23 jarige merrie vel over been - Update p.6: overleden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:49

Hoi,

Je hebt al tig tips gehad !
Ik zou denken dat een paard met darmen die niet meer goed werken in ieder geval ruwvoer heel belangrijk is ( om ze zoveel mogelijk aan het werk te houden, die darmen ). Dus idd gras, maar ook b.v. goed hooi of als ze voordroog kan verdragen misschien dat ( maar is niet super goed voor de darmen ).
Andere ruwvoeropties zijn nog lucerne ( zet ook goed aan ) en ook pulp en gedeeltelijk een ruwvoer vervanger.

Ook ik snap het brood niet, zijn alleen maar veel koolhydraten ( dus suikers ) voor een cushing paard niet goed.....
Olie toevoegen in het rantsoen is ook nog een optie.
Veulenbrok en merriebrok kunnen ook niet alle paarden hebben met darmproblemen.
Seniores priores is echt een product om paarden meer op gewicht te krijgen. Bijvoorbeeld dan nog ( als dat nodig is, want sp schijnt echt mega goed te werken voor oudere paarden ( is er ook speciaal voor gemaakt ) ) omega 369 van Subli erdoorheen ( is olie in brokjes vorm ).

Als supplement kan je misschien opkikker overwegen. Dat ondersteunt de darmen. Zorgt ervoor dat voedingsstoffen beter kunnen worden opgenomen en dus dat die paarden vaak ook meer aanzetten. Als je op dit product van NAF zoekt op Bokt zal je ook veel positieve verhalen lezen.

Succes hoor !

Groetjes,

Maris

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 21:55

onne schreef:
Kijk eens hier op de zoek functie ( als je dat nog niet gedaan hebt ) er loopt een heel topic over , met veel tips.
Krijgt je pony ook medicijnen hier voor ?

Zelf voerden ik save en sound en de revital cubes aan mijn paard,
Hij had ook cushing en was IR en ook erg slecht van binnen.
Ben zelf geen voorstander van brood, ik weet dat het moeilijk is , want je wilt hem/haar graag dikker zien.
Bij ons was het juist omgekeerd.
suc 6 en ik zou daar toch even gaan neuzen

Neen, ze krijgt geen medicijnen voor cushing, daar reageerde ze echt heel slecht op.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 22:04

Over dat veulenbrok: dat geef ik inderdaad omdat daar veel stoffen inzitten. Ik ben vandaag een slobber gaan halen
dus dit is haar menu:

beschrijving veulenbrok
Haver (geplet), maïs (gevlokt), gerst (gevlokt), spelt, luzernekorrel, tarwezemelen, hoog aandeel vitamines en mineralen en een uitgebalanceerd aminozurenpatroon.

deze slobber ben ik gaan halen, het kan zijn dat ik nog overstap naar een andere maar dit was de beste aanwezig id winkel. Volgende week naar een andere winkel denk ik.

Goed verteerbaar slobbervoeder
Geschikt voor: alle disciplines, koliekgevoelige paarden, paarden die herstellen na zware inspanning, paarden die herstellen van ziekte, oude paarden die problemen hebben met kauwen en paarden met een doffe vacht.

en daarbij nog eens dan maisvlokken, lucerne

Ik heb vandaag ook de dierenarts gebeld. Ze zou toch zeker niet stoppen met brood, voor een verstopping moet ik niet bang zijn omdat ik hard droog brood voer. Ik zal toch wat minderen, maar niet volledig stoppen.

