Amerikaanse manier voor het voeren van show minipaarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eponastable

Re: Amerikaanse manier voor het voeren van showpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 15:49

Ja mijn paarden staan zo lang mogelijk buiten, behalve als ze geschoren worden en het is frisser dan blijven ze binnen, maar ik ontdoe ze niet van hun hooi en zo zwaar worden ze ook niet getraind bij mij... misschien hangt het ook van paard tot paard af of die een goede vertering heeft of niet.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 16:07

Kaisa schreef:
Okey, heb zo'n beetje alles doorgelezen. Er zijn een groot aantal antwoorden die ik niet serieus neem, geen onderbouwing van hun antwoor of lezen niet goed.

Als ik het hier over een showpaard heb, bedoel ik een mini. (Even ter verduidelijking, aangezien iemand anders al riep dat hij/zij anders voerde.) Uiteraard heeft iedere trainer/paardeneigenaar zijn eigen manier van voeren. (Ik heb dat misschien niet helemaal correct in de begin post geplaatst)

Een showpaard staat in Amerika van ong. februari/maart t/m begin oktober in showtraining, met de grootste show begin oktober. Het ene showpaard staat misschien 3 jaar in de showring, een ander paard weer 1 jaar. Ik heb nog geen enkel paard gezien dat door deze manier van voeren een slecht gebit, maagzweren, koliekaanvallen e.d. heeft gehad. Dit is een voer techniek die al jaren gebruikt wordt, en als dit de hierboven genoemde symptomen zou geven was er al lang vanaf gestapt.
IMO is een show absoluut niet te vergelijken met een keuring wat de meeste mensen hier in Nederland kennen. En op een show gaat het dus wél om uiterlijk, en niet om het fokken. (waar het fokken nu in ene vandaan gehaald wordt :? )

Eerder werd er door de Europese mensen bedacht dat de showpaarden ook geen water kregen, en dat is uiteraard klink-klare-onzin. Dat is ooit in de wereld geholpen, en zwerft er nog steeds rond.

Graag ben ik benieuwd naar de reden waarom ruwvoer (hooi), volgens een aantal van jullie, niet vervangen kan worden. En kom dan niet met een lap tekst van een ander, maar vertel eens in je eigen woorden! ;)

Een showpaard in amerika is een breed begrip, kan van een paard die gebruikt wordt voor een dressuurwedstrijd tot halterpaard zijn... Alleen heb ik wel gemerkt dat het daar altijd eerst om uiterlijk gaat en dan de rest pas....vandaar de verwarring ;)
(Ik neem aan dat je mij bedoelde met die bovenste opmerking)

mijn persoonlijke mening is (uit ervaring); dat de meeste paarden echt wel zonder hooi kunnen, maar wil je dat ook (jullie wel dus ;) )....
Het lijkt mij dat je het hooi toch echt nodig hebt voor de nodige (natuurlijke) onderhoud van de tanden en de vezels voor de juiste vertering in de darmen...
Nou is de 'show' die jullie doen met jullie paarden, niet echt 'natuurlijk' (welke paardensport wel??)en jullie paardjes zullen vast en zeker niets te kort komen, maar ik kan er bij dat de paardjes minder dik worden van bietenpulp (dat dus door ons als dikmaker gebruikt wordt, ik ken de andere toepassingen niet) dan van hooi...
Ik snap gewoon de toegevoegde waarde niet...
en over het gebruik van energie, daar pas je toch de gehele voeding op aan? een paard die minder energie verbruikt geef je natuurlijk minder dan een paard die topprestaties moet leveren, daar heeft wel of geen hooi voeren toch geen invloed op?

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:19

Ze worden wel dik van de pulp, ze krijgen een goed gevulde rug e.d. . Alleen als je een mini veel hooi geeft krijgt hij wel een buik en die is mischien heel natuurlijk maar op de show ongewenst.

Ik zal de hoeveelheid voer die mijn paardjes krijgen eens omrekenen naar een paard van 600 kilo, dan zal het heel anders overkomen.

