Lijnzaad, hoe zit het nou?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikbenmaureen

Re: Lijnzaad, hoe zit het nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:55

Ik geef ook de brokjes en mijn ervaring is ook positief. Ik haal ze bij epplejeck. Prijs valt erg mee, zeker omdat je niet veel per dag geeft.
Hij is er gek op....

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:43

Mooizo! Dan ga ik snel eens kijken. Of ik bestel ze ff via internet, stuk handiger. Dus gewoon als snoepjes geven?
Omdat je zegt dat je er niet veel per dag geeft.

ikbenmaureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:52

er wordt op de verpakking aangegeven dat je voor een paard ca. 100 gr per dag geeft. Meestal geef ik het of door z'n voer heen en als er al gevoerd is na het rijden. Snoepje hoeft dan niet meer, hij vind dit heerlijk...

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 17:23

Hum vraagje
Die lijnzaad brokjes werken die ook om je paard sneller door zijn verharing te helpen??

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:10

Tijdens periode winter/lente voer ik het altijd. Als de verharing begint. Vos heeft nogal moeite soms met de verharing. ALle paarden zijn allang bezig, zij niet, en ze wordt ook een periode erg lelijk en beetje dufjes. Elke dag, al dan niet om de dag 1 kopje met 2 kopjes water, koken, even late staan en voeren. Vos vind het eigenlijk niet zo lekker, maar mengen door haar gewone voer doet wonderen :D

Overigens vind ik het altijd wel lekker ruiken als ik het aan het koken ben, maar het is dus niet verstandig erboven te gaan snuiven lees ik :D

Equistretch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 16:14

zijn de flessen (verkrijgbaar bij de ruitersportzaak) die kant en klaar zijn minder goed?.
Ons paardje is ook koliekgevoellig... elke dag een scheutje uit de fles?? is dat niet voldoende?.
Ik zie ook mensen gewoon zonnebloemolie aan het voer toevoegen,werkt dit niet?.

Groetjes

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 16:20

Ik geef sinds kort mijn paarden ook lijnzaadolie.
Doe het voornamelijk voor het vachtje, maar 1 van mijn merries
is koliekgevoelig en had begrepen dat het daar ook goed voor
zou zijn i.v.m. beter spijsvertering. Als het laxerend werkt dan
zal dat idd wel helpen tegen eventuele verstoppingskoliek neem
ik aan, maar hoe zit dit dan met gaskoliek, iemand een idee?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 14:57

Ik heb net even gebeld met de paardendrogist, maar zij konden me niet duidelijk zeggen of de lijnzaadbrokjes ook zo goed zand meenemen als de echte lijnzaad. Ze begon me al sandclear aan te smeren, maar dat wil ik niet.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:10

haha nou lekker!
En ik heb ook bij epplejack gevraagd of die brokjes voor de vacht of voor de darmen zijn.
Toen zei die mevrouw dat ze niet tegen het zand werken.. dus ik zou als je ECHT de werking van
lijnzaad wilt ook gewoon echt voor de hele procedure gaan :) succes!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:45

Als j het voor zand af te drijven doet denk ik dat je vers gekookt lijnzaad moet geven, omdat dat alle slijmstoffen nog bevat en de vlokjes. Misschien dat de brokjes ook nog dat effect hebben omdat het gedroogd is. Maar de lijnzaad olie heeft volgens mij alleen maar effect op de vacht

Oscabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:58

om deze dingen te voor komen koop ik altijd kant en klare lijnzaad olie... ik weet niet of dat misschien ook een optie is...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:30

Wilde even melden dat ik wat nieuws heb: Flohsamen (weet dus de Nederlandse naam niet, tis in ieder geval dat gele lijnzaad...) in poedervorm. Een eetlepen, halve liter water erop gieten en 20-30 minuten laten staan. Dan heb je een soort brei wat enorm veel lijkt op appelmoes en dat door het krachtvoor. Onze jaarling eet het super weg, ze vindt het zelfs wel lekker volgens mij :D

dit is overigens ook WEL bedoeld om zand uit de darmen te spoelen!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:13

Ik heb 2 minuten geleden net een bestelling gedaan bij de PD en een fles olie besteld voor de vacht en nu kom ik dit topic tegen.

Zo'n kuurtje voor het zand wil ik ook wel doen. Alleen ga ik echt :r van de lucht als ik lijnzaad kook.
Maar heet water erover is ook een idee, water koker op stal en even 10 minuten laten staan. Ik denk dat ik morgen even een zak ga halen.

Alleen vraag ik me af of het een goede combi is met het kuil wat ze momenteel krijgen. Mijn haflinger kan daar erg slecht tegen en is dus aan de dunne.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:14

Cowgirl schreef:
Ik heb 2 minuten geleden net een bestelling gedaan bij de PD en een fles olie besteld voor de vacht en nu kom ik dit topic tegen.

Zo'n kuurtje voor het zand wil ik ook wel doen. Alleen ga ik echt :r van de lucht als ik lijnzaad kook.
Maar heet water erover is ook een idee, water koker op stal en even 10 minuten laten staan. Ik denk dat ik morgen even een zak ga halen.

Alleen vraag ik me af of het een goede combi is met het kuil wat ze momenteel krijgen. Mijn haflinger kan daar erg slecht tegen en is dus aan de dunne.

