Pavo Nature's Best of Subli Zonder voor eczeempaard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 15:28

EstherMe schreef:
niet veel kilo denk ik :')

Neuh niet echt... het is toch altijd te weinig volgens madam, ook al zou ze op ontploffen staan.... :D

EstherMe

Re: Pavo Nature's Best of Subli Zonder voor eczeempaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 15:37

Ja precies, ik voer nu 3x een halve schep en dat ik volgens mij zat!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 16:04

Das ongeveer anderhalve kilo toch? Al is muesli minder zwaar dan biks uiteraard. Zeg een goede kilo voor het gemak. Prima toch?

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 16:07

Ik heb ook een eczeempaard en ik heb zowel Subli Zonder als Nature's Best gevoerd (paard was door miscommunicatie per ongeluk overgeschakeld van SZ op NB). Vond ze eigenlijk best wel op elkaar lijken maar ben toch niet helemaal tevreden over het suiker/zetmeel gehalte. Bij het Marstall bestelpunt bij mij in de buurt heb ik net het Exzem supplement besteld en ik zit er nu over na te denken om ook Marstall Naturell te bestellen. Is wel handig als ze het langs komen brengen (heb zelf geen auto). Het is wel iets duurder (als je het omrekent, een paar euro op een zak van 20 kilo) maar aan de andere kant, als dat mijn paard wat jeuk bespaart dan ben ik er blij mee :) Sowieso geef ik hem niet zoveel muesli omdat hij alleen lichte arbeid verricht en mijn plan voor de zomer is op het moment:
- 300-800 gram Marstall Naturell (eventueel meer of minder, ik voer een beetje op het oog)
- Exzem Plus supplement, de aanbevolen hoeveelheid.
- Kompleet Plus supplement van NAF of eventueel Opkikker als ik merk dat het schuren toch weer heel erg wordt.
- Lucerne van Subli, daar zit geen melasse in (dit voer ik altijd bij als het even slecht weer is, vooral bij plotseling veel regen, en hij een extra motortje nodig heeft om zich warm te houden)

Daarnaast heb ik een exceemdeken van everline (de blauwe) en smeer ik Jeuk-stop en uiercreme gemengd met Tea tree olie.

Zo, heel verhaal :P Hoop dat je er iets mee kan :)

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 16:13

Breghje schreef:
Das ongeveer anderhalve kilo toch? Al is muesli minder zwaar dan biks uiteraard. Zeg een goede kilo voor het gemak. Prima toch?

Muesli weegt de helft, dus hij krijgt dus ong 0,75 kilo. Kan altijd meer geven als hij straks weer volop aan het werk is :) Eerst kijken hoe hij het hierop doet!Vandaag had hij ook energie voor 10 :')

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 17:44

EstherMe schreef:
Breghje schreef:

Muesli weegt de helft, dus hij krijgt dus ong 0,75 kilo. Kan altijd meer geven als hij straks weer volop aan het werk is :) Eerst kijken hoe hij het hierop doet!Vandaag had hij ook energie voor 10 :')

Zou ik zekers niet meer doen, straks stijgt ie op... _O-

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 17:47

Nouja vandaag viel ie neer :') We zaten aan de lijn na 2 maanden voor het eerst in 2 maanden, dus hij schatte het verkeerd in met schrikken en viel zo door zijn kont!

Maargoed we gaan lekker offtopic. Ik ben iig wel tevreden met Marstall!

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:15

Ik meng me er ook even in, ben ook op zoek naar een zo suikerarm mogelijk voer voor één van onze paarden. Heb nu vanochtend de Marstall Naturel voor haar binnen gekregen, maar ik ben ook heel erg benieuwd naar de voeren van Equifyt. Daar zitten veel meer vitaminen en mineralen in als in de meeste voeders, ook meer magnesium bijvoorbeeld én een probiotica. Hebben jullie ervaringen met Equifyt?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:36

In de Equifit Natural Balance zit ook 33.2% zetmeel en suiker....In de Balance (ander voer volgens de site) zelfs 34.6 %................. Verder kijk ik maar even niet, vind dit wel al genoeg eigenlijk.. ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 18:20