Verder ben ik het voor een groot gedeelte eens met de opmerking dat een buik ook met training te maken heeft, het klaarmaken van showpaardjes vergt ook veel training en dan bedoel ik niet het leren staan. Maar het voer aanpassen is toch ook nodig als ondersteuning.

Takke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 18:06

Ik denk dat er een aantal personen al aan het wachten zijn op een reactie van mij.

Ik wil even voorop stellen dat er hier in dit topic al meerdere fouten gemaakt worden.
Om een paar dingen even recht te zetten het volgende:

* Het gaat om showpaarden en geen paarden voor de keuring (hier zit wel degelijk verschil in)
* Het gaat om minipaarden en niet om grote paarden. Het effect van hooi is groter op een minipaard als op een gewoon paard.
* De noemer amerikaanse manier van voeren vind ik niet helemaal kloppen omdat ik weet dat er met mij nog velen zijn dit deze wijze gebruiken. De wijze van voeren is wel ontstaan in amerika.

Trainen van mijn showpaarden begint in Januari en eindigt zo tegen Oktober.
In deze periode voer ik op een iets andere manier als buiten dit seizoen.

Wat voer ik mijn show minipaarden in het showseizoen.

Een mix van 1 deel cavalor perfomix met 3 delen gepunte witte haver.
Bietenpulp
Zemelen
Compactgras
Lijnzaadolie

Hoeveel gebruik ik hiervan per voerbeurt als basisuitgangspunt ( ze krijgen 2x daags voer) en voor de maatvoering gebruik ik de voerbekers van 1 kilo.

¼ beker bietenpulp
¼ beker zemelen

Deze 2 produkten laat ik ongeveer 8 uur wellen in water.( er gaat ongeveer 2 liter water bij)

Hierbij gaat ½ beker mix en ongeveer ½ beker compactgras.
Daarnaast krijgen ze een scheut lijnzaad olie.

De hoeveelheid voer die ze dan krijgen staat gelijk aan ongeveer 4 liter per voerbeurt.

Gedurende de training word per paard gekeken of er aanpassingen nodig zijn.

Buiten het seizoen word de mix vervangen door cavalor strucomix.

Mijn paarden doen het hier perfect op en dat laten ze ook zien met hun resultaten.
Wat velen als duidelijkheid vinden van gezonde paarden daar voldoen ze volledig aan.
Gezonde glanzende vacht
Gezonde stralende ogen
Fit en energierijk
Goede stevig mest

De paarden doen met deze 2 voerbeurten een hele dag en hebben geen last van enige vorm van verveling omdat ze niks te knabbelen hebben. Dit zeg ik er maar gelijk bij aangezien ik ook niet onderbouwde reacties heb gezien over dat de paarden dan niet minimaal 16 uur per dag eten.

De opmerking van Kaisa over het water moet ik toch tegen spreken. Dit is niet helemaal een fabeltje. Er gaat het verhaal dat showpaarden volledig zonder water neergezet worden.. Dit is niet helemaal correct maar er is in de laatste 2 weken voor een show wel een aanpassing in de hoeveelheid water. Gedurende deze 2 weken krijgen ze maximaal 3 tot 4 liter water per dag en dit is afhankelijk van het weer. En nee dit is niet zielig aangezien ze meestal niet eens alles opdrinken. Vergeet niet dat de pulp/zemelen mix ook meer dan genoeg water bevat.

Waar dient nu eigenlijk de bietenpulp voor.
De bietenpulp geeft de paarden een voldaan en vol gevoel waardoor ze de behoefte niet hebben om meer te eten.
In bietenpulp zitten (zoals al eerder in dit topic aangetoond is) voldoende voedingsstoffen waardoor ze niet meer nodig hebben.
Daarnaast zorgt de bietenpulp voor een goed gevuld lichaam zonder dat er een hooibuik ontstaat.

De training die ik mijn showpaarden geef is ongeveer 1 tot 1,5 uur intensieve training per dag.