Ja hoor, lijnzaad heltp zowel bij verstoppingen als diarree, wij hebben het in eerste instantie ook voorgeschreven gekregen omdat onze jaarling aan de dunne was!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 08:21

Mijn ene merrie wordt koliekerig van lijnzaadolie. Wist eerst niet waar het van kwam tot
iemand mij vertelde dat zij ook ooit lijnzaadolie voor zichzelf had gekregen (had er nooit
van gehoord maar oké) en dat ze er juist ontzettende krampen van kreeg. Dus ben bij die
merrie maar weer heel snel gestopt met geven van lijnzaadolie :\

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:54

Cowgirl schreef:

Waar haal jij die lijnzaad? :o

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 16:06

Ik kook lijnzaad een kwartier. Heb ook wel eens gehoord dat je lijnzaad kunt overgieten met kokend water, maar dan moet je het wel een hele nacht laten staan om hetzelfde effect te verkrijgen van gekookte lijnzaad.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 16:14

beukiej schreef:
Ik vind het erg interessant om te lezen allemaal, veel dingen wist ik helemaal niet.
Alleen mijn vraag is: Hoe krijgen jullie je paard zo ver om het papje te eten?
Gewoon over het voer gooien?!

Die van mij eet het ook niet zonder iets er door heen.
Ze krijgt 2 keer per dag lijnzaad met vet arme musli er doorheen. Goed husselen anders eet ze de musli ertussen uit..

Zoals ik al eerder zei doe ik het met kokend water er overheen. Ik laat het wel de hele nacht staan en geef het die ochtend en avond daarna.
Het mag niet meer warm zijn dus je moet het sowieso laten staan totdat het afgekoeld is.

lott_bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:07

Daphne_horse schreef:
MysticTinker schreef:
Als je lijnzaad met kokend water mengt dan wordt het een slijmerige pap. Die pap en de velletjes van de zaadjes nemen zand mee uit de darmen.

en toch heb ik ook gehoord dat gekookt lijnzaad alleen helpt tegen het versterken van de darmwand? en dat het helemaal geen zand meeneemt uit de darmen? ik geef het zelf ongeveer 3 keer per jaar 10 dagen. 10 minuten gekookt met suiker en zout.

de dierenarts heeft mij lijnzaadolie voorgeschreven (in korrels) voor mijn pony omdat die te veel zand binnenkreeg. de uitleg hierbij was: de korrels worden droog gevoerd, in de maag en de darmen word het slijm, het zand gaat in dat slijm zitten en werkt het zand naar buiten (daarom dus ook alleen droog voeren omdat het slijm anders zijn werking niet meer heeft) doordat het zand eruit word gespoeld versterkt de darmwand. daarvan kreeg ze iedere dag een klein schepje, 7 dagen achter elkaar. dat was op voorschrift van de dierenarts. als je zelf lijnzaadolie gaat gebruiken zou ik als ik jou was altijd voor de zekerheid eerst koken en het afgekoeld geven. Het kan geen kwaad om het een keertje in de week te voeren maar het hoeft niet dagelijks en ook geen liter per keer. en sommigen paarden eten het niet zomaar.. dan kun je er voor de grap een appeltje doorheen verwerken door de appel in kleine stukjes te snijden (werkt alleen met een kleine hoeveelheid)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:36

Dus lijnzaad 10 minuutjes koken, afkoelen en dan aan je paasrd geven. Kun je het gewoon zo geven of moet het door het voer?
En het is bij de welkoop te koop? Want dan ga ik even daarheen van de week.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:39

Als je het eenvoudig, veilig en makkelijk wilt houden dan bestel je bij de paardendrogist lijnzaadbrok. Dat zijn grote bixbrokken van lijnzaad. Ik geef elke dag een klein handje aan mijn luchtzuiger, maar ook regelmatig aan ons oude paard. Goed voor de vacht maar ook voor de wanden van darmen etc.

Ik geef dit inderdaad niet voor zandafdrijving oid maar voor goede vacht, kalmeren van maag, hulp bij vertering, beschermlaagje darmen etc. En dan is het veel makkelijker dan olie geven oid en de vacht wordt er mooi maar niet zo vettig van als bij gebruik van olie vaak wel gebeurt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:50

CCindy schreef:
Oei, ik lees nu ergens anders dat ze hier dikker van worden en dat er erg veel suikers en vetten in zitten? Dit is niet de bedoeling bij mijn pony! Die mag niet dikker worden ..

Die van de paardendrogist geef je maar ongeveer 60 gram dat is een niet erg groot schepje dat ze er bij leveren. Je geeft het bij je muesli of voer en ze krijgen maar zo weinig dat ze daar echt niet dik van worden hoor!! Dus daar hoef je niet over in te zitten!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:53

CCindy schreef:
Mooizo! Dan ga ik snel eens kijken. Of ik bestel ze ff via internet, stuk handiger. Dus gewoon als snoepjes geven?
Omdat je zegt dat je er niet veel per dag geeft.

Het is een handje dat je geeft ofzo. Ik dacht dat je 60 gram (en geen 100 gram) moest geven bij de brokken van de paardendrogist, maar zoals vermeld er zit een schepje bij. En er zit een stikker op met aanwijzingen.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:23

bij ons wort het gekookt en dan elk paard een grote soep lepel en dat eens in de zoveel tijd

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 19:15

vordur schreef:
Hum vraagje
Die lijnzaad brokjes werken die ook om je paard sneller door zijn verharing te helpen??

Zelfde vraag... en wanneer je paard dan helemaal verhaard is, dan stoppen met lijnzaadbrok? Ik wil dat mijn paardje zo snel mogelijk uit haar wintervacht is, dus waar heb ik dan het snelste resultaat mee... koken of brokken? Op de een of andere manier houdt koken mij tegen... heb er niet helemaal een fijn gevoel bij. Is het echt niet schadelijk voor je paard?