Ervaringen Equilin Basic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jurga

Re: Ervaringen Equilin Basic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:58

Ik bestel het wel gewoon online, weet niet waar het anders te krijgen is eigenlijk.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 14:38

Hoi allemaal,

heb inmiddels antwoordt gekregen van equilin en ben met hun in contact.
In overleg kan ik deze mail die ik heb ontvangen van equilin hier plaatsen, hopelijk geeft dat extra duidelijkheid e.d : CITAAT:

De ingrediënten in Equilin kunnen op zich geen kwaad, ook niet in hogere
doseringen maar individuele overgevoeligheidsreacties kunnen natuurlijk
altijd voorkomen (maar zijn tot op heden niet bekend of staan vermeld bijv
voor brandnetel). Dit zou anders zijn als onze vitamine E aan selenium
gebonden zou zijn (in de goedkopere supplementen), selenium is wel snel
giftig en paarden hebben daar niet zo snel een tekort aan, mede omdat de
meeste voerfabrikanten het vit E/se gehalte wat verhoogd hebben toen bleek
dat paarden daar vaak een tekort aan hadden (maar zaten al snel aan een
maximum gebonden wegens economische redenen, helaas bevat daarom het meest
voer nog steeds onvoldoende vitamine E).

Paarden met nierproblemen komen zelden voor, wel kunnen nieren tijdelijk
minder goed functioneren door bijvoorbeeld virussen en het eten van giftige
stoffen (mycotoxinen, jacobskruiskruid en soort gerelateerde planten) maar
in de regel zal het paard dan wel al een algeheel ziektebeeld vertonen en in
de meeste gevallen wordt de dierenarts dan toch geconsulteerd.

Het meten van mineralen in het bloed kan maar geeft weinig houvast over de
totale mineralen status van het dier. Bijvoorbeeld magnesium is een
intracellulair mineraal. Als een paard hier tekort aan heeft dan wordt het
uit de cellen vrijgemaakt en door de bloedbaan vervoerd naar weefsels die
het nodig hebben (bv spier- en zenuwweefsel), een normale tot verhoogd
magnesiumwaarde meten kan dus wijzen op tekorten die door het lichaam al
worden aangevuld (meestal uit botweefsel). Wil je echt weten of je paard een
magnesiumtekort heeft dan zou je een spierbiopt moeten nemen en dan nog
kunnen we uren gaan discussiëren over de referentiewaarden waar we dat
tekort aan wordt ophangen (dit geldt ook voor bloeduitslagen, daarom altijd
minimaal 1 x per jaar een bloedmonster laten nemen als je paard helemaal
gezond is en naar hetzelfde lab sturen).

We weten dat paarden, zeker met verhoogde behoeften door extra spierarbeid
geregeld een tekort hebben aan vitamine E en magnesium, naar onze mening kan
je gezien de zeer geringe kans op overdosering ook enkele weken
supplementeren en kijken hoe het paard daarop reageert voordat je allerlei
biopten gaat nemen. Een enkelvoudig supplement geeft het duidelijkst een
antwoord, echter zeker zodra paarden minder gaan presteren/ niet lekker in
hun vel zitten is er meestal toch sprake van meerdere tekorten. Ook kan je
aan supplementen voeren wat je wilt, als de darmen verzuurd zijn (zeer veel
voorkomend probleem) dan nemen ze die toch erg slecht op.

Betreft de pijnstillers die jouw paard krijgt, die hebben inderdaad een
negatieve werking op de maag, nieren en lever maar als het goed is niet zo
erg dat er sprake is van nierfalen. Je zou aan de hand van een ureum/kreat
bepaling en enzymmeting in het bloed hier een indicatie van kunnen krijgen.
Als er geen noemenswaardige afwijkingen zijn kan je gerust Equilin
gebruiken, het voordeel dan is dat er veel stoffen inzitten die op de lange
duur (vanaf 4 weken) een ontstekingsremmende werking hebben waardoor je met
de pijnstillers kan gaan afbouwen. (waarom staat die op de pijnstillers?)

