Insuline resistentie - Gluco Balance van Phytonics

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:04

Gist..... dat doet me denken aan een nieuw middel dat gebruikt wordt voor Zomereczeem - dat bestaat uit biergist en bierborstel ( wat dát precies is - het schijnt een bijproduct te zijn van bierfabricage en wordt kennelijk ook aan rundvee gevoerd). De fabrikant van dit middel lijkt met ZE-paarden goede resultaten te behalen.
De laatste keer dat onze VA hier was heb ik met hem erover gesproken ( ik heb hier nl een Fries staan die momenteel meedoet aan het ZE-onderzoek van Utrecht) - zijn reactie was echter meteen: ja maar denk erom dat je dat NIET aan de bevangen Pauli geeft hoor!

Dus... nu weet ik het dan even niet meer!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:20

bierborstel,ja dat ken ik nog wel uit de tijd dat ik nog op de landbouwschool zat en zodoende dus nog wel es tussen de koeien zat.
dat spul stinkt enorm :+
lijkt me voor paarden erg ongeschikt omdat het toch vrij veel eiwit bevat?

maar je hebt biergist en je hebt biergist toch?
die in de opkikker zit is Saccharomyces cerevisiae.

bierborstel is misschien goed voor schrale paarden of zogende merries,maar verder lijkt het me geen goed spul
maar dan nog...het is restproduct van bier, en dan geven ze het aan koeien :+

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:28

EstherHegt schreef:
geerke schreef:
high carbohydrate intake is voor nieteen paard goed.....ik vraag mij toch af wanneer de bel eens gaat rinkelen bij voederfabrikanten.....paarden worden nu ziek of op latere leeftijd ziek van teveel aan koolhydraten...

Niet helemaal waar denk ik, mijn paard kreeg geen krachtvoer. Enkel gras en hooi.
Nu krijgt ze wel wat musli plus supplementen en is nu in staat om te werken en dus ook af te vallen.

Maar ook in gras of hooi zitten veel koolhydraten ( wateroplosbaar) : http://www.mensport.nl/pdf%20bestanden/ ... _Watts.pdf
Dat pleit in ieder geval voor de aanname dat een paard heel goed alleen op gras/hooi ( en natuurlijk andere ruwstoffen, kruiden, vruchten) kan leven en niet de dubbele dosis van brok of muesli nodig heeft. Tenzij ze zo keihard moeten werken dat het lichaam de stoffen verbruikt of anderszins kan verwerken/afvoeren.

Mensenlief, wat een ingewikkelde materie is het toch.

Jannepauli

Re: Insuline resistentie - Gluco Balance van Phytonics

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:34

Ellepel: in het ZE-middel zit dezelfde biergist. Het Eiwitpercentage van Horsemix is 29%. De verhouding gist-borstel is 40-60.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 18:01

welk middel is dat dan?
gaat wel een beetje off topic,maar ben wel nieuwsgierig.

jannepauli:
dat harde werken doen niet veel paarden tegenwoordig.
een buitenritje van anderhalf uur vinden we al zwaar voor ze ;)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 18:04

Wat dacht je van deze: Equimal van Hippolyt.
Gezond bier, maar dan zonder suiker, voor je paard:
http://www.hippolytshop.com/Hauptfutter/EquiMall.htm

Wat de mineralenbrokken betreft; die zijn er, maar inderdaad niet ieder paard vindt ze te pruimen.
Mijn pony bliefte ze niet en ik heb lang gezocht tot ik iets gevonden heb wat ze wel at. Ursonne dus; brokje zonder melasse of andere suiker. Bevat veel kiezelgur en zink en vitamine B12. Maar moet dan wel net weer zijn wat je paard nodig heeft anders schiet je ook weer je doel voorbij.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 18:24

Jannepauli schreef:
Dat pleit in ieder geval voor de aanname dat een paard heel goed alleen op gras/hooi ( en natuurlijk andere ruwstoffen, kruiden, vruchten)

Mensenlief, wat een ingewikkelde materie is het toch.

Ja ik ken het artikel van Watts ( heel goed artikel trouwens), maar was het maar zo eenvoudig dat alleen gras en hooi altijd genoeg zijn, alles moet natuurlijk ook van goede kwaliteit zijn, voldoende aanwezig in de bodem etc. Een tekort in de bodem zet zich weer voort in het paard die zich er mee voedt.
Het beste is eigenlijk gewoon ruwvoer en/of bodemonderzoek, maar dat is niet haalbaar voor iedereen, zeker niet als je niet in een keer een grote partij koopt. Voordeel van veel verschillende partijen kan juist weer zijn wat in de ene partij niet aanwezig is juist wel weer in een andere partij.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 23:53

NickAltena schreef:
Magnesium zou alleen bij een aangetoond tekort gegeven moeten worden.
Door te veel magnesium komt nml. de calcium/ magnesium en fosfor verhouding in gevaar en zou je nog veel meer problemen kunnen krijgen.

