Psylliumzaad: wie, wat, waar en hoeveel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:14

Isapaardje schreef:
Dit vond ik voor 'psyllium husk' (de niet hele zaden):

Verwendung:
5 Gramm pro 100 kg Pferd und Tag. Pro 5 Gramm in 0,2 Liter Wasser 30 Minuten lang quellen lassen und dann unter das Futter mischen. Flohsamen nicht länger als vier Wochen am Stück mitfüttern. Danach eine mindestens ebenso lange Pause

Vertaling:
5 gram per 100 kg paard per dag. Per 5 gram in 0,2 liter water 30 minuten laten wellen en dan door het voer mixen.
Vlozaad niet langer dan 4 aaneengesloten weken voeren. Daarna een minstens even zo lange pauze.

Zelf week ik het niet in zoveel water. Mij valt wel op dat Isa meer drinkt op het moment dat ik met een kuurtje (meestal 14 dagen) bezig ben.

Citaat:
Ik gebruik deze http://www.agradi.nl/product?sssc=Zandk ... %26+Koliek
45 gram per dag voor een paard is voldoende.

Ingrid, de 45 gram is de dosering die de Groene Os aangeeft bij hun Psyllium husk, is precies dezelfde als die ik in de link heb gezet alleen een goedkoper merk ;)

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:57

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 23:07

Wat ik aangaf was wat Makana aangeeft.
Goed merk met goed resultaat en volgens mij een van de goedkoopsten (zuinig in gebruik en slechts 10 euro per kg).

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 09:14

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 09:16

Isapaardje schreef:
Goed merk met goed resultaat en volgens mij een van de goedkoopsten (zuinig in gebruik en slechts 10 euro per kg).

Kan die link niet vinden? 10 euro per kilo is niet duur!

edit: heb hem al gevonden :D is dan 16,90 euro per kilo en ik betaal nu 15 euro.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:56

singasong schreef:
edit: heb hem al gevonden :D is dan 16,90 euro per kilo en ik betaal nu 15 euro.

Klopt niet helemaal wat je zegt.
De verzendkosten zijn inderdaad 6,90; maar dat is ongeacht hoeveelheid.
Ik bestel voor meerdere mensen tegelijk en naarmate je meer afneemt (hoeveelheid), wordt de kiloprijs goedkoper en zijn de verzendkosten te delen.
Ik heb daarom nu zelf 1,5 kg voor 18 euro (totaal), dus dat is 12 euro per kg en dus goedkoper :-)

Maar belangrijker; van die van Agradi heb je 45 gram per dag nodig, van Makana maar 25 gram voor een paard van 500 kg (5 gram per 100 kg paard). Je hebt dus ook nog eens veel minder nodig, waardoor je langer met een kg doet ... maw makana is echt goedkoper !! :+

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 12:46

Isapaardje schreef:
Maar belangrijker; van die van Agradi heb je 45 gram per dag nodig, van Makana maar 25 gram voor een paard van 500 kg (5 gram per 100 kg paard). Je hebt dus ook nog eens veel minder nodig, waardoor je langer met een kg doet ... maw makana is echt goedkoper !! :+

Op die van de Agradi staat dat je 2 eetlepels per dag aan moet houden (heb ze daar ook nog een keer over gemaild). Maar aangezien het precies dezelfde zijn (alle psyllium husk is hetzelfde) als van de Groene Os en zij 45 gr. per dag (voor een paard) aanhouden doe ik dat ook, voor mijn mini-shet gebruik ik de helft.

Breghje

Re: Psylliumzaad: wie, wat, waar en hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:55

Plus dat ik persoonlijk niet ga kuren, ik heb een notoire zandeter en het zand dat erin zit gaat niet nog een keer de kans krijgen om 2 basketballen te vullen. Zand dat niet in beweging blijft slaat neer, en maakt lussen in de darmen die zich vullen.

Volgens mijn da is het niet schadelijk om het elke dag te geven, het is schadelijker om bij zandeters het zand niet af te voeren.

Bregh krijgt nu nog elke dag 45 gram,mocht blijken dat de mest te droog wordt en ze bv moeilijker of minder gaat mesten, dan zou ik eventueel na overleg een mindere dosering geven maar tot die tijd neem ik geen enkel risico.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 22:09

Breghje, goed dat je het geeft hoor. Er zijn altijd uitzonderingen.
Het is zowiezo goed dat als je er zeker van bent dat je paard zand eet hem de eerste keer tenminste 3 wk. achter elkaar 45 gr. per dag te geven. Daarna kun je volstaan met 1 wk. per maand mits je paard niet voortdurend zand eet.

schaopli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 10:00

singasong schreef:
Op die van de Agradi staat dat je 2 eetlepels per dag aan moet houden (heb ze daar ook nog een keer over gemaild). Maar aangezien het precies dezelfde zijn (alle psyllium husk is hetzelfde) als van de Groene Os en zij 45 gr. per dag (voor een paard) aanhouden doe ik dat ook, voor mijn mini-shet gebruik ik de helft.

