te weinig gras?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 22:48

kazary schreef:
Isabonny, daar heb je geen last van als je eens een paar jaar mee loopt op een stal waar je je eerste paard stalt om ervaring op te doen en dan pas je paard verplaatst naar eigen grond.

Zoals ik al geschreven had, ik had al vanaf mijn 7e een eigen pony. Al zorgde mijn opa er dan voor, ik was er ieder weekend en vakantie. Ik moest dan net zo goed meehelpen stallen uitmesten, voeren, hooi en stro van het land binnen halen. Ik liep dus ook al 10 jaar mee, maar van weidebeheer had ik geen kaas gegeten. Daar ben ik pas achter gekomen, toen ik het helemaal zelf moest doen.

Ik kan me voorstellen dat TS een voerschema heeft meegekregen, maar dat bijvoorbeeld de weideomstandigheden bij haar minder zijn dan bij de vorige eigenaar. Op dat moment roept dat misschien bij TS vragen op of ze wel genoeg gras heeft en niet moet gaan bijvoeren.

Kazary: niet iedereen doet het op dezelfde manier. Ook daar moet je je bij neer kunnen leggen. Niet iedereen is gecharmeerd van een pensionstalling. Ik ben daar een van. Ze kunnen je daar ook de verkeerde dingen leren. Of ze zeggen het een en doen achter je rug om het ander. Zoals bij mijn vriendin; die dacht dat haar fries elke dag 6 kg brok kreeg. Ik vond het al absurd veel, maar volgens haar werd hij sloom van minder brok. Bleek achteraf dat die pensionhouder vaak de paarden die op wei hadden gestaan, helemaal niet voerde, terwijl hij zei dat hij dat wel deed. Ze kwam er na jaren achter door een tip om eens een appel onder in de voerbak te leggen (ze hadden van die losse bakken die ze na het eten uit de stal haalden. Die werden 's middags al gevuld voor het avondeten en hingen dan aan de buitenkant van de stallen). Dus nadat de bakken gevuld waren, heeft ze een appel onder het voer verstopt. Die lag er de dag erna nog steeds in. Dit heeft ze tot 3 keer toe herhaald, om er zeker van te zijn dat het niet een foutje was van de pensionstalhouder en toen heeft ze hem ermee geconfronteerd.
En dan te bedenken dat , als ze bij mij kwam logeren met haar paard, ik hem elke keer 3 kg 's morgens en 3 kg 's avonds aan brokken gaf. Ik had hem wel ziek kunnen voeren door die onzin :( . Mijn vriendin liep dus al jaren "mee" op die stal en wist nog niet wat er nu wel en niet gedaan werd.

En zo kreeg ik bijvoorbeeld ook de tip om bijvoorbeeld pulp te voeren, als je niet genoeg opslagruimte hebt voor hooi. De pulp was een mooie buikvulling ipv het hooi. En om de vitamines/mineralen aan te vullen moest ik ipv brokken, Muesli voeren. NOU, dat heb ik geweten hoor! Met mijn paard niks aan de hand, daar merkte ik niks aan. Dus toen er later een ponytje bijkwam, voerde ik die hetzelfde. Het was net een bommetje met rijden. En ik maar denken dat het gewoon een erg felle pony was. Totdat de instructrice me vroeg wat ik haar voerde. Ik moest dus maar eens stoppen met de pulp, want daar zat te veel energie in. En laat ik hier nu toch op BOKT de een na de andere zien beweren dat dat helemaal niet waar is, dat er veel energie in pulp zit! Toch gestopt met de pulp....pony viel de eerstvolgende les bijna in slaap :z . Nog nooit zo rustig met haar over straat naar de bak gelopen. Mensen die haar in de les zagen, vroegen of ik haar gedrogeerd had :+ . Dus...tja, af en toe moet je zelf wat proberen en ondervinden wat voor jouw paard werkt. En daar heb je echt niet de ervaring van een pensionstal voor nodig. Iedereen kan je tips geven en je vanalles willen leren, maar dat hoeft niet altijd het juiste te zijn. En uit eigen ervaring kan ik zeggen: thuis leer je het snelst, omdat je wel zult moeten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 02:09

Ik ben ook geen fan van de voerpraktijken van pensionstallingen. Je ziet inderdaad dat ze vaak veel te weinig ruwvoer geven en veel te veel krachtvoer......

