Zomereczeem opgelost door voeding

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lydtja

Re: Zomereczeem opgelost door voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 22:42

Zomereczeem wordt veroorzaakt door het steken van de zgn 'knutjes'. Dit zijn een soort mugjes die bij runderen ook blauwtong veroorzaken. Als een paard hierdoor steeds gestoken wordt kan hij een overgevoeligheidsreactie geven en dan heeft hij dus zomereczeem. Als hij het jaar daarna weer (veel) wordt gestoken door deze knutjes krijgt hij weer dezelfde overgevoeligheidsreactie en gaat weer schuren. Die knutjes leven rond water en steken 's avonds laat en 's morgens vroeg. Dus gevaarlijk voor paarden die dag en nacht buiten staan. Je kunt het steken enigszins beperken door je paard op tijd binnen te halen en later buiten te zetten. (als het niet meer mistig is) Ook kun je je paard behandelen met speciaal vliegenspul voor runderen want schijnbaar goed werkt tegen deze beestjes. Relatie met gras is er dus niet. Wel zijn er bepaalde soorten voeder(supplementen) die goed zijn voor de vacht en manen waardoor ze minder makkelijker beschadigen of sneller herstellen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 23:08

het kan idd zijn dat een paard puur op de muggen reageert . maar vaak genoeg zijn er een hele variatie aan factoren die zich binnen in het dier en in de directe omgeving van het dier bevinden
dus voeding die het systeem belast of overbelast
een tekort of overschot aan voedingsstoffen
als de vacht/huid snel beschadigd of slecht heelt is dit een teken dat er iets aan de hand is in het immuunsysteem van het dier(verstoring) of dat het beinvloed word door de voeding(weer die tekorten en eventuele overschotten)

dus om te stellen dat voeding, of in dit geval gras er niets mee te maken heeft?
ik zou het niet durven in ieder geval
het verschilt gewoon per dier wat de symptomen triggert of verergert
ja het is een allergie voor de beet van de knut, maar waarom?
is het natuurlijke aanleg, overbelasting van systeem, chronisch tekort aan bepaalde stoffen etc

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 23:24

_Amyyy schreef:
Bedankt voor de reacties allemaal:D
Die van mij heeft nu zn eczeemdeken op, maar ik zit te twijfelen of ik hem deze zomer gewoon in de paddock zal zetten (met onbeperkt hooi) omdat het land bij ons wel bemest is met kunstmest. Hij heeft wel al hele erge jeuk,

Probeer eens 1 zak Subli seniores priores. Dit is een compleet voer maar eiwitarm. Je zou als krachtvoer een klein beetje eiwitarme muesli bij kunnen voeren en verder het dier op een kale weide of paddock zetten met wat hooi.
Baat het niet, dan schaadt het niet. Toch?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 07:45

lydtja schreef:
Zomereczeem wordt veroorzaakt door het steken van de zgn 'knutjes'. Dit zijn een soort mugjes die bij runderen ook blauwtong veroorzaken. Als een paard hierdoor steeds gestoken wordt kan hij een overgevoeligheidsreactie geven en dan heeft hij dus zomereczeem. Als hij het jaar daarna weer (veel) wordt gestoken door deze knutjes krijgt hij weer dezelfde overgevoeligheidsreactie en gaat weer schuren. Die knutjes leven rond water en steken 's avonds laat en 's morgens vroeg. Dus gevaarlijk voor paarden die dag en nacht buiten staan. Je kunt het steken enigszins beperken door je paard op tijd binnen te halen en later buiten te zetten. (als het niet meer mistig is) Ook kun je je paard behandelen met speciaal vliegenspul voor runderen want schijnbaar goed werkt tegen deze beestjes. Relatie met gras is er dus niet. Wel zijn er bepaalde soorten voeder(supplementen) die goed zijn voor de vacht en manen waardoor ze minder makkelijker beschadigen of sneller herstellen.

