Hoe obesitas verhelpen bij paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Re: Hoe obesitas verhelpen bij paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 21:52

er hangt zo'n KNZ (dat is het toch?) blok normaal gesproken. Maar nu even niet omdat veulens er aan de diaree van gaan. Ik heb ook nog een hymalaia blok klaarliggen voor haar. Ze vind het HEEEERLIJK.

Welk blok zou jij aanbevelen. Over het algeneem begrijp ik dat die KNZ en hymalaia dinge het beste zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 06:17

ik heb eigenlijk geen flauw idee omdat ik nooit zo'n blok koop. :o ( mijn pony lust ze niet namelijk)
maar heb een tijd geleden voor de merrie met veulen bij ons op stal wel een gekocht,dat was wel een rode.
dat is dat een KNZ denk ik?
denk dat je een moet nemen waar zo veel mogelijk mineralen/vitamines in zitten

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 10:47

dat zijn de KNZ en de hymalaia... dus dan zit dat goed...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:19

ik dacht dat de himalya's vnl gewoon zout waren en dus weinig meerwaarde hebben.
de rode van KNZ zijn speciaal voor paarden en bevatten ook spoorelementen. Mijnh paard likt beduidend meer aan haar KNZ liksteen dan de himalaya

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:35

Ik weet niet of het wat is , maar kwam er laatst toevallig langs. Moest er meteen aan denken toen ik dit topic las.
Compact gras van hartog samen met de bijbehorende voerbox. Zo krijgt ze niet elke keer grote happen hooi binnen, maar gaat het met kleine beetjes en word toch de spijsvertering op gang gehouden.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 14:43

Van compact gras krijgen ze heel snel verstopingen... Daar begin in dus niet daar. Daarbij zit er veel in hartog...

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 11:17

Afbeelding
Zo ziet Mara er nu uit van de voorkant. Dat valt nu wel weer een beetje mee.

Afbeelding
En de zeikant. Je ziet. Ze heeft voornamenlijk veel vet bovenop zig en niet echt naast zig. Op haar rug schouder en billen is het het ergst.

Wat vinden jullie er van?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 15:52

Daar mag inderdaad flink wat vanaf.

Dat compactgras hoor ik niet echt goede verhalen over, paarden vinden het wel lekker, maar het bevat veel suikers en sommige paarden kregen er slokdarmverstopping van. Wil je een paard langer met hooi bezig laten zijn is de simpelste oplossing een fijnmazig hooinet.
Deze site heeft die in verschillende maten en is heel betaalbaar.
http://www.loewers-heu.net/

Verder inderdaad toch proberen om haar geheel van het gras te krijgen en op een afgepaste hoeveelheid hooi te zetten. Doe dat hooi dan in een fijnmazig hooinet, zodat ze er flink lang mee bezig is. Dan heeft ze minder tijd om zich te vervelen en ze kauwt haar hooi beter.

Hoeveelheid hooi voor te dik paard (IR dieet, maar kan je hier ook gebruiken)
2% huidige lichaamsgewicht, afbouwen naar 2% gezond lichaamsgewicht en vervolgens naar 1,5% gezond lichaamsgewicht.
Overleg anders met je DA en laat die dit dieet voorschrijven, dan heb je een poot om op te staan bij je stalhouder.

Zie helaas steeds meer dat de sobere pony's beter af zijn op hooi dan op dat zo makkelijke gras. Veel boeren vinden dat maar wat lastig, gras is het beste zeggen ze dan, maar bedoelen eigenlijk : gras is het goedkoopste en simpelste qua voeren en onderhouden. Hooi kost extra tijd, machines en opslag. En voor rantsoeneren geldt eigenlijk hetzelfde, paaltjes verzetten, etc. kost ook tijd en geld. Vinden de eigenaren vaak niet erg om zelf te doen, maar de boer wil er niet aan beginnen. Kleinere stukjes geeft ook meer risico op kapot lopen, en om dan maar een paddock te maken en dat kapot lopen te accepteren gaat dan ook moeilijk.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 20:24

Ik ben zelf de stalhouder. Ik bepaal zelf wat er in gaat. Dus dat is wel makkelijk. Het land is alleen niet van mij.

Dus ik kan idd geen paddock maken. Ze staat nu op een stukje, de boer was er vandaag en zei er niks van. Dus het zal wel goed zijn.

Ik ga binnenkort wat hooi regelen en dat ik hooinetten doen. Dat is een heoe goede. Die heb ik gewoon nog liggen. Ik moet alleen even kijken of ik die in de wei leg of dat dat alleen op stal gaat. Moet ik even kijken.

