Pavo Summerfit, zo slecht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:44

Ik merk het bij mijn paard vooral aan de achterbenen, flanken, kont en manenkam..
Maar het kan misschien best verschillend zijn per paard. Als je het zeker wil weten moet je gewoon even stoppen met voeren en kijken of je verschil merkt.

EsBianc

Re: Pavo Summerfit, zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:53

Ik geef elke dag een halve koek, op advies van de veearts.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:12

Mijn pony is er ook erg van opgeknapt. Hij stond eerst alleen op het land met hooi, maar kreeg dan gewoon niet genoeg binnen. Toen ik hem ging bijvoeren met bix en muesli ging het al beter en werd hij wat dikker. Maar zijn wintervacht liet hij niet los en zag er duf uit.
Mij werd toen ook die Pavo koek aangeraden en voor mijn pony werkt het zeker wel. Hij ziet er stukken beter uit, de veranderingen waren al na enkele koeken te zien. Veel mensen bij ons op stal gebruiken die koeken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:25

MysticTinker schreef:
Ik merk het bij mijn paard vooral aan de achterbenen, flanken, kont en manenkam..
Maar het kan misschien best verschillend zijn per paard. Als je het zeker wil weten moet je gewoon even stoppen met voeren en kijken of je verschil merkt.

Hmm, toch wel meer paarden die jeuk hebben dan. In april (toen hij de koeken net een maand kreeg) had hij zich bovenaan/onder zijn staart (dus bovenaan de staartwortel, waar geen haar zit maar alleen zachte huid) opengeschuurd. Toen het in juni zo warm was schuurde hij ook zijn hals, hij heeft nogal een vracht haar en vlechten hielp tegen het broeien maar hij schuurt nu ook de andere kant, waar veel minder manen zitten. Bij wijze van experiment zal ik als de koeken op zijn eens een tijdje alleen muesli voeren, alleen heb ik zeker nog een stuk of 30 van die dingen en met 1,5 per week zal het experiment nog even op zich laten wachten :+

Is er iemand die weet of een andere fabrikant ook van die koeken maakt? Ik vind ze zo veel handiger dan die losse brokjes en mengsels.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:27

@ hestejente: Marstall maakt ze ook (twee varianten: stalkoek en weidekoek)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:33

Aha, dank je wel :) Ik zal eens kijken of de voerboer dat heeft. Is er ook een site van dat merk/die koeken, dat je weet? :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:41

hestejente schreef:
Aha, dank je wel :) Ik zal eens kijken of de voerboer dat heeft. Is er ook een site van dat merk/die koeken, dat je weet? :)

http://www.marstall.nl/

(Ik heb echt geen aandelen!!!) :D

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:41

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:44

Even een stipje, voer mijn mini appaloosa namelijk ook de koeken maar twijfel ook of het wel goed is...

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:47

Die van mij krijgt ze, omdat ze op boxrust staat. Ik ben er heel tevreden over. :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:48

O. Dat is gek.

Ik heb alleen nog maar geode dingen gehoord! :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:50

Chaos: heb je dit topic gelezen dan? staan toch meerdere negatieve ervaringen met de koeken in :)

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:05

Breghje schreef:
hestejente schreef:

http://www.marstall.nl/

(Ik heb echt geen aandelen!!!) :D

Misschien best goed voer, maar mijn ruin wil de geprobeerde soorten (vito, weidekoek en de muesli zonder haver) echt niet eten. De weidekoek leek me wel wat omdat ook het aandeel magnesium hierin verhoogd is, maar de koeken zijn zo knalhard dat ze ze gewoon laten liggen. In stukken breken lukt niet eens.
De vito is meer een luxe ruwvoer met de (absurd hoge) prijs van een krachtvoer. Ik ben daarna overgegaan op een Pre Alpin Aspero met een scheutje olie en een vitaminekorrel. Net zo goed en de helft zo goedkoop.
Inmiddels staat meneer in pension en krijgt hij nature's best. Hij doet het daar ook prima op. Geen dikke nek, mooi slank en strak in zijn vel. Daarnaast krijgt hij hooi. Wanneer je wilt bezuinigen op het suikergehalte dan moet je eerst de kuil laten staan.

Ik lees met verbazing hierboven dat mensen klagen over het suikergehalte in de pavo koeken (die ik overigens ook niet geslaagd vind, veel te droog) maar daarnaast wel kuil geven. 8)7

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:08

Ook in Marstall zit 30% suiker!

Over dat schuren, die van mij begon te schuren aan staartwortel + manenkam. Nu ik pavo vital voer is er niks meer aan de hand.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:09

Evilli; Nee heb dit topic niet gelezen :+
Moet ik ook zeggen dat het me weinig uit maakt. Ik weet zeker dat er met alle voeders/supplementen en wat dan ook er altijd wel negatieve ervaringen mee zijn en positiefe.
Als je altijd van annermans mening uit moet gaan dan blijf je bezig met wijzigen van voer enz. :P

Ik voer het zelf overigens niet hoor, maar hecht ook niet zo heel veel waarde aan de ervaringen van anderen omdat het bij mij toch altijd anders uit kan pakken. :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:13

Er zijn meerdere soorten goed voer als je paard de Marstall niet wil Google is your friend daarin gezien elke voerboer een eigen site heeft, echter ELK voer heeft zijn pro's en con's.