Nope.
Het heeft alles met voeding en weidebeheer te maken; als je dat niet wil geloven negeer je ook de reacties van mensen die opmerkingen maken over hoe zij hun land hebben bemest....
De mugjes spelen ook een rol, dat klopt. Maar gek genoeg vraagt niemand zich af waarom die mugjes nu bepaald op dát stukje weiland voorkomen, en juist alleen maar op dát paard..... Mugjes komen alleen op paarden die een bepaalde smaak/geur aan het bloed hebben, en hoe zou dát nu komen....? En ja, ook het weiland speelt een rol qua vegetatie en vochtigheid. Helaas zijn er een aantal 'natuurgekken' die pleiten voor meer poelen en waterstroompjes in weilanden, niet wetende dat zoogdieren hier totaal geen profijt van hebben wegens bv mugjes of leverbot...

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 07:51

@madamX: volgens mij is er een onderzoek gaande waarom die mugjes idd nou juist bepaalde paarden uitzoeken, zover ik het begrepen heb is er een relatie met insulineresistente paarden...

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 08:34

Embe schreef:
@madamX: volgens mij is er een onderzoek gaande waarom die mugjes idd nou juist bepaalde paarden uitzoeken, zover ik het begrepen heb is er een relatie met insulineresistente paarden...

Ja. Er zijn vaker onderzoeken gedaan, al jaaaaaren geleden; volgens mij is men nu ook bezig idd (oude koeien uit de sloot halen :D ) Volgens mij heeft men idd geconcludeerd dat paarden met insulineresistentie gevoeliger zijn voor ZE. Ra ra racefiets hoe een paard insulineresistent wordt...?
Maar ook paarden zonder IR kunnen vatbaar zijn voor ZE; als je die gaat onderzoeken is het opvallend dat die paarden vaak een tekort OF overschot hebben aan o.a. cobalt, koper en zink. kortom; sporenelementen. ZE is gerelateerd aan voeding en voeding is gerelateerd aan weidebeheer..... Erg simpel, is ook al tientallen jaren bekend.

Floortje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 08:49

gelukkig heb ik druppels voor op de manen die helpen bij mijn pony, het vernieuwd de huid en ze heeft geen jeuk meer. kan dag en nacht in de wei, samen met haar vriendjes en genieten van de zomer.

ik kies er dus voor haar niet op een dieet te zetten of op zand met alleen hooi. ik heb hier niet de mogelijkheid toe en ik denk dat ze veel gelukkiger is in de wei met gras en vriendjes dan met een dieet en een aangepast leven.

ik heb haar het eerste seizoen buiten gehad met een exceemdeken, das minder prettig maar uit te houden (het was toen ook niet zo n hele hete zomer)

gr leonie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 08:57

@leonie: welke druppels gebruik jij voor haar manen?

Floortje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:03

ik gebruik Horsol. dit zijn druppels die de huid vernieuwen en de jeuk krijgt zo geen kans. de ZE is dus niet over maar het werkt iig! na een paar dagen zie je al schilfers, lekker laten zitten af en toe eraf borstelen en klaar. vorig jaar dacht ik dat het over was, het ging heel goed op de wei. tot ik ze 1 nacht had laten staan. toen was ze lekgeprikt. toen hoorde ik via via van horsol, dus meteen besteld. ze ging steeds van ellende op de grond liggen ze had zo n jeuk. echt zielig. gelukkig werkte de druppels al enkele dagen daarna.

niet iedere dierenarts kent het, als je nr van het flesje of fabrikant nodig hebt hoor ik het wel!

proberen waard.

gr leonie

lydtja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:47

feit dat sommige paarden juist wél reageren en hun weidegenootje niet omdat ZE ook een erfelijke factor heeft.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:44

die erfelijke factor is nog steeds niet bewezen , hoewle ik wel denk dat idd een bepaalde gevoeligheid vererfd kan
worden...
let wel...kan ...hoeft niet , ligt er denk ik helemaal aan onder welke omstandigheden en met welke externe factoren de eczeem ontstaan is
mijn paard bijvoorbeeld is getriggerd door stress..
een schimmel in het gras, waardoor een aantal paarden in de kudde ziek werd, 2 zijn overleden en de dieren met spoed van de wei zijn geplukt en naar huis gehaald zijn , of naar een andere weide gebracht zijn(opfok kudde)
op het moment dat de mijne de trailer op ging was er niets aan de hand, toen ze eraf kwam , had ze een flinke wond op haar achterhand staan van het schuren ...