Schiet maar wanneer je het er niet mee eens bent maar ik heb tot nu toe nog geen wetenschappelijk onderzoek gezien dat dit voerbeleid slecht is. En zolang ik dit niet onder ogen krijg zal ik deze wijze van voeren blijven toepassen en promoten onder de minipaarden showers.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 18:11

Bedankt voor de duidelijkere uitleg Takke.
Denk je dat mocht het in Amerika niet bestaan, manier van voeding geven, we het hier zo zouden doen?? vandaar dat ik het Amerikaans noem. Niets op tegen natuurlijk :)

Takke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 18:15

Jawel dan bestond het hier nog. Deze manier van voeren (in andere verhoudingen dan) worden ook bij andere rassen soms toegepast. Doordat het mini gebeuren hier in europa een grotere vlucht heeft gekregen is er alleen meer bekendheid mee gekomen.
Ik ken een aantal stallen die geen mini's hebben maar die ook op deze wijze voeren maar dit niet graag bekend zien worden. Reden daarvoor is dezelfde reden als die ik ook heb om er zo min mogelijk over te praten. Het word door iedereen de grond ingestampt zonder onderbouwing en wetenschappelijk onderzoek. Daardoor is het vaak irritant om jezelf constant te moeten verdedigen wat hier ook wel zal gaan gebeuren.

flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 19:52

En hoe staat het met weidegang? Krijgen ze dat tijdens de tranings periode?

divigostab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 20:16

Kijk hier kan ik het nu eens helemaal mee eens zijn.

Mijn paarden staan op het hetzelfde voedingsschema en doen het er fantastisch op.
Ze zijn super gezond, hartstikke happy en hebben vorig jaar een aantal kampioenschappen op hun naam geschreven.

Wel moet ik melden dat ze na de "strengere" showperiode in de winter wel een toefje hooi krijgen. Reden...gewoon omdat het mij een fijn gevoel geeft dat ik ze na een goed showseizoen kan belonen.

En mijn paarden staan ieder showseizoen weer met plezier voor me klaar.
Een paard dat geen zin of energie heeft om zich te tonen doet dat ook niet en dan kun je het showen wel vergeten.
De geestelijke en lichamelijke gezondheid van mijn paarden staat dan ook voorop.

groet, Patricia

flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 20:27

Juist in verband met die geestelijke en lichamelijke gezondheid vraag ik me dus af of deze paardjes ook in de
wei komen?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 20:29

mooi gezegd patricia.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 20:37

Takke schreef:
Dit is niet helemaal correct maar er is in de laatste 2 weken voor een show wel een aanpassing in de hoeveelheid water. Gedurende deze 2 weken krijgen ze maximaal 3 tot 4 liter water per dag en dit is afhankelijk van het weer. En nee dit is niet zielig aangezien ze meestal niet eens alles opdrinken. Vergeet niet dat de pulp/zemelen mix ook meer dan genoeg water bevat.

Een stalpaard (ik heb het nu niet over een mini, heb even gemist of dit over paarden, ponies of mini's gaat) drinkt geloof ik toch gerust zo'n 30-35 liter per dag, minstens. Tenzij er dus minstens zo'n 30 liter vocht in jouw pulp/zemelen mix zit, krijgt het paard dan dus echt onvoldoende vocht binnen.

JessicaD88 schreef:
Ja ben het ook niet zo eens met deze manier van voeren, maar ik heb dan ook geen ervaring met showpaarden.
Wat ik wel apart vind, ik weet niet meer wie dat hier zei, was de opmerking 'hoeveel pulp moet je voeren om een paard de hele dag te laten eten'.

Met hooi eet een paard ook niet de dag door, dus dat vind ik nou niet echt een reden om pulp slecht te vinden.

Een paard eet in het wild geloof ik minstens zo'n 16 uur per dag- en niet zonder reden hoor :D Daar is z'n hele lichaam en vooral spijsverteringsstelsel dus op gebouwd als het ware. De maag van een paard produceert constant maagzuur, volgens mij gewoon 24/7 om het maar zo te zeggen. Dat kan schadelijke gevolgen hebben voor bijv. de maag als het niet voldoende geneutraliseerd wordt. Speeksel neutraliseert dit maagzuur, maar wordt bij paarden alleen aangemaakt als ze kauwen- dus als ze eten. Bij maar 2 of 3x voeren per dag, maakt een paard dus ruim onvoldoende speeksel aan om het maagzuur te neutraliseren en bestaat er een grotere kans op maagzweren!

