Discussie: ruwvoer vs krachtvoer!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 08:03

Mijn Friesje heeft ooit op onbeperkt oud graszaadhooi gestaan waar niks inzat, en daarmee ben ik gestopt omdat ik bang werdt dat ze bevangen zou komen te staan, als zij te lang naar eten kijkt wordt ze al dik :D . Ben het er helemaal mee eens hoor, veel meer ruwvoer en veel minder krachtvoer, vorig jaar kreeg ze een handje muesli per dag en dus beperkt hooi en deden we behoorlijk wat aan training.

Echter nu moet ze meer krachtvoer omdat ze aan zandkoliek is geopereerd, staat wel nog steeds 24/7 in de zomer buiten maar ik moet dus extra alert zijn op teveel gras want verhoogde kans op hoefbevangenheid (dus stripbegrazing) en ik moet ook niet te weinig gras geven want verhoogde kans nog steeds op zandkoliek want verveeld ze zich gaat ze graven en zand eten (dus wel wat hooi en gras) maar nu is ze dus net iets te dik, en omdat ze elke dag lijnzaad moet hebben en dat ée'n van de weinige dingen is die ze zonder slobber of muesli niet lust.... Is het balanceren hoor...

Dus ja het is ideaal, maar bekijk het per paard! Ik moet het nu echt niet doen tenzij ik mijn paard kwijt wil ;) .

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 08:47

Wil je een paard (of ander dier, incl. wijzelf) lichamelijk en geestelijk gezond houden moet je zo veel als maar enigzins mogelijk is de natuurlijk leefomstandigheden zo veel mogelijk benaderen.
Het is zooo logisch maar wij zijn helaas zo ver van de natuur gedwaald dat we letterlijk zijn verdwaald.

De paarden hebben hier de mogelijkheid van 24/7 in het land. Hebben een grote open stal voor hun samen zodat ze zelf kunnen beslissen wat ze willen, binnen of buiten. In natte periodes is 24/7 buiten wat lastig en kunnen ze van 07.00 tot 20.30 op het land.
Ze krijgen onbeperkt hooi, hebben een mineralen liksteen in de stal hangen en krijgen 2x per dag een paar handjes muesli zonder haver van Masters omdat dat het enige (kracht) voer is waar geen genetisch gemanipuleerde sojahullen inzitten. (Dat heeft nl bewezen toxische effecten of lever en nieren.)

Als ze in natte periodes 's nachts binnenstaan krijgen ze het laatste hooi vlak voor wij naar bed gaan en dan zoveel dat er 's morgens vaak nog wel wat ligt. Dan weet ik in elk geval dat ze naar behoefte hebben kunnen eten.

B_a_b_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 11:52

Ruwvoer is inderdaad het beste maar voor de vitamine en mineralen kan het geen kwaad om een halfje brok te geven.