In een boek (voor menselijk gebruik; readers digest, gids voor vitaminen/mineralen) vond ik ook het volgende over magnesium overschot:
een overschot aan magnesium treedt alleen op als men magnesiumhoudende tabletten gebruikt en de nieren slecht functioneren. In dat geval kunnen spierzwakte, lusteloosheid, verwardheid en ademhalingsproblemen en zelfs een hartstilstand optreden.

Voorzichtigheid lijkt mij daarom ook bij paarden wel geboden met het toedienen van magnesium, zeker zonder advies van een dierenarts of zonder gedegen bloedonderzoek of er wel een tekort is.

Wel is het zo dat het zelfde boek meldt dat er in Amerika onderzoek is gedaan onder 12.000 mensen die geen diabetes. Men onderzocht het magnesiumgehalte en na 6 jaar werd gekeken wie suikerpatiënt was geworden. De personen met het laagste magnesiumgehalte bleken 94% meer kans te hebben op de ziekte dan degenen met de hoogste waarden.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 08:50

Staat er in dat boek ook hoe dat onderzoek is gedaan? Hebben ze enkel mensen met overgewicht onderzocht? En boven een bepaalde leeftijd? Of enkel mensen die een slecht dieet volgen?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 21:29

Ik heb een promotieonderzoek gevonden over de werking van magnesium bij paarden. Ik ben er al een heel eind in. HYPOMAGNESEMIA IN THE HORSE – A RETROSPECTIVE
STUDY OF 401 CASES
ANNA MARIA JOHANSSON, D.V.M.
A thesis submitted to the Graduate Faculty of
North Carolina State University
in partial fulfillment of the
requirements for the Degree of
Master of Science

De conclusie is dat magnesium op darmstelsel werkt een tekort aan magnesium bij paarden pH in darmen laag maakt, deze paarden krijgen met name problemen met koliek, hart en bloeddruk. De electrolyten-huishouding wordt ook verstoord.
50% van de paarden uit dit onderzoek hadden een tekort.
Maar magnesium is dus geen geneesmiddel. In de conclusie komt dat statement dus ook helemaal niet voor.
De overeenkomst met IR is dat ook dan het Ph omlaag gaat, maar de oorzaak is dan anders.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 21:48

wacht,snap ik het nu goed dat magnesium de PH waarde in de darmen doet verlagen?

beetje rare zin:
Citaat:
De conclusie is dat magnesium op darmstelsel werkt een tekort aan magnesium bij paarden pH in darmen laag maakt

:o
Laatst bijgewerkt door ellepel op 05-06-09 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 21:50

ellepel schreef:
wacht,snap ik het nu goed dat magnesium de PH waarde in de darmen doet verlagen?

Nee een tekort aan magnesium doet de pH verlagen.
Hypo = te kort Hyper = teveel.
Maar het is nog vee ingewikkelder, ook andere mineralen spelen er een rol in. Het staat niet op zichzelf.
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 05-06-09 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 21:51

ohw oke, ik snapte het al even niet

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 21:54

Ik had een komma moeten zetten denk ik, ik begrijp je verwarring bij het overlezen van mijn berichtje.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 22:28

die PH zorgt wel voor meer problemen bij paarden.
kom het toch wel bij meer dingen tegen..
dat jullie dat soort dingen kunnen lezen he?
ik vind het echt supernterresant,maar de helft blijft er maar van hangen en de andere helft snap ik er nooit van :P

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 22:33

O Ellepel, ik begrijp ook niet alles, maar ik heb gelukkig heel veel mensen ( zoals dierenartsen en andere experts) om me heen die ik dan kan vragen of ik het goed heb begrepen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 22:42

Ik ben er niet van overtuigd dat Magnesium alleen maar de PH in de darmen zou verlagen. Maar misschien is dat ook niet de conclusie van het stuk wat je opgediept hebt.
Ik denk dat magnesium wel degelijk andere werkingen heeft ook: zoals het inwerken op de zenuwbanen (receptoren) en spieren ( bv het feonomeen 'onrustige benen' bij mensen). En zo is - om maar een voorbeeldje te noemen, ook bekend dat bv bij (zogende) merries de 'hik' kan ontstaan door magnesiumtekort. Spijker je dat snel bij dan is die hik ook zo weer over.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 22:47

de hik van magnesiumtekort?
dat was toch calcium?

,maar calcium staat weer in verbinding met magnesium,is elkaars antagonist toch?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 22:50

Ja, maar dit onderzoek ging over het metabolisme. Van magnesium is natuurlijk lang bekend dat het met spieren etc te maken heeft. Hetw erkt op de ontspanning van spieren.
Vaak is calcium en fosfor etc ook weer een boosdoener bij de opname van magnesium.
Bij koeien en kopziekte is ook bekend dat magnesium een grote rol speelt en dat er ook wel degelijk tekorten op kunnen treden door tekorten in de bodem en dus voeding. Van IR bij koeien heb ik echter nog niet gehoord, maar van koeien heb ik ook geen verstand.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 23:11

