Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kaisa schreef:Okey, heb zo'n beetje alles doorgelezen. Er zijn een groot aantal antwoorden die ik niet serieus neem, geen onderbouwing van hun antwoor of lezen niet goed.
Als ik het hier over een showpaard heb, bedoel ik een mini. (Even ter verduidelijking, aangezien iemand anders al riep dat hij/zij anders voerde.) Uiteraard heeft iedere trainer/paardeneigenaar zijn eigen manier van voeren. (Ik heb dat misschien niet helemaal correct in de begin post geplaatst)
Een showpaard staat in Amerika van ong. februari/maart t/m begin oktober in showtraining, met de grootste show begin oktober. Het ene showpaard staat misschien 3 jaar in de showring, een ander paard weer 1 jaar. Ik heb nog geen enkel paard gezien dat door deze manier van voeren een slecht gebit, maagzweren, koliekaanvallen e.d. heeft gehad. Dit is een voer techniek die al jaren gebruikt wordt, en als dit de hierboven genoemde symptomen zou geven was er al lang vanaf gestapt.
IMO is een show absoluut niet te vergelijken met een keuring wat de meeste mensen hier in Nederland kennen. En op een show gaat het dus wél om uiterlijk, en niet om het fokken. (waar het fokken nu in ene vandaan gehaald wordt)
Eerder werd er door de Europese mensen bedacht dat de showpaarden ook geen water kregen, en dat is uiteraard klink-klare-onzin. Dat is ooit in de wereld geholpen, en zwerft er nog steeds rond.
Graag ben ik benieuwd naar de reden waarom ruwvoer (hooi), volgens een aantal van jullie, niet vervangen kan worden. En kom dan niet met een lap tekst van een ander, maar vertel eens in je eigen woorden!
Takke schreef:Dit is niet helemaal correct maar er is in de laatste 2 weken voor een show wel een aanpassing in de hoeveelheid water. Gedurende deze 2 weken krijgen ze maximaal 3 tot 4 liter water per dag en dit is afhankelijk van het weer. En nee dit is niet zielig aangezien ze meestal niet eens alles opdrinken. Vergeet niet dat de pulp/zemelen mix ook meer dan genoeg water bevat.
JessicaD88 schreef:Ja ben het ook niet zo eens met deze manier van voeren, maar ik heb dan ook geen ervaring met showpaarden.
Wat ik wel apart vind, ik weet niet meer wie dat hier zei, was de opmerking 'hoeveel pulp moet je voeren om een paard de hele dag te laten eten'.
Met hooi eet een paard ook niet de dag door, dus dat vind ik nou niet echt een reden om pulp slecht te vinden.
flyer schreef:Johanna59 schreef:Wat eet een atleet?
Wat een boxer?
Een ballerina?
Een hazewind?
Maar die kiezen daar zelf voor dus dat vind ik geen vergelijk..
Johanna59 schreef:Zo'n antwoord had ik al verwacht.
Maar ze zijn er wel voor gefokt!
Een Przewalski is een paard dat altijd buiten liep en at wat de natuur hem te bieden had.
De paarden van tegenwoordig niet.
Horen eigenlijk niet 24 uur per etmaal buiten ( minimaal schuilgelegenheid:lees nieuwste Bit!!!!!!)
En daar hoort een dieet bij. Niks zielig.
Je geeft je kat of hond toch ook geen half schaap?
Johanna59 schreef:flyer schreef:Juist in verband met die geestelijke en lichamelijke gezondheid vraag ik me dus af of deze paardjes ook in de
wei komen?
Is een mini-paardje dan niet zielig? Zo ver doorgefokt.
Alleen omdat mensen dit mooi en leuk vinden.
Had hij in de natuur geleefd, dan was hij gauw dood geweest.
WildWings schreef:Johanna59 schreef:Zo'n antwoord had ik al verwacht.
Een Przewalski is een paard dat altijd buiten liep en at wat de natuur hem te bieden had.
Horen eigenlijk niet 24 uur per etmaal buiten ( minimaal schuilgelegenheid:lees nieuwste Bit!!!!!!)
Kan jij mij dan aangeven waarin het darmstelsel van een sportpaard of recreatiepaard verschilt van een 'wilde' konik?? Want dat is bijvoorbeeld iets wat we volgens mij nog niet veel anders erin hebben gefokt..
Daarbij blijft het punt van degene die jij quote (heb de quote er per ongeluk al uitgehaald) nog steeds bestaan: paarden kiezen er niet voor gebruikt te worden als 'ballerina' of 'gewichtheffer' of andere atleet. Maar ze zijn er wel de dupe van, hoe hard mensen ook schreeuwen dat ze het lichamelijk en geestelijk welzijn van hun topatleten op nummer 1 hebben terwijl deze vaak 20/7 op stal staan en een slechte voeding krijgen, gekeken naar wat een paard nodig heeft.
Johanna59 schreef:Zo'n antwoord had ik al verwacht.
Johanna59 schreef:flyer schreef:Juist in verband met die geestelijke en lichamelijke gezondheid vraag ik me dus af of deze paardjes ook in de
wei komen?
Is een mini-paardje dan niet zielig? Zo ver doorgefokt.
Alleen omdat mensen dit mooi en leuk vinden.
Had hij in de natuur geleefd, dan was hij gauw dood geweest.
Takke schreef:De opmerking van Kaisa over het water moet ik toch tegen spreken. Dit is niet helemaal een fabeltje. Er gaat het verhaal dat showpaarden volledig zonder water neergezet worden.. Dit is niet helemaal correct maar er is in de laatste 2 weken voor een show wel een aanpassing in de hoeveelheid water. Gedurende deze 2 weken krijgen ze maximaal 3 tot 4 liter water per dag en dit is afhankelijk van het weer. En nee dit is niet zielig aangezien ze meestal niet eens alles opdrinken. Vergeet niet dat de pulp/zemelen mix ook meer dan genoeg water bevat.