Ik heb er ook aan zitten denken het te bespreken met mijn DA, maar hij kan me verder ook niet helpen denk ik.

Je zite het land op de achtergrond... Zo kaal is het over het hele stuk waar ze nu staat.

ik laat het nog iets korter grazen en dan ga ik hooi voeren.

Meisje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 02:12

Mijn paard wordt ook al dik als hij kijkt naar eten. Ik voer mijn paard op dit moment appelazijn met knoflook en honing. Dit helpt bij hem aardig goed. Uiteraard heb ik zijn rantsoen ook aangepast. Hij staat op een erg schale wei op stal krijgt hij wel hooi. Overdag staat hij buiten (10.00 uur tot 17.00 uur) en s avonds binnen. Ik heb het ook met schaal hooi geprobeert maar dat was geen succes. Het hielp nauwelijks en hij vond het helemaal niet lekker. Hij krijgt nu gewoon hooi alleen niet zo heel veel per keer. (kleine porties maar wel regelmatig)

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 07:10

Toevallig geef ik mijn fjord (moest ook afvallen) ook appelazijn met knoflook alleen zonder de honing, zit voor hem al teveel suiker in. Hij staat nu met 3 andere paarden op heel kort gras en ook dat gaat de goede kant op.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 20:19

Mara sleept als ze over het harde draaft. Zou dit wat met haar gewicht temaken kunnen hebben? Wat ze heeft dit nog nooit gedaan...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:51

zou kunnen,maar denk dat je beste een veearts of hoefsmid kunt vragen wat er aan de hand is??
ze is wel flink zwaar nog op de laatste foto,kan nog heel veel vanaf
maar daar gaat wel tijd overheen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 01:37

Ja, er moet zeker 100 a 150 kilo vanaf...

maandag komt de ostheopaat. Ik heb het idee dat het van haar oude rugblessure komt en dan het veulen er zo vlak achteraan. We zullen zien.

Haar hoeven zien er goed uit.

Die houd ik zelf bij door ze 1 keer in de week a 1 keer in de 2 weken te fijlen.

Er gaat zeker een jaar overheen eer ze op een beetje fatsoenlijk gewicht is...

petra1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 17:17

niet bijvoeren en elke dag rijden is de remedie.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 22:31

tjah, niet bijvoeren.... Ze staat nu zowat op zand... Dan moet er toch wel iets van hooi in om de darmen in beweging te houden... Niet?

Vandaag is de ostheopaat geweest. Ze MOET nu echt ook om mediesche redenen echt afvallen. Haar gewicht zit haar zo in de weg dat zie niet meer fatsoenlijk loopt en ze last krijgt van haar rug...

Ik ga eens even kijken naar dat fijnmazige hooinet...

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 00:09

Ik herken je verhaal, ik heb ook een dikkertje die leeft van lucht. Zelfs iedere dag half uur trainen hielp niet genoeg. Van het gras afhalen of beperken is de enige remedie volgens mij in combinatie met beweging.

Mijn paard werd echter licht hoefbevangen en raakte daarna spierbevangen van de verhoogde arbeid (overbelast + fructaan in gras). Inmiddels atrose in knie, kan komen door zijn langdurige overgewicht. Overgewicht is echt zoooo ongezond, de kans op atrose is sterk verhoogd. Ik heb mijn tinker ook als dikkertje gekocht. Hij is 1 winter mooi slank geweest, maar door zijn blessures wil het allemaal niet vlotten |( .

Vanaf 1 oktober krijgt hij alleen overdag weidegang en 's nachts hooi op een afgezet kaal stuk. Jij zou ook zoiets kunnen bedenken, dan hoeft ze alleen 's nacht bij haar maatje weg. Ze wennen snel aan dat ritme. Misschien helpt het ook om het veulen er langer bij te laten. Zij drinken ook veel reserves weg, of is het veulen al afgespeend?

Ik geef nu Marstall Vito, het werkt ontslakkend en bevat toch alle vit en min. maar geen zetmeel of suiker.

Afvallen moet niet TE snel gaan, dan hopen zich allemaal afvalstoffen op. Rustig opbouwen en ook "rust" dagen geven voor herstel. Je kunt je paard ook laten testen op Insuline Resistentie. Op Paardnatuurlijk.nl is veel geschreven dat dit in relatie kan staan tot een tekort aan magnesium.

Veel mensen voeren bovendien hun paard in de winter enorm bij, want ze vallen af. Zo hoort het natuurlijke proces ook te gaan; ze gebruiken energie uit opgeslagen vet en vallen af. Dat is een heel gezond proces, paarden die dik de winter in gaan, maar ook dik de lente in gaan, krijgen obesitas en alle nare gevolgen van dien.

