Dani62 schreef:Francis: ik weet niet waarom jij op mijn post reageert met zinnetjes als 'doorgeslagen naturals'...
Ik hoop in ieder geval niet dat je op mij doelde met jouw post, want mijn doel is niet de natuur na te bootsen, maar wel om het zo goed mogelijk te doen....
Het doorgeslagen Natural slaat niet perce op jou maar is een opmerking in z'n algemeenheid.
Waar ik wel op doel is jouw opmerking:
Dani62 schreef:gras en hooi zit alles en het is dé voeding voor paarden.
Dat ben ik dus pertinent niet met je eens. En ook de toevoeging 'goed' hooi is een rekbare. Vele mensen menen goed hooi te bestellen maar zolang dat hooi van gecultiveerde weilanden is (wat commercieel hooi dus per definitie is, zeker als dat uit Nederland komt) dan is het per definitie geen paardenhooi waaruit paarden alles kunnen halen wat ze nodig hebben. Dan komt duits of frans kruidenhooi altijd nog dichterbij dan 'gewoon' hooi. (hoewel je ook daar ernstig mee moet oppassen. Kruiskruid is inmiddels ook opgerukt tot in Duitsland en daar wordt nog nergens op gelet, Duits kruidenhooi kopen is dus niet meer zonder risico). Ik vind de opmerking 'alleen hooi voeren' dus een gevaarlijke omdat daar ook vaak genoeg dingen mis gaan. Paardjes en pony's die op overjarig hooi staan en verder niks krijgen en het dan gek vinden dat ze problemen hebben 'want alleen hooi was toch genoeg?'
Mijn posts zijn bedoeld voor degenen die zich aangesproken voelen... doe er mee wat je wilt zou ik zeggen (en dat is dus een algemene opmerking, niet per definitie aan jou Dani).
Ik ben het helemaal met je eens dat je niet zomaar vanalles moet bijvoeren... maar ik ben van mening dat sowieso de gemiddelde paardeneigenaar (te) weinig weet van voeding, spijsvertering enz. En dan bedoel ik dus niet dat men een boek leest wat uitgegeven wordt door een club die een bepaald idee nastreeft, dat soort boeken zijn toch gekleurd door de mening van die club. Nee... lees dan gewoon eens iets wetenschappelijks en verdiep je in de complete biologie van een paard of van mij part eerst eens van voedingsleer en spijsvertering in't algemeen. Want eiwitten doen bij een mens echt het zelfde als bij een paard en koolhydraten zijn brandstoffen, voor welk dier dan ook... maar zelfs die kennis ontbreekt bij velen.