vraagje m.b.t te veel zand binnen krijgen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zirano

Re: vraagje m.b.t te veel zand binnen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 22:17

omdat het een vettige substantie is neemt het alle rotzooi ook zand mee uit de darmen vandaan. Onze eerste pony die overigens ook koliek had werd ons geadviseerd door Bodegraven om kolosan te geven dit omdat ht alle resten uit de darmen meespoelt. dus ook zand. Wij hebben dit eigenlijk vol gehouden bij onze paarden. Die staan elke dag een aantal maal en een paddock dus krijgen zand binnen. vandaar.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 22:23

ik wil je wel geloven hoor ,maar ik lees het nergens
wel dat het goed is om de krampen te verdrijven en als na behandeling,het gaat nl de verkramping tegen.

ik hou het voorlopig op de omega3 en zal het ook eens navragen bij de kliniek,hoor het graag uit de mond van de DA,juist omdat ik het nergens kan lezen.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 10:46

ik had dat inderdaad ook gelezen dat het voor de verkramping was.....ik wil wat bestellen maar weet gewoon niet wat.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 10:56

Wat colosan betreft, dat ken ik heel goed. Heb van verschillende mensen gehoord dat het erg goed werkt bij krampkoliekjes. Voor zover ik weet werkt het niet tegen zand, m.a.w. het haalt het zand niet naar buiten. Toch kan het wel een goed idee zijn om het toch te geven als je paard zandkoliek HEEFT, of in periodes tussendoor. Het ontspant de darmen heel goed, en je kunt je misschien voorstellen dat als die darm af en toe goed kan ontspannen, een schep zand die "vastligt" in dit darm, DAN opeens wel goed naar buiten kan (zo'n darm gaat krampen juist omdat er zand in zit). Als je het dan in combinatie met iets als psylliumhusk gebruikt, kan het de effectiviteit daar van wel vergroten.

Lastig dat je paard die zandkuur niet wil eten. Misschien heb ik het gemist maar is dat wat hij niet wil eten de brokjes of het poeder? (de zaadjes).

Mijn paard wilde dat ook niet eten, ik kreeg het gewoon niet naar binnen op de manier waarop je het moest voeren.(je moet het immers natmaken). Nu doe ik er minder moeilijk over, ik doe er gewoon iets minder van doorheen en maak de kuur langer. Bovendien maak ik het niet meer nat, ik doe het gewoon zo door de droge muesli (ik gebruik psylliumhusk maar da's in feite hetzelfde als die zandkuren). Ik gebruik een half maatbekertje (zeg maar een klein koffiekopje) door een halve kg muesli, dat merkt ze dus niet. Dat eet ze beter dan die zandkuur in granulaatvorm. Maar zodra het plakkerig wordt, dan zegt ze: nee, dankuwel, dat hoef ik niet.

Zo gaat het wel iets langzamer maar goed, maakt niet zoveel uit, als je er maar komt he.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 11:05

de brokjes vorm eet ze niet, de sandclear, eet er helemaal omheen,en in de slobber, ruikt ze het al en eet het niet meer...

dus was zou ik dan het beste kunnen proberen?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 12:24

De psyllium husk ruikt volgens mij helemaal nergens naar ?????

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 12:29

Bonny4life schreef:
Zirano schreef:
Zo wij doen standaardtwee of 3 dagen per kwartaal ons paardje Colosan geven. Speolen ze goed op door haalt alale troep uit de darmen en ze komen daarna zo goed in hun vel te zitten.

colosan, is dat ook speciaal voor zand?

moeilijk moeilijk.......

dat HUSK zou dat het zelfde smaken als de sandclear?iemand al eens gevraagd aan zn paard? ;)
ik neem het zeker wel serieus dat zand hoor.

ik voer uit grote tonnen en ben nu met rubber matten bezig om eronder te leggen.

He hoi,

Ik voer nu ook de Husk (psyllium zaad schillen). Heb zelf even geproefd en het smaakt nergens naar (geen bijsmaak). Het wordt wat plakkerig in de mond maar dat is juist de werking om het zand te verwijderen in de darmen. Je hebt er niet veel van nodig (2 eetlepels) en het kost maar 14,95 per kilo (tenminste in mijn webshop, van anderen weet ik het niet). Mijn paarden eten het in ieder geval goed. 1 Heeft er wat meer moeite mee maar met een paar eetlepels appelmoes erdoor gaat het er prima in!

De Santprevent (en Sandclear ook denk ik) zijn de hele zaden en daar hebben ze veel meer van nodig, zit ook een smaak aan door kruiden.