Er is een boek over te schrijven, maar ook al heel veel over te vinden op internet. Het is helaas een lange weg te gaan....
Maar de aanhouder wint toch ?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 08:56

Ik heb ook 2 van die dikkies. Probeer ze ook elke dag beweging te geven. Gelukkig is het weiland nu goed kort, lopen er meer paarden op en een paar koeien.

Mijn haf is gelukkig al weer wat afgevallen en barst van de energie(hij is 18). Maar het was dit jaar wel lastig helemaal omdat ik niet meer rijd.
Fietsen werkt wel goed en is ook nog leuk om te doen ook. Maar dat deed je al.
Staat je paard voor de wagen? Misschien kun je een sulky kopen ofzo en daar mee gaan rijden.

Voor de vitamines raad ik je pavo vital aan, zijn kleine brokjes en je hebt maar heeeeel weinig nodig.
Ik vind goede voeding voor dit paard wel belangrijk omdat er een veulen bij loopt.
Op een kale wei zou je oud hooi kunnen voeren.

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 16:48

Meer beweging en energievrije muesli voeren of ouder hooi waar weinig voedingstoffen inzitten.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 22:10

Cowgirl, we zijn Mara aan het beleren voor de kar. Aankomende zatderdag ga ik een trekkenband halen en gaan we slepen.

Omdat mara laatst is gemasserd mag ik tot vrijdag niks met haar doen. Vrijdag ga ik weer een stukje met haar fietsen en kijken hoe het dan gaat. Gaat het niet moet ik haar nog even laten staan. Gaat het wel, mag ik het weer opbouwen... Rijden mag ik tot maandag niet. En daarna mag ik alleen maar rechten stukken rijden. De week daarop mag ik weer alles met aar doen.

Om haar rug soepel te houden ga ik voorstellen aan mijn instructriese om te beginnen aan travers schouderbinnenwaards ed om haar op die manier recht te richten.

In de winder ga ik haar wel gewoon bijvoeren, maar alleen dat wat nodig is...

Ik heb nu alleen een beetje mot met de mensen waar ik het land van huur. Zij willen het hele land aan de paarden geven omdat het volgens hun anders op een stuk kapot getrapt word. Dat is wel zo, maar op deze manier word heel het land stuk getrapt. Ik krijg mijn draad pas terug op 3kwart van de winter. Ik ga hier dus even over zeuren, want Mara MOET afvallen. maar volgens mij hebben ze dat gewoon niet door.

Daar ga ik morgen dus over bellen.

Verder ben ik haar hoeven goed aan het bijhouden zodat ze zo vrij mogenlijk kan blijven bewegen.

Uhm, verder. Ik ga binnekort een fijnmazig hooinet van 3 bij 3 cm kopen zodat ze daar aan kan peuzelen. Of ze het nou leuk vind of niet...

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 09:44

Ik lees net iets over Gluco balance. Omdat we dus denken dat mara IR, maar werkt zoiets nou echt?h

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 14:29

Ik heb het idee dat mara wat dunner is geworden. Ook mijn vader die haar bijna nooit ziet viel het op zak haar buik wat minder gespannen is :) De flanken zijn ook wat minder vol.

Afbeelding
was een setje op de foto aan het zetten :P

Maar valt het jullie op dat de flanken wat ninder vol zitten? En op de rug (dat kunnen jullie niet zien) heeft te geen geul meer waar het water in blijft staan. Dus daar is het vet ook weer een beetje weg aan het trekken. wat vinden jullie?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:23

ziet er inderdaad al wat beter uit hoor :D
wel nog door blijven gaan hoor,want het buikje hangt echt nog wat door en de nek mag ook dunner :P

maar is al stukken beter!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 21:56

ja he, dat idee had ik ook al.

Maar we zijn er nog lang niet hoor!!! Dit gaat nog wel even duren!

Zoals je misschien wel weet is de ostheopaat geweest. Mara kan haar buikspieren echt maar heeel minimaal gebruiken. Dus daar moeten we echt op gaan trainen. dat is de rede dat haar buik zo hangt. Want opzig. aan de onderkant van haar buit zit niet zo veen vet. Ze verzameld het allenmaal op haar rug en flanken. Buik moeten we aan werken!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 21:04

Nou gister een stukje gaan rijden. Lekker lange rechte stukken door de polder heen gecrossed. Sinds tijden was ze weer echt druk en had ze er zin in! Ik dus helemaal blij :D Knollie ook blij!