Zou ik meer maisolie kunnen geven?
Laatst bijgewerkt door Hananas op 16-06-10 22:06, in het totaal 2 keer bewerkt

fokfanaat

Re: 23 jarige merrie vel over been

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:05

ik zou niet aan mezelf denken en dit dier een afscheid gunnen. op is op

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:08

Heb je inmiddels al voedingsadvies van Marstall gehad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:10

fokfanaat schreef:
ik zou niet aan mezelf denken en dit dier een afscheid gunnen. op is op

Fijn dat je dat van afstand kan beoordelen ;)

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 22:10

fokfanaat; pony heeft er nog echt zin in, alleen wil het vet er niet aan. Maar ze heeft nergens pijn en is nog vrij actief. De dierenarts komt elke maand langs om haar op te volgen en zodra ze niet meer wil of haar lichaam haar in de steek laat (als ze neervalt en niet meer rechtraakt) dan bel ik onmiddelijk de dierenarts.

seniores priores, in de beschrijving staat dat als een vervanger voor ruwvoer en krachtvoer als je paard dit niet meer kan eten. Maar ze kan nog wel gras en brokken eten. Dus ik weet niet of dat de passende voeding is..

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 22:20

ellepel schreef:
merriebrok geven met een supplement. en wel deze:
http://www.paardendrogist.nl/product/ve ... 610/25286/

en haal dan meteen omega olie en doe daar een scheutje van door het voer.
het supplement is hetzelfde als krachtvoer,maar je voert geen extra ballaststoffen ..

als de veearts al gezien heeft dat de darmen niet goed meer werken is een supplement toch het beste om extra vitamines aan te vullen.

veulenbrok is raar,er zit vaak melk in en dat kunnen volwassen paarden niet verteren.
merriebrok bevat meer eiwit,iets wat een ouder paard juist gebruiken kan

op deze post had ik daarnet overheen gelezen.

Dat supplement ziet er intressant uit, even overleggen met de ouders :)
Mag die omega-olie samen met de maisolie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:35

Omega 3 heeft een ontstekingsremmende werking en zit in lijnzaadolie. Je kunt ook lijnzaad halen bij de drogist, dit moet je dan wel eerst koken, anders is het giftig, maar het is wel goedkoper.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 08:58

dorienn,ik had er overheen gelezen dat dit dier ook cushing heeft.

veteranensupplement is heel geschikt hoor, en niet alleen voor oude dieren.
ik geef het ook aan mijn pony die een darmprobleem heeft en daardoor niet alle voedingstoffen uit het voer kan halen, ze vinden het heel smakelijk

ik heb geen idee of de omega samen met maisolie mag,

mag ik vragen hoe de ontlasting is van dit dier?

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 11:42

De ontlasting is vrij normaal, enkele maanden geleden had ze diarree waardoor haar toen nog lange haar vol stront hing en ik de gelukkige was om alles uit te kuisen xd Wel vind ik haar ontlasting 'plakkerig' Bij mijn paard vallen de keutels uit elkaar als ie ze laat vallen bij haar is het meer dat ze indeuken en op elkaar liggen. Maar dat kan natuurlijk ook aan het groene gras liggen.
En ik weet niet of het er veel mee te maken heeft, maar ze laat wel vrij vaak winden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 11:52

in elk geval een zandtest doen is wel verstandig.
had je dat al gedaan?
kijken of er teveel zand in de mest zit,dat kan veel invloed hebben.

veel winden is vaak veel gas,hoeft niks te zijn ,maar kan ook duiden op een verteringsprobleem

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 12:03

Enkele maanden geleden wel, maar omdat ze nu niet op zand staat en er niet bij in de buurt komt dacht ik dat het niet nodig was. Maar ik zal er eentje uitvoeren.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 20:42

Vaak paarden met Cushing die mager worden hebben suikerziekte. Vraag je dierenarts eens daarop te testen. Als dat zo is moet je juist zo weinig mogelijk suiker/zetmeel voeren, zoals brood.
Welke medicijnen heeft je paard gehad voor de Cushing?
Voor de Cushing kan je ook Provarium breeding geven, te koop bij de paardendrogist, daar kan je ook omega olie kopen.
Vraag anders een voeradvies aan een Voedingsdeskundige en vermeld erbij dat hij Cushing heeft.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 11:56

even een update: heb een mail binnengekregen van Marstall.Omdat het een dringend probleem is en wat ingewikkeld gaan ze me telefonisch contacteren :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:01

Ik lees eigenlijk nergens of je paard ook medicijnen krijgt voor haar cushing? Want cushing beïnvloedt natuurlijk ook hoe haar lichaam met eten en suikers e.d. omgaat? Of heb ik er over heen gelezen?
Een paard met cushing heeft ook heel weinig weerstand, het is daarom ook aan te raden om haar weerstand extra te ondersteunen.