Succes ermee.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 13:16

toen in een periode splash op probutrin moest ivm met een maagzweer. At ze het ook niet. Op geen enkele mogelijkheid. Dus een spuit gevuld en in haar mond gespoten en zo zijn we een heel eind gekomen. uiteindelijk is ze het wel gaan eten na een paar dagen. Bij sandclear idem want dat bliefte ze ook niet.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 14:38

He hoi,

Ik voer nu ook de Husk (psyllium zaad schillen). Heb zelf even geproefd en het smaakt nergens naar (geen bijsmaak). Het wordt wat plakkerig in de mond maar dat is juist de werking om het zand te verwijderen in de darmen. Je hebt er niet veel van nodig (2 eetlepels) en het kost maar 14,95 per kilo (tenminste in mijn webshop, van anderen weet ik het niet). Mijn paarden eten het in ieder geval goed. 1 Heeft er wat meer moeite mee maar met een paar eetlepels appelmoes erdoor gaat het er prima in!

De Santprevent (en Sandclear ook denk ik) zijn de hele zaden en daar hebben ze veel meer van nodig, zit ook een smaak aan door kruiden.

Succes ermee.
[/quote][/quote]waar koop jij de husk? ga dat maar eens proberen denk ik!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 14:40

als je likstenen buiten hangt blijven ze met regen dan goed of gaan ze dan smelten? ik wil er misschie wat in de paddock hangen..

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 14:41

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 14:54

oke!

ik ga het bestellen, maar je kan het gewoon droog voeren toch?
en hoe vaak moet je het voeren, staat dat er ook op?

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 15:39

amber18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 18:10

Rbakker, de Sandclear is psyllium in brokjesvorm.

Lijnzaad bevat ongeveer de helft olie (wel goed voor de vacht trouwens!), dus als je het veel en regelmatig voert dan wordt je paard hier inderdaad dikker van. In dat geval kan je beter voor psyllium kiezen. Er zijn zoveel verschillende vormen daarvan, er moet toch wel iets tussen zitten wat je paard lust (al dan niet gemengd met slobber of een lekkere kruidenmuesli). De husk is zoals gezegd vrijwel geur- en smaakloos.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 19:26

ja de husk ga ik nu proberen, moet nl. ook zorgen dat ze nog wat af gaat vallen, dus dat lijnzaad en die brokken enz ga ik niet doen..

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 14:36

nog ff een opmerking,

de ene keer vind ik in de test zand, andere keer niet..
maar...als je er wat tegen voert, is het dan niet logisch dat er zand mee naar buiten komt?? vind het een beetje dubbel....

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 21:45

Bonny4life schreef:
nog ff een opmerking,

de ene keer vind ik in de test zand, andere keer niet..
maar...als je er wat tegen voert, is het dan niet logisch dat er zand mee naar buiten komt?? vind het een beetje dubbel....

Zand komt in golven, ik heb bij Bregh ook voor de ok heel regelmatig af en toe een test gedaan, maar nooit iets gevonden... ik bleek een talent te hebben om precies in de negatieve golf te testen dus dan schiet het lekker op. Als je test, test dan een aantal dagen achter elkaar en vergelijk de uitkomt ook, ik laat best wel eens een paar zakjes met mest hangen.

Overigens heeft Bregh weer een verstoppings koliekaanval gehad afgelopen week van de kuil, is ze gespoeld afgeloen woensdag met paraffine en kwam er weer een heeeeeele hoop zand mee uit. Dus ook elke dag husk geeft geen garantie dat het ook daadwerkelijk állemaal naar buiten komt. Het houdt het wel in beweging trouwens dus ermee stoppen is ook geen optie. Paard verbieden zand te eten heb ik al zovaak gedaan, ze krijgt zelfs 3 scheppen zeewier per dag maar klauwt gewoon in de wei naar zand.... pffff.....

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 22:24

jeetje breghje....wat naar!
maar eet ze dan in de wei ook zand?? ik dacht dat paarden dit vooral in de paddock doen? mijn pony snabbelt ook heel veel in de paddock, word er ook wat moedeloos van..maarja wil haar de beweging niet ontnemen....ik ga de test ook wat meer doen idd...maar jou paard, zet je die nu ook minder op de wei/zand door de kolieken? of wat doe je eraan? of laat je haar/hem verder gewoon paard zijn? daar bedoel ik mee dat je alles wel kan mijden..maar dan heeft het geen paardwaardig leven meer denk ik dan..het is echt moeilijk!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:50

In de zomer staat ze 24/7 op de wei, en nu vanaf ongeveer 08.30 tot ongeveer 16.30 en de rest op stal.

Met stal maak ik haar niet blij, maar zij maakt mij niet blij door straks echt stuk te zijn als ze zoveel zand naar binnen blijft krijgen, eigenlijk moet ze van de da zodra het gras minder groeit naar binnen, maar door stripbegrazing kan ik zorgen dat ze zo lang mogelijk lekker buiten kan.