haar moeder, vader, zusje en halfzus, oma's aan moeders kant hebben geen eczeem...vaders aan moeders kant ook niet
maar toch heeft die van mij het
is dit dan erfelijk...naar alle waarschijnlijkheid niet ...het heeft het dus meer met externe factoren te maken ...
de stress van de zieke kudde en spoedverhuizing, in combi met bodem/gras etc etc

of er wel of niet getriggerd word en dus eczeem ontstaat ligt aan een heel setje factoren , bij de 1 zal erfelijkheid misschien meespelen , bij de ander stress welke er op 1 of andere manier uit moet ...

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:24

Om nog even terug te komen op de insuline resistentie. Ik denk dat dit een van de belangrijkste oorzaken is van eczeem in combinatie met andere factoren.

Staart en maneneczeem komt vaak voor bij de wat sobere rassen die soms lijken te leven om te eten. De theorie is nu dat veel paarden met staart en manen eczeem last hebben van insulineresistentie. Het lichaam reageert niet goed op het aanbod van suikers en kan er niet veel anders mee dan het op te slaan als vet in de buiknaad, manenkam en staartwortel. De culoidemugjes vinden dit fantastisch die houden van plekken met veel vet, bij de paarden ontstaat een ontsteking van het vet en gaan eindeloos staan te schuren. Ook zonder de mugjes kan er jeuk ontstaan op deze plekken doordat er in vet makkelijk afvalstoffen worden opgeslagen die leiden tot jeuk. Bij dit soort paarden kan je ook overduidelijk zien dat voordat er nog maar een mug gesignaleerd is veel vet in de manenkam wordt opgeslagen, de manenkam wordt hard en dik en ziet er geribbeld uit.

Tegenwoordig is er een hele mooie test om te controleren of je paard insulineresistentie heeft. Deze test is speciaal ontwikkeld om paarden met een verhoogd risico op hoefbevangenheid te ontdekken. Uit deze testen is inderdaad gebleken dat bij veel sobere rassen insuline resistentie aanwezig is. Bij warmbloed paarden en ook bij Friezen schijnt er juist weinig insulineresistentie voor te komen. In geval van zomereczeem bij deze rassen lijkt mij dat er toch een overvoering van het paard plaats vind. Ook dan wordt overtollig vet opgeslagen in manenkam, staart en buiknaad opgeslagen en kunnen dan in combinatie met afvalstoffen of stress (stress is ook een belangrijke trigger) zorgen voor jeuk. Ook kunnen er nog andere oorzaken voor zomereczeem zijn. Insulineresistentie is zeker niet de enige oorzaak voor eczeem. Toen ik mijn pony net had is er bij mij alles fout gegaan wat er voor een excemer fout kan gaan. Ze heeft in het begin bij mij best veel stress gehad, kreeg haar basisvaccinatie en kwam op een land te staan dat met kunstmest was bemest. Dit leidde ertoe dat ze pas in augustus begon te schuren, enkele dagen nadat ze op het kunstmest land was gekomen. Voor die tijd geen jeuk terwijl ze maar 1 weiland verder stond. Het is voor mij zo duidelijk als maar kan. Het is alleen zo jammer dat als het eenmaal getriggerd is dat je dan te laat bent.

De meeste suikers komen uit het gras, hooi en krachtvoer wat wij aan de paarden geven. Onze weilanden bevatten veel maar dan ook veels te veel suiker voor de paarden die wij hebben en de arbeid die ze moeten verrichten. Dan geven wij ze daarnaast ook nog eens allerlei voerproducten met suikers en E nummers, vaccinaties en stellen wij onze paarden onbewust bloot aan heel veel stress waardoor het systeem wordt overbelast en eczeem zich KAN ontwikkelen.