Verder wil ik over het schrale land nog even zeggen, dat je misschien ook niet moet vergeten dat er verschillende grondsoorten en grassoorten zijn. ;)
Niet elke grassoort houdt evenveel fructaan vast en niet elke onbemeste grond is grond waar het gras niet groeit. Daarbij moet je ook kijken naar de ruimte, de hoeveelheid paarden, eventuele andere dieren die regelmatig bijgrazen e.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 02:57

Twiggy2008 schreef:
Ik ben ook geen fan van de voerpraktijken van pensionstallingen. Je ziet inderdaad dat ze vaak veel te weinig ruwvoer geven en veel te veel krachtvoer......

Verder wil ik over het schrale land nog even zeggen, dat je misschien ook niet moet vergeten dat er verschillende grondsoorten en grassoorten zijn. ;)
Niet elke grassoort houdt evenveel fructaan vast en niet elke onbemeste grond is grond waar het gras niet groeit. Daarbij moet je ook kijken naar de ruimte, de hoeveelheid paarden, eventuele andere dieren die regelmatig bijgrazen e.d.

Je hebt het helemaal bij het rechte eind. Ook over schraal land overigens.
Ik heb de weides liefst ook schraal. En dan geef ik liever ruwvoer bij. Het valt me op dat met name sobere dieren als Friezen allemaal ellende krijgen van een te rijke weide met te lang gras. Ik heb kritisch om me heen gekeken en gezien dat met name de paarden die in te vette conditie zijn, vaker zomerexzeem hebben en verder valt het me op dat zaken zoals aan de nageboorte blijven staan ook hoofdzakelijk voorkomt bij paarden (vooral Friezen dan weer) die in te vette weides lopen en veel te veel krachtvoer en te weinig ruwvoer krijgen.
Zelf doe ik niet aan analyses, ben ik van huisuit niet gewend. Voeren en weiden op gevoel en op het oog, dat is mijn beste graadmeter. En ik heb nog nooit een paard gehad wat aan de nageboorte bleef staan, ZE kreeg of hoefbevangen is geweest.
De meeste weides zijn ingezaaid met een grassoort die voor koeien is bestemd en niet voor paarden en die worden ook nog eens veel te rijkelijk bemest. En daar zit het grootste gevaar in.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 09:22

Nee, het grootste gevaar zit in niet naar je paard kunnen kijken.
Gelukkig krijgt mijn paard volop ruwvoer. Hij staat in de nachten binnen, maar ook in de zomer krijgt hij voordat hij naar buiten gaat hooi, zodat hij zich 's morgens niet meteen volpropt met gras. Ook omdat in het morgengras vaker het meeste fructaan zit.
En ze doen aan stripbegrazing. Dan milimeter je niet alles, maar je kunt wel bepalen hoeveel ze binnen krijgen.
Het grasland ziet er altijd erg mooi uit en geen kaal geplukte delen. Er staan verschillende rassen daar en verschil in paarden die dik worden van lucht en die eerder mager blijven maar alles ziet er goed uit en er zijn nog geen zieke geweest.

En ik heb ook op andere plaatsen gestaan en op een na werd dat daar zo gedaan. Dus alle pensionstallen maar over 1 kam scheren is wel heel erg gemakkelijk.
Misschien dat het ook nog per deel van het land verschillend is? Hier is grond genoeg, wordt er niet angstvallig elk spritje omhoog gekweet. Zijn mensen gewend paarden al altijd buiten te houden dus zit er veel ervaring achter? Want jullie verhalen herken ik echt niet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:19

De pensionstallingen doen idd vrij veel aan stripbegrazing, maar Kazary, ben het met je oneens wat betreft de gemiddelde manier van voeren op pensionstallingen. Mijn ervaring is nou eenmaal anders en er is hier ook grond genoeg (een en al weiland in deze omgeving ;) ). Mijn paard leeft op een groot stuk land in een natuurgebied, dag en nacht, al jarenlang. Niks stripbegrazing, niks mest, maar gewoon op een prachtig 'schraal' stuk land (veengrond) met bomen, struiken, riet, moerasjes, watertjes en een kudde om zich heen. In de zomer is de kudde wat groter en staan de schapen er ook regelmatig op.