En tenzij een (mini)showpaard een ander verteringsstelsel heeft dan een 'normaal' recreatie(mini)paard, kan je dus wel concluderen dat het het welzijn van het paard niet ten goede komt als het maar weinig uren van zijn dag kan kauwen.. (en dan zal het ongetwijfeld ook nog eens invloed hebben op het gebit).

Maarja, het werkt natuurlijk wel- het paard wordt inderdaad minder 'vol' door geen of veel minder hooi te geven (ik weet even niet meer waar dat mee te maken heeft, ik dacht gewoon de vulling van het darmstelsel maar ben het kwijt). Het doel wordt dus bereikt.

Vraag is en blijft.. heiligt het doel de middelen? Gezien vanuit het dierenwelzijn (en wetenschappelijk onderbouwd) is het eigenlijk gewoon not-done. Maar het bereikt zijn doel: de paarden zien eruit zoals men ze graag ziet op de keuringen (in combinatie met training etc uiteraard)...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:07

Ik voer niet "amerikaans" en mijn paarden komen echt niet aan 16 uur, en ik denk het gros van de in NL gehouden paarden niet, toch doen mijn paarden het prima, dus tja....

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:26

flyer schreef:
Johanna59 schreef:
Wat eet een atleet?
Wat een boxer?
Een ballerina?
Een hazewind?

Maar die kiezen daar zelf voor dus dat vind ik geen vergelijk..

Zo'n antwoord had ik al verwacht.

Maar ze zijn er wel voor gefokt!
Een Przewalski is een paard dat altijd buiten liep en at wat de natuur hem te bieden had.
De paarden van tegenwoordig niet.
Horen eigenlijk niet 24 uur per etmaal buiten ( minimaal schuilgelegenheid:lees nieuwste Bit!!!!!!)
En daar hoort een dieet bij. Niks zielig.
Je geeft je kat of hond toch ook geen half schaap?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:27

Tja en er zijn ook best flink wat mensen die wel roken en die niet doodgaan aan longkanker. ;) Als je je paard onbeperkt ruwvoer geeft, of 24/7 weidegang (of overdag op wei, savonds met hooi op stal) dan kom je daar toch al gauw bij. Het gros van NL (of veel andere landen) zal dat inderdaad niet halen, maar maakt dat het er minder slecht op? Helaas niet..

Het is een feit dat maagzweren minder voorkomen bij recreatiepaarden dan bij sportpaarden (met, naar ik vermeen, rensport op nummer 1). Drie maal raden waar dat mee te maken heeft (plus dat natuurlijk stress ook nog eens een rol speelt).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:28

Johanna59 schreef:

Een Przewalski is een paard dat altijd buiten liep en at wat de natuur hem te bieden had.
Horen eigenlijk niet 24 uur per etmaal buiten ( minimaal schuilgelegenheid:lees nieuwste Bit!!!!!!)

Kan jij mij dan aangeven waarin het darmstelsel van een sportpaard of recreatiepaard verschilt van een 'wilde' konik?? Want dat is bijvoorbeeld iets wat we volgens mij nog niet veel anders erin hebben gefokt..

Daarbij blijft het punt van degene die jij quote (heb de quote er per ongeluk al uitgehaald) nog steeds bestaan: paarden kiezen er niet voor gebruikt te worden als 'ballerina' of 'gewichtheffer' of andere atleet. Maar ze zijn er wel de dupe van, hoe hard mensen ook schreeuwen dat ze het lichamelijk en geestelijk welzijn van hun topatleten op nummer 1 hebben terwijl deze vaak 20/7 op stal staan en een slechte voeding krijgen, gekeken naar wat een paard nodig heeft.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:31

flyer schreef:
Juist in verband met die geestelijke en lichamelijke gezondheid vraag ik me dus af of deze paardjes ook in de
wei komen?

