?
Ik zelf heb alleen maar ellende gezien met hooi wat in plastic heeft gezeten. Wat is er mis met gewoon goede kwaliteit hooi.

Het is zuur, te zuur voor paarden, je hebt kans op botulisme (zijn al behoorlijk wat paarden aan overleden), vaak genoeg zit er schimmel op de pakken als je ze open maakt. Dat halen ze er dan vanaf, maar de "onzichtbare" schimmel zit er nog gewoon in, en een paard is nu eenmaal erg gevoelig voor schimmels en niet gebouwd om een beetje zuur of heel zuur voedsel te verteren.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 17:16

Caballos schreef:
Als je "goed" voordroog wil maken moet je het hooi eigenlijk ook langer laten drogen dan 2 dagen. Maar ja de boeren vinden het wel lekker makkelijk, te nat of niet te nat we pakken het in.............

Ook voordroog heeft last van stof. Dat het stofvrij zou zijn is niet waar.

Dit wat je nu zegt, is niet waar!!! Boeren vinden het lekker makkelijk.

Goed hooi is namelijk heel erg moeilijk te maken. Het moet ten eerste een echte droge periode zijn.
Dan zit je al gauw op een week. Ook hooi gaat, als er ook maar een sprankje vocht in zit, schimmelen.
Verder is hooi gauw erg stoffig.
Echt hooien van een stuk land, lukt vaak maar één keer.
De in plastic verpakte voordroog balen, worden in principe net zo gewonnen, als hooi. Ook dit moet droog zijn.
Het is veel meer werk als het maken van gewoon hooi. En ook veel duurder. Meer machines.
Wat wel positief is, is dat er vaker "gehooid"kan worden.
Dat er meer eiwit in zit als in gewoon hooi is niet zo. Het hangt van de bemesting af, hoeveel eiwit er in hooi en voordroog balen zit.
Voordroog balen zijn stof vrij. Voor veel paarden beter dan gewoon hooi. Vooral paarden die last hebben van hun luchtwegen, kunnen
beter voordroog balen eten.
Voordroog balen zijn niet te vergelijken, met de het kuilgras, wat voor koeien gewonnen wordt. En ook dit product is nog altijd goed eten voor
paarden, mits je er rekening mee houdt, met de gift krachtvoer.

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 18:59

Maris schreef:
paul11, dank je wel voor je uitleg !
Dus in voordroog zitten minder suikers ( omdat die worden omgezet in zuren ter conservering ) dan in hooi ( als hooi en voordroog tegelijk worden gemaaid ). Maar dan zitten er in voordroog dus wel veel meer zuren dan in hooi ? ---> dus meer kans op verzuring van de darmen ??

Dat zure valt reuze mee hoor, bij een goeie voordroogkuil ruik je het nauwelijks, daarbij zoals eerder aangegeven de paardenmaag wordt als er voer wordt aangeboden veel zuurder. Goed kuilgras zit op een zuurgraad van rond de 4.5 tot 5.5 , hoe droger, hoe hoger de pH mag zijn( zuurgraad ), bedenk daarbij dat hoe hoger de pH hoe minder zuur een produkt is.
De pH in een paardenmaag kan wel dalen tot een pH van 2.5 ( dus erg zuur ), dat is ook nodig om de eiwitten in het voer te kunnen afbreken.
Door de kauwactiviteit en de speeksel vorming wordt dit dan weer gebufferd naar een pH van rond de 5 voordat het voer de maag weer verlaat en in de verdere darmen verteerd wordt.

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 19:09

Citaat:
Dat er meer eiwit in zit als in gewoon hooi is niet zo. Het hangt van de bemesting af, hoeveel eiwit er in hooi en voordroog balen zit.

Dat hangt af van de leeftijd van het gras en de hoeveelheid blad ten opzichte het stengelaandeel, dit wordt dan wel weer bepaald door de hoeveelheid bemesting, met name stikstof.
Kuilgras wordt o.h.a in een vroeger stadium gemaaid, omdat het dan fijner is, waardoor het zich makkelijker laat samenpersen en de lucht er makkelijker uit gaat, minder lucht geeft een beter kans van slagen in de conservering, daardoor liggen de eiwitgehalten vaak wat hoger dan hooi.
Hooi laat men vaak wat langer doorgroeien, daardoor wordt het vaak wat stengeliger en bevat het meer ruwe celstof.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 19:26

Caballos schreef:
Ik zelf heb alleen maar ellende gezien met hooi wat in plastic heeft gezeten. Wat is er mis met gewoon goede kwaliteit hooi.

Lastig opslaan als je alleen een rijtjeshuis en klein schuurtje hebt qua mogelijkheden. Om over de kosten en extra werk om het te halen elke keer nog maar te zwijgen. Ik heb liever 10 grote balen mooi droog voordroog/foliehooi liggen die buiten goed blijven zonder allerlei kunstgrepen dan dat ik midden in de winter (de vorige in gedachten houdend) door een halve meter sneeuw heen een nieuwe voorraad moet zijn te krijgen. Die dan ook nog eens per maand in prijs omhoog gaat ivm schaarste.