Hij is dol op rond trekken met de groep, op sprintjes trekken zo (hij loopt bv vaak helemaal met me mee terug naar het hek en scheurt dan weer terug naar de kudde :D ) en dat zou ik hem nooit af willen nemen door hem op een stukkie met stripbegrazing te zetten. Heb ik ooit eens gedaan op zandgrond, maar dat werkte niet bij hem. Hij werd alsnog dik van die groene stukken, ik vermoed omdat hij toch te weinig bewoog en omdat het een ander soort gras was (zoals ik al zei, hij maakt zo nu en dan graag een sprintje).

Overigens is ons land ook niet altijd per definitie schraal te noemen, alles groeit en bloeit daar prima, maar zonder bemesting. Vorig jaar toen de zomer zo warm en nat was, groeide het gras zelfs als nooit tevoren. Dat werd voor mijn paard een probleem (mede omdat de kudde kleiner was geworden), daarom wil ik er dit jaar een grotere kudde op in het voorjaar en zomer. En mijn paard werkt ook wat meer, hij is weer wat ouder, dus dat scheelt ook..... :)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:25

Stukje van strip begrazing? Hier staan ze nog minimaal op een halve hectare als het op zijn hardst groeit(nee meer denk ik zelfs) Ze rennen in iedergeval volle snelheid zonder overal op de rem te moeten. :D
Grassoort is net wat je zaait. Geen koeiengras, dat kan niet tegen korte begrazing en is te vet.
Bemest wordt hier wel in het voorjaar. Eventueel ook kalk, net wat nodig is. Soms kunstmest met magnesium toevoeging.
Dat jij slechte ervaringen hebt dat kan, maar beweer dan aub niet dat het op elke stal zo is.
Met die stripbegrazing voorkom je dus bij een kleinere kudden het dichtgroeien van de paarden. Is dus in mijn ogen een goede manier van weide beheer.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:32

Kazary, ik zeg dat ik geen fan ben van het voerbeleid van pensionstallingen (en dan heb ik het natuurlijk over de stallingen die ik ken, er zijn er hier vrij veel en overal heb ik wel bekenden staan ;), net als jij misschien ). Ik mag daarvan vinden en beweren wat ik wil, het is MIJN persoonlijke mening. ;)

Een halve hectare is niets vergeleken bij waar mijn paard nu staat. Die heeft zelfs in de winter meer dan 8 hectare, aangezien alle hekken open staan nu. Koeiengras hebben wij ook niet, gelukkig. Bepaalde stukken bij ons worden bemest (de gewone weides), maar niet het stuk waar de kudde die het hele jaar buiten staat in het voorjaar/zomer en gedeelte najaar op staat. En laat daar nou een hoop sobere paarden tussen zitten, waaronder de mijne. Onze landeigenaar is paarden- en schapenboer van huis uit en hij onderhoudt zijn meer dan 16 hectare land en gras prima. Het is ook nogal wat gedoe om stroom te krijgen in een stuk natuurgebied (het mag ook niet).

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:35

Of een halve hectare veel is, ligt aan het aantal paarden. :)
Hier in de winter hebben ze ook meer. 3,5 voor 5 paarden. Maar als het gras op zijn snelst groeit hebben ze zoiets als een halve hectare. Maar is het bijvoorbeeld droger weer en groeit het niet hard weer meer.
Zomer en winter krijgen ze hooi bij. Ook om niet te vervetten.

Jij mag jouw mening hebben, ik die van mij ook en dan zeg ik dat je teveel over 1 kam scheert omdat ik heel andere ervaringen heb. Dat is mijn bewering en mening. :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:43

We zijn het dus gewoon heel erg oneens, tja, dat kan. :D
Jij begint alleen met zinnetjes te strooien als 'maar beweer aub niet...blablabla' en daar ben ik wat allergisch voor. Want dat maak ik zelf wel uit. :)

Verder prima toch, hoe de paarden bij jullie erbij staan? Ik heb een andere keuze gemaakt, ik heb hier andere mogelijkheden, maar ik heb dan ook een paard wat heel graag als 'wild' paard leeft. :)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:54

En dan scheer je dus elke pensionstal over 1 kam en daar ben ik alergisch voor. Pak alleen die stal die er 6 kilo brok in stopt en een klein bultje hooi, dan heb je het namelijk over diegene die je ook bedoelt.

