Ervaringen met Summerfit XL (Pavo koeken)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:27

Maar van pavokoeken kan een beest geen luis van krijgen :+

Je moet het ook niet geven als vervanging van dingen.

Paarden die moeten aan komen kunnen beter kuil dan hooi eten maar dat mogen ze weer niet de hele dag.

Ik geef Pavokoek gewoon als extra aan de paarden..
Harley krijgt er één bij zijn voer, Escalade mijn jaarling krijgt ook een halve naast haar voer en mijn merrie krijgt het naast onbeperkt hooi een koek..

Marloes

Re: Ervaringen met Summerfit XL (Pavo koeken)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 16:38

Hmm, de koeken zijn sowieso al afgevallen. Ik dacht dat het echt de voedingsstoffen waren die ze nodig waren. Dat die daarin zouden zitten. Niet echt goed gelezen dus op de pavo-website, blond :+
We gaan nu maar richting lucerne, totdat ze weer op gewicht is. Als ze weer op gewicht is zal het ook wel weer april zijn, en dan komen er ook weer meer stoffen in het gras :) En na het rijden een handje basisbrok :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:41

Ik koop die koeken echt nooit meer!!! Zit heel veel suiker in en dat mag mijn paard (insuline resistent) niet meer hebben. Ze voegen daarnaast ook weinig toe. Mijn paard leeft nu op (beperkt) hooi en natuurlijk gras (want gelukkig kan hij wel buiten blijven staan) en Chinese kruiden, die zijn lever en milt beter laten werken. Hij doet het er een stuk beter op. :)

Maar goed, niet elk paard is gevoelig voor suikers, al hoewel een teveel daaraan nooit goed is natuurlijk. Paarden nu bijvoeren, zou ik persoonlijk gewoon doen met hooi. Kuil ben ik ook niet over te spreken namelijk. :+

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 16:43

Ze krijgt al flink wat hooi, en onbeperkt hooi zit er niet in. Vandaar dat ik op zoek was naar een alternatief ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:45

Marloes schreef:
Ze krijgt al flink wat hooi, en onbeperkt hooi zit er niet in. Vandaar dat ik op zoek was naar een alternatief ;)

Nou, dat klinkt goed! ;)

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:19

Heeel ontevreden, mijn paard vond ze verschrikkelijk. Ze zijn super droog en ik koop ze nooit meer!

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:27

Mijn pony's vinden ze heerlijk en doen het er goed op. Die krijgen ze alleen niet om aan te komen, dan is lucerne idd een betere keus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:05

Wat je kan geven puur voor mineralen en vitaminen is Marstall Force.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 08:48

Lucerne beval van zich zelf al ruim voldoende vitamines, mineralen en spoorelelementen. Zeker i.c.m. goed hooi is het nutteloos om ook nog eens een supplement bij te voeren. Overdaad schaad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 08:51

Wanneer je alleen hooi voert, vind ik een mineralen en vitaminen aanvulling zeker niet nutteloos. Veel kruiden welke een paard van nature eet, zijn niet altijd meer in de weilanden te vinden.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 08:58

Mijne krijgt elke dag krachtvoer en na een training nog een schepje extra. Toen de mijne pas een weekje vakantie had, kreeg hij dus die extra schep niet en gaf ik hem als alternatief een summerfit koek. Hij vond ze erg lekker en ik was er ook tevreden over.
Hij heeft ze wel enkel die week gehad en nu voer ik ze niet meer :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:09

Idd Pavo summerfit is een vorm van sober voeren.

Lucerne moet je even mee oppassen, daar is de Ca/P balans niet helemaal goed, dus die moet je zelf kunnen gaan regelen door die supplementen bij te voeren. Ik voer daily plus, dat heeft wel een goede balans. summerfit is wel heel leuk om bij te voeren qua mineralen en vitamines. Mss doet je paard het nog best op een gewone basisbrok, moet je toch proberen bij te voeren, niet alle paarden zijn ijslanders die gewoon heel sober kunnen leven. Moet je even aan die eigenaars hun verstand brengen. Kun je je paard ook apart eten geven uit het zicht van de andere. Lijkt me dat het problemen kan geven als de ene wel wat lekkers krijgt en de andere niet. Blijven dieren, dus even rekening mee houden.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:48

zitake schreef:

Lucerne moet je even mee oppassen, daar is de Ca/P balans niet helemaal goed, dus die moet je zelf kunnen gaan regelen door die supplementen bij te voeren. .

