ik zoek testmonsters voeding voor mijn tinker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dobbel

Re: ik zoek testmonsters voeding voor mijn tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:32

mijn pakketje moet nog op de post hoor, door prive omstandigheden even niet meer aan gedacht, maar licht al wel klaar hier.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:37

Hoi,

Je had van mij al voer , maar ik heb voor onne er brokjes er bij .
Speciaal ook voor paarden die bevangen zijn.
Wil je die ook nog misschien.
Had er even niet meer bij na gedacht , om die ook te versturen.

Het is van eggersman en heten revial cubbs , geloof op basis van rijst.
Laat maar even wat weten , anders even via PB.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:03

KootMiraDrum schreef:
Zou me niets verbazen als die hetzelfde zijn als de Agrobs en de St Hippolyt, maar dan in een andere zak... ;) Dat is met de Agrobs en de St Hippolyt namelijk zo...

Sterker nog; de Pre Alpin Aspero van Agrobs is de basis van alle Hippolyt voeders ;)

Zelf heb ik 2 jaar geleden ook voer (incl. het gras in de wei) met een lecherantenne laten testen.
Leuke was dat de door mijzelf samengestelde mix als beste uit de bus kwam.
Dat was een combinatie van Hippolyt Vitalmuesli Beste Jahre, Fibergy van Dodson en Horrell, gedroogde brandnetel en rozenbottel.
(voer ik nu niet meer overigens).

Maar let op; het testen is wel een moment opname.
Iets wat nu 'test' als goed, kan over een half jaar toch weer minder goed zijn.
Het is net wat je paard op dat moment nodig heeft.
En dat wat bij het ene paard goed test, kan bij het ander helemaal fout zijn.

Zo was bij mij lijnzaad en zemelen getest als vergif voor mijn pony. Mocht ik absoluut niet geven. En dat terwijl ik 2x per week een slobber maakte van die 2 ingrediënten.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 12:53

ik zal dit jaar toch nog regelmatig naar laarakker moeten blijven gaan, dus kan ik elke keer weer opnieuw laten testen of het voer nog 'goed' is of dat we weer op zoek moeten gaan naar iets anders....

voor nu wil ik proberen of voer iets aan zijn gezondheid wil gaan bijdragen.....de eerste 8 maanden (ongeveer) van 2008 is hij wonderbaarlijk vooruit gegaan en opgeknapt, maar de laatste maanden blijft hij hangen en het laatste restje gezond en fit worden wil niet echt doorzetten....
donderdag gaan ze dan ook met zijn tweeen hem behandelen en nogmaals goed doorlichten omdat ze er nog niet echt achter kunnen komen waar het probleem dan precies zit, wat de vooruitgang blijft dwarsbomen....en 2 weten meer als 1 ;)

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 15:40

nou ben net terug van laarakker...

heb je je paard bovenop een JKK vergiftiging / slechte lever / slechte blinde darm geholpen....heeft ie nu insuline resisitentie :( ;(

heb al het voer laten testen:

als goed voor blaze werd getest :

* mijten quattro (hier weet ik helaas geen zetmeel/suiker gehalte van....)
* pavo nature''s best (zetmeel gehalte 24 % !! dus dat lijkt me niet echt een goed idee en hun trouwens ook niet)
* hippostar vipa graan (maar dat vind ik net kippenvoer...dus daar voel ik niet zoveel voor)
* bio ron spelt

als neutraal werd getest

* dodson en horrell safe en sound
* agrobs wiesencobs
* marstall zonder haver (33,9 % zetmeel en 4,8 % suiker...dus lijkt me ook geen goed idee..)
* cavalor pianissimo
* equiral structuurmix

en deze werden als niet goed getest

hartog lucerne
hippostar muslie koek
pavo summerfit koek
marstall vito
agrobs pre alpin protein light
boerenbond bietenpulp
subli ponybrok
horsefood maislijnzaadbrok
hartog grasmix
subli seniores
cavalor strucomix

hun advies een klein beetje spelt (bio ron) en vipagraan.......niet helemaal mijn idee

ik had van de week al heel wat voer uitgepluist en kwam zelf eigenlijk op de eggersman revital cubes (zeer toevallig ook voor paarden met insulineresistentie ....voorgevoeletje :o ) en 2 x daags een halve schep dodson en horrell safe en sound en misschien wat agrobs wiesencobs erbij.....hier had ik eigenlijk wel een goed idee bij....
weet nu even niet precies wat ik moet gaan voeren

ook ligt zijn spijsvertering behoorlijk op zijn gat......(blinde darm was ook nog niet helemaal goed...wel verbeterd met de vorige keer....)
en zijn lever was gelukkig nog steeds goed.