Is een mini-paardje dan niet zielig? Zo ver doorgefokt.
Alleen omdat mensen dit mooi en leuk vinden.
Had hij in de natuur geleefd, dan was hij gauw dood geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:32

Johanna59 schreef:
flyer schreef:
wei komen?

Maar dat het ene zielig is praat het andere toch niet goed? Dat maakt het er alleen maar erger op. En dat het beest in de natuur allang dood was geweest, betekent dat ook maar dat hij beter af is 24/7 op stal ipv 24/7 in de wei met een inloopstal???

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:39

WildWings schreef:
Johanna59 schreef:

Kan jij mij dan aangeven waarin het darmstelsel van een sportpaard of recreatiepaard verschilt van een 'wilde' konik?? Want dat is bijvoorbeeld iets wat we volgens mij nog niet veel anders erin hebben gefokt..

Daarbij blijft het punt van degene die jij quote (heb de quote er per ongeluk al uitgehaald) nog steeds bestaan: paarden kiezen er niet voor gebruikt te worden als 'ballerina' of 'gewichtheffer' of andere atleet. Maar ze zijn er wel de dupe van, hoe hard mensen ook schreeuwen dat ze het lichamelijk en geestelijk welzijn van hun topatleten op nummer 1 hebben terwijl deze vaak 20/7 op stal staan en een slechte voeding krijgen, gekeken naar wat een paard nodig heeft.

Dat zou dus betekenen, dat je een paard alleen maar op de manier kan houden die jij prefereert?
Echt klinkklare onzin. Jij vindt het zielig. Je weet helemaal niet wat paarden vinden. Mensen denken dat te weten.
Je weet niet eens wat je eigen soortgenoten vinden. Ik tenminste niet. Daar moet ik om vragen. En als ik geen antwoord krijg dan weet ik nog niets.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:42

Nee dit is niet de Amerikaanse manier ..
Ooit al eens de Verenigde Staten bekeken ? Alsof iedereen hier hetzelfde doet ..

Wat voor showpaard bedoelt de TS ?
Wij hebben hier een wereldkampioen halter op stal, en hij krijgt 2x per dag alfalfa en grashooi en 2x per dag krachtvoer .. :j
ook zorgen we ervoor dat hij elke dag voldoende beweging heeft zodat hij mooie spieren heeft :j

Verder onze buurman heeft barrel racing horses .. en is 5x wereldkampioen.. Wij noemen alle paarden die op wedstrijd gaan showpaarden ..
en hij voert 2x per dag vrij veel krachtvoer met plantaardige olie overheen, en verder ook 2x per dag een goede hoeveelheid hooi :j en zijn paarden zien er super uit !

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:43

Johanna59 schreef:

Hoe weinig weet jij van evolutie dat je zoiets zegt?! Sorry hoor maar hier kan ik met mijn hoofd niet bij. Evolutie duurt miljoenen jaren, bij kleine veranderingen nog steeds duizenden en bij erg kleine veranderingen honderden jaren.. De ''paarden van tegenwoordig'' bestaan pas zo'n tweehonderd jaar gok ik. Niks evolutie dus, dat kán gewoon niet.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:53

Leentje_ schreef:
Nee dit is niet de Amerikaanse manier ..
Ooit al eens de Verenigde Staten bekeken ? Alsof iedereen hier hetzelfde doet ..

Wat voor showpaard bedoelt de TS ?

Minipaardjes

flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 23:32

Johanna59 schreef:
flyer schreef:
wei komen?

Dat zal je nog tegenvallen,aangezien ze vrijwel allemaal slechts enkele generaties verwijderd zijn van de "gewone" shetlander..
Maar inderdaad,geschoren,gepamperd en op dieet zou zo'n dier het niet lang uithouden in de natuur.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 23:58

Ik vind het ook een beetje krom om dit de "Amerikaanse manier van voeren" te gaan noemen...