En wat we verder oneens zijn weet ik niet. Dat valt denk ik wel mee.We willen allen geen ongezonde paarden.
Hier zijn ze niet ongezond en bij jou ook niet.
Maar het feit blijft gewoon dat er in kort en/of onbemest gras meer fructaan zit dan in wat langer en normaal bemest land.
Ik heb het dus niet over bemest land waar men 5 sneeën voordroog af wil trekken.
En het achterhaald is dat je een sober paard gezond houd door hem op een kaal weitje te gooien.
Daarmee zeg ik niet dat je hem in een rijke weide moet gooien, maar geef wel aan dat het korte ook niet goed is. En dat is een gedachte die teveel mensen nog wel hebben.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 14:49

tjeezus Kazary....weet je dat ik moe wordt hiervan?

Twiggy heeft het niet over maar 1 pensionstal.
Citaat:
en dan heb ik het natuurlijk over de stallingen die ik ken, er zijn er hier vrij veel en overal heb ik wel bekenden staan

en ik heb het voorbeeld van EEN staling genoemd waar ze 6 kg brok zogenaamd zouden voeren (ik heb trouwens niks gezegd van 6 kg brok in combinatie met een bultje hooi }:0 )en dan wordt er meteen door jouw beweerd dat we alle stallingen over een kam scheren :roll: .
Ik wil nog wel even doorgaan met voorbeelden noemen van dingen die ik op diverse stallingen heb gezien, maar dan wordt het een boekwerk en daar had ik eigenlijk geen zin in. Misschien kan Twiggy dat ook doen, maar dan word het een heel ander topic!

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:03

?????? Als je moe bent moet je naar bed gaan. :D
Ik heb het helemaal niet over jou stal meid dan had ik dat wel specifiek gemeld.
Ik heb ook nergens gezegd dat twiggy het over 1 stal heeft. Maar dat ze zo alleen maar doet alsof alle stallen slecht zijn. En dat is gewoon niet waar. Dat mag haar mening zijn, maar die deel ik niet. Door andere ervaringen. Ook op meerdere stallen zou je dat willen weten.
Dus verzin zelf geen dingen en maak niet zo'n drama zeg. Pffff.

Ik heb je gisteren ook een pb gestuurd omdat je nogal persoonlijk verder ging na de modi opmerking om dat dan niet hier verder te doen. Maar daar reageer je dan niet op. Je blaat blijkbaar liever verder in het forum zonder ook maar één toe gevoegde waarde te proberen te geven over wat nu goed veel/wenig gras is.
Vindt je het erg dat ik dan nu in dit forum niet meer op je in ga, voordat er dadelijk weer een modi voorbij komt?

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:36

kazary schreef:
Inderdaad, aannames dat paarden zo slecht gevoerd worden op pensionstallen. Ik heb ook op 1 slechte gestaan die alles zo goedkoop mogelijk wilde hebben. Al de andere stallen was gewoon goed. Lekker veel goed hooi, elke dag naar buiten en krachtvoer naar behoefte.

Was dit tegen mij? :)

Ik ben blij voor jou dat je meer geluk hebt gehad met je stallen dan ik. Ik heb zelf helaas al op een paar pensionstallen gestaan met mijn paard. Als kind had ik een pony die bij mijn ouders aan huis stond, en toen wisten we ook niet zoveel over voeding en weidebeheer, maar we deden waarvan we dachten dat het goed was en die pony werd achteraf bezien wel goed gevoerd, en we hebben er ook nooit problemen mee gehad die door de voeding veroorzaakt werden. Later als ik niet meer bij mijn ouders woonde kocht ik een paard en dacht ze wel even op een pensionstal te zetten, er heel naïef van uitgaande dat ze daar eerlijk zouden zijn en mijn paard goed zouden verzorgen. Wel viel dat eventjes tegen! En daarmee wil ik niet zeggen dat alle stallen slecht zijn, enkele pensionstallen verder heb ik er één die super is. Maar ondertussen heb ik heel wat gezien en geleerd in pensionstalland, ik ben er op sommige momenten letterlijk ziek van geweest. En ik geloof niet dat ik gewoon pech gehad heb, want heb de stallen steeds met veel zorg uitgekozen maar in pensionstalland is het blijkbaar de gewoonte dat afspraken consequent niet nagekomen worden. Verder ken ik nog wel wat stallen in de buurt en mensen die er staan. De kans is echt zoveel keer groter dat je op een stal terecht komt waar slecht gevoerd wordt, dan op één waar goed gevoerd wordt. Iemand die er niet veel van af weet zal op 90% van de pensionstallen niks bijleren over het goed voeren van een paard! (en ook niet over het goed huisvesten, enz.)