advies:

blaze moet gaan afvallen (heeft sinds korte tijd behoorlijk wat zadeltasjes gekregen :o )
blaze moet meer gaan bewegen...dus proberen of we er wat conditie in kunnen krijgen inmiddels

blaze kreeg samen met de shetlander ongeveer 4 a 5 plakken graszaadhooi per dag...maar dat moet minder gaan worden...nu 3 a hooguit 4 plakjes
blaze moet wat spelt gaan krijgen...is goed voor zijn spijsvertering (nu maar hopen dat ik dan ook ergens hier in de buurt spelt kan krijgen := )

maar ja....wat moet ik nu in hemelsnaam gaan voeren?
eerst nog maar eens goed informatie overal gaan zoeken.....

en denk maar een bloedonderzoek erbij op insuline resisitentie........in hoeverre hij het heeft wil ik dan wel graag weten....

iemand anders nog suggesties over voer?

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:48

pfoe, ik zou het ook niet weten, wel fijn dat je in ieder geval een paar suggesties nu hebt. misschien een beetje kijken wat je zelf fijn vind om te voeren?

insuline resisitentie, wat houdt dat den precies in voor jou paard?

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 16:04

@zuzu, ik voer aan Onne de safe en sound en wat brokjes van de revital cubbs.
Onne is dus ook IR en heeft ook chushing.
Mij bevalt het heel goed en het wordt goed gegeten.
Hoop dat je er uit komt met het voer.
Misschien dat je anders eens bij mppaardenvoeders.nl kan informeren, daar heb ik mijn voer van

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 16:10

heb je al eens gezocht op EMS (equine metabolic syndrom) ik heb ook een topic ervan geopend. Mijn paard had deze kenmerken, ik ben overgegaan op safe en sound. en heb brandnetel van de paardendrogist erbij gevoerd om de afvalstoffen te verwijderen. Hij is er helemaal bovenop gekomen!.

Lees ook eens op Paardnatuurlijk. Daar wordt insulineres. in verband gebracht met tekort aan magnesium. Daar is op Bokt ook een heel topic over. Ik hou niet van supplementen voeren, maar geef bijv wel zeerwier erbij (ook van paardendrogist), daar zit van nature genoeg spore-elementen in en mineralen (ook magnesium). Ik zal niet teveel veranderen in 1 keer, of teveel verschillende dingen voeren.

Ik heb eerst mijn paard weken alleen hooi gegeven (om lichaam te reinigen van afvalstoffen), en later safe en sound met beetje brandnetel en zeewier. Iedere dag half uurtje rustig draven. Ik moet alleen erg opassen als het gras weer hoog fructaan gehalte krijgt. Want eigelijk begint de ellende zodra ze weer op de weide komen. En hoe korter het slechtgroeiende gras hoe hoger fructaan gehalte.

weet je ook waarom sommige voeders slecht uit bus komen? waarop wordt beoordeeld en hoe wordt dat vastgesteld? is het alleen specifiek voor jouw paard of is het dan ook in zijn algemeenheid slechter voer?