Die verzuring op de darmen daar hebben helaas bijna alle paarden in meer of
mindere mate last van omdat ook kuil- en weide gras niet het natuurlijke
ruwvoer is van een paard. Het extra plassen en de stinkende mest in de
beginperiode van het equilin gebruik (maximaal 5/6 weken) zien wij als een
ontgiftingsperiode en de meest paarden knappen echt enorm op van equilin.
Equilin geef je niet in plaats van krachtvoer, wel kan je op termijn minder
krachtvoer gaan geven omdat paarden hun voer beter gaan opnemen (vooral
ruwvoer, door de gunstige pH).

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 14:50

Hmmm, vind het allemaal leuk klinken maar ik ga het bij mijn bekende voedingssupplement houden. Ik ga de overstap naar Equilin niet maken. :n

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 15:41

Bravura wat is je bekende voedingssupplement?

amber18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 15:46

Interessante mail! Dank je voor het hier plaatsen.
Bravura, Equilin is geen vervanging van een normaal vitaminesupplement, maar wordt gegeven naast het gewone krachtvoer, of granenmix met vitamine-mineralensupplement. Het bevat stoffen die daar niet of te weinig inzitten en waar het paard wel nodig heeft (deze stoffen zitten deels ook in krachtvoer en vitaminesupplement maar in veel geringere hoeveelheden): magnesium, vitamine e, msm zwavel, omega 3 en probiotica.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 20:00

Dat zit dus in het voedingssupplement wat ik hem al geef:

Ingrediënten SOUL-MATE NUTRITION® 2G: Maltodextrine, Collageenhydrolisaat, Vruchtensuiker, Maisstroop, Methylsulfonylmethane(m.s.m =zwavel), Spirulina, Plantaardige eiwitten, Kruiden, Elektrolyten, Taurine, L-Aminozuren, Glucosamine Sulfaat, Chondroitine Sulfaat, Appelaroma, Vezels, Ascorbinezuur, Citroenzuur, Vitamine A, Biotine, Betacaroteen, Vitamine E, VitamineB1, VitamineB2, VitamineB6, VitamineB12, VitamineC, VitamineD, VitamineK, Pantotheenzuur, Niacine, Foliumzuur, Choline, Inositol, Ijzer Selenium, Mangaan, Zink, Calcium-Lactaat, Chloride, Fosfor, Jodium, Chroom, Kalium, Koper, Natrium, Molybdeen, Magnesium, Germanium, L-Carnitine, L-Alanine, L-Arginine, L-Asparaginezuur, L-Cysteine, Glycine, L-Glutamine, L-Glutaminezuur, L-Histidine, L-Isoleusine, L-Leusine, L-Lysine, L-Methionine, L-Ornithine, L-Proline, L-Phenylalanine, L-Serine, L-Valine, L-Threonine, L-Tyrosine, L-Tryptophaan.

Bron: Soulmate-Nutrition http://www.soulmate-nutrition.nl/vademecum.php?prd=open
Alles wat hier in de link staat is er in verwerkt. ;) En....in de juiste verhoudingen. Kijk maar eens verder op die site.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:23

Bravura: Nog nooit gehoord van jouw voedingssupplement :n ..

Ik blijf bij Equilin, ik vind het heel fijn idee dat er geen rotzooi in zit en dat het door twee dierenartsen is ontwikkelt. Puur natuurlijke ingrediënten en gekeken naar waar een paard echt tekorten aan heeft. Bij die Soul-mate nutrition zit bijvoorbeeld ook natuurlijke Appelaroma, maar meestal wordt dit met suikers aangezoet.... bovendien vind ik dit nogal onnodig en is dit vaak op basis van suikers... Iets wat slecht is voor de darmen!

Sandra van Leeuwen is één van de dierenartsen en tevens osteopaat, zij behandelt mijn paard ook. Ik ben niet van de supplementen, gewoon goed voeren, goed kruidig hooi.. Dus mensen moeten van goede huizen komen willen ze mij aan een supplement hebben..
Sinds mijn merrie op de Equilin staat, ben ik echt zo te spreken over haar conditie!!

Hoeveel paarden hebben er niet een slechte darmflora? En hoeveel supplementen hebben pro-biotica er in zitten? Tot ik zover weet alleen Equilin. Er wordt echt gekeken naar wat er voor het paard écht nodig is en niet allerlei andere bijproducten er in gestopt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:32

wolinlotte, ik zie dat je redelijk bij mij uit de buurt komt...