Maar goed, eigenlijk is dit off topic.

kazary

Re: te weinig gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:37

Nee, was niet voor jou. Bedoel ik iemand zet ik de naar er wel bij. Neem aan dat dat gebruikelijk is op een forum dat je dan de naam vermeld? :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:31

Op een aantal foto's in mijn profiel kun je zien hoe het gras er uit ziet op het stuk land waar 'mijn' kudde loopt. Niet alles is kort en schraal, hoor, verre van ;) . Op veengrond groeit en bloeit alles juist heel goed in het voorjaar en de zomermaanden. Als je dat ook nog eens gaat bemesten...... :n

Bij ons stonden de paarden die helaas wel hoefbevangen zijn geweest en er nu gevoelig voor zijn, op weiland wat wel bemest wordt. Niet mijn keuze, het zijn mijn paarden niet verder, voor alle duidelijkheid, maar hoe verklaar je dat dan?

En idd heb ik het over meerdere stallingen (en dan heb ik het er niet over 3 :+ ). Daarbij ben ik geen fan van het opstallen van de paarden in de winter bij al die pensionstallingen. No way dat ik mijn paard daar neerzet met de gemiddelde policy over het opstallen en het voerbeleid. :n
En het massale geroddel van de pensionklanten, heb ik gelukkig ook geen last van, maar da's een ander verhaal (en ook iets wat mijn paard niet boeit). :D

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:51

Even vluchtig door je profiel gescrold.
De enige wei die ik wat kort vind ogen (gras op foto valt niet mee) Is www.mijnalbum.nl%2FFoto-AJDDGUTJ.jpg
De rest is naar mijn idee echt niet gevaarlijk kort. Bij ons is het in de zomer ook niet langer, alleen dan het strookje wat ze per dag bij krijgen, maar dat lijkt me logisch.

Dat is niet te verklaren vanuit hier, misschien zelfs wel gewoon pech hebben.
(afkloppen) hier hebben nog geen hoefbevangen paarden gestaan, ook niet onder de sobere paarden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:55

Gezellige website, als ik hem aanklik (ik dacht een foto te krijgen :+ ). ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:26

Kazary, wat is volgens jouw schraal dan?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:40

Twiggy2008 schreef:
Schrale grond IS juist goed voor sobere rassen. Daarom sta ik ook even te kijken van zo'n post als van madamX. Het is gewoon onwaar wat daar staat. :j

hihi, niet alleen voor sobere "rassen" hoor :P
Voor mijn "van lucht dik wordende" dominante KWPN merrie is dat ook niet zo verkeerd.

Als je aan strookbegrazing doet is het moeilijk om je lengte van het gras op minimaal 6 cm te houden.
hier eten ze eerst het hoge verse strookje weg, en gaan dan verder met milimeteren van het al korter gegeten gras. Het gebruiken van strookbegrazing is voor het behoud van een wei dus veel slechter dan periodiek begrazen en dan omweiden en namaaien. de paarden moet je dan echter vaak beperken in het aantal uren op het gras omdat ze zich anders (bij snel dik wordende paarden dan) overeten.

Voor de paarden is een schrale, grote wei, met eventueel strookbegrazing weer beter omdat ze meer moeten lopen en meer tijd kwijt zijn aan het bij elkaar sprokkelen van hun eten. Ze kunnen dus voldoende uren grazen om in hun graasbehoefte te voorzien, maar niet zulke grote happen nemen dat ze in dat aantal uren veel te veel binnen krijgen.

En ik spreek uit persoonlijke ervaringen met verschillende types paarden.
Valt mij op dat veel voedingsdeskundigen te weinig ruwvoer en te veel krachtvoer voorschrijven. Dat heeft ook te maken met hoe het krachtvoer van voerfabrikanten is samengesteld (verhouding vitamines/mineralen tot hoeveelheid energie, vezels en overige vulling)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:54

schraal, niet gemillimeterd, ook geen 5 cm hoor.
Maar niet afgebeten onder het groeipunt. Dat geeft juist meer gevaar dan men denkt. Terwijl er juist vaak gedacht wordt dat het goed is. Mensen die dan nog verbaasd zeggen, mijn paard is hoefbevangen, hoe kan dat nu?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:10

klopt, maar het is dus lastig om die lengte te bewaren...
de paarden hebben vaak stukken die ze erg kort afgrazen, en andere stukken die ze lang laten. ook als je consequent uitmest en regelmatig pollen maait.