Ik zou zelf toch aanhouden wat de fabrikant aangeeft.
En dat wat Agradi verkoopt is van Wehdeler Gewürzmühle; directe link is:
http://www.wehdeler-gewuerze.de/shop/pr ... g-Btl.html
En deze firma geeft 1 tot 2 eetlepels per dag aan door het voer.

Trouwens Singasong; jij schrijft dat je 15 euro betaald voor 1 kg flohsamen bij Agradi.
Was dat een aanbieding? Ik vind het alleen voor 18,95 per kg.
Ben wel benieuwd, aangezien Agradi hier om de hoek zit.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 10:28

schaopli schreef:
[
Trouwens Singasong; jij schrijft dat je 15 euro betaald voor 1 kg flohsamen bij Agradi.

Nee, niet bij Agradi. Ik heb de vezels die ze bij de Agradi verkochten altijd bij de Paardenconcurrent gekocht. Aangezien deze niet meer bestaat laat ik het nu met iemand meebestellen die het bij de Varuvo besteld en dan betaal ik voor de Jacob Hooy vezels 15 euro per kilo.

Voor jou scheelt het iig de verzendkosten, dat is ook mooi.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:34

schaopli schreef:
singasong schreef:

Ik zou zelf toch aanhouden wat de fabrikant aangeeft.
En dat wat Agradi verkoopt is van Wehdeler Gewürzmühle; directe link is:
http://www.wehdeler-gewuerze.de/shop/pr ... g-Btl.html
En deze firma geeft 1 tot 2 eetlepels per dag aan door het voer.

Beter nog, overleg met je dierenarts... een fabrikant wil verkopen, zie de voederfabrikanten.... ;)

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:55

Hier ook iemand met een paard dat veel zand eet.Ze heeft net een kuurtje sandclear gehad,maar ben nu aan het verdiepen zodat ze er geen last meer van heeft.Verder is ze te dun,misschien ook door het zand eten.
Voerschema nu: 'smorgens 1 kg sportbrok en 1 schep muesli, hele dag onbeperkt hooi en weidegang.'smiddags bietenpulp ( 2 voerscheppen)en lucerne ( 2 voerscheppen)en 's avonds 1 kg sportbrok en 1/2 schep muesli en nog wat bietenpulp.
Nu wil ik haar graag lijnzaad en zemelen bij gaan voeren en eventueel die physilium husk.
Hoeveel zou ik haar er dan bij moeten geven ( 8-jarige quartermerrie,volop in de sport).
Heb ook nog nooit lijnzaad gevoerd.Kan iemand mij uitleggen hoe of wat?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:40

Bij mij op de kliniek werdt het advies gegeven om 200 gram lijnzaad te geven, 20 minuten gekookt voor stevig slijm of gekookt water erover en af laten koelen voor minder stevig slijm. Ik heb bijna altijd fanatiek gekookt, maar merkte wel dat ze het steeds minder lekker ging vinden naar mate ik het minder in haar voer kon verstoppen (ze zet vrij snel aan zeg maar, wordt al dik als ze te lang naar gras kijkt) en op het laatst at ze het gewoon niet meer. Elke dag SC is te pittig voor de ingewanden (wordt een klont en voert zo het zand af) dus op zoek naar iets anders. Een vriendin van me voerde al husk aan haar paarden, zij zit bij dezelfde kliniek als ik dus ik ook gebeld en in mijn geval raad gevraagd. Husk mag dus elke dag, zeker als het een notiore zandeter is net als de mijne.

Mijn voerschema: ochtend niks, wel 24/7 weidegang met stripbegrazing, middag niks en avond 1x 2 handvol slobber en 1x 2 handvol muesli zonder haver. Dat wordt goed natgemaakt, daardoorheen 2 scheppen zeewiergranulaat (in de hoop dat ze op die manier met zand eten gaat stoppen, blijf nog even stug doorgaan) en 2 scheppen foenegriek voor de luchtwegen. Daarbij 2 tot 3 plakken hooi en klaar. Zij loopt niet in de sport, maar wel bv 2.5 uur in het bos met draf en galop, wordt dressuurmatig/ recreatief gereden paar keer per week, freestyle mee gedaan en balkjes enzo. Kortom, ze verveelt zich geen dag behalve op haar vrije dag.