Ik zou haar denk ik meer luzerne geven want dat is structuur en goede én goed opneembare eiwitten.
Oh ik zie dat ook Cynthiar al vragen gesteld heeft over de medicijnen.
Cynthiar en ik hebben allebei ook een paard met cushing. Heb je al eens in ons cushing topic gelezen? Daar staan ook veel goede tips in namelijk.

Shorks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:04

Mindim schreef:
Omega 3 heeft een ontstekingsremmende werking en zit in lijnzaadolie. Je kunt ook lijnzaad halen bij de drogist, dit moet je dan wel eerst koken, anders is het giftig, maar het is wel goedkoper.

Je kunt ook voer van equifirst kopen, de linamix hiervan bevat al omega 3 (zijn wel 'harde' brokken, vergelijkbaar met bix) Een kennis van me voert dat ook meestal aan de oudjes daar op stal. Misschien is dat makkelijker? (natuurlijk is het niet de goedkoopste oplossing :P )
link: http://www.equifirst.eu/index.cfm?Id=129

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 12:09

Ik dacht dat het ergens vernoemd werd. Nee ze krijgt geen medicijnen. Ze heeft die Cushing al vrij lang, en mijn vader had toen bij een andere DA medicijnen gaan halen maar daar reageerde ze slecht op. Momenteel heeft ze zoveel symptomen en terugkerende snotneuzen en af en toe aan abces, dat onze huidige DA zegt dat medicatie niet veel gaat helpen. Bovendien, stel dat het wel helpt maar ze wordt weer slechter voor een maand ofzo, dan ben ik bang dat als dat haar laatste maanden waren die voor haar echt rot waren. Ook duurt de stabilisatieperiode vrij lang, 20 weken ?? , dus of ze er tegen dan nog is... Ik wel best bellen naar de DA voor medicatie opnieuw te proberen, maar ik heb dat al gevraagd en ze raadde het me af.

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:10

Ik voerde mijn pony toen hij aankwam (iets wat schraal) bietenpulp, hier is hij flink door aangesterkt.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 12:10

Momenteel krijgt ze 1.5 kg lucerne per dag. Opvoeren naar 2 kg dan ? Ik ga haar voeder , door tip via pb, wel dan verdelen in meerdere porties. 5 ipv 3 ofzo.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:22

Dorienn schreef:
seniores priores, in de beschrijving staat dat als een vervanger voor ruwvoer en krachtvoer als je paard dit niet meer kan eten. Maar ze kan nog wel gras en brokken eten. Dus ik weet niet of dat de passende voeding is..

als er "wat meer aan mag", is dit prima voer hoor!
Mijn oudje (32) werd vorig jaar erg dun en dof etc, toen via een tip van een rusthuis seniores gaan voeren (tis een shetlander, dus niet te veel :Y) ) en binnen twee weken was er al verschil! :D
Kennis heeft een paardje van 36 staan die geen kiezen meer heeft, die krijgt 6x per dag seniores in kleine porties, en die geniet nog volop van zn leventje! (zover we dat kunnen beoordelen, natuurlijk ;) )
T'is erg goed spul hoor, ook voor paarden die nog prima kunnen eten!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:32