Daarom is het van belang om de paarden soberder te gaan voeren. Geen kunstmest op het land, gebruik je eigen paarden mest en speciale mineralen voor paardenland. Geef je paard zo min mogelijk voer met suikers (melasse) en conserveringsmiddelen etc. Veel paarden worden vandaag de dag gevoerd met kuilgras, het is veel beter om schraal en grofstengelig hooi te voeren. En hou je paard in een goede conditie zowel qua gewicht als het geven van beweging. Als je je weiland anders gaat bemesten en je paard anders gaat voeren moet je je bedenken dat voordat je resultaat ziet je 2 of meer seizoenen verder bent. Het duurt even voordat kunstmest uit het weiland is verdwenen en het duurt soms erg lang voordat een paard zijn hele hormonen huishouding en stofwisseling zijn aangepast. Er geldt dan ook dat zowel in de zomer als in de winter het paard aangepast moet worden gevoerd.

Erfelijkheid voor allergie tegen mugjes daar geloof ik niet in. Ik geloof wel dat er een andere erfelijke factor meespeelt, bijvoorbeeld insuline resistentie (is bij mensen ook het geval), aanleg om dik te worden, het minder op kunnen nemen van bepaalde vitaminen en mineralen en zo nog vele andere oorzaken.

Het is en blijft moeilijk om per paard te zeggen wat ooit de trigger is geweest voor het ontstaan van eczeem. Voeding is volgens mij het allerbelangrijkste om aan te passen. In de meeste gevallen vermindert het de jeuk. Het helemaal verdwijnen van de jeuk zal bijna nooit gebeuren.

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:25

lydtja schreef:

Dan moet je mij toch eens vertellen waarom mijn paard ging van:

dit
http://www.mijnalbum.nl/Foto-Q4JEFTHZ.jpg

naar dit
http://img7.imageshack.us/my.php?image=200896.jpg

door enkel van het gras naar zand te gaan, enkel hooi en aangepast voer te geven en een kruidensupplement om het lichaam te helpen reinigen.
Ik vind het nogal kortzichtig om nog steeds te blijven geloven dat die mugjes de enige reden is..
Bepaalde stoffen hebben dan blijkbaar toch invloed op de reactie op die mugjes?

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:49

@Madeliefjes: dat bedoel ik nou helemaal, alleen beter en een stuk uitgebreider := uitgelegd.

Denk dat je je ook rot kan smeren aan allerlei zalfjes, olie, creme oid maar dat dit 9 van de 10 keer symptoombestrijding is en waarschijnlijk wel verlichting geeft maar dus de kwaal niet wegneemt als je het voer niet veranderd. Ik vond het wel een eye-opener. Heb zelf geen exceempony maar wel een insulineresistente pony die ooit hoefbevangen is geraakt zodoende ben ik geinteresseerd geraakt in voeding en het was me opgevallen dat hoefbevangen paarden en paarden met exceem eigenlijk dezelfde problemen hebben en dat insulineresistentie dus de grote boosdoener is (en dus eigenlijk het voer).

edit: ik geef onze pony Safe&Sound van Dodson&Horrell als krachtvoer. Dit voer is oa voor paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid maar dit zal dan denk ik ook goed voer zijn voor exceempaarden?!

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 14:02

@Jilly_Hayco: tjee wat is ie opgeknapt zeg! Dan is die van jou toch wel het levende bewijs van wat madeliefjes net geschreven heeft.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:00

Tja, ik denk dat ZE ook een combinatie is van vele factoren, afhankelijk van paard tot paard. Mijn ruin had ook ZE in de ergste graad (hebben ze me achteraf pas verteld, toen ik hem al een paar weken had). Hij kwam van een trainingsstal van dravers, dus heel veel krachtvoer, haver, blabla. 2 maanden na zijn aankoop heb ik hem op wei gezet (eerste keer in zijn leven continu). hij schuurde lichtjes, maar heb het perfect onder controle kunnen met zelfgemengde EO's. Dit jaar heeft hij nog niks (hart vasthouden), hoewel hij bij een vijver staat. Hij staat dus op gras, maisvlokken en bietenpulp. Af en toe krijgt hij ook banaan (voor de mineralen) of een groente-extraatje. In de winter kreeg hij continu voordrooghooi bijgevoederd, nog steeds op wei.
Ik heb een voorgevoel dat hij dit jaar clean gaat doorkomen. Hij voelt zich mentaal veel beter, zit beter in zijn vel na zijn jaren ellende, en zijn leven is veel "natuurlijker". Dé oplossing voor ZE bestaat niet denk ik. Omdat het ook zo paard-afhankelijk is. Ieder moet zoeken naar iets wat goed helpt. Ik heb nu geluk, maar sommigen proberen alles uit, jaar na jaar. Dan denk ik: een paard leeft al zo kort vergeleken met ons. Is het het waard van alles zo uit te proberen? dan zou ik gewoon opteren voor een fatsoenlijk eczeemdeken, en ondertussen verder zoeken wat wel en niet helpt. Want dat schuren is soms hels voor die dieren.