Ellepel: nee, zeker weten magnesium!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 23:13

nee,maar koeien kunnen suiker ook veel beter verteren dan paarden.
dus denk ook niet dat die daar gauw last van zullen krijgen, helemaal net omdat het grootste gedeelte ook nog es melk geeft en zodoende natuurlijk nog meer verbrand.

het is gewoon zo, we voeren teveel en de paarden doen te weinig.
als ik teveel eet en ik beweeg te weinig word ik ook zwaar en dan voel ik me ook niet zo fit ;)

weet je zeker jannepauli?
ik dacht dat het calcium was?
heeft ooit es een artikel in de Bit gestaan daarover

of was het nou kalium 8-)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 23:23

Nee, magnesium. Ik ben er echt zeker van. Heb ook een hikkende merrie gehad - naast reguliere magnesium hebben we daar ook een overdosis banaantjes in gestopt. ( OMG - dat zinnetje zal wel in het NL-taal-blooper topic terecht komen) :+

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:46

koeien kunnen door teveel suikers ook last krijgen met hun pens en ze kunnen ook bij te hoge energieopname hoefbevangen worden, zeker jonge nieuwmelkte vaarzen op nieuw grasland lijken veel gevoeliger, maar het energieverbruik die nodig is voor melk maakt het iets minder riskant.

ook bij veel voorjaarskuilen is er een probleem van te veel suikers en te weinig droge stof.
het gras is voor de koeien meer belangrijk als goedkope eiwitbron, suikers kun je makkelijker en goedkoper toevoegen.

bij paarden zorgt magnesium voor de ontspanning van de spier en kalium voor de aanspanning, veel problemen die ik nu genoemd zie door magnesium overmaat zijn eigenlijk het gevolg van de verlaagde kalium daardoor, bij paarden blijft de rol van kalium ook wat onderbelicht, er wordt al heel lang aangenomen dat het weinig problemen geeft, maar er zijn wel wat beschrijvingen, zo is de kopziekte bij runderen en schapen ook toe te schrijven aan de hogere gehalten aan kalium in de bodem en daardoor in de gewassen die gevoerd worden, vooral weidegras in bepaalde perioden in het voorjaar en in augustus september, de hoge kaliumbeschikbaarheid beperkt de opname van voldoende magnesium, kalium bevindt zich vooral in de bladtoppen en vooral in perioden met koude nachten, er wordt bij kopziekte ook een rol toegeschreven aan nitraten.

bij paarden komt hypomagnesia schijnbaar zeer zelden voor, hypomagnesia is een andere naam voor kopziekte, vergelijkbare problemen kunnen ook ontstaan door hypocalcemie, die meestal als melkziekte bekend staat en bij runderen en schapen rond de geboorte speelt.kan bij paarden ook optreden, ik heb in het diergeneeskundig memorandum over de endocrienologie van het paard, wel een behandeling gevonden, maar nog geen goede bescxhrijving over de symptomen bij een paard.

het is verbazend wat vaak niet mee genomen wordt in de diagnose omdat het zeldzaam zou zijn, als of we nu niet een beetje anders met onze paarden omgaan dan vroeger. ander nadeel is dat zowel hoefbevangenheid als spierbevangenheid niet opzichzelf staande aandoeningen zijn , maar symptomen van heel verschillende oorzaken en vaak ook kunnen meerdere dingen tegelijkertijd een rol spelen.

het voeren van te veel energie is natuurlijk in eerste instantie wel te voorkomen, je krijgt ook niet echt een tweede kans als je over de streep gaat, dan blijft je paard toch veel gevoeliger en kost het zeer veel inzet en tijd om een leefbaar bestaan te behouden, maar vaak wordt ook niet echt duidelijk wat nu precies de werkelijke oorzaak is geweest, maar meer kennis bij dierenartsen en paardenhouders over IR/EMS is zeker niet weg, wel goed dat Pavo nu een voortouw nemen om wat kennis te verspreiden, hopelijk volgen er meer, ik zie alleen nog geen veranderingen in hun eigen voeradvies langskomen en daar verwacht ik meer van dan van wat extra pr.
is er eenmaal een flinke hoefbevangenheid dan is het niet simpel behandelen en opnieuw beginnen, maar die ervaring kennen we hier allemaal veel te goed helaas.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 11:07

EstherHegt schreef:
Ik heb een promotieonderzoek gevonden over de werking van magnesium bij paarden.

Dan vraag ik me meteen af: is dit onderzoek dan nog wel objectief (en waarheidsgetrouw) te noemen?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 11:13

tug schreef:
bij paarden komt hypomagnesia schijnbaar zeer zelden voor, hypomagnesia is een andere naam voor kopziekte, vergelijkbare problemen kunnen ook ontstaan door hypocalcemie, die meestal als melkziekte bekend staat en bij runderen en schapen rond de geboorte speelt.kan bij paarden ook optreden, ik heb in het diergeneeskundig memorandum over de endocrienologie van het paard, wel een behandeling gevonden, maar nog geen goede bescxhrijving over de symptomen bij een paard.

Ik ken 1 geval van hypocalcemie bij een paard nadat ze bevallen was. Dat was in de afgelopen maanden.