Hier heeft 1 pony soms wat last met het voordroog, oplossing die dat hier verhelpt is bijvoeren met stro en daar heb ik wel genoeg ruimte voor qua opslag, omdat ik daar minder van nodig heb.

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 19:26

Caballos schreef:
Het hele verhaal met die zuren, dan hoeft het al niet meer.

Het is zuur, te zuur voor paarden, je hebt kans op botulisme (zijn al behoorlijk wat paarden aan overleden), vaak genoeg zit er schimmel op de pakken als je ze open maakt. Dat halen ze er dan vanaf, maar de "onzichtbare" schimmel zit er nog gewoon in, en een paard is nu eenmaal erg gevoelig voor schimmels en niet gebouwd om een beetje zuur of heel zuur voedsel te verteren.

Je blijft harnekkig volhouden "hooi wat in plastic" zit, dat is geen hooi, maar kuilgras of voordroogkuilgras, hooi hoeft niet in plastic verpakt te worden
Botulisme heeft niks te maken met hooi of voordroogkuil, kan in alle twee voorkomen ook in hooi.
De schimmel op kuilgras komt omdat het plastic is beschadigd en er zuurstof bij gekomen is, dan krijgen schimmels inderdaad een kans, maar slecht gedroogd hooi geeft ook schimmelvorming en broei. Schimmelvorming komt niet door het produkt zelf, maar omdat er niet juist is ingepakt of de verpakking van het gras is beschadigd.

Citaat:
beetje zuur of heel zuur voedsel te verteren.

Lees mijn vorige post nog maar eens over die paarden maag.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 22:16

Ik krijg hier sterk de indruk dat menig een kuilgras geeft ,terwijl men denkt hooi te geven....geeft niets hoor..er is niets mis met goed kuilgras.....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 01:41

Je bedoelt dan zeker voordroog, echt kuilgras verwar je niet snel met hooi ;)

Overigens heeft Paul geen gelijk, dat hooi in plastic altijd voordroog of kuilgras is, ook hooi kan gewoon in folie verpakt worden(dat gebeurt alleen niet in praktijk omdat dat duurder is).
Het makkelijke aan foliebalen is dat wanneer je twijfelt of het droog genoeg is het in een foliebaal altijd goed gaat. Als je je hooi nu lekker 6 dagen hebt laten drogen maar je twijfelt nog of het droog genoeg is om in pakjes te kunnen persen, dan bied een foliebaal de oplossing; mocht het toch nog een tikje nat zijn dan heb je gewoon voordrooghooi en wanneer je het in een pakje perst krijg je er dan schimmel in.

Overigens valt het met dat zuur allemaal wel mee, we voeren tenslotte geen kuil (wat de meeste paarden ook lekker vinden trouwens) maar gewoon voordroog en zo zuur is dat niet in vergelijking met hooi.
Ik heb nooit een paard op stal gehad wat last had van voordroog en dan heb ik het al over zo'n 50-60 paarden.
Jammer genoeg heb ik wel paarden gehad die last hadden van hooi, gevoelige luchtwegen, stofallergie, noem maar op.

Voor mij is voordroog ideaal; het is makkelijk op te slaan, in verhouding goedkoper, minder stoffig, paarden vinden het lekker en het voert zuiniger.
Dus voor mij geen gehannes met pakjes hooi, droge opslag, schimmels en stof (en laten we hooibroei vooral niet vergeten!).

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 03:00

papagroom schreef:
Ik krijg hier sterk de indruk dat menig een kuilgras geeft ,terwijl men denkt hooi te geven....geeft niets hoor..er is niets mis met goed kuilgras.....

Jij begrijpt hem :)* :D -:)

Daarom poog ik hier al drie pagina's lang het verschil uit te leggen, het blijft moeilijk :? :D
Laatst bijgewerkt door Paul11 op 12-12-10 03:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 03:10

Citaat:
Je bedoelt dan zeker voordroog, echt kuilgras verwar je niet snel met hooi

Echt kuilgras bestaat eigenlijk niet meer, de naam kuilgras komt van het inkuilen van gras.
Hierbij werd vers gemaaid gras in een kuil in de grond gebracht en vervolgens afgedekt met grond.
Er volgde dan een conservering door de bacterieen die zuur vormden.
Door het hoge vochtgehalte van het verse gras ( 82 tot 84 ), kreeg je heel erg zure kuilen.
Later is men het gras gaan voordrogen, voordat het in de kuil gebracht werd ( die kuilen waren dan geen echte kuilen meer, maar betonnen silo's afgedekt met plastic met daarover vaak nog een laag grond of autobanen e.d. ) , door het hogere drogestof gehalte ( voor koeien vaak tussen de 30 en 55 % ) werden de kuilen minder zuur, terwijl de conservering toch goed was. Dit is dus het zogenaamde voordroogkuilgras.
Voor paarden zien we graag een nog hoger drogestof gehalte liefst tussen de 60 en 75 %, deze kuilen ruiken in het geheel niet zuur meer, maar kun je nog steeds als voordroogkuilgras beschouwen, en niet als hooi, omdat er fermentatie heeft plaats gevonden.
In hooi vindt dus geen fermentatie plaats, alleen droging, "thats it"