Wat iemand in de buurt doet is weides voormaaien. dus met de bloter zorgen dat het gras niet te lang is, en dan de paarden er op. En vervolgens op tijd weer omweiden zodat het gras niet te kort opgegeten wordt.

Wij doen aan kleinere percelen met strookbegrazing. Maar het is dan wel zaak op te passen dat het gras niet te kort gegeten wordt en te zwaar belast. Je merkt dan dat het veel moeilijker en langzamer weer bijgroeit.

maar goed, bij kort gras inderdaad bijvoeren met hooi/voordroog en eventueel wat stro als meer structuur gewenst is. Hoe groffer en droger hoe beter. En natuurlijk stof en schimmel en giftig-onkruid vrij.

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:25

Hallo Anouk,

Onze pony's (shet, welsh, forester) staan overdags op een schrale wei en 'snachts op stal. Ze krijgen 'savonds: hooi + 'n voederbietje en 'smorgens: hooi + 0,5kg brok en beetje muesli (de oudste krijgt hierdoor z'n glucosamine poeder).
Op deze manier is het maagdarmstelsel gedurende het grootste gedeelte v/d dag met ruwvoer gevuld en het andere gedeelte knabbelen ze wat bij op de schrale wei.

Vorig jaar deden we hetzelfde, maar gaven we teveel hooi en kregen ze langzaam een buikje.
Ben gaan lezen en blijkbaar mogen pony's ca. 1% van hun gewicht aan droog ruwvoer krijgen.
De pony's zijn gewogen en aan de hand daarvan hebben we het portie hooi afgepast. Ze beginnen er nu langzaam beter uit te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 14:08

kazary schreef:
schraal, niet gemillimeterd, ook geen 5 cm hoor.
Maar niet afgebeten onder het groeipunt. Dat geeft juist meer gevaar dan men denkt. Terwijl er juist vaak gedacht wordt dat het goed is. Mensen die dan nog verbaasd zeggen, mijn paard is hoefbevangen, hoe kan dat nu?

Afgebeten onder het groeipuntje is bij mij een kale wei.

Overigens verschilt het wel per gras, er is ook graszaad wat een lager groeipuntje heeft, speciaal voor paarden. Even ter informatie: :+ Mijn man heeft tot voor kort gewerkt voor een graszadenbedrijf, zij ontwikkelen verschillende soorten gras voor over de hele wereld en daar horen natuurlijk ook de proefvelden bij, het bedrijf bewerkt zelf de proefvelden...zelfs gras dat nog onder de 5 graden nog groeit is ontwikkeld. Natuurlijk de grasziekten die er uit geteeld moeten worden, etc.... Wie dicht bij het vuur zit, verwarmd zich het best, zegt men wel eens... ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:05

Hoe je het noemen wilt :)
En op die kale wei worden wel vaak de hoefbevangen paarden gezet.

Klopt, maar het meest gebruikte gras (koeiengras om het zo maar even te noemen) kan niet tegen kort grazen.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 08:35

Hoi Anouk2,

als ik jou was zou ik je pony, als het kan, onbeperkt hooi bijvoeren.
Aangezien niet iedereen de mogelijkheid hier toe heeft en niet ieder paard dit goed verwerkt (Fjorden worden soms dik van lucht) kun je ook MINIMAAL 1kg per 100 kg lichaamsgewicht aan hooi/kuil voeren.

Mijn Fjord krijgt zo ongeveer 5-6 kilo Hooi, 1 volle emmer compact gras van Hartog en 1 kilo Meusli met weinig toegevoegde dingen zoals suiker, eiwit, ed. Mijn Fjord staat overdag op een kort weiland en wordt ongeveer 3 keer per week 1 uurtje gereden.

Maar het ligt allemaal aan je eigen dier! Houdt haar gewoon goed in de gaten!!!! Zorg voor weinig eiwitten en suikers want die slaan meteen goed aan bij je Fjordje.!