Ten eerste, zo voert lang niet iedereen, sterker nog, de meeste mensen doen het heel anders.
Ten tweede, een wedstrijd= show, dus een showpaard= wedstrijdpaard.
Je scheert een beetje alles over een kam dus. Meeste paarden hier in Californie krijgen alfalfa, oathay (haverstro) of gras hooi. Dus ook alle wedstrijdpaarden ;)

Heb een tijdje op een arabieren stoeterij gewerkt hier, waar ze ook halter paarden hadden. (Wat jij een "showpaard" noemt).
Deze paarden krijgen ook gewoon hooi, maar meestal weinig tot geen krachtvoer.
Ze staan coninue onder lampen (om de vacht kort te houden), en in het show seizoen gebruiken ze "sweats". Dit zijn lappen neopreen die om de hals worden gewikkeld om het dunner te laten lijken, doordat het warm word en "uitzweet". Best sneu, als het zo'n 45 graden is hier... Ze mogen nooit naar buiten, en krijgen weinig beweging. Het enige wat ze hoeven te kennen is immers het "mooi staan" voor de jury (dat word er met een zweep ingeslagen hier ;))
Ik vind halter echt een van de meest verschrikkelijke dingen die je een paard aan kunt doen, helemaal als je dan ook nog eens geen hooi voert :\

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 00:24

Ik zal wel te simpel denken....of te makkelijk?
Maar minipaard of niet(heb zelf minishetters,die ook al snel dik worden!) :+
Maar vind dat elk paard (ongeacht tak van sport of show) de normale basis zoals hooi zou moeten krijgen.
De verhalen over hooibuikjes etc snap ik wel....maar lijkt mij dat het aan de mensen ligt die dat anders zouden willen zien.
Bv bietenpulp zal vast niet 1,2,3 kwaad kunnen....maar het voeren in de plaats van hooi?
Hooi komt nog gewoon in de buurt van gras,wat ze in de natuur niet anders eten.
Daarbij voer ik zelf het liefst vrijwel onbeperkt hooi(ivm met de kauwuren die ze per dag van nature horen te hebben).
Mocht het voorkomen dat ze wat minder hooi krijgen,dan ligt er altijd stro om de kauwbehoefte te bevredigen en dat zet wat minder aan als hooi.
Minipaardjes en showpaardjes is leuk,maar zie niet in....wat er anders aan is als een normaal paard(oke het formaat,maar de behoefte is hetzelfde toch?).
Wat ik bij mijn shetten doe....neigen ze naar dik worden,dan gaan ze meer werken en bewegen.(enige wat helpt,want anders worden ze van het kijken naar hooi al dik!).

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 09:51

Takke schreef:
De opmerking van Kaisa over het water moet ik toch tegen spreken. Dit is niet helemaal een fabeltje. Er gaat het verhaal dat showpaarden volledig zonder water neergezet worden.. Dit is niet helemaal correct maar er is in de laatste 2 weken voor een show wel een aanpassing in de hoeveelheid water. Gedurende deze 2 weken krijgen ze maximaal 3 tot 4 liter water per dag en dit is afhankelijk van het weer. En nee dit is niet zielig aangezien ze meestal niet eens alles opdrinken. Vergeet niet dat de pulp/zemelen mix ook meer dan genoeg water bevat.

Dan verschillen we daar van mening over Takke! Mijn showpaarden krijgen gewoon de water hoeveelheid waar ze om vragen :j

@ Libera; Als je eerst eens goed mn eerdere opmerkingen door leest, zie je dat ik al ergens neer heb gezet dat ik mij in de openingspost niet goed geformuleerd heb. Ergens staat duidelijk vermeld dat elke trainer uiteraard anders werkt!!!!!!
In mijn ervaring is een show horse een halter horse, en een gaminghorse een wedstrijdpaard (rijden dus). iedereen noemt het anders, geen probleem maar er staat al regelmatig in het topic uitgelegd dat dit om SHOW MINIPAARDEN gaat.
Dan roep je dat ik alles over 1 kam scheer, maar waarom doe jij dan het zelfde? Dat jij vervelende ervaring hebt met het trainen van een halterpaard, hoeft niet gelijk te zeggen dat iedereen zo traint! ;)