Breghje schreef:
Sonja_vR schreef:
ik ga waarschijnlijk de vito aan mijn eczemer geven , zitten geen granen in , dus zetmeel is ook nihil in dat voer
zetmeel = 6,8 %
suiker = 3,9 %

ze krijgt er dan nog steeds een halve portie gemuse en krauter mineralien van hippolyt bij

Bij ons op stal staat ook een excemer, die krijgt ook Marstall dacht ik. Zal eens vragen wat de resultaten zijn bij haar, zij heeft ook wel eerst een reinigingskuur gedaan weet ik.

weet je wat het is, ik heb uitgebreid contact gehad met marstall zelf
die raden an sich altijd een ander voer aan dan de vito tenzij je paard een stofwisselings probleem heeft waarvoor het voer ontwikkeld is

maar als je kijkt waar het verteringstelsel van een paard op gemaakt is , dus planten en kruiden etc dan zou de vito, eingelijk bij ieder paard te gebruiken moeten zijn ,
juist in tegenstelling wat door het gros van de fabrikanten gezegd word
die zeggen namelijk "gooi er graan in, zetmeel dus , das goed voor ze" en daar heb ik mijn twijfels over,

zeker als ik daar bij optel wat mijn idee-en en gedachten over eczeem zijn dan denk ik dat juist die vito een heel goed idee kan zijn voor een hoop paarden

bij die van mij zit ik momenteel toch op een ander voer, ben uiteindelijk toch voor een merriemengeling gegaan ivm de dracht

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:03

Zetmeel zet zover ik weet om in suikers, en dat is precies waar je met een exemer niet op zit te wachten lijkt me. Zij heeft twee voeders van Marstall, nu nog niet de Ecxem daar begint ze in het voorjaar mee, geloof nu idd de Vito en nog iets... heb een geheugen als een zeef met grote gaten.. sorry..

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:48

Sonja_vR schreef:
weet je wat het is, ik heb uitgebreid contact gehad met marstall zelf
die raden an sich altijd een ander voer aan dan de vito tenzij je paard een stofwisselings probleem heeft waarvoor het voer ontwikkeld is

maar als je kijkt waar het verteringstelsel van een paard op gemaakt is , dus planten en kruiden etc dan zou de vito, eingelijk bij ieder paard te gebruiken moeten zijn ,
juist in tegenstelling wat door het gros van de fabrikanten gezegd word
die zeggen namelijk "gooi er graan in, zetmeel dus , das goed voor ze" en daar heb ik mijn twijfels over,

zeker als ik daar bij optel wat mijn idee-en en gedachten over eczeem zijn dan denk ik dat juist die vito een heel goed idee kan zijn voor een hoop paarden

Ook ik heb uitgebreid contact gehad en nagedacht over de vito.

Ik denk dat we redelijk tot de zelfde conclusie komen, maar ergens vraag ik me af wat de toegevoegde waarde is van vito. Als je je paard goed en genoeg hooi geeft, eventueel aangevuld met een vitaminebrokje, voegt de vito niks extra's toe.

Ondanks dat ik érg tevreden ben over het Marstall voer (voer zelf champion en naturell aan mn eczemer) denk ik toch dat de vito vooral commercieel erg goed is. Wanneer een paard goed en voldoende hooi krijgt (en misschien vitaminebrokje) voegt de vito niks meer toe. Want krachtvoer wordt vaak gegeven voor extra energie en vitamine. Energie zit er nauwelijks in de vito, en vitamine zou ik persoonlijk opvangen met een vitaminebrokje.
Is het hooi van mindere qualiteit, of kan het paard niet zoveel eten als het nodig heeft, dán zou ik misschien kijken voor een aanvullende brok, en zou de vito misschien in beeld komen.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:51

