Weerstand en huidproblemen jaarling, voeding supplement?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 23:07

hestejente schreef:
PB ontvangen :D

Waarom voer je lijnzaad met zemelen, voor zijn vacht? Is het met zemelen niet zo dat je er ook bietenpulp bij moet voeren omdat je anders iets in je paard uit balans haalt?

Lijnzaad is voor zijn vacht. En de zemelen zijn om zijn darmen weer op orde te krijgen zodat hij de vitaminen weer aanmaakt en verwerkt.
Als je zemelen in grotere hoeveelheid geeft dan haal je idd de calcium, magnesium en fosfor uit balans.

Groene leem gebruik je toch (ook) uitwendig? Werkt op wonden en bulten toch vocht afdrijvend?

lailapri

Re: Weerstand en huidproblemen jaarling, voeding supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 23:13

ja en het bint niet lichaamseigenstoffen in en maakt ze op die manier onschadelijk zowel in als uitwendig.
Je hebt speciale kuren te koop waar jeneverbes en tea tree (?) bij zit. Jeneverbes heb ik ook goede ervaringen mee.

Ander voordeel van leem is dat het zeer mineraalrijk is.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 23:15

Ja, ik ken het spul. Ik zie regelmatig paarden met groen achtige modder plekken :=.
Stom dat ik er als ik het nodig heb weer niet aan denk :o

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 23:23

haha ach maakt het uit, je denkt er nu toch aan.
Laat het alleen niet te lang zitten want ik heb geen ervaring met dit soort plekken. Werkt wel prima tegen zonnebrand trouwens, had vorige zomer mijn appaloosa eens ingesmeerd, geen nieuwe zonnebrand en mooi genezen. En hij liet het zitten want van lapjes wordt hij niet vrolijk. Gelukkig dit jaar bijna geen zonnebrand.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 23:26

Toevallig had een 2 of 3 jarige in het weiland naast mijn veulen een finke wond en bulten op zijn borst en daar zat ook elke dag een nieuw laagje modder op :).
Vriendlief was helemaal in shock dat die mensen dat niet schoonmaakte zo op een wond! :( (hij is soms zo schattig := )

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 23:34

Owja wat ik nog even bedacht, voor inwendig kan je het beste super fijn gebruiken, deze is meer gezuivert. Als een paard behoefte heeft aan leem inwendig kan die het van de wond (of die van een ander) aflikken. Je moet het dan wel zelf aanmaken en het smeert minder lekker als de grove maar als ze het dan oplikken hebben ze iig de beste van de 2 binnen gekregen zegmaar.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 23:47

Een paard weet meestal ook zelf wat het nodig heeft.
Zoals een liksteen (en dan worden ze met appel smaak gemaakt :roll: )
Ik zag hem van de week nog wat brandnetel eten, dat is ook goed voor de vacht dus hij geeft gelukkig ook zelf aan wat hij wil.
Helaas wil hij de lijnzaad en zemelen alleen uit mijn hand eten :roll:.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 23:51

die likstenen lusten de mijne geloof ik niet, wel die simpele witte paarden/koeien blokken en het jonge grut likt ook nog wel aan bruine en rode.