Dorienn schreef:
Ik dacht dat het ergens vernoemd werd. Nee ze krijgt geen medicijnen. Ze heeft die Cushing al vrij lang, en mijn vader had toen bij een andere DA medicijnen gaan halen maar daar reageerde ze slecht op. Momenteel heeft ze zoveel symptomen en terugkerende snotneuzen en af en toe aan abces, dat onze huidige DA zegt dat medicatie niet veel gaat helpen. Bovendien, stel dat het wel helpt maar ze wordt weer slechter voor een maand ofzo, dan ben ik bang dat als dat haar laatste maanden waren die voor haar echt rot waren. Ook duurt de stabilisatieperiode vrij lang, 20 weken ?? , dus of ze er tegen dan nog is... Ik wel best bellen naar de DA voor medicatie opnieuw te proberen, maar ik heb dat al gevraagd en ze raadde het me af.

De meeste paarden knappen binnen 1,5 maand gigantisch op van het medicijn pergolide. Wat voor medicijnen heb je eerder gegeven, weet je dat nog?
Medicatie helpt vrijwel altijd, behalve als je paard continu hoefbevangen is of daar heel erg gevoelig voor is, dat zijn de moeilijke kandidaten eigenlijk. De rest krijgt weer een schone neus en schone ogen en wordt veel en veel fitter. Zeker als jouw paard verder nog vrij fit is, uit jouw beschrijving te lezen is het nog een blije vrolijke pony dan zou ik er juist wel over denken om medicijnen te geven. Deze geleidelijk aan opbouwen en niet ineens (te) hoge dosis helpt daarbij.

Een cushing paard heeft heel slechte weerstand. Je zou al heel veel aan de snotneus kunnen doen door echinacea druppels voor de weerstand te geven (op een boterham of knackebrot). En MSM (Zwavel) is ook heel goed voor de weerstand en helpt bij heel veel zaken waar met name cushing paarden tegen aan kunnen lopen.
Hoeveel ervaring heeft jouw DA met cushing? Veel DA's hebben weinig cushing patienten en weten ook niet genoeg van de behandeling van cushing paarden af, simpelweg omdat ze ze te weinig tegenkomen en dus geen ervaring ermee opdoen. Dan krijg je al gauw de reactie medicijnen zijn te duur, er is niets aan cushing te doen, etc etc. En dat is echt onzin! Onze Willy was er heel erg aan toe 3,5 jaar geleden en is nu onwijs fit op zijn 28e jaar dankzij medicijnen en supplementen. Hij is vrolijk en actief!

Tartara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:36

Mijn paard met cushing (30 jaar oud) was ook veelte mager, zij is erg opgeknapt van de digesticur van simicur (www.simicur.nl) ik geef haar verder ook niks tegen de cushing, maar wel twee keer per jaar zo'n kuur.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 12:48

Ik denk pergolide, maar dat was vooral mijn vader die dat toen regelde en ik weet dat eig niet meer zo goed. Ik begin inderdaad te vermoeden dat ze niet zoveel ervaring met cushing heeft :p Aan de snotneus (geelgroenig snot) hebben we toen antibiotica gegeven, we moesten haar elke dag dan een spuit geven. Maar daar knapte ze niet echt van op. Ik wil heus wel medicijnen geven, maar ik zal dit natuurlijk eerst met de ouders bespreken want ze moeten dat financieren. Het is ook mijn pony niet, maar van mijn ouders. Ik verzorg haar gewoon iedere dag.
Maar ze is inderdaad nog blij en fit, alhoewel ze haar dagen heeft :) Gisteren bv had ze een slechte dag, altijd weglopen van de groep, snotneus, zich afzonderen, knorrig, ..
hoefbevangen is ze niet geweest.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 12:51

En ik ga nu toch wel het land afrijden tot ik die seniores priores heb. Echt veel mensen raden dat me aan dus t zal toch werken dan :D Ik merk ook al wat verschil sinds ze slobber krijgt, ze neemt die stoffen gewoon makkelijker op.

Ik was wat ah rondkijken, dit voer verkopen ze niet in belgie..
Laatst bijgewerkt door Hananas op 22-06-10 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt