Natuurlijk voeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:20

bietenpulp met zemelen en voor mineralen Zeewier.
Ik zou ook eens een kuur groene leem proberen omdat ze nogal wat probleempjes heeft, kijk wel uit met eventuele medicijnen. Groene leem bevat ook veel mineralen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:56

hyppolyte schreef:
Hey, ik heb nog even opgezocht welk vitaminepreparaat ik altijd geef en dat is Vital B-Max, een vitaminebooster. Deze werkt bij die van mij dus heel erg goed om de mok te voorkomen. Het is niet echt heel goedkoop (ook niet superduur hoor), maar het werkt heel goed.

Afbeelding

Ik heb 'm hier gevonden, ik haal 'm zelf altijd bij mijn DA, maar ik zie dat ie hier een stuk goedkoper is :j:
http://www.dochorse.be/Apotheek/VITALB-MAX/product/detail(897).aspx

Toch zou ik een dergelijk vit.preparaat niet als dagelijks standaard preparaat gebruiken, omdat deze ergens voor 'bedoeld' is en dus afwijkende gehaltes heeft. Zoals ik het in de info lees is 't zelfs geen compleet preparaat maar bevat het alleen vit. B als vitamine.
Als dagelijks vit. preparaat zou ik persoonlijk gewoon een heel basic preparaat gebruiken met normale gehaltes. Niet speciaal 'bedoeld' voor een bepaald type paard. Je hebt ze ook wel voor fokmerries, dekhengsten, sportpaarden, 't oude paard. Da's prima als je zo'n paard hebt - mits die dan ook dat extra's nodig heeft, want niet elke hengst heeft meer dan normale behoeftes en veel mensen vinden al snel dat ze een 'sportpaard' hebben terwijl dat objectief gezien vaak nog wel mee valt. Voor 'normaal dagelijkse toevoeging', puur als vervanging van krachtvoer zeg maar, zou ik persoonlijk zo'n 'speciaal'preparaat dus niet gebruiken.

touchofpink

Re: Natuurlijk voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 15:54

Zie ik nou dat de NAF 75 euro voor 10 kg is en de Marstal Force 20 euro voor 10 kg? Dat is me nogal een verschil. Dat zou m toch ergens in moeten zitten...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 16:13

Da's inderdaad een heel groot verschil (Force betaal ik iets van 24/25 euro voor) en dat klopt ja... waar dat verschil in zit weet ik ook echt niet, ik heb beiden, begon met de Force, dat zijn korreltjes maar Ben vindt die minder lekker. Als ik dan te weinig cobs geef zodat de concentratie Force in z'n voer hoger is, dan eet' ie het slechter. Daarom ben ik de NAF er bij gaan geven. Hij krijgt nu van elk 1 schepje (bij beiden is de dosering 2 schepjes per dag dus hij krijgt wel gewoon z'n dagelijkse hoeveelheid binnen). Puur omdat ik het ook wel weer zonde vindt om die emmer korrels weg te gooien. De shet eet ze wel gewoon dus die krijgt ze ook.
Maar ik vond het enorme prijsverschil ook wel groot...
Ik zal eens kijken of ik een keer alle gehaltes van beiden naast elkaar kan leggen. Heb net een nieuwe emmer NAF waar dus 't etiket nog op zit ;)

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 22:33

Zow... vandaag de grasbrok aangeschaft. Heb wel de grasbrok van Agrobs de Pre Alpin. De Marstall hadden ze niet op voorraad daar. Heb de Force besteld die komt volgende week donderdag binnen.

Heb net stiekem de zak opengemaakt en ik moet zeggen dat het erg lekker ruikt! Ben benieuwd hoe ze het gaat eten.

Had het er vandaag over met een stalgenoot en die wil het misschien ook gaan proberen voor haar Fries (ZE en mok). Ze zit ook nog te twijfelen over Frieschebrok. Heeft iemand hier ervaring mee?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:29

Houd er een beetje rekening mee dat vooral paarden die voer met melasse gewend zijn soms eerst even aan de cobs moeten wennen. Die van mij vond ze vanaf het begin heerlijk en vreet 't als een dijker, maar die van m'n vriendin heeft er toch even aan moeten wennen. Maar na een week was die ook niet meer bij de bak weg te slaan.

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 23:39

Dan kan ik ze misschien nu vast voeren voordat ik die zoute Force er aan toe ga voegen. Ik zal ze eens mengen met de brok morgen en kijken wat er gebeurd.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 00:02

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 09:26

synthetisch gewonnen vitamines schijnen op langer termijn alleen maar slecht te zijn.

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 09:37

lailapri schreef:
synthetisch gewonnen vitamines schijnen op langer termijn alleen maar slecht te zijn.

Is er ook een manier om deze vitamines natuurlijk te voeren? En dan bedoel ik zodat je ook zeker weet dat ze voldoende binnen krijgen? Al die vitamines die aan muesli's en brok worden toegevoegd zijn toch ook synthetisch?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 09:42

ik denk met kruiden, dus bijvoorbeeld brandnetel of een kruidenmengsel. Heb het uit het boekje van nicolette hebing. Zij had het ook over zeewier en veendrenkstof. Maar dan zal ik me daar eerst eens in moeten verdiepen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:33

Hoezo maak je je zorgen dat je paard niet voldoende vitaminen binnen krijgt? In gras en hooi zit alles en het is dé voeding voor paarden. Paarden maken hun vitaminen zelf aan met behulp van de bacteriën in hun darmen. Wanneer je van alles bij gaat voeren, en ook nog eens 6 verschillende dingen per dag, verstoor je dit proces alleen maar.

Ik zou het voordroog eruit gooien, goed hooi laten komen, liksteen in de wei hangen en klaar :D. Dat zou de basis moeten zijn, en vandaar uit (mocht je paard het er niet goed op doen) kun je kijken wat ze evt. tekort komt. Heeft je paard geen aantoonbare tekorten? Voer dan niets extra.

Lees ook even de link die Lauratje_88 geeft. En koop ook het boek van PaardNatuurlijk, daar gaan ze dieper in op hoe de spijsvertering werkt, en hoe paarden vitaminen en mineralen opnemen en óók hoe je een paard dunner krijgt. Na dit boek weet je pas echt wat over natuurlijk voeren ;) .

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:54

In de nederlandse bodem zit niet zo heel veel meer, ik zal het stukje uit het boek even opzoeken en zometeen even citeren. Ik ben eens dat je niet 10 verschillende dingen moet voeren, maar zie zelf dat mijn pony's soms echt wat te kort komen, dus geen verkeerde zaak om daar op te letten.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:10

Ja, heel leuk en ik ben zeker een voorstander van 'zo natuurlijk mogelijk', maar ik vind toch veel info op Paard Natuurlijk 'doorgeslagen natural' materiaal. De intentie is goed en ben ik het ook zeker mee eens, maar 't riekt vaak een béétje naar fanatisme... al het andere is fout en je bent zo'n beetje een mishandelaar als je je dier onder een deken zet... Sorry maar daar haak ik dan af, ik kan niet zo veel met dat soort fanatisme.

Een paard natuurlijk houden in Nederland is gewoon NIET mogelijk. Alleen al omdat Nederland een natter klimaat heeft dan wat 'natuurlijk' is voor paarden. Er is niks natuurlijks aan een vierkante wei zonder bomen met koeiengras. En er is zelfs niks natuurlijks aan al die leuke Paddock Paradises die nu ineens zo populair zijn... gekunstelde paadjes om een wei van een paar vierkante meter (wordt die kleine wei nóg kleiner van). En tot de knieen in de blubpaddock - waar dat Paradise in't najaar meestal in verandert, is ook al niet natuurlijk (ja, ook mijn paard staat nu in de blub, op z'n zeer ruime paddock omdat ik m'n wei, mét bomen, heel wil houden. Maar ik beweer ook niet dat ik m'n paard Natuurlijk houd). Om het over HIT Actief stallen nog maar niet te hebben... Mooi en 100 keer beter dan 24/7 op stal, maar alles behalve 'Natuurlijk'.
Daarnaast - het is al vaker gezegd en ik blijf er bij dat dat zo is - bevat het nederlandse gras/hooi NIET de voedingstoffen die een paard nodig heeft. Het gemiddelde weiland in Nederland is voor melkvee.
En een melkkoe is niet het zelfde als een paard. Alleen al door de manier van grazen. Een paard kan doordat hij met z'n tanden graast veel korter grazen dan een koe, die met z'n tong graast. Van nature eet een paard grassen die het groeipunt dicht bij de grond hebben, harde grassen zoals die op de steppen en in de bergen groeien, die zelfs heel kort gegraasd kunnen overleven doordat ze zo'n laag groeipunt hebben. Door die grassen te eten krijgt een paard in het wild dus ook niet overdreven veel fructaan binnen en is bevangenheid door voer in het wild geen issue.
Koeiengras heeft het groeipunt hoog, omdat een koe voor de melkgift het fructaan nodig heeft en een koe alleen langer gras kan eten doordat zij met haar tong graast. Door een paard 'koeiengras' te laten eten krijgt hij dus veel meer fructaan binnen dan ze van nature zouden krijgen. En dat is dan alleen nog maar het fructaan verhaal. Koeiengras is geselecteert op veel eiwit en voedingsstoffen die een koe meer melk doet geven. Daarnaast heeft een koe een heel ander spijsverteringstraject dan een paard. Allemaal redenen waarom koeiengras helemaal niet zo geschikt is voor paarden. En aangezien het gemiddelde hooi van de gemiddelde hollands wei komt en dus koeiengras is, is het een utopie om te zeggen dat alleen gras en een liksteen voldoende is voor een paard. Dat zou op gaan als een paard in gevarieerd landschap zelf z'n kostje bij elkaar kan scharrelen, maar niet wanneer hij in z'n stalletje staan of op z'n paddockje en dat moet eten wat wij hem voorschotelen.
Ik denk dat veel doorgeslagen naturals vergeten dat een paard helemaal geen natuurlijk dier meer is... Door fokken hebben wij ze eigenschappen gegeven die wij handig vinden en graag willen zien, maar zijn andere eigenschappen (meestal degenen die een paard nodig heeft om in't wild te overlegen) er uit gefokt. Een paard is een gedomesticeerd dier en zul je als zodanig moeten voeren. Ik denk dat er niemand is die z'n hond levende konijnen geeft om te eten...

En voor wie het lezen nog niet moe is heb ik dan ook nog wel een linkje. 'Voer jij je paard als een koe?'

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:18

boekje nicolette hebing; Zomereczeem opgelost met voeding

Vitaminen

Vitamine A
Bij tekort:
-verhoorning epitheel
-storing botvormig
-groeiremmingen, slijmvlies stoornissen

Bij teveel:
-kans op beengebreken

Zit in:
-wortels
-gras
-zeewier
-lucerne
-hooi

Vitamine D
Bij te kort:
-botvervormingen
-gebrek aan eetlust
-groeistilstand

Bij teveel:
-verkalking van bloedvaten en organen

Zit in:
-hooi
-zeewier
-kamille
-brandnetel

Vitamine E
Bij tekort:
-afname spierweefsel

Zit in:
-gras
-zeewier
-lucerne
-granen
-tarwekiemolie

Vitamine K
Bij tekort:
-verminderde bloedstolling

Zit in:
-zeewier

Vitamine C
Bij tekort:
-komt alleen voor bij stress en ziekte

Zit in:
-zeewier
-brandnetel
-goudsbloem
-kamille
-rode klaver
-wilg
-berg

Vitamine B-complex
Bij tekort:
-komt alleen voor bij top prestaties en verstoorde maag/darmflora

Zit in:
-brandnetel
-zeewier
-klaver

Vitaminen die in de voeding moeten zitten zijn: A of caroteen, D en E. De overige vitaminen worden door het lichaam zelf aangemaakt door de maag/darmflora.
Zeewier en brandnetel zijn een natuurlijk vitaminen/mineralencomplex. Zoals eerder vermeld zijn synthetisch geproduceerde witaminen op de lange duur en bij grote hoeveelheden schadelijk voor de gezondheid.

als julie willen kan ik ook de mineralen nog doen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:32

Interessante info Lailapri. B-complex bevat veel verschillende vit. B's, is dat nog gespecificeerd? Ben idd nieuwsgierig naar mineralen en ook naar hoeveelheden... Ik voer al zeewier bij omdat mijn paard duidelijk aangeeft hier behoefte aan te hebben, zelfs mét vit. preparaat en likstenen. Voer ik geen zeewier gaat hij binnen 3 dagen aarde likken. 1 Schepje per dag is voldoende om dat te voorkomen, maar ik ben dan wel nieuwsgierig hoeveel je zou moeten voeren om aan de volledige vit/min. behoeften te voldoen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:44

ik ga dan zo even verder, mineralen is wel een heel eind.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:57

Kun je't niet inscannen?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 13:02

niet op de laptop helaas, maar als ik he overtype onthoud ik het misschien zelf ook.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 13:06

Hier trouwens nog een mooi linkje over zo natuurlijk mogelijk voeren: http://equihof.forumup.be/post-9841-equihof.html

OH ja, nog zo'n leuke trouwens waardoor het mis gaat met grazen. Is men in de gelukkige positie dat er een grote wei is, wat doen men: in stukjes delen om zo 'om te weiden'. Funest voor je grasmat (in bovenstaande link mooi uitgelegd) en voor het natuurlijk graasgedrag van je paard. 1 grote wei is beter dan 2 of meer kleintjes. Omweiden is niet nodig omdat de druk per vierkante meter op een grote wei veel kleiner is, de mat lang niet zo beschadigd raakt dan met kleine weitjes en het gras dus tijd genoeg heeft om te herstellen doordat het paard niet de hele dag op het zelfde punt staat te grazen. Als je dan bijv. je sobere paard 's nachts ook nog met hooi op een paddock zet krijgt je paard niet te veel gras en kan het gras 's nachts herstellen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 16:02

Francis: ik weet niet waarom jij op mijn post reageert met zinnetjes als 'doorgeslagen naturals'. Ten eerste heb ik het over GOED hooi en niet over koeiengras/overbemest gras. Ten twee heeft PN goede info over hoe de spijsvertering werkt, hoe paarden vitaminen en mineralen opnemen etc. Die info is voor iedereen nuttig, zeker voor iemand die 'zo natuurlijk mogelijk' wil voeren (want je moet inderdaad weten wat je doet, en je paard niet lukraak op een vierkantje koeiengras zetten 24/7, helemaal met je eens). Kun je het oneens zijn met de manier waarop ZIJ voeren, dat maakt niet uit.

En wat ik zeg is dat de basis goed moet zijn, en dat je van daaruit kunt kijken wat je paard eventueel extra nodig hebt, is dat zo gek? Vaak zie je het tegenovergestelde namelijk. Bergen krachtvoer, kruiden, supplementjes... Maar het ruwvoer is ten eerste te weinig en ten tweede ronduit belabberd. Dan ben je verkeerd bezig in mijn ogen. Want ruwvoer is HET paardenvoer zoals ik al zei. Dát is goed verteerbaar voor ze, daarvan blijven ze goed op gewicht, het houdt ze warm, het geeft ze energie. De rest is BIJvoeding.

Ik hoop in ieder geval niet dat je op mij doelde met jouw post, want mijn doel is niet de natuur na te bootsen, maar wel om het zo goed mogelijk te doen. En dan blijkt keer op keer dat het het beste is om toch een beetje het paard zoals het van oorsprong was (en is) tegemoet te komen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:14

Oke, ik citeer weer:
Mineralen

Dit stuk is wat lastig om te lezen, en ook meer bedoeld als naslagwerk. Toch raad ik je aan het door te lezen, er staan wel nuttige weetjes in.
Ook mineralen zijn voor de gezondheid van het paard on ontbeerlijk. Allergische reacties verbruiken extra mineralen en het paard raakt bij tekorten in een vicieuze cirkel, waar het zonder extra toevoegingen niet meer of moeilijk uit kan komen. Suppletie is daarom noodzakelijk. Ook hierbij geldt weer: geen synthetisch geproduceerde mineralen, die zijn op de lange duur of bij overmaat schdelijk voor de gezondheid.
Dit zijn alle mineralen en spore-elementen waarvan de wetenschap heeft kunnen aantonen dat ze essentieel zijn voor de gezondheid. Er zijn echter nog veel meer mineralen en spore-elementen waarvan men nog niet heeft kunnen aantonen dat ze van belang zijn voor de gezondheid of waarvan men het bestaan nog niet kent.

Calcium (Ca)
Zorgt voor:
-regelmatige hartslag
-vloeiend werkende spieren
-gezond bloed
-het activeert de stofwisseling en de werking van de enzymen
-voedt de zenuwen
-stollen van het bloed in wonden en bevordert de celdeling
-zorgt voor een evenwicht in de zuur-base, een overmaat aan zuren kan leiden tot verzuring en zelfs tot de dood

Belangrijk is de verhouding tussen calcium en fosfor, die in het lichaam 2:1 zijn. De verhouding in het voer mag wat afwijkend zijn, zolang er maar evenwicht is tussen beide. Meer calcium dan fosfor.
Nodig voor calcium opname zijn tevens vitamine D en magnesium.

De volgende zaken kunnen de calciumopname in de darm belemmeren:
-wanneer calcium-fosfor verhouding uit balans is dus meer fosfor
-bij te weinig vitamine D en magnesium
-bij te veel magnesium
-als het maagsap te weinig zoutzuur bevat
-bij een teveel aan suikers als dextrose, glucose, dextromaltrose en geraffineerde suikers
-bij veel stress, waarbij het hormoon cortison wordt uitgescheiden. Cortison onttrekt mineralen aan de botten. Dit geldt ook voor medicijnen, die cortison bevatten

Calciumrijke voeding:
-wortels
-iers mos
-kamille
-lijnzaad
-kleefkruid
-klein hoefblad
-paardebloemwortels
-brandnetel
-weegbree
-herderstasje
-zuring
-bieslook
-zeewier
-bietenpulp

zo meteen weer verder

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:26

Fosfor (P)
-komt voor in iedere cel
-speelt bij vrijwel iedere chemische reactie in het lichaam een rol
-beïnvloedt de vorming van het skelet en gebit
-beïnvloedt de werking van nieren en zenuwen
-zonder fosfor kunnen een aantal B-vitaminen niet worden opgenomen
-zonder fosfor kunnen eiwitten, koolhydraten en wetten hun functies niet uitvoeren

De volgende zaken kunnen de opname van fosfor in de darm belemmeren:
-onvoldoende zoutzuur in de maag, fosfor kan alleen in een zuur milieu worden opgenomen
-onvoldoende vitamine C
-overmatige hoeveelheden ijzer, aluminuim en magnesium
-grote hoeveelheden geraffineerde suikers
-gebruik van oa. cortisonen

Fosforrijke voeding:
-groen van de paardenbloem
-appels
-zemelen
-knoflook
-goudsbloem
-zeewier
-zuring

Natrium (Na)
-komt voor in alle lichaamsvloeistoffen
-belangrijk voor de bloeddruk en zenuwprikkeloverdracht

Belangrijk: het evenwicht tussen Na (natrium) en K (kalium)!
Een verstoord evenwicht is gevaarlijk voor de gezondheid en geeft bijna direct verschillende symptomen. Paarden kunnen een gebrek aan natrium krijgen als ze alleen weidegang krijgen of hooi krijgen wat afkomstig is van een zwaar bemest weiland.