Komt Sandra v. Leeuwen bij jou op stal of moet je dan ergens naar toe?
Heeft zij hier in de buurt ook een praktijk?

Ik ben over Equilin ook prima te spreken, dus ik blijf hier ook even bij

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:35

Sandra van Leeuwen komt bij mij op stal en ik ben zeer tevreden over haar :j .. het fijne is is dat ze dus ook dierenarts is en andere dingen haar ook opvalt. Bovendien kent ze mijn paard vrij goed, dus veranderingen in gedrag merkt zij ook heel goed op.. :)

Ik stuur je een PB Nouvel!!

Jill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:37

Ik voer ook nu zo'n 4 maanden equilin, vind het een heel fijn spul, mijn pony zijn spierspanning was altijd veel te hoog en volgens sandra nu veel minder!
Sandra van leeuwen is ook de osteopaat voor mijn pony, heb hele goede ervaringen met haar!
@ Nouvel, ze kan naar je toe komen, maar je kunt ook naar haar toe gaan in de lier.

amber18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 22:23

Ik ken Soulmate; heb het zelf ook een tijdje gevoerd om te proberen. Opzich een goed supplement, zeker ook als je kijkt naar de ervaringen van mensen op de website. Alleen jammer dat de draagstof uit verschillende suikers bestaat. Het lijkt een soort verbeterde versie van Maxh hippo. Een heel ander supplement dan Equilin; het is maar net waar jij en je paard behoefte aan hebben. Soulmate is niet zozeer bedoeld om echt tekorten van bepaalde stoffen op te heffen, daarvoor bevat het van specifieke vitamines en mineralen waarschijnlijk simpelweg een te lage concentratie (de gehaltes worden ook niet eens opgegeven). Daarom mag je het ook gewoon naast krachtvoer geven (wat bij een algemeen vitamine/mineralen supplement niet kan ivm risico op overschot). Het is bedoeld om de algehele prestatie en het herstel te verbeteren. Equilin daarentegen is specifiek gemaakt om een magnesium- en vitamine e-tekort in het rantsoen te compenseren. Daarnaast zijn de hoge gehaltes aan omega 3 en probiotica speciaal toegevoegd voor de behoefte aan bepaalde vetzuren die vaak ontbreken in gewoon krachtvoer en om de spijsvertering optimaal te laten verlopen (is heel vaak in meer of mindere mate verstoord door krachtvoer en mindere kwaliteit ruwvoer zoals rijk gras en schimmelsporen in hooi/kuil). Soulmate geef je dus als het rantsoen opzich compleet is maar als je paard algehele ondersteuning nodig heeft wanneer er veel van hem gevraagd wordt of wanneer hij wat minder in zijn vel zit, Equilin gebruik je met name bij een (vermoed) tekort aan vitamine e en/of magnesium, wat een aanzienlijk deel van de paarden heeft, en wanneer je bovendien graag een werkzame hoeveelheid aan zwavel, omega 3 en probiotica wilt voeren. Zo gezien zijn Soulmate en Equilin geen concurrenten, maar hangt het heel erg van de specifieke situatie af wat je geeft, beide tegelijk kan eventueel ook zonder problemen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 23:31

Ok, dank je voor de toelichting! :j
Soulmate heeft mijn oude paard van alle ouderdomskwaaltjes afgeholpen (pollenallergie, mok wat ze nooit had, verder allemaal vage klachten) dus vandaar dat ik er wel over te spreken ben. Zelfs een hond van een buurman die eigenlijk geopereerd moest worden aan zware hernia is zonder operatie en een 1/2 pot Soulmate Dog weer helemaal de oude geworden. Eigenlijk onbegrijpelijk. :?
Zouden beide middelen elkaar echt niet bijten? Omdat er in beiden magnesium en vitamine E zit (en ook in brok zit tegenwoordig vitamine E)?