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 03:16

Als je het hebt over kuilgras wordt normaal toch 'koeienvoer' bedoeld wat na het maaien hooguit een halve dag droogt en dan direkt in de kuil gebracht wordt en afgedekt met plastic en grond.
Het voordroog wat voor paarden gebruikt wordt is vele malen droger en voor een leek te verwarren met hooi.

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 03:20

anneliesdj schreef:
Als je het hebt over kuilgras wordt normaal toch 'koeienvoer' bedoeld wat na het maaien hooguit een halve dag droogt en dan direkt in de kuil gebracht wordt en afgedekt met plastic en grond.
Het voordroog wat voor paarden gebruikt wordt is vele malen droger en voor een leek te verwarren met hooi.

Nee, als ik over kuilgras praat bedoel ik ook kuilgras, in weze is het "koeienvoer" en het "paardenvoer", het zelfde produkt, alle twee zijn kuilgras, alleen zien we bij het
paardenkuilgras graag een hoger drogestof gehalte.
Ook koeienkuil wordt tegenwoordig voorgedroog, alleen wat minder lang, als paardenkuilvoer en zo heel veel droger is een paardenkuilvoer niet , een optimale koeienkuil zit op de drogestofgehalte van liefts 50 tot 55 % en paardenkuil op 65 tot 75 %, dus zo groot is dat verschil niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 03:24

Ik zie in mijn omgeving geen boer die het langer laat liggen dan een halve dag en die halve dag is dan puur omdat het materieel niet sneller ter plaatse kan zijn en werkvolk ook pauze moet houden :P
Als je het bekijkt zoals jij nu doet bestaat er eigenlijk helemaal geen voordroog maar heb je alleen kuil en hooi.

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 03:27

anneliesdj schreef:
Ik zie in mijn omgeving geen boer die het langer laat liggen dan een halve dag en die halve dag is dan puur omdat het materieel niet sneller ter plaatse kan zijn en werkvolk ook pauze moet houden :P
Als je het bekijkt zoals jij nu doet bestaat er eigenlijk helemaal geen voordroog maar heb je alleen kuil en hooi.

Je zult er van verbaasd staan, hoe snel gras kan drogen onder gunstige omstandigheden, een beetje wind, de zon erbij en dan 2 of 3 keer met de schudder er door heen en je zit zo op de drogestofgehalte van 40 to 50 %, binnen een tot anderhalve dag, ook dat is dus voordroogkuil.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 03:35

Schudden doen ze niet en ze wachten ook geen gunstige omstandigheden af.
Ik geloof dat de voorkeur wel gaat naar droog weer maar of er wel of geen zon is zal ze worst zijn, ze maaien en daarna gaat het linea recta op de bult zonder te schudden of te drogen.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 12:34

anneliesdj schreef:
Ik geloof dat de voorkeur wel gaat naar droog weer maar of er wel of geen zon is zal ze worst zijn, ze maaien en daarna gaat het linea recta op de bult zonder te schudden of te drogen.

Dat kan alleen bij niet al te lang gras. Maar als je het gaat wikkelen kan dit echt niet. Alleen als het voor koeien in bult wordt gezet, hoeft het niet zo lang te drogen.

Wij maaien, schudden, persen en wikkelen al jaren voordroogbalen voor paarden.
Beter voer voor paarden is er niet. Hooi kan hier niet tegen op.
Hooi is stoffig, schimmelig zonder dat je het ziet, moet altijd binnen opgeslagen worden,
risico op hooibroei dus brand, overgebleven hooi van het jaar ervoor vinden paarden al lang
niet meer zo lekker, etc.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 14:04

Johanna59 schreef:
Dat kan alleen bij niet al te lang gras. Maar als je het gaat wikkelen kan dit echt niet. Alleen als het voor koeien in bult wordt gezet, hoeft het niet zo lang te drogen.

Dat weet ik, het ging ook over koeienkuil ;)

Wij hebben ook al jaren voordroog wat we zelf van het land af halen, ideaal, ik wil nooit meer anders en ik denk de paarden ook niet ;)

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 15:06

anneliesdj schreef:

Dan praten we hier inderdaad over kuilgras of z.g. warm inkuilen en niet over voordroogkuilgras, overigens een wel heel erg achterhaalde methode.
Wordt het soms ook eerst gehakseld, voordat het de bult op gaat, want dat is dan weer en andere methode.