Je kunt lucerne tot 1,5 kg probleemloos voeren zonder je zorgen te maken over de Ca/P verhouding.
Gras en hooi bevat voldoende P om die 1,5 kg (1 emmer) aan te vullen en de verhouding recht te trekken.
Ga je meer dan die 1,5 kg voeren moe je idd gaan corrigeren met een supplement.

Daarnaast is Summerfit echt geen vorm van sober voeren. Het lijkt sober, maar kijk maar eens
naar de voedingswaardes en toevoegingen. Er zit toch echt veel suiker en troep in hoor...

_Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:07

ik gaf mijn kwpner
1 schep musly een klein emmertje daily plus & een pavo koek.
het ging al 2 en een halve maand goed.. en nu ineens word hij
dik zonder ik zijn voerpatroon heb aangepast. iemand hier een verklaring voor?
ik ben juist actiever gaan trainen met hem dus daar kan het ook
niet aan liggen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:38

zitake schreef:

Is dus absoluut niet waar. Kijk maar eens wat een suiker en troep er in een zo'n koek zit.
Zodra ik me daar bewust van werd ben ik er meteen mee gestopt, want mijn sobere paard heeft dat echt niet nodig. :n

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 22:39

Suikers zijn inderdaad geen dingen waar ik naar op zoek ben :n

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:57

Twiggy2008 schreef:
zitake schreef:

Is dus absoluut niet waar. Kijk maar eens wat een suiker en troep er in een zo'n koek zit.
Zodra ik me daar bewust van werd ben ik er meteen mee gestopt, want mijn sobere paard heeft dat echt niet nodig. :n

maar als je dan weer gaat vergelijken met wat een dier aan ruwvoer opeet en dan in verhouding met die hoeveelheid suiker, valt wel behoorlijk mee. maar goed, teveel suiker dus :P (een geluk anders waren die dingen met enkel mineralen en vitamines niet te eten ;))

Baldertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:05

van die summerfit blokken kunnen paarden snel hoef bevangen raken.
als je je paard dikker wil hebben kun je beter slobber voeren, omdat dat ervoor zorgt dat je paard de voedingsstoffen beter oppakt. wij voeren dat aan de paarden die dunner worden en dus meer nodig hebben.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:09

Nog even een kleine vergelijking in 1kg pavo summerfit (= 6koeken) zit 7% suikers, dit is slechts 1% meer dan wat in 1kg krachtvoer (de basiskorrel) zit, je geeft nooit 6koeken aan 1 dieren, ze krijgen normaal 1 per dag, pony's een halve, dus die 7% valt toch wel behoorlijk mee. Al is het natuurlijk niet zo dat je het moet gaan voeren aan pony's die al dik worden van alleen in de weide staan en daar al moeten beperkt worden. Maar goed als je dus moet kiezen tussen 1 koek of 1kg krachtvoer, dan toch maar 1 koek ;). Of je moet bv die nature's best gaan voeren, die bevat maar 2% suiker, als je dan echt suikerarm krachtvoer wil gaan bijvoeren. Dit is nu maar bij 1 merk vergeleken, er zullen vast wel andere merken zijn die armer in vet, suiker en eiwit zitten. maar helaas de tijd niet om alles te gaan vergelijken. En tevreden over het voer wat mn pony nu krijgt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:10

Baldertje schreef:
van die summerfit blokken kunnen paarden snel hoef bevangen raken.
als je je paard dikker wil hebben kun je beter slobber voeren, omdat dat ervoor zorgt dat je paard de voedingsstoffen beter oppakt. wij voeren dat aan de paarden die dunner worden en dus meer nodig hebben.

ja want in slobber zit natuurlijk niks suiker :roll: >;) daar kunnen ze dan net zo snel hoefbevangen van worden. dus dat is onzin. In slobber zit zelfs vaak meer suiker...