droppie<3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:25

hallo
mijn shetlander merrie had egt heel erg zomereczeem op haar rug,mannen en staart
dit hebben wij behandeld met zee water elke dag na 2/3 dagen viel alles er zo uit en heb ze nergens meer last van ze heb nu verschikkelijke dikke en best wel lange manen
ze krijgt bij ons ook geen biks in plaats daar van grasmix hoe minder suiker hoe minder juik ze hebben
Afbeelding
oktober
dit is een paar weken na de behandeling hier voor had ze egt helemaal geen manen
haar voorpluk is altijd wel lang geweest

Afbeelding
dit is in januari
de manen hangen nu al helemaal
ze ziet er egt super goed uit !
ik hoop dat julie wat aan het zeewater hebben !
gr joelle

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 21:21

Ik sta vlak naast het strand, dus dat is wel een goede tip!
maar ehm.. je zegt: 'na 2/3 dagen viel alles er zo uit'.
Wat bedoel je daarmee :+ ?

droppie<3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 07:06

het zomereceem niet de manen :p
maar dit moet je dan wel eerst effe elke dag doen
wij doen het nu ook nog af en toe wat het is natuurlijk allen maar goed

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 19:54

@Joelle de eerste foto die je plaatst is gemaakt in oktober en de tweede in januari. Dit zijn niet de ergste mugjesmaanden over het algemeen. Ik ben benieuwd hoe het deze zomer dan gaat met je pony als je hem behandeld met zeewater. Ik dacht dat dit al vaker als "therapie" is genoemd op bokt maar ik weet niet zo goed of het echt helpt.

Peelviervoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 01:42

We hebben een paard met zomereczeem en gebruiken daarvoor Ökozon. Bestaat uit diverse producten om te smeren en kruidenbrokjes voor bij het voer. Sinds we dit gebruiken kun je niet meer zien dat het paard zomereczeem heeft. Komt gewoon de gehele dag buiten en 's nachts op stal.
Perfecte oplossing, product is alleen arbeidsintensief (elke dag een keer manen en staart insmerens + bij de voerbeurt de kruidenbrokjes).
Alle klanten die het product gebruiken zijn tot op heden positief!

droppie<3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:09

Madeliefjes ze heb om dit moment nergens last van !
want we blijven het om de zoveel keer behandelen
maar toen had ze het ook heel erg ze had ook wondjes enz....

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:17

Mijn paardje heeft nu ook nergens last van Joelle maar eind juli, augustus, september en oktober zijn bij haar dan ook de ergste maanden. Er zijn heel veel paarden die nu nog niet echt last hebben. Het zou mooi zijn als het inderdaad werkt.

Kira020507

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 12:13

Wat mijn tinker het meeste heeft geholpen is haar krachtvoer rantsoen zo sober mogelijk te houden.
Ik ben overgestapt op hiPRO Flexible Move (laag zetmeel en suiker gehalte)en ter ondersteuning van haar spijsvertering doe ik 1x per week wat
gedroogde brandnetel en rozebottel erdoor.
En dit werkt verbluffend!
Van een jeukend paardje met ernstige ontstekingsreacties (waardoor de'r manen letterlijk uitvielen) en een verstoorde spijsvertering,
is ze nu jeukvrij, haar manen groeien weer, haar haarkleed word weer zacht en begint te stralen, en schuurt niet meer!
Ook haar mest ziet er nu veel beter uit.
En dit alles in 4 maanden tijd!
Voor mijn tinker is deze voer-overstap echt de uitkomst gebleken! +:)+

mrsi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 08:47

Mijn shetlander doet het prima op een arme wei en iedere nacht op stal, ook in de zomer.