amber18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 01:21

Tsja, ik vermoed dat Soulmate niet enorm hoge gehaltes aan magnesium en vitamine e bevat, omdat beide pas na het appelaroma vermeld staan op de ingredientenlijst (ingredienten worden altijd vermeld van meest naar minst voorkomend in het product), en een smaakstof maakt vaak hooguit enkele procenten uit van het totale gewicht. Maar om het helemaal zeker te weten zou ik, wanneer je beide supplementen tegelijk wilt geven, even informeren bij Soulmate nutrition zelf; zij kunnen je neem ik aan wel vertellen wat de precieze gehaltes aan magnesium en vitamine e zijn in hun product.
Fijn dat jouw paard (en de hond van je buurman) zo geholpen is met Soulmate! Het lijkt mij ook een supplement wat erg geschikt is voor oudere dieren.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:07

Ik heb equilin basic besteld, ben benieuwd!

amber18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:41

Ik ben ook erg benieuwd wat jou ervaring zal zijn Caballos, laat je het hier weten over een tijdje?
Ik wil nog even reageren op wat ergens hierboven gezegd is, dat de Equilin motion hetzelfde zou zijn als de Basic alleen dan met glucosamine erbij. Dat is niet juist, er zijn nog meer verschillen (kan je ook terugvinden op de website van Equilin): de Motion bevat hogere gehaltes aan msm zwavel en omega 3, en daarnaast nog mangaan en silicium (die laatste twee zitten niet in de basic). Dit zijn allemaal stoffen die ontstekingsremmend of opbouwend voor de gewrichten zijn.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:24

Ik ga jullie zeker op de hoogte houden!

mvkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 19:25

Hoi
Wij hebben na veel goede verhalen gehoord te hebben voor ons paard ook Equilin gekocht maar helaas hij lust het niet :n . We hebben werkelijk alles geprobeerd; in de slobber, musli, appelmoes etc. hij weigert het gewoon te eten. Als we 1 brokje door zijn voer doen staat hij net zo lang te rommelen tot het voer op is en dat ene brokje nog in zijn bak ligt.
Nu zitten we met een volle zak equilin, net 2 weken open..... wie wil deze zak voor een prikkie over nemen?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 20:20

mvkp schreef:
Hoi
Wij hebben na veel goede verhalen gehoord te hebben voor ons paard ook Equilin gekocht maar helaas hij lust het niet :n . We hebben werkelijk alles geprobeerd; in de slobber, musli, appelmoes etc. hij weigert het gewoon te eten. Als we 1 brokje door zijn voer doen staat hij net zo lang te rommelen tot het voer op is en dat ene brokje nog in zijn bak ligt.
Nu zitten we met een volle zak equilin, net 2 weken open..... wie wil deze zak voor een prikkie over nemen?

waar woon je of waar is het op te halen?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 23:44

mvkp schreef:
Hoi

idem wat wil je er voor hebben en waar woon je. is het evt te versturen?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:45

Jee dat is jammer..........

Ik ben met mijn paardjes begonnen met 1 maatbekertje. Ja hoor, zag die koppie al "nja wat zit er nu toch door m'n prakkie" maar alles ging op......... Daarna 2 maatbekertjes en dat ging ook op dus nu op de opbouwdosering.

Colga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:55

Toen ik met de opbouwdosering bezig was at mijn paard het ook niet in een keer op. Ik liet het gewoon in de bak zitten en de volgende dag was het altijd weg :+
Tegenwoordig eet ze het gewoon door de muesli heen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 15:39

ik geef het 2x per dag door de muesli heen en dat werkt prima, is altijd op!

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 19:38

Colga schreef:
Toen ik met de opbouwdosering bezig was at mijn paard het ook niet in een keer op. Ik liet het gewoon in de bak zitten en de volgende dag was het altijd weg :+
Tegenwoordig eet ze het gewoon door de muesli heen.

Heb precies hetzelfde. Ze eet het niet altijd gelijk op, maar als ik de volgende dag in haar bak kijk is alles keurig netjes op :) .

Enne... ze staat nu weer 4 dagen in opbouw dosering en ik merk gelijk verschil bij mijn paard :) .

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 10:59

Ze staan nu een week op de opbouwdosering...... Kan nog niet echt iets zeggen.........
Hoelang hebben jullie aan de opbouwdosering gezeten (athans jullie paarden), 2 of 3 weken?

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:37

Voor opbouw staat ook 3 weken.