Edit: zemelen heb ik geen ervaring mee, wel heb ik mijn paard nadat ze terugviel tijdens de stalrust na de operatie, maismeel gegeven en dat zet ook lekker aan.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:43

Ik geef mijn quarters (die overigens eerder te dik dan te dun zijn) in het herfst/winterseizoen 2 a 3 keer per week gekookte lijnzaad.
Ik gebruik dan 2 plastic bekertjes lijnzaad voor 4 paarden. Met water erbij en in gekookte snotterige vorm is dat ongevoer 4 soep-opscheplepels per paard.
Daarnaast geeft ik in deze tijd ook bijna elke maand wel een aantal dagen psyllium vezels.

Catalyst: wat krijgen jouw paarden een voer. Die van mij krijgen 'bijna' onbeperkt ruwvoer en ca. 1/2 schep (300 gram) Marstall Vito en 2 handjes Lucerne zonder melasse.
Ik moet er wel bij zeggen dat er hier niet veel gewerkt wordt.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:58

Alleen mijn sportmerrie krijgt zoveel.Nu cat dragend is en dus veel minder werkt ,krijgt ze nog maar 2x daags een halfje basisbrok met onbeperkt hooi/gras en ze is al te dik.Ligt dus denk ik echt aan de hoeveelheid werk,want toen ik met Cat nog wedstrijden reed,was ze ook altijd aan de wat dunne kant.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 19:38

Flink werken of maar wat lanterfanteren is inderdaad een heel verschil.

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 10:54

Naast de Santprevent van HOBA heb ik vanaf morgen ook de pure psyllium zaad schillen in de verkoop.
Kosten zijn 14,95 voor een kilo. (zal de webshop vast even aanpassen)

Ik ga het zelf ook aan mijn paarden voeren omdat ze nu de hele winter op de paddock staan.
Ben benieuwd of ze het eten willen... De Santpevent hadden ze geen problemen mee in ieder geval.

jome

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:54

Bij de apotheek is het verkrijgbaar als metamucill. Je kunt het zo kopen. En je kunt het bijvoorbeeld bij een emmer slobber met veel water geven. Dat is wel belangrijk bij deze vezels dat er genoeg vocht bij zit wanneer je het geeft. Succes.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 17:20

jome schreef:
Bij de apotheek is het verkrijgbaar als metamucill. Je kunt het zo kopen. En je kunt het bijvoorbeeld bij een emmer slobber met veel water geven. Dat is wel belangrijk bij deze vezels dat er genoeg vocht bij zit wanneer je het geeft. Succes.

Heb jij wel eens de prijs gezien van Metamucil??? En hoeveel je je paard moet geven dan ben je met een kilo toch echt heeeeel veel goedkoper uit hoor.

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:16

Suusje1972 schreef:
Naast de Santprevent van HOBA heb ik vanaf morgen ook de pure psyllium zaad schillen in de verkoop.
Kosten zijn 14,95 voor een kilo. (zal de webshop vast even aanpassen)

Ik ga het zelf ook aan mijn paarden voeren omdat ze nu de hele winter op de paddock staan.
Ben benieuwd of ze het eten willen... De Santpevent hadden ze geen problemen mee in ieder geval.

Nou ik ben begonnen met voeren en ze willen het goed eten hoor.
2 Eetlepels (hoeveelheid staat op de verpakking) is natuurlijk ook niet echt veel.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:24

hier staan sinds donderdag mijn 3 shetlanders op de vlozaadjes.
Ze zaten aardig vol zand en staan momenteel op klinkers.
Ze krijgen per pony 125 gram vlozaad per dag. Wat vinden ze het smerig, eten het met lange tanden op.
Hopelijk helpt het, ze moeten het nu 3 weken dagelijks krijgen.
ben wel benieuwd wat mijn veearts mij in rekening brengt :+
anders ga ik toch maar eens via hier aanschaffen bij 1 van de linken die gegeven zijn :-)

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:40

125 gram is wel veel zeg!
Dat is op advies van de dierenarts? (die zal het wel weten)
Is wel wat anders dan 2 eetlepes of 45 gram.
Kan me voorstellen dat ze zoveel niet zo graag eten.
Gooi er anders een halve pot appelmoes door, gaat het altijd een stuk makkelijker mee...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:50

Van vlozaad moet je meer geven dan van de husk (vezels).

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 20:28

Is wel heel erg veel normaal van de zaden geef je 7-8 dagen 30-50 gram per dag dit kan om de 4 weken. Uiteraard eerst weken.