Volgens mij heeft subli sinds niet al te lange tijd ook speciaal voer voor paarden met zomereczeem. Ik heb dat in een folder van hun gelezen. Heb er verder absoluut geen ervaring mee.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 23:27

carina, ik zou normaal ook niet echt spannend veel van de vito voeren
tis alleen dat paardlief drachtig is en nu de laaste drie maanden in gaat en dus wel wat extra's kan gebuiken, want de bodem is bij ons niet ideaal op dit moment

maar ja,. daarom ben ik eingelijk ook uiteindelijk voor iets anders gegaan ipv de vito...
voor het doel wat ik voor ogen heb,...sja, zag er het nut ook niet zo van in

ik denk dat een groot deel paarden idd prima op goed ruwvoer en een supplementje kunnen staan
alleen gaat het met flink wat rijden/trainen niet altijd goed op alleen hooi en supp...dus dna kan de vito ene oplossing zijn voor wat extra's

maar in een situatie als dat ik paard niet drachtig zou hebben gehad nu en haar gewoon aan het inrijden was gegaan, dan zou ik naar alle waarschijnlijkheid idd niet op de merriemengeling hebben
maar puur de vito in huis hebben als extraatje , voor mijn eigen idee denk ik bijna nog meer dan dta ze het echt nodig zou hebben , maar ja, als ik dan toch iets erbij geef, dan liefst zo gezond mogelijk

kwa energie zit de vito een beetje op de ponybrokken, brok voor robuuste rassen etc ,
maar kwa vit/min is hier de behofte gewoon even anders, anders blijf ik aan de gang met poedertjes en supplementjes
en dat neemt de dame me niet in dank af :=

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 23:36

Ik heb geen eczeempaardje maar wel een pony die overgevoelig voor suiker is. Dit uit zich in schuren bij teveel suiker in het biks.
Nature's best zit misschien wel weinig suiker in maar dat zetmeelgehalte maakt veel goed..alsnog bij elkaar zo'n 30 % oftewel veel te veel voor een sobere pony.

Ik ben nu over op Dodson en Horrel Safe and Sound. Speciaal voor hoefbevangen paarden of paarden die tot de risicogroep behoren. Zit totaal maar 8 % suiker en zetmeel in. Super voer dus, pony schuurt niet meer, kan rustig een handje meer voeren zonder hij gelijk 5 cm manen kwijt is. Pony vindt het super lekker en verzorgpony verkoos dit BOVEN slobber := Bevalt dus erg goed over het algemeen.

Persoonlijk zou ik Nature's Best (26 % zetmeel + suiker) Pavo Liga (31 %), Liga (27 %) en Subli pony (30 % ) en Subli zonder (alleen al 36 % zetmeel) niet aanraden voor een eczeempaard...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 10:45

ik heb dan geen exceem paard maar wel een paard met een zware leverbeschadiging die echt last krijgt van de zetmelen en suikers in het voer. Ik voer nu bijna 1 jaar marstal naturell en ben vreselijk tevreden. De grote mokplekken ( die ze kreeg omdat ze de afvalstoffen niet af kon voeren) zijn praktisch verdwenen en ze ziet er geweldig uit.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 23:00

Klinkt goed :j maarja Nature's best ed "klinkt" ook goed.
Weet jij de suiker- en zetmeelwaardes van Naturell?

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 23:05

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 23:08

Al gekeken maar kan het niet vinden ;) vandaar.

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 23:12

ok, als je namelijk op het assortiment klikt, kun je aanklikken welk voer je wilt bekijken...
En in dit topic had ik ook informatie over de Naturell gezet..

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 09:59

http://www.marstall.nl/pdf/Naturell.pdf

Edit: ik zie dat ze een andere layout hebben en niet meer álle info erop hebben staan??? ik zie ook nergens de percentages staan van de suiker en zetmeel enzo. Ben ik nou kippig?? (is trouwens een retorische vraag, daar hoef ik geen antwoord op :D )

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 11:57

Ik zie alles nog hetzelfde..
De percentage's staan anders ook nog op pagina 2. Weet niet of zetmeel en suiker erbij staan. Anders hebben ze bij de Naturell er nooit bijgestaan!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 12:47

Breghje ja dat was mijn punt ook. Subli is zo slim om alleen het zetmeelgehalte op de site te zetten

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 12:55

Er zitten zowiezo geen toegevoegde suikers en zetmelen in, dus ik vraag me af of ze de natuurlijke suikers er ook op moeten zetten? Wacht ik loop even naar achteren om op de zak te kijken

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 13:03

Ik heb er even een telefoontje naar marstall aan gewaagd

3,3 % suiker
41, 2 % zetmeel.