Natriumrijke voeding:
-wortels
-wilgenroosje
-bieslook
-kleefkruid
-venkelzaad
-herderstasje
-zeewier
-zuring
-brandnetel

zo weer 2 gedaan

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:54

Ik wil niet heel flauw zijn hoor maar ik vind dat stuk niet bijzonder betrouwbaar. Synthetische mineralen bestaan namelijk niet. Bovendien zijn synthetische vitamines net als gewone vitamines alleen schadelijk bij overdosering. Omdat synthetische vitamines in zuivere vorm geproduceerd kunnen worden en vaak makkelijker opgenomen worden is de kans daarop vaak wel groter.

Wat ik eigenlijk mis in je verhaal zijn essenciele aminozuren. Die zijn ook nodig onder andere voor de spier opbouw (maar ook voor productie van andere eiwitten). Bij sommige dieren is een zeer opmerkelijk verschil in spier opbouw en groei te zien wanneer deze bijgevoerd worden. Ik heb eigenlijk geen idee hoe dit bij paarden werkt maar bij een koe bijv maak het zeer veel uit in melkproductie en bij vleeskuikens ook in groei.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 20:00

Dani62 schreef:
Francis: ik weet niet waarom jij op mijn post reageert met zinnetjes als 'doorgeslagen naturals'...
Ik hoop in ieder geval niet dat je op mij doelde met jouw post, want mijn doel is niet de natuur na te bootsen, maar wel om het zo goed mogelijk te doen....

Het doorgeslagen Natural slaat niet perce op jou maar is een opmerking in z'n algemeenheid.
Waar ik wel op doel is jouw opmerking:
Dani62 schreef:
gras en hooi zit alles en het is dé voeding voor paarden.

Dat ben ik dus pertinent niet met je eens. En ook de toevoeging 'goed' hooi is een rekbare. Vele mensen menen goed hooi te bestellen maar zolang dat hooi van gecultiveerde weilanden is (wat commercieel hooi dus per definitie is, zeker als dat uit Nederland komt) dan is het per definitie geen paardenhooi waaruit paarden alles kunnen halen wat ze nodig hebben. Dan komt duits of frans kruidenhooi altijd nog dichterbij dan 'gewoon' hooi. (hoewel je ook daar ernstig mee moet oppassen. Kruiskruid is inmiddels ook opgerukt tot in Duitsland en daar wordt nog nergens op gelet, Duits kruidenhooi kopen is dus niet meer zonder risico). Ik vind de opmerking 'alleen hooi voeren' dus een gevaarlijke omdat daar ook vaak genoeg dingen mis gaan. Paardjes en pony's die op overjarig hooi staan en verder niks krijgen en het dan gek vinden dat ze problemen hebben 'want alleen hooi was toch genoeg?'
Mijn posts zijn bedoeld voor degenen die zich aangesproken voelen... doe er mee wat je wilt zou ik zeggen (en dat is dus een algemene opmerking, niet per definitie aan jou Dani).
Ik ben het helemaal met je eens dat je niet zomaar vanalles moet bijvoeren... maar ik ben van mening dat sowieso de gemiddelde paardeneigenaar (te) weinig weet van voeding, spijsvertering enz. En dan bedoel ik dus niet dat men een boek leest wat uitgegeven wordt door een club die een bepaald idee nastreeft, dat soort boeken zijn toch gekleurd door de mening van die club. Nee... lees dan gewoon eens iets wetenschappelijks en verdiep je in de complete biologie van een paard of van mij part eerst eens van voedingsleer en spijsvertering in't algemeen. Want eiwitten doen bij een mens echt het zelfde als bij een paard en koolhydraten zijn brandstoffen, voor welk dier dan ook... maar zelfs die kennis ontbreekt bij velen.