In de wei kunnen ze ook zand eten, er zijn altijd wel wat kapotgetrapte stukken waar ze kunnen likken, of ze doen net als Bregh gewoon klauwen en de wortels opgraven en opeten, krijgen ze ook behoooorlijk wat zand mee naar binnen.

Wel wil ik overleggen of jaarlijks net voor het stalseizoen spoelen met paraffine ter preventie een optie is. Als het niet te veel belastend is, wil ik daar eens met mijn da over hebben. Omdat er nu toch veel mee uit komt, is dat misschien iets als een soort grote schoonmaak ofzo.

Maar goed, dat is voor maandag zullen we maar zeggen.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:18

Mijn paardje, heeft momenteel helaas voor de tweede keer zandkoliek in twee weken tijd.
Eerst keer was net iets erger dan nu, maar beide keren niet extreem.
Flemen, trappen naar buik, schuren van buik op de grond, minder eetlust, winderig, dunnere ontlasting. Het komt met vlagen.
De eerste keer is de DA langs geweest, en hij adviseerde zandweg (gehaald bij DA). Tweede keer telefonisch contact gehad, en nog een kuurtje zandweg.
2xdaags, 100 gram, 6 dagen.
Je kunt het ook preventief geven, eens in de maand.
Ik doe zelf een 1/2kilo brok oplossen in kokend water, tot het een papje is, uitgezet, als het nog redelijk warm is, zandweg erbij, goed roeren... en dan springt ze bijna over het hek, zo lekker vind ze het!
Ik vind dat het vorige keer goed heeft gewerkt, maar er was kennelijk toch wat zand achtergebleven. Nu test ik voorlopig ook even regelmatig haar mest.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 02:11

Soraya85 schreef:
Mijn paardje, heeft momenteel helaas voor de tweede keer zandkoliek in twee weken tijd.
Eerst keer was net iets erger dan nu, maar beide keren niet extreem.
Flemen, trappen naar buik, schuren van buik op de grond, minder eetlust, winderig, dunnere ontlasting. Het komt met vlagen.
De eerste keer is de DA langs geweest, en hij adviseerde zandweg (gehaald bij DA). Tweede keer telefonisch contact gehad, en nog een kuurtje zandweg.
2xdaags, 100 gram, 6 dagen.
Je kunt het ook preventief geven, eens in de maand.
Ik doe zelf een 1/2kilo brok oplossen in kokend water, tot het een papje is, uitgezet, als het nog redelijk warm is, zandweg erbij, goed roeren... en dan springt ze bijna over het hek, zo lekker vind ze het!
Ik vind dat het vorige keer goed heeft gewerkt, maar er was kennelijk toch wat zand achtergebleven. Nu test ik voorlopig ook even regelmatig haar mest.

en ook die van jou blijft op de wei/paddock? of heb je wat anders verzonnen?

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 10:33

Bonny4life schreef:
en ook die van jou blijft op de wei/paddock? of heb je wat anders verzonnen?

Mijn paardje blijft in de paddock staan, we leggen nu wel een deel in het hard.
totale paddock is 300m2, waarvan we nu 100m2 is het hard leggen, hier komt dan haar hooi op te liggen, dan is de kans dat ze zandvrij eet, hoop ik net iets groter.
En uiteraard probeer ik zoveel mogelijk de blaadjes eruit te halen, want doordat ze die van de grondpikt, krijgt ze het zand mee.
In de wei komt ze alleen als het droog genoeg is, is nogal al snel een modderbad, en daar krijgt ze denk ik bijna geen zand binnen.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 13:24

die blaadjes harken..daar ben ik maar mee opgehouden was echt geen houden aan..ligt zo weer vol, zucht!

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:31

Bonny4life schreef:
die blaadjes harken..daar ben ik maar mee opgehouden was echt geen houden aan..ligt zo weer vol, zucht!

Het is inderdaad echt veel werk, vandaag ook even niet gedaan, het waait zo hard.....
Ik was bezig, maar keek achterom en het lag al weer vol.....toen maar gestopt.|

Verder probeer ik mijn paard toch maar zo veel mogelijk gewoon paard te laten zijn. Op stal zetten vind ik ook zielig. Graaskap ook, paard heeft zomereczeem en heeft nog steeds wel eens jeuk, en krabt dan met haar mond boven de staart. Dat wil ik haar niet ontnemen, dan wordt ze gek.
Daarnaast denk ik dat ze de graaskap binnen een dag zou slopen hihi..

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 11:41

Al dat harken is met deze wind inderdaad geen beginnen aan.

Ik hoop dat die 2 van mij geen zandkoliek krijgen nu ze een 10 dagen kuurtje hebben gehad. Zit alleen nog even te peinzen hoe vaak ik zo'n kuurtje ga doen. Even de mest in de gaten houden de komende tijd...