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 20:01

ik dacht eerst ook aan zeewier , maar las toevallig gisteren in het boekje 'zomereczeem onder controle' dat zeewier voornamelijk bestaat uit jodium en dat van al het andere minimale hoeveelheden heeft dat het niet noemenswaardig is.....

hij mag nu op dit moment ook even geen extra vitaminen en mineralen meer hebben ... omdat die op het moment tegenwerken bij hem...zijn lichaam is op het moment dicht geslibt
als zijn spijsvertering weer beter gaat werken, worden de vitaminen en mineralen vanzelf weer beter opgenomen en zal de lichte bloedarmoede waarschijnlijk ook verdwijnen

en verders mag hij even helemaal geen supplementen of druppels of iets dergelijks....want het afgelopen jaar heeft hij daar zoveel van moeten krijgen voor zijn lever o.a. dat het nu even tijd is dat zijn lichaam het even helemaal zelf gaat doen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:11

toch even vragen hoor

Citaat:
als neutraal werd getest

* * cavalor pianissimo
* equiral structuurmix

ik heb even die twee van mij laten staan.
betekend dat dan dat dat voer voor jouw dier geschikt is of voor alle dieren met dezelfde symptomen als jouw paard?

wat een rij voeders had je ook mee zeg!
keken ze je vast wel even raar aan zeker :P

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 20:15

ja, ze had even wat te doen haha...

neutraal betekent dat het voor blaze geen toegevoegde heeft als je het voert..zo leggen hun uit...maar dus inderdaad niet helemaal goed , maar ook niet slecht.

voer wordt puur op blaze getest...een ander paard met dezelfde symptomen zou er toch net weer anders op kunnen reageren...is echt persoons gebonden zo'n test.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:30

ohw oke,ik snapte het niet helemaal omdat er neutraal bij stond.

granenmix is wel erg goed voer hoor, toevallig vanmiddag nog met een paardentandarts staan praten en die vond het ook heel goed voer voor paarden.
hij zei dat granenmix heel goed is voor paarden,ze moeten goed kauwen wat weer goed is voor de spijsvertering.
het is schoon voer zonder toegevoegde suikers en andere rommel ,wat weer beter is voor de lever want die moet het bloed weer zuiveren van alle ballaststoffen.
alleen volgens hem moest je wel granen hebben zonder mais want mais was een suikerbommetje..

omdat ik ook een insulinegevoelig dier heb begon ik door zijn verhaal zelf ook alweer te twijfelen over mijn huidige voer.
hij vertelde het wel heel mooi,sommige mensen kunnen dat zo goed dat je acuut twijfelt over hoe je je dier voed en huisvest ;)

jammere van vipagraan vind ik dan wel weer dat er wel Fosfor/calcium en Magnesium en natrium inzit maar verder kan ik er geen vitamine/mineralen gegevens over vinden.
dus moet je toch weer aan de slag met een supplement om de overige vitamines er in te krijgen...

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 20:35

blijft zo moeilijk die voedingsmaterie....

de een zegt weer dat granen goed zijn en de ander zegt weer dat granen niet gemaakt zijn voor een paardenlichaam om te verteren

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:47

granen van de molenaar weet je zeker dat er geen toevoegingen in zitten. Klopt wel wat Ellepel zegt, veel voeders bevatten allerlei toevoegingen die niet altijd goed zijn voor het paard. en sommige paarden zijn er nu eenmaal veel gevoeliger voor. in de natuur eten paarden ook wel zaden natuurlijk. Als je paard goed hooi krijgt en weidegang + liksteen hoef je inprincipe niet in te zitten over tekort vitamines/mineralen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:49

liefste zou ik gewoon een geconcentreerd vitamine brokje geven.
die zijn er wel, zo heeft Pavo de Vital wel staan,kijk dan weet je zeker dat ze geen graan,geen suiker en weet ik wat nog meer binnen krijgen.
maar op een of andere manier wil ik gewoon een schep krachtvoer bij mijn dier in de bak gooien en niet een afgestreken maatschepje vitaminekorrel...terwijl dat eigenlijk wel gezonder zou zijn :o :D

ja dat granenverhaal weet ik ook niet..zo'n beetje alle paardentandartsen zeggen je moet graan voeren.
dat daar dan niet zoveel inzit aan mineralen enzo dat maakt dan niet uit, het is goed voor het paard....

hey maar vlinder....mijn pony vind likstenen vies, echt geen enkele lust hij
tekort had hij dus wel he en dat was selenium,ondanks goed veel hooi en krachtvoer...het komt tegenwoordig vaker voor hoor dieren met tekorten om dat de grond vaak verkeerd bemest word en zodoende het hooi arm is aan veel stoffen.