Lilly123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:49

Ik gaf mijn haflinger ook elke dag zo'n summerfit koek... na enkele weken begon ze te schuren. Echt heel hard te schuren. De veearts zei me dat het aan die koeken zou liggen. Er zitten te veel eiwitten en zo in zei ze. Ik ben ermee gestopt en idd nu schuurt ze niet meer... Gelukkig! *D

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 19:10

Dat heb ik wel eerder gehoord Lilly, dat er paarden zijn die erop gaan schuren. Kan idd aan eiwit liggen, maar ook aan andere bestanddelen, is overigens wel de beste verklaring dat ze op de eiwitten reageren. Mijn pony heeft er nooit last van gehad. ze krijgt dan ook echt niet veel. Om eerlijk te zijn vind ik nature's best wel een heel mooi voer, mss dat ik haar daarop overschakel deze zomer.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 23:56

Ik sta even te kijken van redelijk wat negatieve ervaringen met de summerfit koeken.. En al helemaal van de bewering dat er veel suiker in zit en pony's dus sneller bevangen zouden kunnen raken hiervan.. :?
Ik geef mijn 'hoefbevangen gevoelige' shet juist iedere dag een halve koek, omdat ik in de veronderstelling was dat suiker hierin wel meeviel en de vitaminen en mineralen, die juist bij hoefbevangen gevoelige pony's, belangrijk zijn om bij te voeren..
Ook las ik hier dat in slobber misschien nog wel meer suiker zit! Dit voer ik haar ook bij, vanwege haar gevoeligheid en omdat ze toch wat aan de slanke kant is laat maar zeggen.. Ik voer wel senioris prioris van subli. Misschien dat het verschil em daar in zit, want zou toch zweren dat deze speciaal voor oudere paarden, koliek gevoelige en hoefbevangen gevoelige paarden is..
Ga morgen toch nog eens op de zakken snuffelen, als ik ze nog ergens heb..

Twiggy2008 schreef:
Ik koop die koeken echt nooit meer!!! Zit heel veel suiker in en dat mag mijn paard (insuline resistent) niet meer hebben. Ze voegen daarnaast ook weinig toe. Mijn paard leeft nu op (beperkt) hooi en natuurlijk gras (want gelukkig kan hij wel buiten blijven staan) en Chinese kruiden, die zijn lever en milt beter laten werken. Hij doet het er een stuk beter op. :)

Maar goed, niet elk paard is gevoelig voor suikers, al hoewel een teveel daaraan nooit goed is natuurlijk. Paarden nu bijvoeren, zou ik persoonlijk gewoon doen met hooi. Kuil ben ik ook niet over te spreken namelijk. :+

Twiggy, wat is 'natuurlijk' gras..? Want snap eigenlijk niet zo goed dat jij je bij je insuline resistente pony wel druk maakt om het suiker in de koeken, maar niet over het gras..? Als natuurlijk gras, gewoon gras is dat niet bemest is of dergelijke.., dan kan deze toch nog steeds van tijd tot tijd ineens veel fructaan (dus suiker) bevatten..? Of zit ik er dan naast..?

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 23:59

In vergelijk met een gewone basisbrok zit er ook ongeveer evenveel suiker in hoor!

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 00:09

hmm ja, maar een basisbrok geef ik haar sowieso liever niet.. Had het idee dat een halve koek veel minder suiker zou bevatten dan , ik noem maar, een halve schep basisbrok.. morgen maar eens even op de doos kijken..

@Marloes: heb trouwens nog wel een andere tip misschien voor het aankomen van je pony. Subli heeft een voedersoort waar vetten inzitten en geen (of nauwelijks) suikers. Volgens mij heet het omega369 (naam is veranderd) voorheen heette het subli energiekernmix.. Dit voer je echt in kleine hoeveelheid, die je langzaam op kan bouwen.. Het lijkt een soort vettig vogelzaadachtige haksel. Mijn andere pony deed het daar goed op en kwam er wel van aan.. ik mengde het altijd met een beetje meusli en slobber..