Het is dus juist de kunst hét voer voor jou eigen paard te vinden, voor de een is dat zelf samenstellen of helemaal geen voer buiten hooi en een liksteen, voor de ander is dat juist weer helemaal niks en dat paard doet het goed op een ander voer.

Mijne doet het goed op slobber van Havens samen met Marstall zonder haver, slobber JAAAA zit ook heel veel suiker in, echter vanwege de verhoogde kans op koliek mag ze er niet helemaal vanaf, voor de ok kreeg ze een handje Marstall en onbeperkt hooi per dag ter vergelijking.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:17

Splash_ schreef:

Over dat schuren, die van mij begon te schuren aan staartwortel + manenkam. Nu ik pavo vital voer is er niks meer aan de hand.

welk voer? Ze hebben meerdere voeren.

Pavo Vital ziet er idd goed uit, echter doordat het brokjes zijn zal er toch iets van melasse gebruikt worden om ze te persen, anders blijft de vorm niet goed. En dat staat nergens te lezen...

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:18

Ik heb Pavo destijds gemaild, en zij mailden terug dat er niks aan suikers in verwerkt zat. Ook omdat ik het niet op de site/verpakking terug kon vinden ga ik er ook van uit dat het of zo minimaal is, of dat het er echt niet inzit.

En van Marstall, daar doelde ik op de weide/stal koeken :j

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:23

heb je ook gevraagd naar de zetmelen dan Splash?

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:40

Ik heb specifiek gevraagd naar suikers en zetmelen,en niet naar melasse. Volgens hun zat er niks in verwerkt, en ik ga er ook dan echt vanuit als het niet op de verpakking staat dat het er ook niet inzit. Ik zal wel even kijen of ik het mailtje nog heb van ze.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:23

Splash_ schreef:

Hoe kom je daar nu bij? Kijk even op de analyses van de Weide- en Stalkoek - dit is zeker niet juist!
Je moet - ik zeg 't nog maar 's - de zaak wel in verhouding zien: de analyses worden meestal per kilo berekend, en van de Marstall koeken krijgt een groot paard 100 gr per dag, een klein paard of pony slechts 50 gram.

Overigens moet men zich wel bedenken dat een levend organisme koolhydraten ( = suikers) nodig heeft. Waar je alert op moet zijn als je paard hoefbevangen is, insuline resistent is of aan EMS lijdt, is de EXTRA toevoeging van suikers in de vorm van melasse ( riet- of bietsuikers) en een té hoog koolhydratengehalte.
Koolhydraten zijn niet te vermijden: deze suikers zitten nl. ook in hooi, gras én kuil. :)
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 27-07-09 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:32

niet geheel te vermijden nee, maar wel tot een minimum te beperken :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 08:31

Splash_ schreef:
Ik heb Pavo destijds gemaild, en zij mailden terug dat er niks aan suikers in verwerkt zat. Ook omdat ik het niet op de site/verpakking terug kon vinden ga ik er ook van uit dat het of zo minimaal is, of dat het er echt niet inzit.

En van Marstall, daar doelde ik op de weide/stal koeken :j

Dan ben ik toch heel erg benieuwd welke techniek ze gebruiken om de bix te persen, gezien er een plakmiddel gebruikt moet worden omdat anders de bix zijn vorm verliest. En bij Pavo ga ik nergens vanuit eerlijk gezegd... Wij hebben hier op stal een aantal exzeem paarden staan, en die krijgen geen van allen Pavo omdat ze anders gek worden van de jeuk van alle suikers die erin zitten.....

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 11:10

Citaat:
Dan ben ik toch heel erg benieuwd welke techniek ze gebruiken om de bix te persen, gezien er een plakmiddel gebruikt moet worden omdat anders de bix zijn vorm verliest. En bij Pavo ga ik nergens vanuit eerlijk gezegd... Wij hebben hier op stal een aantal exzeem paarden staan, en die krijgen geen van allen Pavo omdat ze anders gek worden van de jeuk van alle suikers die erin zitten.....
Er zijn meerdere pers technieken die men kan gebruiken; mengen met melasse is er slechts 1. Mengen zonder een suikerhoudende stof is ook een mogelijkheid, vaak wel wat duurder maar zeker niet onmogelijk. Wie welke technieken gebruikt weet ik niet precies, is voor mijzelf niet relevant omdat ik genoemde producten niet gebruik. Wat pavo betreft heb ik ook mijn bedenkingen, mede omdat ik pavo meerdere malen betrap op 'rommel verkopen' ......

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 11:22

madamX schreef:
Citaat:
Er zijn meerdere pers technieken die men kan gebruiken; mengen met melasse is er slechts 1. Mengen zonder een suikerhoudende stof is ook een mogelijkheid, vaak wel wat duurder maar zeker niet onmogelijk. Wie welke technieken gebruikt weet ik niet precies, is voor mijzelf niet relevant omdat ik genoemde producten niet gebruik. Wat pavo betreft heb ik ook mijn bedenkingen, mede omdat ik pavo meerdere malen betrap op 'rommel verkopen' ......

Weet je misschien waar ik die info zou kunnen vinden, of onder welke zoektermen, ik ben nu wel nieuwsgierig geworden naar hoe en wat. Want zelfs Marstall heeft iets erin zitten waardoor de bix niet zijn vorm verliest.