paardenvoeding blijft echt een vak apart

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:15

ik geef ook voor de zekerheid zeewier erbij hoor, hij gaat er van glanzen en de zouten worden aangevuld na zware arbeid. Maar over algemeen komt het vaker voor dat paarden ziek worden van teveel dan van een gebrek. het is inderdaad ingewikkelde materie.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:12

maar.......een teveel aan een mineraal kan weer een tekort aan een ander teweeg brengen...
daar kwam ik ook maar pas geleden achter.
ben er nog niet helemaal in thuis maar als er bijvoorbeeld teveel ijzer in het rantsoen zou zitten dan kan er juist een ander mineraal weer minder goed benut worden door het lichaam.

en zo word de uitpluistocht naar paardenvoeding nog weer ingewikkelder... :\

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 22:17

zag net dat 100 gram spelt 62,4 gram koolhydraten bevat :oo
en ik zou er 200 gram van moeten geven.......

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 20:04

zuzu schreef:
als goed voor blaze werd getest :

* mijten quattro (hier weet ik helaas geen zetmeel/suiker gehalte van....)

Ik had je het label van de zak toch meegestuurd, of niet ? Staat daar geen zetmeel/suikergehalte op ?

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 23:14

ik heb de knoop maar doorgehakt en ga het volgende voeren aan Blaze....

2 x daags 100 gram eggersmann revital cubes
2 x daags een halve voerschep dodson en horrell safe and sound
1 x daags een halve voerschep agrobs pre alpin wiesencobs
en een minimale gift vitaminen en mineralen korrels en een eetlepel trias olie.

en 4 plakken graszaadhooi voor de nacht

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 11:38

voer je niet veel voor een paard wat nog niet bereden wordt? 1 schep is toch al gauw een kilo? ik stel deze vraag niet om je aan het twijfelen te brengen maar vroeg het me zo af. in het IR topic op het tinkerforum staat ook dat krachtvoer eigenlijk uit den boze is voor IR paarden, maar Laarakker vond het wel noodzakelijk dat je dat bijvoerde? En hij staat gewoon op de wei toch, plus die paar plakken bijvoeren per dag. (ik vergelijk het in mijn hoofd ff met mijn situatie hier, qua hooi voeren.)

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:24

Tis idd veel.
Roos krijgt 1 kilo vipa en die staat hoog in het werk.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 13:47

de 2 x daags revital cubes 100 gram zijn voor de vitaminen en mineralen ( en als ik met hem ga werken krijgt hij die 100 gram als beloningsvoer, zodat ik geen andere snoepjes of appel of iets dergelijke hoef te gebruiken)
de revital cubes is speciaal voer voor IR paarden.

2 x daags een halve schep safe en sound is per keer ongeveer 125 gram (dus totaal 250 gram op een dag)
en de wiesencobs een halve schep (500 gram)is voor beide paardjes

van laarakker moest ik 200 gram muesli en 200 gram spelt gaan voeren ....maar de pavo nature's best wil ik niet meer voeren en spelt kan ik hier in de buurt zo gauw niet vinden

in de safe en sound en de wiesencobs zit toch verder niet zo heel veel qua voeding?? .... is toch meer ruwvoer?? of zie ik dat verkeerd :o

zodra straks het gras weer gaat groeien, gaat hij ook minder krijgen....dan moet hij het op gras en hooi prima kunnen doen denk ik...

ze staan nu van ongeveer 10 tot 5 uur op een redelijk kale wei en de rest staan ze op de paddock

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 14:03

de revital cubes bevatten trouwens geen granen , maar is op basis van rijstzemelen / gedroogd vruchtvlees / lucerne groenmeel en sojabonen

en bevat per kilo 6% zetmeel en 3% suiker

lijkt mij wel een redelijk veilig voer...maar ik kan er ook naast zitten...ik blijf het zo moeilijk vinden al die waardes in het voer :o

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:08

ja je ziet uiteindelijk door de bomen het bos niet meer. zeker niet als je ook nog eens persoonlijke adviesen krijgt die (logisch) om de zoveel weken kunnen veranderen. :\